Results 1 to 10 of 10

Thread: tips til valg av 4x4 bil?

  1. #1

    Default tips til valg av 4x4 bil?

    Hei!

    Har fått interesse for offroadkjøring og må da ha meg en bil, bilen skal brukes både på vei og i skogen.. noen av krava er:
    4x4 såklart
    Diesel
    Manuell

    Bilen skal brukes i skogen, til å fra jobb og burde også kunne dra henger.. veldig sugen på patrol 160 men langt mellom hver som er noe å ha. Kom gjerne med tips og si gjerne fra om du har en patrol 160 til salgs :) kom gjerne med erfaringer på forskjellige biler og hva jeg burde ver obs på

  2. #2
    Standard
    Join Date
    Jun 2014
    Location
    Vestfold
    Posts
    100

    Default tips til valg av 4x4 bil?

    Mitt tips er å kjøpe noe som har stiv aksel både framme og bak, og helst med spiral fjærer. :-)
    Hilsen Kirneh aka C-H Enger
    biltrial.no

  3. #3

    Default

    Å hvilke slike biler har de og hvorfor lønner det seg? :)

  4. #4
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Hadde heller sikta på Y60. Mye sterkere framaksel.
    ---Insanity is contagious---

  5. #5
    Standard
    Join Date
    Jun 2014
    Location
    Vestfold
    Posts
    100

    Default tips til valg av 4x4 bil?

    Noen biler jeg kommer på med SFA (Solid Front Axle) og spiral er:

    • Nissan Patrol (Y60), som Brynjar nevner
    • Land Rover Range Rover
    • Toyota Land Cruiser (LJ70 og LJ73)
    • Jeep Wrangler (TJ)
    • Jeep Grand Cherokee (ZJ)
    • Mercedes-Benz Geländerwagen

    Sikker også flere jeg har glemt i farta. Hvis du ikke skrur så mye selv ville jeg sikta meg inn på noe Japansk med så lite rust som mulig. :-P

    Her kan du lese litt om forskjellen på IFS og SFA: http://michaelpkelly.net/wagonswest/?page_id=255

    Det er selvfølgelig delte meninger om hva som er "best", men de aller fleste sverger til stiv aksel når de skal fram i skogen. :-)
    Hilsen Kirneh aka C-H Enger
    biltrial.no

  6. #6
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Suzuki Jimny har også SFA og spiral, men kanskje ikke noe å dra henger med
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  7. #7

    Default

    skrur en hel selv så det er ikke noe problem:) land rover og range rover er uaktuelt, samme med jimny og gelenderwagen..

    tenker litt på biler som patrol, jeep cherokee, pajero, hilux og slikt igrunn.. prisklasse burde vel ver opp til 30-40 lapper :)

  8. #8
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default tips til valg av 4x4 bil?

    Da bør du seriøst vurdere en Pajero Gen2... Rett nok er det IFS foran, men det gir bedre komfort etter vei. Dessuten er vel det eneste bilen jeg vet av som kommer originalt med brems OG sperre i bakakselen. Og finner du en med 2,8 er den kjempesterk.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  9. #9
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    ..og siden du vil ha diesel kan du i grunn glemme Jeep i den prisklassen.

    Se etter Pajero, Patrol eller Landcruiser. Hilux hvis du vil ha pickup.
    ---Insanity is contagious---

  10. #10

    Default

    Patrol er da kjøpt! :)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •