Page 2 of 10 FirstFirst 1234 ... LastLast
Results 26 to 50 of 250

Thread: Gauda's sj modified

  1. #26
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Bondelande på sørlandet
    Posts
    215

    Default Gauda's sj modified

    Jeg bygde først med gummiforinger i to parallelle stag . Det ble for mye svikt i de foringene og jeg klipte mellomakselkryss . Bytta til to toppstag ( traktorgreier ) og har funka siden . Men ja det er stor belastning på festepunkter .....
    Så det må lages solid .

  2. #27
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Quote Originally Posted by gundersen View Post
    Her er du inne på ddet som er bekymringen min ang staget på jolles bil nemlig at vridningen i akselen blir flyttet ut i fjæra og potensielt kan gjøre at fjæra knekker

    Hvordan ville du da fått til at akselen skal kunne bevege seg i alle retninger ved å bruke gummi foringer
    Quote Originally Posted by Thingsbæk View Post
    Jeg bygde først med gummiforinger i to parallelle stag . Det ble for mye svikt i de foringene og jeg klipte mellomakselkryss . Bytta til to toppstag ( traktorgreier ) og har funka siden . Men ja det er stor belastning på festepunkter .....
    Så det må lages solid .
    Ville beholdt de faste leddene a-la traktorstag bak og prøvd på gummiforing foran. Man klipper kryss veldig fort hvis det er kombinasjon av for bratt pinjongvinkel og for mye svikt i stagene.
    Hos meg stod det opprinnelig kleint monterte stag samtidig som pinjongen var vinkla alt for bratt. Det hagla jo kryss første sesongen min.
    Har ikke tatt et eneste kryss etter at jeg bygde det om.
    ---Insanity is contagious---

  3. #28

    Default

    Ser ut til at det blir samme som vi gjorde på svein sin til å begynne med hvertfall er jo fort gjort å endre på det seinere hvis det viser seg at det ikke funker

    Har nå fått malt litt mer å bolta fast aksel hylsene til ramma henta inn motor og prøvd å bygge den om til automat
    Blir nesten litt imponert hvis det fungerer i og med at ingen av oss har noen ide om hvordan det egentlig skal være

    Har ikke så mye bilder men her er hvertfall noe
    Svein er egentlig ansatt som media ansvarlig (mulig han ikke vet det ennå) så er bare å klage til han hvis det blir dårlig med oppdateringer
    Attached Images Attached Images   
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  4. #29
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    980

    Default

    Bilder ja.
    Attached Images Attached Images    
    Nestleder NMK Kristiansand Offroad
    Man bygger biler, de kjøpes ikke.

  5. #30
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,400

    Default

    Bare et lite tips hvis det ikke er for sent enda?
    Det ser ut som om motoren står et ørlittegranne skjevt i forhold til ramma!?
    Dette burde dere kanskje ta en titt på?
    Plankene under motoren ville jeg ha byttet ut med trykkinpringnert, det holder mye lenger. På spideren brukte jeg vanlig hvit plank, å det hadde jeg en del problemer med!

    Ellers synes jeg dere er veldig flinke stå på...

  6. #31
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    980

    Default

    Quote Originally Posted by martinj View Post
    Bare et lite tips hvis det ikke er for sent enda?
    Det ser ut som om motoren står et ørlittegranne skjevt i forhold til ramma!?
    Dette burde dere kanskje ta en titt på?
    Plankene under motoren ville jeg ha byttet ut med trykkinpringnert, det holder mye lenger. På spideren brukte jeg vanlig hvit plank, å det hadde jeg en del problemer med!

    Ellers synes jeg dere er veldig flinke stå på...
    Vi ville egentlig vinkle den mer bort, men der lå en klutsj i veien. De materialer er valgt fordi at de har ligget her en stund og er impregnert med oljesøl. Desuten har de trukket så vi får de ikke av igjen.
    Nestleder NMK Kristiansand Offroad
    Man bygger biler, de kjøpes ikke.

  7. #32

    Default

    Da fikk jeg plutselig en telefon om at det var på tide å reise på jobb igjen å prosjektet blir dermed lagt på is et par mnd
    Men rakk akkurat å få hjem en ekstra delebil og noen flere deler til fram akselen
    Attached Images Attached Images   
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  8. #33
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    980

    Default

    Står en kasse med "reservedeler" til bakakslingen hos truls.
    Nestleder NMK Kristiansand Offroad
    Man bygger biler, de kjøpes ikke.

  9. #34

    Default

    Det er bra, da er det bare å lære seg å montere sperrer når jeg kommer hjem igjen
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  10. #35
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    980

    Default

    Kom en pakke i posten i dag fra pedersen racing. Det begynner og hope seg opp med deler her nå, vi må snart få satt de sammen til noe gøy.
    Nestleder NMK Kristiansand Offroad
    Man bygger biler, de kjøpes ikke.

  11. #36

    Default

    Ja jeg er med
    Regner med det var fuel tanken som kom da
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  12. #37
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    980

    Default

    Quote Originally Posted by gundersen View Post
    Ja jeg er med
    Regner med det var fuel tanken som kom da
    sikkert, ikke noe jeg har bestilt vertfall, så jeg regner med det er noe av ditt. str messig kunne det minne om fuel cell ja.
    Nestleder NMK Kristiansand Offroad
    Man bygger biler, de kjøpes ikke.

  13. #38

    Default

    Da var endelig tiden på jobb over for denne gang å var i dag klar for en økt i garasjen igjen men så var det plutselig en annen bil som stod der med framakselen i deler så regner med det blir montering av sperrer som er neste på lista så når garasjen er ledig igjen er det montering av motor gir og transfer samt mellomaksler som blir prioritert klarer jeg å få det ferdig før jobb igjen så får det være bra
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  14. #39
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    980

    Default

    så det var opptatt ja. merkunderlig. men ja vi må bare hive oss rundt og montere sperrer, så skal jeg kjøre den ut.
    Nestleder NMK Kristiansand Offroad
    Man bygger biler, de kjøpes ikke.

  15. #40

    Default

    Er ikke så flink til å ta bilder underveis men har fått montert arb i diffen framme å regner med å få montert bak i løpet av helga
    Attached Images Attached Images   
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  16. #41

    Default

    Da er siste sperra montert så er det bare å sette diffen på plass igjen å satse på at det er blitt riktig
    Attached Images Attached Images      
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  17. #42
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Vær jævlig forsiktig med luftrøret når du monterer denne :
    Name:  20150216_210157.jpg
Views: 375
Size:  59.0 KB

    Slik røret ligger er det veldig fort gjort å dytte det inntil kronhjulet når du stapper diffen i hylsa.

    Been there done that
    ---Insanity is contagious---

  18. #43

    Default

    Ja det blir trangt på begge to
    Men får bare håpe på at det skal gå greit og i verste fall om jeg skulle klare å få det liggende så blir slipt hål så er det vel ikke så altfår gal jobb å åpne opp å fikse det
    Men kjipt je det hadde det vært
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  19. #44

    Default

    Da er fram akselen klar for montering
    Attached Images Attached Images  
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  20. #45
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    980

    Default motor

    Så var bilen kommet under tak igjen, og motor er på vei inn. Må bafe få linet opp og finne ut hvor den skal stå.
    Attached Images Attached Images  
    Nestleder NMK Kristiansand Offroad
    Man bygger biler, de kjøpes ikke.

  21. #46
    Promodified
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    980

    Default

    Motorfester ferdig.
    Attached Images Attached Images   
    Nestleder NMK Kristiansand Offroad
    Man bygger biler, de kjøpes ikke.

  22. #47

    Default

    Motor og gir fester er ferdig så da er det bare å tilpasse transfer
    Attached Images Attached Images  
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  23. #48
    Promodified
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Skien
    Posts
    1,299

    Default

    Kan ikke se det det står noe sted, men Volvo motor og gir og SJ transfer?

    Ser bra ut!
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

  24. #49

    Default

    Volvo motor og gir og sj transfer stemmer det. Har egentlig tenkt litt på en v6 for å få en litt kortere motor men fikk plutselig tak i en volvo billig så da ble det volvo motor
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  25. #50
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Sånn det er bygd nå må du vel ut med både motor og gear om du skulle trenge å ha ned gearkassa?

    Kunne nok og vært en tanke å forsterke litt der styrbord motorfeste sitter i ramma. Rammestålet er fryktelig tynt og vrir seg lett under belastning.

    Ellers ser det veldig oppegående og solid ut
    ---Insanity is contagious---

Page 2 of 10 FirstFirst 1234 ... LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •