Results 1 to 9 of 9

Thread: merke på svinghjul

  1. #1

    Default merke på svinghjul

    hei
    Kva er gale med denne startkransen,veit den er slitt...men kvifor merke på svinghjulet ??Name:  DSC_0167.jpg
Views: 176
Size:  57.2 KB
    Last edited by rocksourch; 12-02-2014 at 19:48.

  2. #2
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,058

    Default merke på svinghjul

    Den startkransen er jo ikke slitt i det heletatt!!

    Mitsubishi 4D56 er beryktet for at den spiser startkrans dersom det blir litt slakk i bendixen på startmotoren. Som du ser på ditt bilde så er det noen mm klaring fra startkrans og inn til svinghjulet, det betyr at noen har byttet startkrans og foret ut litt under montering for å lette inngrepet til startmotoren. Originalt ligger startkransen helt inntil svinghjulet. Men det er bare positivt at du har det slik!

    Men det som gjør at du har alittasjemerker på startkransen og faktisk helt inn på svinghjulet tenker jeg skyldes at startmotoren begynner å bli slitt. Hvis man bytter startkrans bør man bytte til ny starter samtidig. Prøv å kjenn på bendixdrevet på starteren og kjenn etter om det er noe slakk i tannhjulet, sideveis.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  3. #3

    Default

    Interesant det med slark i bendixdrev,var nok ein merkbar sidelengs bevegelse her...Ja!! Legg og ved bilete som viser at startkransen er ganske slitt på plassane der drevet når.Ser at nokon skriv at det er mogleg å berre snu kransen 60' ved å skru opp,og ta ut boltar og på den måten slepp ein å varme/krympe av/på...held denne teorien vatn ????? :)Name:  DSC_0179.jpg
Views: 199
Size:  78.1 KBName:  DSC_0182.jpg
Views: 143
Size:  46.8 KB

  4. #4
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,058

    Default merke på svinghjul

    Jepp, svinghjulet er festet med 6 symmetriske bolter. Du løsner bare boltene og dreier svinghjulet ett bolthull. Motoren stanser alltid på bare 2 plasser, 180 grader overfor hverandre så lenge du stopper på nøkkel.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  5. #5

    Default

    Hei igjen, takkar for gode tilbakemeldingar !!
    Får ikkje bak girkassen,eg har løst 4 boltar med hove bakover....det står 5-6 boltar med hove mot motor og...skal desse og takast ut ???.har ellers løyst alt bakover.overser eg noko ??
    Muligens eg ikkje trekker hart nok i !!!!...kan vel henga i ein styrepinne,muligens.
    Dette gjelder ein pajero gen 2 1993 mod

  6. #6
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,058

    Default

    Antagelig har du ikke funnet de to øverste boltene, de er sinnssykvanskelig å oppdage... :) De sitter helt opp mot toppen.
    Sjekk her: http://pirate4x4.no/tech/howtodes09/index.php
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  7. #7

    Default

    Eg har løyst 2 skruar på toppen...den eine til h for øverste starterfesteskrue ,den andre inn mot toppen av kassen på høgre side av kassen sett bakanfrå,
    den 3.ved kløtsjsylinder og ein på høgre side av kassen litt over midten..............men uansett takk for innlegg.
    Eg får satsa vidare, eg finn vel utav det til slutt...men utan gode frå forum hadde eg stått stille

  8. #8
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,058

    Default merke på svinghjul

    Hvis du ser på fet nederste bildet i linken min så ser du veldig godt alle skrufestene. Legg spesielt merke til de to på førersiden som holder startmotoren, og på motsatt side to som holder eksosanlegget. Du har en litt annen type kasse, men festeskruene skal sitte likt!


    Sent from my iPad using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  9. #9

    Default

    Name:  DSC_0183.jpg
Views: 87
Size:  56.4 KB

    Hei..og godt nytt år Då var starter,startkrans(slått av med hammar,varma på ny ved hjelp av skibrennar)clutch,clutchlager og lager i svinghjul skifta og på plass.Ein opplevelse dette då bilen vart køyrd opp på 2 støtterampar framme,telt(presenning) over og litt forskalingsflakar under for å få litt fart på jekkehjula.Løfta og senka kassen ned/opp ved hjelp av jekkestropper før presisjon med jekk siste bevegelse før den skulle inn i lager.Fekk dreia meg ein styrepinne for monterig av clutch,angra ikkje på den
    Det meste funka etter prøvestart utan om at eg ikkje fekk den i 1.giret.Ps:Pass på den eine skruen(den korte) ved montering av girdtengene,den skal stå klokka 7,ved hovedstanga...då den var på rett plass gikk alt på skinner.
    Last edited by rocksourch; 01-06-2015 at 21:40.

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •