Results 1 to 6 of 6

Thread: Er det lov med hevefjærer i standard?

Standard

Question Er det lov med hevefjærer i standard?

Åssen er dette med hevefjærer i standard. I reglementet er det bare klassen original som har spesifisert at det må være tilsvarende originale fjærer som benyttes, så jeg tolker det sånn at standard kan bruke andre fjærer bare de er festet som originalt.

MEN!
    I standard er det ikke noe begrensning på hvor lange sjakler man kan ha på biler med bladfjærer, men det står at man "bare" kan benytte inntil 35 mm spacer på biler med skrufjærer. (Regner med skrufjærer er det samme som spiralfjærer?). Denne spacer begrensingen på 35 mm står ikke i Eurotrial reglementet. Eurotrial reglementet spesifiserer også at det er lov å bytte radius armer, noe som man ofte gjør for å korrigere caster når man setter på hevefjærer.

Hva menes med denne 35 mm spacer begrensningen i det norske reglementet? Er det for å hindre at biler blir hevet med 100mm med "klosser" istedenfor ordentlige fjærer.

Teknisk reglement Biltrial Kunngjort 2015-01-15

Klasse 1: Original
    2.3 Fjærer/hjuloppheng
    Kun originale komponenter eller tilsvarende tillates benyttet.

Klasse 2: Standard
    2.3 Fjærer/hjuloppheng
    Originalt fjæringssystem og originale festepunkter skal benyttes. Sjakler/fjærhenker tillates forlenget, men opprinnelig konstruksjon skal beholdes. Inntil 35 mm spacer kan benyttes på biler med skrufjærer.
    Eventuelle krengningsdempere og/eller stabilisatorstag kan demonteres.
    Ellers tillates ingen endringer.

EUROTRIAL RULES 2015 Part III Technical Rules Version 1 May, 2015

3.4 TRIAL GROUP O (ORIGINAL VEHICLES)
    3.4.3 Suspension
    3.4.3.1 Spring
    The type of springs must correspond to its original technical specification.

3.5 TRIAL GROUP S (STANDARD VEHICLES)
    3.5.3 Suspension
    3.5.3.1 Spring
    The type of spring must be of original design (coil spring, leaf spring, torsion or pneumatic).The fastening points of the springs must be kept in the frame and axle.
    Shackle reverse is not allowed. It is not allowed to move the fastening points of support, control and/or radius torque arm in the frame or axle, in a coilsprung car. Change of radius arm are allowed, likewise material of radius arm and bushing. Johny-joints, universal-joints or any kind of free moving joint is not allowed.
    The original wheelbase and the original position of the axles must be kept.

3.5.3.2 Spring pendants
    Longer spring pendants are permitted. Revolver shackles are not allowed.
    Hilsen Kirneh aka C-H Enger
    biltrial.no

Super Moderator Brynjar's Avatar

Vel.. "om det ikke står er det ikke tillatt.."

Slik jeg leser reglene og slik de er praktisert så er ikke hevefjærer lov i Standard.

At det tillates heving med sjakler og spacere er vel først og fremst med tanke på kostnadsbegrensning. Standard skal helst være en rimelig klasse å komme inn i.
    Hvor mye en kan heve med sjakler begrenser seg selv. Blir sjaklene for lange virker de fort mot sin hensikt.

At det er begrensa til 35mm klosser er vel for at spiralfjærbiler skal ha mulighet til å løftes "litt" så det blir rettferdig i forhold til bladfjærbiler.
    Last edited by Brynjar; 06-05-2015 at 08:55.
    ---Insanity is contagious---

Old spider offroad team

Det man kan gjøre som jeg og flere andre har gjort, er å kjøpe Veng erstatningsfjører. De er like de originale, men med en høyde ingen gamle fjører har,
    De siger å går motsatt vei etter noen år, spesielt hvis de har vært kjørt trial med før.

Dette funket fint for meg

Standard

Ok. Siden det står "Ellers tillates ingen endringer." kan jeg være enig at hevefjær-døra er lukket i standard.

Grunnen til at jeg lurte var at jeg har en Suzuki Jimny jeg planlegger å bygge til Terreng Touring, Offroad Challenge og Biltrial Standard. For å kunne ha litt sjans hadde det vært greit å komme opp på 30" eller 31". Nyere biler med spiral har jo gjerne litt trangere hjulhus enn gamle bladfjærbiler (hvertfall det jeg innbiller meg :P). Nå har jeg ikke begynt å måle å herje så mye enda, men mulig jeg får på greie hjul med 50mm karosseri løft + 35mm fjærspacere. Lengere spiralfjærer er jo billig og lett å få tak i sammenlignet med bladfjærer.

Da blir det å finne noen "campingvogn-fjærer" og/eller tråle delenummer på de forskjellige fjærene som er levert originalt til Jimny tenker jeg. :)

Kunne nok trengt noen sånne Veng fjærer på Biltrial-SJen min ja. ;)
    Hilsen Kirneh aka C-H Enger
    biltrial.no

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Litt gammel diskusjon dette, men den er vel sikkert fortsatt aktuell

Slik jeg leser sette (og slik intensjonen i regelen om fjærer i standard var ment) er fjærer i Standard fritt så lenge man benytter de originale festepunktene.
    Dette er det samme som i Eurotrial, grunnen til dette husker jeg meget godt, det var som Martin skriver at stadig flere kjøpte ertsatningsfjærer fra Veng som var høyere, endel smidde også opp originale fjærer, det var umulig å vite hva som var originalt eller ikke, hva slags høyde har en Suzuki SJ originalt når den var ny er en ting... men hva når man satt i en tyngre Volvomotor...
    Regelen burde helt klar vært skrevet annerledes, men det er en tydelig forskjell i regelteksten fra Originalklassen og som sagt var jeg med på denne diskusjonen for mange år siden og husker veldig godt intensjonen...
    Oddbjørn kan sikkert bekrefte!!
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Promodified

Siden denne fortsatt kan være aktuell er dette svaret jeg fikk når jeg spurte NBF :)
    Attached Images Attached Images  
    Jens Erik Klausen
    Tlf: 40013703
    Klausen Racing

Tags for this Thread

Bookmarks