Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 31

Thread: ET-2016 Teknisk regelverk, spørsmål og svar.

  1. #1
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default ET-2016 Teknisk regelverk, spørsmål og svar.

    Det har angivelig blitt klaget på at de norske modifiedbilene ikke er helt innafor ET-regleverket.
    Greit med en tråd om dette her på Pirate.

    Det er en del ting vi gjerne skulle hatt avklart før vi planlegger en 120 mils tur til Tyskland..



    Dette gjelder primært Modified :

    -Konklusjon på kapping av rørene fremst på SJ'ene, der støtfangeren er festa. Er det ok eller ikke?

    -Trimming av hjulbuer foran. Kapper en de tillatte 10cm av hjulbuene må en trimme hjulhuset inn mot "kupe". Er det ok eller ikke?

    -Gulvet på passasjersiden. Kan det løftes for å gi plass til eksos eller ikke?

    -Panser. Må det ha alle innvendige forsterkninger eller holder det med det ytre skallet?

    -Framskjermer. Må disse ha alle braketter og div. på innsia eller holder det at de har original ytre form/mål?
    ---Insanity is contagious---

  2. #2
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Heisann... jeg har endelig fått svar fra Lasse som har vært ganske opptatt

    Her er hans kjappe svar

    - Man kan kappe rør fremme, men ikke lengre inn enn til karosserifestet

    - Triminga av hjulbuer i henhold til regelene er selvsagt ok, modifisering av Torpedoveggen er ikke lov

    - Gulvet kan ikke løftes, men eksosen kan føres gjennom gulv/Torpedovegg for å legges over gulvet, eksosen må selvsagt dekkes skikkelig til med tanke på eksponering Gulvet MÅ være på original plass

    - Hjulhus bak kan ikke fjernes men kan erstattes, om en plate over bagasjerommet regnes som er erstatning tviler jeg på

    - Forsterkning av fjærfester og bumpstoppfester er OK

    - Man kan ikke kappe bort hele fronten på skjermen på Wrangler og LJ

    - Suzukien med firkantrør som rammevang foran er IKKE OK


    Lasse har lovet meg å ta del i diskusjonen med dere her på pirate i kveld... så fyr løs!!

    Svein flott om du laster opp et bilde av Stabstaget ditt.... mitt bilde var altfor dårlig dessverre

    Flott



    -
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  3. #3
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    - Triminga av hjulbuer i henhold til regelene er selvsagt ok, modifisering av Torpedoveggen er ikke lov
    Takk for svar. Veldig greit å kunne få klarhet i dette

    Spørsmålet bli da : Hva definerer man som torpedovegg og hva definerer man som hjulbrønn?.

    Slik jeg ser det er torpedoveggen (firewall) stålet mellom motor og kupe. På korte biler går hjulbuene inn i kupeen mot benplass på begge sider. Dette stykket er ikke del av torpedovegg.
    Skal en tillate å frisere 10cm av hjulbuen må nødvendigvis hjulbrønnene kunne tilpasses, akkurat slik en gjør bak.
    ---Insanity is contagious---

  4. #4
    FJOTTEN!! Ronny's Avatar
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Tvedestrand
    Posts
    1,345

    Default

    Jeg er helt enig, det har alltid het (hjulbrøn/hjulhus). Det er jo en fortsettelse av innerskjrm/hjulhus.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Ronny Aslaksen Tlf: 99309065
    Team Aslaksen 4x4 Offroad
    sånn e-post greie: ronny4x4 ikke mellomrom @ gmail . com

  5. #5
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Svein flott om du laster opp et bilde av Stabstaget ditt.... mitt bilde var altfor dårlig dessverre
    Diskusjonen rundt antiwrapstaget til Svein Jarle gikk vel på at han har 2 festepunkter på akselen?

    Dette står i reglene :
    Name:  3636.jpg
Views: 96
Size:  11.6 KB

    Sånn ser staget ut :
    Name:  DSC_0870.jpg
Views: 97
Size:  60.2 KB


    Skulle være helt innafor..
    ---Insanity is contagious---

  6. #6
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Det er VI helt enige om, men det sto på lista mi etter garasjemøtet...

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  7. #7
    Obeskrivbar Lasse suzicán's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Helsingborg -Skåne
    Posts
    595

    Default

    Såja...
    Äntligen har jag hittat in här...
    Hade lite problem med mitt lösenord. Kunde inte logga in och blev spärrad 2 gånger...


    -Konklusjon på kapping av rørene fremst på SJ'ene, der støtfangeren er festa. Er det ok eller ikke?
    Se Tommys svar.

    -Trimming av hjulbuer foran. Kapper en de tillatte 10cm av hjulbuene må en trimme hjulhuset inn mot "kupe". Er det ok eller ikke?
    Det är OK...

    -Gulvet på passasjersiden. Kan det løftes for å gi plass til eksos eller ikke?
    Nej.
    Golvet ska finnes på original plats. Men du kan lägga avgassystemet ovanpå golvet och sedan klä in det så du icke bränner dig på det.

    -Panser. Må det ha alle innvendige forsterkninger eller holder det med det ytre skallet?
    Panseret är fritt utom dimension.

    -Framskjermer. Må disse ha alle braketter og div. på innsia eller holder det at de har original ytre form/mål?
    Dom ska ha original yttre form. Material fritt.

    Hjulhus bak kan ikke fjernes men kan erstattes, om en plate over bagasjerommet regnes som er erstatning tviler jeg på
    En plåt över bagasjerommet er ikke tillräckligt. Hjulhusen ska finnas.
    Last edited by Lasse suzicán; 01-13-2016 at 22:06.
    // Lasse
    Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teknisk chef - Eurotrial.

    All 4 wheels must participate, lock up your axles.

  8. #8
    Obeskrivbar Lasse suzicán's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Helsingborg -Skåne
    Posts
    595

    Default

    Quote Originally Posted by Brynjar View Post
    Diskusjonen rundt antiwrapstaget til Svein Jarle gikk vel på at han har 2 festepunkter på akselen?

    Dette står i reglene :
    Name:  3636.jpg
Views: 96
Size:  11.6 KB

    Sånn ser staget ut :
    Name:  DSC_0870.jpg
Views: 97
Size:  60.2 KB


    Skulle være helt innafor..
    Ser bra ut...
    // Lasse
    Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teknisk chef - Eurotrial.

    All 4 wheels must participate, lock up your axles.

  9. #9
    FJOTTEN!! Ronny's Avatar
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Tvedestrand
    Posts
    1,345

    Default

    Fatter ikke poenget. Det er lov å kappe 10 cm I hjulburen foran men ikke bøye til hjulbrønen (det er ingen torpedo vegg). Når vi kapper 10 cm bak bøyer vi også hjulbrønen. Spørsmålet er da hvorfor få lov bak men ikke foran? ??

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Ronny Aslaksen Tlf: 99309065
    Team Aslaksen 4x4 Offroad
    sånn e-post greie: ronny4x4 ikke mellomrom @ gmail . com

  10. #10
    FJOTTEN!! Ronny's Avatar
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Tvedestrand
    Posts
    1,345

    Default

    Et annet spørsmål. Hvorfor må vi bygge om bilene hvert år når det blei sakt at reglene skulle spikres for 5 år. Det er jo ikke akuratt motiverende.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Ronny Aslaksen Tlf: 99309065
    Team Aslaksen 4x4 Offroad
    sånn e-post greie: ronny4x4 ikke mellomrom @ gmail . com

  11. #11
    FJOTTEN!! Ronny's Avatar
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Tvedestrand
    Posts
    1,345

    Default ET-2016 Teknisk regelverk, spørsmål og svar.

    Her ser dere en orginal hjulbure(bilde 1). Og en som er skjert 7 cm (bilde 2).Jeg spør hva er problemet, det er jo etter reglene Name:  uploadfromtaptalk1452616589725.jpg
Views: 71
Size:  42.6 KBName:  uploadfromtaptalk1452616606389.jpg
Views: 73
Size:  31.8 KB

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Ronny Aslaksen Tlf: 99309065
    Team Aslaksen 4x4 Offroad
    sånn e-post greie: ronny4x4 ikke mellomrom @ gmail . com

  12. #12
    Promodified
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Tvedestrand
    Posts
    1,189

    Default ET-2016 Teknisk regelverk, spørsmål og svar.

    Hei, når det gjelder panser så lurer jeg på om hvordan det er å kjøre med 413 panser på 410 front? Kan ikke se at det skulle være noe problem, men greitt avklart :)

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
    Toresailor
    Team BB Offroad
    Modified 2011
    NMK Arendal Offroad og Arendal Offroad Klubb
    http://www.knutsvikmyraoffroad.com

  13. #13
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Noen har vel et bedre bilde enn bildene til Ronny, de viser jo bare hjulbuen... spørsmålet går vel på selve hjulbrønnen og om kappet der er å regne som en ulovlig modifisering av torpedovegg... eller??
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  14. #14
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Noen har vel et bedre bilde enn bildene til Ronny, de viser jo bare hjulbuen... spørsmålet går vel på selve hjulbrønnen og om kappet der er å regne som en ulovlig modifisering av torpedovegg... eller??
    Helt riktig det. Bildet av Jørgens gule bil har modifisert hjulbuen

    Der er du ved spørsmålets kjerne.
    ---Insanity is contagious---

  15. #15
    Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Froland
    Posts
    9,867

    Default

    Oki.. samme for meg.. men trodde dere ønsket svar på modifiseringen som er gjort på innsiden er OK... hjulbuen ser helt OK ut!!
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

  16. #16
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Den røde linja markerer det vi mener er skille mellom torpedovegg og hjulbue. Her møter innerskjerm forlengelsen av hjulbuen ned til gulvet.
    Det rødsprayede feltet er det som modifiseres når en kutter de foreskrevne 10cm av skjermene.
    Name:  Uten navn.jpg
Views: 68
Size:  19.6 KB
    ---Insanity is contagious---

  17. #17
    FJOTTEN!! Ronny's Avatar
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Tvedestrand
    Posts
    1,345

    Default ET-2016 Teknisk regelverk, spørsmål og svar.

    Name:  uploadfromtaptalk1452632069400.jpg
Views: 64
Size:  44.9 KBName:  uploadfromtaptalk1452632091215.jpg
Views: 64
Size:  47.6 KB

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Ronny Aslaksen Tlf: 99309065
    Team Aslaksen 4x4 Offroad
    sånn e-post greie: ronny4x4 ikke mellomrom @ gmail . com

  18. #18
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Torpedovegg :
    Name:  20160112_220852.jpg
Views: 66
Size:  50.2 KB

    Hjulhus :
    Name:  20160112_220917.jpg
Views: 65
Size:  54.5 KB
    ---Insanity is contagious---

  19. #19
    Europamester 2004, 2006 ,2007, 2008
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tvedestrand
    Posts
    352

    Default

    Slik jeg forstår det på Lasse så er det kun yter mål på forskjermene di er ute etter. Da vill jeg si at sånn som vi har det med en ramme på innsiden å en orginal skjerm i plast er nok. Trenger ikke lyktbrønn å noe på innsiden. Ser også på svaret fra Lasse at måten mine hjulhus tilpasninger foran er ok. Da er det ikke veldig mye mere som må gjøres med våre mod biler. Blir kanskje tur likevel da.
    Jørgen Paulsen
    No Limit Racing
    Joy For Living

  20. #20
    Europamester 2004, 2006 ,2007, 2008
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tvedestrand
    Posts
    352

    Default

    Gikk vist litt fort her. Ser at det er Brynjar som har lagt ut tegningene av hva som er hjulhus å hva som er torpedovegg. Hadde jo hvert greit om Lasse kunne svare oss på hvordan dette blir tolket. Eller er det ikke noen interesse for å ha med di norske mod bilene i eurotrail.
    Jørgen Paulsen
    No Limit Racing
    Joy For Living

  21. #21
    Obeskrivbar Lasse suzicán's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Helsingborg -Skåne
    Posts
    595

    Default

    Ni kan ta det lugnt...
    Det ÄR ok att kapa så som på Jörgens gule...
    // Lasse
    Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teknisk chef - Eurotrial.

    All 4 wheels must participate, lock up your axles.

  22. #22
    Obeskrivbar Lasse suzicán's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Helsingborg -Skåne
    Posts
    595

    Default

    Quote Originally Posted by Ronny View Post
    Et annet spørsmål. Hvorfor må vi bygge om bilene hvert år når det blei sakt at reglene skulle spikres for 5 år. Det er jo ikke akuratt motiverende.
    Dom små förändringar som skett beror på att reglerna kunnat missförstås, att förare inte följt reglerna eller som i många fall på grund av säkerhetsskäl såsom säkerhetsbält, bromsrör och liknande...
    1 sak har blivit förbjuden (NOX), samt en ny regel (tillåtet att byta bärarmar)


    Här är alla ändringar i modifierad...
    2014:
    The thickness of the padding must be minimum 10mm. (Burens rör måste ha mjuk yta om avstånd hjälm - rör är för litet - Säkerhetsskäl)
    Harness (bälte) must be installed according to harness manufacturer's specifications. The harness must be in good condition and may not be modified. (säkerhetsskäl)
    It´s allowed to remove the airbags. (säkerhetsskäl)
    NOX-*‐injection is not allowed. (säkerhetsskäl och vad jag vet så fanns det bara 1 bil med NOX)

    2015
    Body protection is allowed. (Tillägg. Vi säger att man får ha skydd för karossen. Detta har inte funnits i texten tidigare)
    Floor and firewall must be present and in original place and material. Fewer modifications is allowed. (Förtydligande och lättare tolkning. Det blir godkänt att ändra golvet.)
    Change of radius arm are allowed, likewise material of radius arm and bushing. The number of points where the radius arm attaches to the axle must be the same of its original configuration.
    Johny-*‐joints, universal-*‐joints or any kind of free moving joint is not allowed. (Vi lättar regeln och godkänner att man byter bärarmar, samt förtydligande) Delvis ny regel.
    it´s allowed with are two torsion sticks, with maximum two fastening points at the axle and two fastening points in the frame/body for both sticks. (förtydligande)
    Brake tubes must be well attached, and brake hoses must be secured with metal fasteners. Plastic strips is not allowed. (Regeln att bromsrör ska vara väl fastsatta har alltid funnits, men inte följts. Ny regel att buntband är inte tillåtna. Säkerhetsskäl)

    2016
    Only conventional, mechanical power steering is allowed. Modifications on the frame during change of steering unit are not allowed except new mounting holes and reinforcement of mounting holes . Cutting away parts of the frame is not allowed. (Det har INTE varit godkänt tidigare att modifiera ramen vid styrsnäckan. Förtydligande)
    // Lasse
    Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teknisk chef - Eurotrial.

    All 4 wheels must participate, lock up your axles.

  23. #23
    Obeskrivbar Lasse suzicán's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Helsingborg -Skåne
    Posts
    595

    Default

    Quote Originally Posted by toresailor View Post
    Hei, når det gjelder panser så lurer jeg på om hvordan det er å kjøre med 413 panser på 410 front? Kan ikke se at det skulle være noe problem, men greitt avklart :)
    Helt OK...
    // Lasse
    Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teknisk chef - Eurotrial.

    All 4 wheels must participate, lock up your axles.

  24. #24
    Europamester 2004, 2006 ,2007, 2008
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tvedestrand
    Posts
    352

    Default

    Takker for oppklarenende svar Lasse. Da har vi fått svar på mye av det vi lurte på. Da er sjansen stor for min del at det blir eurotrail i år. Håper også dette ga positive svar di andre norske mod bilene.
    Jørgen Paulsen
    No Limit Racing
    Joy For Living

  25. #25
    FJOTTEN!! Ronny's Avatar
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Tvedestrand
    Posts
    1,345

    Default

    Det høres bra ut. Da er alle de norske mod bilene innenfor. Da er det bare å konsentrere seg om resten

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Ronny Aslaksen Tlf: 99309065
    Team Aslaksen 4x4 Offroad
    sånn e-post greie: ronny4x4 ikke mellomrom @ gmail . com

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •