Results 1 to 10 of 10

Thread: Anbefalinger til vinsj

Default Anbefalinger til vinsj

Hei, er det noen som har gode anbefalinger til vinsj?
    jeg skal ha det på en Nissan navara d22.
    Har sett litt på de fra nomax, noen som har disse og hvordan er de?
    Tenkte på prisklasse mellom 3000-5000kr.

på forhånd takk for svar :-)

Standard

Du må definere bruken din.

Vi har kjørt Pomerania Trophy 5 ganger med en Land Rover Discovery. De 2 første årene hadde vi en liten winch fra Superwinch. Tror den kunne trekke 6000 lbs. Til vanlig fungerte den helt topp, men der nede i gjørma fikk den problemer, helt til vi fjernet noen auto-reset-sikringer. Det ble varmt og 4x40 amp sikringer brukte for lang tid på å bli kalde.
    Så kjørte vi ett år med en 8500 lbs vinsj fra Netthandelen. Den fungerte helt greit. ikke spesielt mye bedre enn Superwinchen. pris fra netthandelen var vel 11-1700 for stykket. Jeg har hatt 3, den ene ble aldri montert, de to andre var montert foran og bak på min bil.

Så byttet vi ut den ene med en 8000lbs original T-max. Merket ikke så store forskjellen, T-max'en ble kjøpt brukt, og det er fortsatt liv i den.

Ifjor byttet vi til 2 vinsjer fra GoodWinch i UK. 9500lbs, med mulighet for å kjøre 24 volt inn på vinsjen. Jeg fikk også med et par luftstyrte kit til å frikoble vinsjene, sånn at vi slipper å knote så mye når de skal ut.
    Goodwinch TSD 9500 med stålwire ligger vel akkurat utafor ditt prisområde. http://www.goodwinch.com/shop/tds-wi...bs-12v-or-24v/

Skal du ha raskere vinsjer må du ut med mere, etter min mening er TDS9500 den som gir beste pris/ytelse forhold.

Med 24 volt kit, syntetisk tau og luftstyring blir det noe dyrere.

Default takk

Takk for et meget detaljert svar det setter jeg stor pris på!

Er ikke så mye ut i marka på myrer osv.
    Stort sett kjører jeg mest om vinteren, av og til så synker bilen rett ned og da kunne det ha vært fint med en vinsj som kan trekke bilen opp.
    Når man har "store" hjul (35") og høy bil så står folk på døra i panikk etter at de blåser av veien ved uhell eller rygget rett å slett av.
    Man vil så gjerne hjelpe men noen gang blir bf hjula for glatte.
    Tanken er da en vinsj som kan trekke opp.
    jeg ser for meg sånn ca 4000-5000kkg trekk kraft?
    Har eiet bilen nå i 4 år gjort en del endringer men også en vinsj hadde gjort susen både som funksjon og står i ett med bilen.
    Men som sakt 5000kr om ikke mere strekker jeg meg til, plutselig finner mann ut at man skal ut på en myr også ;-)

Standard

Da tror jeg det meste er greit. Dette er de samme som GoodWinch-vinsjene jeg har: http://nomax.no/off-road/vinsjer/off...ch/med-staltau
    Dvs jeg har med tau.

En Vinsj fra netthandelen vil også gjøre nytten. Men en kinetisk strop er fint å til å dra folk løs med. Ikke så greit om du står et sted du ikke burde stått, og er alene. Da er vinsj bedre.
    Tror du klarer deg med 8500lbs, dvs 36ettellerannet kg.

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Sjekk våre annonsører her inne... Red Winch forhandleren pusher også Goodwinch som er en kjempewinch du kan oppgradere etterhvert
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

OK takk for svar! :-D
    vi får se hva det blir til.
    Ikke lett når man er ny på slikt :-)

let's wheel! ShuDuck's Avatar

Invister i en god kasteblokk også, så har du dobbel trekk-kraft når det trengs. Også veldig nyttig for å rigge til trekkvinkel når du vinsjer andre opp fra grøfta, med glatte dekk er det ofte godt å ha noen alternativer hvor du plasserer bilen

+en god stropp og sjakkel for å feste kasteblokk i trær e.l

vinsjng er like mye finesse som rå kraft
    wut?

Promodified

Min erfaring er at man kommer langt med en billig vinsj, selvom farten er dårlig og strømtrekket stort.
    Er også viktig med godt med strøm: store kabler, godt batteri og en dynamo som lader godt.
    En 8000lbs billig vinsj kan trekke over 400amp på fullt trekk.

Vi har Kingone TDS9.5 på våre klubbkjøretøy, godt fornøyd med begge de to.
    Mikael Berberg - KNA Telemark
    Tlf: 40634552

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Default Anbefalinger til vinsj

Så må du vurdere behovet: Hvor ofte trenger du å bruke den? Til hva? Skal du av og til hjelpe naboen ut av grøfta, eller skal du senke bilen din ned i ei myr? På hyppige offroadtreff er det lurt med en dyr vinsj som er kjapp og ikke går varm. For folk flest har man tid til å vinsje, og til å la motoren kjøle seg ned før neste bruk.

Sent from my iPad using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Name:  image.jpg
Views: 90
Size:  75.6 KB
    Virkelig godt med respons!
    Gode råd å tips her.
    takk skal dere ha!
    Jeg er dessverre dårlig med å bli med på treff, så vinsjen blir nok brukt til små turer i skog og mark men mest om vinteren
    når jeg er ute på tur med familien :-)
    Også de som trenger hjelp etter veien når det trengs.
    Neste steg blir å handle en vinsj så da får vi se :-)
    skal bli godt åt pickupen det :-D

Bookmarks