Results 1 to 22 of 22

Thread: Koble opp strøm til vinsjkrybbe

  1. #1
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default Koble opp strøm til vinsjkrybbe

    Med firkantfeste foran og bak trenges det strøm til begge posisjoner. For å koble strøm fra batteriet i motorrommet og til bakre feste blir det mange meter, og det må brukes kraftig dimensjoner på strømledninger for å minske strømtap og varmgang i ledninger.

    Er det en annen mulighet å koble to 12v batteri i parallell, med det ene batteriet i bagasjerommet jordet i karosseriet? Da trenger ikke kablen bak å være like kraftig, da strømtrekket fra vinsjen kommer fra bakre batteri, og kablingen går kun for å lade opp bakre batteri etter bruk?
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  2. #2

    Default

    Uten å være noe ekspert på strømm vill jeg tro at så lenge de er koblet sammen vill du få forbruk på begge batteriene dermed trekke mange amp gjennom den kabelen som

    Et annet poeng er at du tømmer batteriet ganske fort ved bruk av vinsjen og er avhengig av strøm fra dynamoen så eneste mulighet for å få strøm bak er nok gode kabler
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  3. #3
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Skal du gjøre det ordentlig, setter du på to dynamoer.
    Da kan du trekke kabler etter dynamoens styrke til batteriet bak.
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  4. #4
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Quote Originally Posted by gundersen View Post
    Uten å være noe ekspert på strømm vill jeg tro at så lenge de er koblet sammen vill du få forbruk på begge batteriene dermed trekke mange amp gjennom den kabelen
    Ja, du vil trekke mye strøm fra fremre batteri også. Teoretisk halve strømmen vinsjen trenger om du paralellkobler, så sånn sett kan du slippe unna med mindre diameter på kabel fra motorrom


    Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Skal du gjøre det ordentlig, setter du på to dynamoer.
    Da kan du trekke kabler etter dynamoens styrke til batteriet bak.

    Innebærer minst diameter på kabler, men to batterier og dynamoer for å slippe noen mm2 kabel høres ut som et dårlig kompromiss


    Jeg ville lagt opp stor nok kabel fra fremre batteri til vinsj bak, forskjellen i mm2 på kabel du trenger kan ikke være så stor.

    Er det snakk om 2 batterier for å kjøre 24v på vinsj så ville jeg samlet disse framme eller bak
    wut?

  5. #5
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default Koble opp strøm til vinsjkrybbe

    Nei jeg tenkte 2 batterier for å kjøre 12v med høy Ah. Uansett er det vel lurt å koble opp 2 batterier for å kjøre vinsj...


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  6. #6
    Standard
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Grimstad, norway
    Posts
    160

    Default

    Korter du inn bilen blir det kortere kabel. Så kan du flytte vinsjen lengre frem. Det kan være greit å kunne dra vinsjetauet opp midt i og ut over bilen også.

  7. #7
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Vel. 100ah på lading, vs 400ah ved vinsjen.
    Do the math.... 😈😈
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  8. #8
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Vel. 100ah på lading, vs 400ah ved vinsjen.
    Do the math.... 😈😈
    100Ah + 400Ah = 500 Amperetimer.


    En merkelig og ganske irrelevant matematikk men...
    ---Insanity is contagious---

  9. #9
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Hahaha.
    Ikke pluss, vs....
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  10. #10
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Hahaha.
    Ikke pluss, vs....
    Henger fortsatt ikke på greip

    Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Vel. 100ah på lading, vs 400ah ved vinsjen.
    Do the math.... ����
    100 Amperetimer på lading sier du.. Har han et 100Ah batteri ved dynamoen og ett på 400Ah ved vinsjen?
    ---Insanity is contagious---

  11. #11
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Nei. En 100ah dynamo, leverer 100ah og ledninger må beregnes ut fra det. Sannsynligvis har du bare 65ah dynamo....

    En vinsj trekker glatt ut 400ah av et batteri. Da må kablene dimensjoneres etter 400 ah.
    Men, om du har et batteri baki, trenger du bare å levere 400ah fra det og til vinsjen, og bare 100 ah fra motorrommet og til batteriet bak.
    400ah over bilens lengde blir mye tap i ledningene.
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  12. #12
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Bjarne da.. har ikke du jobbet med strøm?

    En dynamo lader ikke med Amperetimer og en vinsj trekker heller ikke Amperetimer.
    Dynamoen lader med Ampere (A) for å fylle og vedlikeholde batterienes kapasitet som angis i Amperetimer (Ah)



    (sorry )
    ---Insanity is contagious---

  13. #13
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Trøtt.
    Joda, jobbet med lys.... 🌞
    Men å regne ut kvadrat av en kabel har jeg ikke lært...
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  14. #14
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default

    Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Nei. En 100ah dynamo, leverer 100ah og ledninger må beregnes ut fra det. Sannsynligvis har du bare 65ah dynamo....

    En vinsj trekker glatt ut 400ah av et batteri. Da må kablene dimensjoneres etter 400 ah.
    Men, om du har et batteri baki, trenger du bare å levere 400ah fra det og til vinsjen, og bare 100 ah fra motorrommet og til batteriet bak.
    400ah over bilens lengde blir mye tap i ledningene.
    Det var dette som var mine tanker og, og grunnen til posten... Men ulempen med å koble to batterier i parallell er jo at vinsjen da vil trekke teoretisk halvparten fra hvert batteri, og kablinga dimmensjoneres for 200ah? Eller går det an å koble opp ett batteri foran, og ett batteri bak med en splitter for å separere dem fra hverandre, og likevel lade det batteriet som behøver?
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  15. #15
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Ergo 2 dynamoer...
    Ev splitter...
    Du bør jo ha startstrøm og....
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  16. #16

    Default

    Det er klart man kan bruke mange tusen kroner på ekstra dynamo og ekstra batterier og splitter og alt mulig bare for å spare et par hundre kroner på kabelen
    Enkleste og billigste er å bare gå for skikkelige kabler
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  17. #17
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Strømtap, Gundersen, du glemmer strømtapet...
    Du får mindre kraft på vinsjen.
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

  18. #18
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Stor nok dimensjon på kabler er det neglisjerbart
    Og stor nok kabel er ikke så tykk
    wut?

  19. #19
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default

    Jeg vet ikke opp og ned på en strøm, så hvor stor er en stor nok kabel til vinsjbruk? Spesielt hvis den skal gå 3-4m? Regner med at - kan kjøres rett ned i ramma?
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  20. #20

    Default

    Ja nå er som sagt ikke jeg noe ekspert men vet at folk snakker om strømtap i en kabel
    Har på hiluxen 50mm2 kabler til vinsjen bak og har til nå aldri hatt for lite krefter.
    men det kommer kanskje litt an på hvor mye krefter du trenger
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  21. #21

    Default

    Ja nå er som sagt ikke jeg noe ekspert men vet at folk snakker om strømtap i en kabel
    Har på hiluxen 50mm2 kabler til vinsjen bak og har til nå aldri hatt for lite krefter.
    men det kommer kanskje litt an på hvor mye krefter du trenger
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

  22. #22
    Dieseldyr Bergum's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Kristiansand, Norway, Norway
    Posts
    3,136

    Default

    Bruker du sveisekabler, så er du sikret :-)
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •