Et lille teaser billede for at se om der er interesse for jeg laver en tråd?
![]()
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
Et lille teaser billede for at se om der er interesse for jeg laver en tråd?
![]()
Spennende. Fortell mer![]()
---Insanity is contagious---
Alltid gøy med noe nytt
Gauda..
NMK Kristiansand offroad
2013 Ford Ranger
1989 Toyota Hilux
Sj modified prosjekt
ja da, vil da gerne se en byggetråd på den Søren
-
J4 serie landcruiser garage: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=5569
1965 Ford Mustang på 44" bogger: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=5983
UAZ 469 Racer:http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=12628
Okay, jamen så lad os da begynde :)
Først lidt om mig: Jeg er inkarneret Land Rover fan og generelt lidt Anglofil. Bevis? Her er min "hverdagsbil":
Mine forældre har kørt Land Rover siden 1983 og jeg er født i 1985, så I kan nok se hvor det kommer fra ;)
Meen det betyder ikke at der ikke bliver rodet med andre bilmærker til tider :) Især Unimog har haft min interesse. I 2009 byggede jeg denne:
Sidste efterår tog jeg mig endelig sammen til at bygge en ræser helt fra bunden, noget jeg har drømt om i flere år, den skulle dog ikke være som nogen anden, da jeg havde mine helt egne ideer jeg gerne ville føre ud i livet. Først og fremmest skulle den køre på Unimog aksler, fordi de er billigst, har portaler, spær og er stærke. Ligeledes ville jeg meget gerne beholde Torquetube da det simpelthen er en genial måde at lave et 1-link på som tilmed beskytter kardan akslen. Ræseren måtte ikke være særlig stor, elsker teknisk kørsel, så en lang 411 blev valget, 88" som en rigtig 4x4og rent faktisk viser det sig at den også har nøjagtig samme sporvidde som en 88" Land Rover, go figure?
Her er kandidaten:
Så gik jeg igang med at hugge gearkassen over så jeg kun havde "transferre" tilbage, planen at bruge en motor og gearkasse fra en forhjulstrukken bil, stort udvalg, let og så giver det mig en lav gearing så den kan kravle. Har dog ikke noget højt gear så topfart er ca. 40km/t
Så gik jeg igang med at lave input flange i transferren:
Som i nok kan se forberedte jeg den på at man kunne koble transferren fra hvis jeg engang vil lave mekanisk spil på den anden kardan flange af bil gearkassen.
Mit første valg af motor var Golf II GTD da den var billig og let at få til at køre med den gode Bosch VE pumpe. Så ramme blev bygget og motor placeret:
Motor:
Ude på første prøvetur:
Og så var det bare om at komme igang med at lave bur, startede med lave "rocksliders" i fuld bredde da jeg ikke bryder mig om at have hjulene siddende langt ude de bliver fanget af træer, trial pinde osv. Og så er man bedre beskyttet så man sidder et stykke inde i bilen ala Formula Offroad biler.
har lavet plads til 37" men indtil videre kører jeg på 35".
Bur:
Mere senere
Så blev der igen tid til at ligge lidt billeder op, havde nær glemt billederne af det der næsten tog længst tid på chassis'et, at lave plads til fødderne så de er bekyttet hvis driv akslen fejler. Mens det samtidig skal kunne skilles ad når forreste torquetube skal serviceres:
![]()
Så blev det tid til at rykke det hele fra hinanden og få den malet. Og da den kom tilbage fra maler blev det til mange sene aftener med samling:
![]()
Det var så første udgave, som jeg kørte i den i sommers. Men var træt af den larmende Diesel, og er i virkeligheden mest til Benzin motorer :) Desuden kunne jeg ikke få den lille Golf manuelle gearbox til at holde i differentiale.
Så jeg købte en hel Golf 3 1.8 Automatic og stjal motor og gearbox fra, meget størrer Diff og meget nemmere at komme til når det skal svejses:
Før brugte jeg Patrol 260 Servo pumpe, men var så heldig at alle slanger passede på Golf pumpen
![]()
....
Men så stoppede heldet også, på et tidspunkt var der åbenbart faldet en 6mm bolt i indsugning, så da jeg kørte meget skåt under testkørsel spiste motoren bolten:
Så der måtte et nyt stempel til, heldigvis ingen skade på ventiler
![]()
....
Jeg fjernede Monopoint og monterede helt ny Land Rover karburator til 350dkr
Og gearbox var også styret af TCU som jeg fjernede og styrer soleonoid i gearbox med microswitches på gearstang:
![]()
Og her lidt video fra Efterårsferie med 7 dages offroad som god test af bilen:
https://www.youtube.com/watch?v=7qRNbaD_ioY
![]() |
![]() |
![]() |
Bookmarks