Results 1 to 6 of 6

Thread: Hyundai Galloper innovation

Original

Cool Hyundai Galloper innovation

Heisann, dette er min første post.
    Har nettopp kjøpt meg en Hyundai Galloper innovation 2.5td 1999 mod.
    Jeg vet at det er en lisensbygget bil på mitsubushi pajero gen1 mod.
    Så det jeg lurer på er, hva har jeg lov til og gjøre med den?
    Hvor høyt kan jeg heve den?
    Hvor store dekk kan jeg ha på den uten og heve?
    Hvor anbefaler dere og handle deler?
    Jeg trenger all info jeg kan få om bilen.
    Er det noen kjente svakheter?
    hvilke andre biler har deler som passer?

Name:  22.11.2016 nettopp kommet hjem2 uten skilt.jpg
Views: 130
Size:  29.8 KBName:  22.11.2016 nettopp kommet hjem.jpg
Views: 124
Size:  26.7 KBName:  22.11.2016 nettopp kommet hjem3 uten skilt.jpg
Views: 114
Size:  18.9 KB

Er ikke de beste bildene men

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Når jeg hadde Gen1 Pajero (kort) så hadde jeg veldig lyst på en Innovation... Liker karosseripakken på de der! Du har rett i at det er en lisensbygget Pajero, gen1,5. Dvs perioden 1990-92. Gen1 karosseri, men spiralfjærer og bedre gearkasse. Underforstått, at mange deler fra Gen1 vil passe.

På min Gen1 hadde jeg på 32"11,5-15 på original bil. Eneste jeg måtte gjøre var å heve bilen litt på torsjon foran og fjerne skvettlappene. Mulig du må frisere litt plast for å få plass på din. Du har lov å heve så mye du bare vil hvis du kjøper hevesett med TUV-papirer. Til en bil med IFS (uavhengig hjuloppheng foran) er det vanskelig å finne hevesett som hever mer enn 2". Men dessverre så er det vanskelig å få godkjent større dekk enn originalt. Dermed er største LOVLIGE dekkdimmensjon det som står i vognkortet +5%.

Litt usikker på hvor lett det er å få hevesett til Galloper. Hør f.ex med bgnor eller www.trailmaster.de. Men det er mulig at du kan få dokumentasjon fra Hyundai at hjuloppheng og akslinger er like på Pajero 90-92 og Innovation. Da kan du søke SFOOR om lov til å kjøpe hevesett til Pajero og få det godkjent. Hvis ikke justerer du bare opp litt på torsjon foran, for det har du lov å gjøre. Er to skruer i bakkant av torsjonsfjærene, ca midt under bilen som gjør at du løfter fronten.

Slitedeler anbefaler jeg å hente fra UK, hos www.milneroffroad.com. Super service, men litt dyr frakt så hvis du bestiller deler derifra så bestill litt ekstra...

2,5'ern til Mitsubishi har et litt dårlig rykte pga aluminiumstopp. Vær snill med bilen, og vedlikehold den godt så er det en kjempemotor. Bytt olja jevnlig, og bytt også kjølevæske og termostat en gang imellom. Kjører du motoren varm så sprekker dessverre toppen før toppakninga gir seg. Av andre svakheter er startkransen. Dersom bendixen på starteren begynner å bli slakk og sliten, så begynner startinnslaget å gnage på startkransen til det blir vanskelig å få start. Ellers er den avhengig av helt rett glødeplugger, dvs ikke fra rekvisitaforhandlere. Selv om de hevder det er rett, så er det ikke det. Ask me how I know... :) Men originalpluggene er DYRE. ut over det er det vel bare rust jeg kan komme på som er problemet?
    Last edited by HardKåre; 11-26-2016 at 16:18.
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

Tusen takk for en vell utfyllt tilbakemelding
    Jeg har lagt merke til at når jeg vrir på tenninga, så gir glødelampen et bittelite blink og forsvinner.
    Kan det være tegn på feil glødeplugger?
    Og et lite spørsmål til, hvordan regner man prosent økning på dekka?
    Dekk dim på bilen i vognkortet er P275/60R15 hvor mye større kan jeg ha da?

Du kan øke med opptil 5% på omkretsen

Bredden kan du øke så mye du vill men finnes max grense på endring av inpress på felgene husker ikke i farta hvor mye, og så kan de ikke stikke utenfor karroseriet evt breddere
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Innpresset kan endres 15mm dvs 7,5mm på hver felg. Men innpress bruker de ikke å ta så nøye på. Men husk at hele dekkets bredde må være innenfor skjermene, og dekket kan ikke ta i noe på bilen med full flex og sving.

Lek litt på f.ex http://www.miata.net/garage/tirecalc.html. Du kan f.ex bruke 275-65-15. Du har nok plas til 32"11,5 også, men om det er lov... ;)

Sjekk glødepluggene. Toppen skal være malt grønn eller rosa, da er de riktige. Er de ubehandlet er det ettermarkedsdeler og kan gjøre så tiden blir for kort.
    Last edited by HardKåre; 12-16-2016 at 08:14.
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Original

Takker igjen, for gode svar. Skal leke litt på miata og sjekke glødepluggene i helgen

Tags for this Thread

Bookmarks