Results 1 to 11 of 11

Thread: nytt jeep og garasje prosjekt

sleggefører Hovatn's Avatar

Default nytt jeep og garasje prosjekt

var så heldig å få tak i en 3 dørs jeep cherokee til, denne gangen en 96 modell med 4 liter og manuell kasse, men kun med 2wd. bilen hadde hatt eu kontroll og fått mangel på dårlige bremser bak og rust på bremserør. Heldigvis for min del så har forrige eier byttet bremsene bak og byttet rørene, men manglet å flense rørene inn på fordelingsblokka foran, der hadde de forsøkt seg med mm gjenger på niplene å ødelagt blokka, men fikk med en hel blokk så alt som manglet for å få den godkjent var å flense 2 nipler, skru blokka på plass og lufte bremser, fikk gjort dette å kjørt den ned på etterkontroll, å fikk bilen godkjent.

men når jeg fikk bilen så var det fullt av vann på gulvet på førersiden, begynte med å da bore et dreneringshull og sette bilen ut til tørking når det var fint vær, lette litt etter hvor dette kan komme fra, å fant ut at de som har byttet frontrute på bilen har gjort et eller annet feil da den ligger for lavt og pakningen rundt har begynt å løsne, å enn ser renn av vannet nedover på innsiden av frontruta, etter å ha kikket litt mer så ser enn samme rennet på pasasjersiden å jamme er gulvet fuktig der også, så frontruten må tettes også.

et av dekkene lakk luftså da kom det godt med å ha et sett med 30x9,5-15 dekk liggende, bare å få de på så var bilen mye bedre i utseende, må bare få kappet litt i brederene foran så det ikke subber hele tiden.

men for å gjøre noe med bilen så er det greit med en garasje å stå i, så prosjektet før det gjøres for mye med bilen er å få issolert garasjen, garasjen er en ferdig garasje som er bestilt uten lufting, så det er litt jobb å få den isolert, men mangler per nå ca 1 vegg å oppgradering av det elektriske, mere bilder kommer etterhvert som det går femover.

planene for bilen er å få den 4x4, heve den litt og få på en vinsj fanger foran og noe lignende bak, må se litt om det bygges selv eller om det kjøpes en ferdig fanger
    Attached Images Attached Images  

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Hva er grunnen til at den bare er 2wd? Er den levert slik eller er det feil på drivlinja? Du får kjøpt ferdige 4-kantfester til å montere foran og bak, så kan du bruke èn vinsj begge veier.
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

denne er importert som flytte gods en gang på 90 tallet, etter hva jeg kan finne ut så er den kommet fra statene, å der borte er de levert som kun 2wd også, tror det er pga forbruk og at enkelte ikke hadde behov for 4wd i det hele tatt, men håpet er å bare kunne få tak på en fordelingskasse og en foraksel, eventuelt en bakaksel også for å kunne beholde manuell girkassa, for er få med 4 liter og manuell også, i front er det satt på fester for å kunne skru på en bjelke under fangeren, sannsyligvis til 2" feste, men mulig disse må vike for planen er fastmontert vinsj, muligens bak fangeren, men så langt er jeg ikke kommet i planene enda, skal prøve å få kappet litt i brederene i løpet av kommende uke for å slippe subbing og skilter til denne blir bestilt i løpet av et par dager er planen

Fant ut at ventilen til varmeapparatet var sprekt, så den ble byttet ut med 2 skjøtestykker, men når jeg skulle fylle den med frostvæske igjen ble jeg veldig usikker på hva som kan være fylt på fra før av så for å da være sikker så ble det bare fylt med vann å kjørt til termostaten åpnet, drennert igjen og fylt opp med ny frostvæske igjen, gangen på denne bilen er helt perfekt.

etter å ha kikket nærmere på bilen så er det funnet et rusthull i bagasjerommet, etved det ene bladfjærfestet, noe i gulvet ved føreren og et par små punkter ved takrenna på taket, men dette er overkommelig og var forsåvidt klar over at det var noe rust på denne bilen, må bare finne ut om jeg da vil sveise det eller kansje bare lime det, men det blir etter at garasjen er klar til bruk, så fikk platet vegg nr 2 så langt som mulig, må bere planlegge lit videre der før siste plate settes på i forhold til strøm og egen sikringsboks i garasjen, alt legges klart for 3 fas og nok strøm, selv om det ikke er 3 fas inn i huset enda og det kun er dimensjonert for 10A til garasjen for øyeblikket, men det er bare jobben som nagler for å få det klart
    Attached Images Attached Images       

Modified

Detta blir bra Bjørnar😀
    Thomas Løvskogen

Jeep Wrangler YJ 2,5l
    www.ege.no

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Jeg skulle til å kommentere at du må begynne å søke SVV om ombygging, menså kom jeg på at den lille gule <- står oppført med drift på en aksling med permanent 4x4, så så lenge du bygger som originalt er det sikkert ikke så nøye... :)

Jeg vurderte lenge fastmontert vinsj på min, men det er veldig trangt bak støtfangeren på disse. Sjekk at du får plass både i høyden og lengden. Mellom rammevangene opp mot plata under radiatoren ble det for lavt for en T-Max i allefall.
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

en Landcruiser jeg hadde var også bare registrrert med drift på en aksel, å det kommenterte de på biltilsynet at var feil når jeg omregistrerte den fra varebil til personbil, men de gjorde ikke noe mer med det, så akkurat det bryr meg ikke så mye, samt at denne er tatt inn som flyttegods på 90 tallet så tror det kan bli geit å bygge da, hvis den har de rette tingene skrevet i vognkortet fra den gangen, men det er jeg ikke sikker på før jeg får vognkortet, etter planen blir skilter bestilt denne uka, angående vinsj så har jeg liggende noen forskjellige som jeg tenkte å prøve med, men er usikker på hva det ender med, kan godt være det ender opp med å bestille er ferdig visnj fanger fra statene eller noe sånt

MOE's Suzuki Service ZukiMoe's Avatar

Moro å se at det skjer litt både i garasje og på bilen
    MYE SJ DELER SELGES!!

mine:
    2x LJ80
    7x SJ413 (6)
    3x SJ410 (3,5)
    3x SJ410k
    2x Samurai (1)
    1x Swift GTi

orginal 413: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=24484
    PU GTi: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=29198
    Mats Moe
    mob: 93262783
    medl. NR 257 SUZUKI 4x4 Club Norway.
    Spesialist på alt innen Spiderprodukter!!

takk for det Thomas og Mats, blir litt tid i garasjen mellom alt på jobb og diverse annet, har nå bare 1 vegg igjen å fore ut å få plater på, så venter jeg litt med taket å ser hva jeg ender med der, må finne ut hvordan jeg gjør med lys også snart, for tror jeg vil slite med takhøyden når jeg får hevet bilen passelig

Promodified

Gøy....følger med :-)
    JEEP-FAEN ....NÅ OGSÅ MED BIL :smokin:

Hva er planen framover, bruksbil eller ser du for deg litt tt kjøring også
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

planen er egentlig å ha denne som en ekstra bil for de gangene jeg har lyst til å bruke den, eller har behov for å trekke en henger, ellers blir den rigget for TT og trophy kjøring er planen

Bookmarks