Page 1 of 6 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 130

Thread: Pro-mod regler 2008

Promodified

Default Pro-mod regler 2008

Diskusjonene er allerede i gang i noen av de andre klassene, så kanskje vi skal komme i gang i pro-mod også...

Regelverket for 2007 antyder at styrebrems tillates fra 2008...
    Er det noen andre endringer som ventes, eller vurderes for kommende sesong?
    Dekkstørrelser? Ordlyd for karrosserikrav (ref diskusjoner før årets sesong)?
    Burde også regelteksten angående bruk av håndbrems som styrehjelp, og kanskje utkobling av firehjulstekk oppdateres når styrebrems tillates?

Hobbybonde Vier's Avatar

Karosseriet skal kunne identifiseres med serieprodusert kjøretøy. Karosseriets lengde skal minst være fra framaksel til bakaksel
    Panser, karosserisider samt fram- og bakskjermer skal finnes og være lignende original.
    Det står jo egentlig ganske klart i reglene. Dillemmaet er vel at det ikke har blitt håndhevet strengt nok?

Hva skal vi gjøre for å komme ut av den trenden? Det er ikke enkelt for teknisk kontrollant å stoppe en bil han/hun mener bryter med reglene. Alle vet at da hadde helvete brutt løs...

Og vi som skal bygge i denne klassen godtar jo heller ikke at nybygde biler skal håndheves strengere enn etablerte biler i klassen.
    Øystein Vierdal
    KNA Haugaland Offroaders

Hobbybonde Vier's Avatar

Kanskje det er på tide å innføre årskontroll??
    Øystein Vierdal
    KNA Haugaland Offroaders

Promodified

Quote Originally Posted by Vier View Post
    Det står jo egentlig ganske klart i reglene. Dillemmaet er vel at det ikke har blitt håndhevet strengt nok?

Hva skal vi gjøre for å komme ut av den trenden? Det er ikke enkelt for teknisk kontrollant å stoppe en bil han/hun mener bryter med reglene. Alle vet at da hadde helvete brutt løs...

Og vi som skal bygge i denne klassen godtar jo heller ikke at nybygde biler skal håndheves strengere enn etablerte biler i klassen.
    Sant nok det...
    Det ble vel sagt i fjor at praksisen skulle strammes inn mot regelteksten, men jeg har ikke hørt om noen bil som er blitt stoppet eller fått anmerkninger i vognlisens.
    Jeg bryr meg ikke om hva som skjer men synes at dersom praksisen skal fortsette som i dag, så burde regelen omformuleres slik at det samsvarer noe bedre.

Jævla treg bilbygger Ove's Avatar

Men da synes jeg noen skal tørre å kaste inn en brannfakkel , og forklare med eksempler hva som er akseptabel bygging og utforming av karosserikravet .

Slik som det nå hviskes og tiskes rundt om ang dette kravet , føler jeg det bare skaper rykter og negativitet .

Tror ikke noen blir så veldig fornærmet hvis deres respektive bil hentes opp som eksempler (vel - noen blir det sikkert , men vil tro at det går fort over .. ) .

Hvis feks min bil skulle være av en slik karakter , hadde jeg faktisk satt pris på å få det opplyst , slik at jeg kunne endre på dette .
    De fleste som har bygget bilen selv har kanskje sett seg blind på at "dette er en OK utforming" , men muligens kunne trengt en liten veiledning .....

Så jeg utfordrer de som har en mening rundt dette om å komme med konkrete innspill !!
    .

Prosjektkommentar fra en småmisunnelig SJ-garasje .......
    Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Det er vel ikke like motiverende å jobbe for å få ferdig verdens første Sørlandsskuffe med V8....

Sandblaster Blesvik's Avatar

Syntes vi bør legge oss på linjen vi har lagt på i år, og regelen må tilpasses klassen og ikke motsatt.
    Kan jo minne om at f.eks. min bil ble godkjent for norgescupen etter at den ble spesielt kontrollert til førsterunden, samt at den ble innkalt til ekstra teknisk kontroll på eurotrial og ble igjen godkjent uten anmerkninger selv etter at den var brukt som eksempel på eurotrialmøtet i tyskland sist vinter.
    Her er vinnerbilen fra Eurotrial i år..
    Pål Blesvik
    46943034

Standard

Quote Originally Posted by RockStar View Post
    Her er vinnerbilen fra Eurotrial i år..
    kan ikke påstå at det ligner på noen serieprodusert bil dette her.... Selv om den er stilig å se på fra siden da....
    full flex å bedlocks e det som trengs for å kom frem!
    ARB hjælpe på det å..Vidar Sørum
    92890422

kan ikke påstå at det ligner på noen serieprodusert bil dette her....
    Nei, men hva betyr det så lenge det er tillat i Eurotrial?
    Det er jo det vi skal jobbe mot!
    Pål Blesvik
    46943034

jan terje
    Gjest

Hvorfor skal "vi" jobbe mot Euro Trial reglene?
    Er det ikke i Norge klassen er størst?
    Tidligere vet vi att Euro Trial komiteen har hatt gamle bilen til ekeberg oppe til diskusjon, og da er den bilen på bildet intet å bruke som eksempel.

Jeg er sikker på att for ente gang blir dette en karosseri debatt. Som Vier skriver er regelverket helt klart på det punktet.
    Men dessverre er den av og til merkelig praktisert, da enkelte starter 3 verdens krig hver gang debatten kommer.

En annen ting med bilen på bildet, og flere norske trial biler er att sikkerhets kravene til bur ikke blir fulgt.
    Og det var j***ig surt å se også denne sesomgen for en som fikk beskjed i fjor om å kappe bilen i filler pga. noen millimeter.

Selv kommer jeg aldri mer å stille til start hverken i ProMod eller andre klasser før reglene gjelder for alle. Det er endel i miljøet som snart må innse att mange får nok av praksissen.
    Om en ikke klarer å lese den enkle tegningen for bygging av ett seks punkts bur, bør en ikke kjøre bil i nærheten av mennesker av sikkerhets hensyn.

jan terje
    Gjest

Og om det er slik å forstå att bur reglene faktisk ikke skal praktiseres riktig, ser jeg på det som en selvfølge att de førerne som påpekte dette og tekniske kontrolanter går i samtaler med NBF om hvordan jeg skal få tapet erstattet.
    Send PM for konto nummer.
    Jeg kan også sende bilder på PM på minst 10 biler som fikk kjøre denne sesongen uten å tilfredstille regelverket, inkludert ett extremt grovt exempel.

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Her er flere bilder av bilen, den skal vistnok være veldig lik en eller annen Ford...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Synes du kan konkretisere dette Jan Terje !

Og vil du ikke i det offentlige rom , send meg gjerne en PM slik at ihvertfall flere en deg selv vet hva du mener !!
    .

Det er vel ikke like motiverende å jobbe for å få ferdig verdens første Sørlandsskuffe med V8....

Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Jeg vil også gjerne vite hva du sikter til JT... for dette er faktisk helt ukjent for meg....
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

jan terje
    Gjest

Jeg kjørte i fjor med en komplett rør ramme. Hoved bøylen var 4 mm. for tynn i diameter. Så det tilfredstilte ikke regelverket og beskjed kom om att nytt bur måtte på til 2007. I tillegg måtte både jeg og Geir sveise inn noen ekstra stag.
    Som vi alle har sett er det store mangler etter regelverket med mange biler som har kjørt i år.
    Det betyr selvsagt ikke att burene er for dårlige, men de tilfredstiller ikke regelverket.
    Jeg vil selvsagt ikke navngi de bilene her.
    Jeg etterlyser bare att regelverket snart må praktiseres likt, ikke etter tryne faktor.

Jeg har i år ikke sett noen biler som ikke tilfredtiller kravene, men nå er jeg ikke teknsik kontollant, jeg er også helt sikker på at trynefaktor ikke spiller særlig rolle, spesielt ikke hos en erfaren arrangør...
    Hyggelig om du i det minste forklarer hva som har vært feil da..
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

jan terje
    Gjest

Da må jeg peke på konkrete biler, og det er ikke noe jeg gjør i full offentlighet.
    Har brent meg på fingrene før på det her.
    Men jeg kan finne linken til NBFs bur regler, så er det bare å titte litt og så se gjennom litt bilder fra løp i år.
    Men, i likhet med min bil, så mener jeg ikke att burene ikke var gode nok, men de tilfredstiller ikke regelverket. Og det måtte jeg ordne opp i.

Men er ikke dette rimelig offtopic?
    Pål Blesvik
    46943034

Quote Originally Posted by RockStar View Post
    Men er ikke dette rimelig offtopic?
    Joda , men tror det er bra at dette blir belyst .

Og JT , jeg er temmelig sikker på hva du mener - og hvem du mener .

Men kan opplyse deg om at nesten alle de tilfellene er rettet opp i , de har fått samme beskjed som du , og har tatt dette til etteretning .....

Men ikke skyld på dette ang din høyst frivillig avskjed som aktiv utøver .
    Du skjærte av buret ditt , for å bygge nytt - men hadde andre vektige grunner for å legge opp .
    Så jeg synes det blir feil å legge skylden for dette på håndteringen av regelverket - på din bil og andres ....
    .

jan terje
    Gjest

Det du skriver Ove er både rett og galt.

Bilen ble kappet i deler for å utbedre ett pålegg.
    Etter det skjedde det ting i mitt liv som umuligjorde å få den sammen igjen.
    Det betyr att bilen ikke hadde blitt kappet i deler om ikke dette var påpekt.
    Så la oss holde oss til fakta. Det betyr att jeg nok ikke hadde kjørt i år, men teoretisk hadde jeg hatt bil.

Pål: Dette er ikke off topic. Dette må avklares før regelendringer. Hva skal vi med regler om de ikke gjelder for alle?

Original KJELLIS's Avatar

Hva med en som ikke er i miljøet utfører teknisk kontroll alle kjenner alle sånn som det er nå det er ikke lett å nekte noen og kjøre Det er karroseri so er det største proglemet eller?

Du JT , jeg er fortsatt like klok jeg !

Det må da gå an å forklare hva du mener er galt uten å trekke fram konkrete biler .

Jeg har , som Tommy ,heller ikke sett noen biler i år med mangler på buret , men er heller ikke teknisk kontrollant - men siden jeg nettopp er ferdig med min egen bygging har jeg da sett endel på konkurrentenes biler for å kanskje å fange opp noen idèer.

Siden du har tatt opp denne diskusjonen synes jeg du kan prøve å oppklare litt bedre hva du mener .
    .

Lightfoot Arne's Avatar

Hei karer.
    Jeg har riktignok sagt fra meg ansvaret for Biltrial, men er forfatter av den omstridte karosseriteksten.

Slik ting har utviklet seg, bør vi glemme gamle feider, starte med blanke ark og stille spørsmålet;
    TRENGER VI KAROSSERI MED LIKHET TIL SERIEPRODUSERT KJØRETØY I KLASSE PRO-MODIFIED?

Synes ganske enkelt at de som har deltatt i Norgescupen i år kan gi et klart JA eller NEI til dette spørsmålet. Det er ingen grunn til å tviholde på noe, dersom få eller ingen ser noen glede i det.

Dropper andre diskusjoner i denne tråden.

God ide' Arne, og jeg syntes de som gir sin stemme bør skrive noen få ord om hvorfor de mener ja eller nei.
    Pål Blesvik
    46943034

jan terje
    Gjest

Ja til karosseri krav.

Jeg mener Bil Trial biler i Pro Mod skal ha ett karosseri som gir assiosasjoner* til ett serie produsert kjøretøy.
    Dette begrunnes i att dette er BIL trial. Sporten klarer seg med en klasse uten krav til att karosseri skal ligne en bil.

(* kansje feilstavet)

Page 1 of 6 123 ... LastLast

Bookmarks