Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 28

Thread: How-to: Montering av locker

  1. #1
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bergen
    Posts
    915

    Default How-to: Montering av locker

    Siden Ståle var litt bekymret for om eg kom meg opp bakkene med Mudd dekker på vinterenn så måtte eg fikse skikkelig 4x4.

    Har Locker i bak fra før og er godt fornøyd så nå var det turen for en i fronten også.
    Bildene ble litt dårlige men men.
    Det du trenger er selfølgelig selve lockeren, pakningslim, ny olje til diffen.
    Pipesett fastnøkkler og hammer.
    Litt grease er også kjekt å ha.. og litt arbeidslyst.

    Start med å sikre bilen på støttebukker. Tapp gear olje.
    Av med hjul og bremse caliper og bremse skiven.
    Name:  DSCN0004.jpg
Views: 1751
Size:  64.7 KB
    Name:  DSCN0002.jpg
Views: 1335
Size:  70.9 KB
    Name:  DSCN0003.jpg
Views: 1315
Size:  89.5 KB
    Så er det 4 skruer som er på bremse skjoldet som skal av.
    Når de er ute er det bare å dra ut hele akslingen.
    Name:  DSCN0006.jpg
Views: 1300
Size:  87.3 KB
    Kanskje du må gi et kakk med hammeren for å løsne gammelt pakningslim.
    Pass på så du ikke skader simmerringen....
    Name:  DSCN0007.jpg
Views: 1254
Size:  78.4 KB
    Repeter på andre siden:o

    Så er det av med mellomakslingen og skru ut alle skruene som holder fast diff huset i akslingen..
    Name:  DSCN0008.jpg
Views: 1277
Size:  62.7 KB
    Diffen sitter sikkert litt fast men med et forsiktigt kakk med hammeren så løsner den. Obs den veier noen kilo så vær klar til å ta imot...
    Sett et merke på diffen så vet du hvilken vei den skal på igjenn..
    Name:  DSCN0009.jpg
Views: 1250
Size:  75.8 KB
    Name:  DSCN0010.jpg
Views: 1294
Size:  50.4 KB
    Da er det bare å sette den fast i skrustikken husk å kjenn hvor mye slakk det er i diffen. hold på utgående aksel og beveg diff huset så kjenner du en liten slakk..kjekt å vite hvordan den skal settes opp igjenn:)
    Name:  DSCN0013.jpg
Views: 1222
Size:  59.7 KB
    Så er det å demontere lager strammerne og resten :-)
    Name:  DSCN0011.jpg
Views: 1252
Size:  58.3 KB
    Lurt å legge delene i rekkefølge for å få alt på rett plass.
    Når du er inne i selve diffen så er det å fjerne sol hjulene de små husk de små glideplate/lagrene som ligger bakom hjulene.
    Name:  DSCN0012.jpg
Views: 1251
Size:  45.8 KB
    Name:  DSCN0014.jpg
Views: 1209
Size:  46.0 KB
    Name:  DSCN0015.jpg
Views: 1225
Size:  67.9 KB
    Name:  DSCN0016.jpg
Views: 1227
Size:  53.2 KB
    Name:  DSCN0017.jpg
Views: 1242
Size:  64.7 KB

    Da er det å finne esken med de nye delene.
    Name:  DSCN0018.jpg
Views: 1205
Size:  38.6 KB
    Få på plass det nederste tannhjulet.
    Name:  DSCN0019.jpg
Views: 1263
Size:  81.6 KB
    Eg brukte grease på styrings pinnene og fjærene så faller de ikke ut når du skrur sammen igjenn.
    Name:  DSCN0020.jpg
Views: 1230
Size:  54.6 KB
    Husk de to skivene som skal mellom Pinnene.

    Da er det bare å sette diffen sammen igjenn.
    Nå kommer det som er "vanskeligt" det er å sette opp diffen igjenn.
    Skru lagerboltene nesten fast og spenn opp lageret på gefylen..
    Her kan det være lurt å få hjelp men eg tok å strammet det slik at det gikk lett rundt med samme "slakken" som det var før eg demonterte.

    Da er det bare å skru spetakkelet på plass igjenn, eg brukte pakningslim og greaset opp knokkelhuset på nytt.
    Name:  DSCN0022.jpg
Views: 1258
Size:  75.6 KB
    Trøkk i stikkakslingene og fyll olje.
    OBS OBS før du fyller ny olje på er det lurt å skru i tappepluggen.
    Name:  DSCN0021.jpg
Views: 1221
Size:  57.7 KB
    Da blir det skikkelig 4x4

    Jobben tok ganske nøyaktig 3,5 time og to kopper kaffi.
    Last edited by Zuki; 02-20-2007 at 07:20.
    Ut på tur aldri sur :smile:

  2. #2
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Harstad
    Posts
    216

    Thumbs up

    Nå er det snart sent på dagen, hvordan gikk test-turen... Og kan du gå tilbake og plassere teksten mellom bildene, tenker da særlig på de 4-5 inni girene..

    Uansett jeg er solgt, 3-4 timer og ut i skogen opp i trærne..Hvem forhandler, hvilket merke, quanta costa????????

  3. #3
    Moderator
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bardufoss
    Posts
    478

    Default

    Kjempegreier Bernt,:) har lagt den under How-to-tråden! Men trur du er mer kompetent enn meg på å sette riktig bilde på riktig plass i teksten. Bare å la markøren stå der hvor bildet skal stå, også velge bilde fra den samme bindersen du brukte for å legge dem inn. Da havner bildet i teksten.
    I'm a TREK'er!
    zuki @ pirate4x4.no
    Now 1WD...

  4. #4
    Publikumsvennlig Henning's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Harstad - Nord Norge
    Posts
    419

    Default

    Quote Originally Posted by Espen View Post
    Nå er det snart sent på dagen, hvordan gikk test-turen... Og kan du gå tilbake og plassere teksten mellom bildene, tenker da særlig på de 4-5 inni girene..

    Uansett jeg er solgt, 3-4 timer og ut i skogen opp i trærne..Hvem forhandler, hvilket merke, quanta costa????????
    Espen... bla. Calmini selger locker, jeg skal ha til Vitaraen, så hvis du bestiller så ta med en locker til meg også... da sparer vi masse gebyrer.

    www.calmini.com
    Min er lengre enn din

  5. #5
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bergen
    Posts
    915

    Default

    Har redigert litt bilder, takk for hjelpen Ståle.

    Hadde en liten test tur idag ;-)
    Ikke lang, var på fest i går kveld......

    Men har en mur på garasjetaket, lå forhjulet innpå og kjørte rett oppover veggen. :)

    Heftigt, ser ut til å funke meget bra, har ikke kjørt etter veien enda.
    Så no er det bare å begynne å hamstre CV led.....
    Verd hver krone...eg kjøpte min hos Rocky Road i Amerika og bruker Magnum som transportør...
    Løp og kjøp.
    Last edited by BerntS; 02-18-2007 at 15:41.
    Ut på tur aldri sur :smile:

  6. #6
    Moderator
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bardufoss
    Posts
    478

    Default

    Grattis Bernt...og GLIMRENDE!!
    I'm a TREK'er!
    zuki @ pirate4x4.no
    Now 1WD...

  7. #7

    Default

    Quote Originally Posted by BerntS View Post
    Verd hver krone...eg kjøpte min hos Rocky Road i Amerika og bruker Magnum som transportør...
    hvor dyrt blir det å bruke RR og magnum?

    hvor mye må en gange opp dollar'n med for å få riktig pris?

    de har noe snacks jeg har lyst på ser du

  8. #8
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bergen
    Posts
    915

    Default

    Gange ned dollaren er det vel no :)

    Når eg shopper så setter eg bare en null bak dollaren og det er prisen ferdig tollet og momset og fraktet til Norge.
    Og sånn som dollaren er no så blir det litt billigere også, men eg regnet ca 1500 for en slik locker, men det var med flyfrakt levert på døren hjemme...
    Ut på tur aldri sur :smile:

  9. #9
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,399

    Default

    NÅ HAR JEG OGSÅ MONTERT SPERRA JEG KJØPTE AV DEG BERNT. MEN BILEN ER IKKE FERDIG ENDA SÅ JEG HAR IKKE FÅTT PRØVD DEN ENDA. MEN SKAL DET VÆRE EN KLIKKELYD I DEN NÅR MAN SVIVER PÅ DET ENE HJULET JEG HVET JO IKKE FOR DETTE ER FØRSTE GANG JEG GJØR DETTE...

  10. #10
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    ja når dekka går i forskjellig hastighet skal det være en klikkelyd


    super how-to Bernt
    wut?

  11. #11
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bergen
    Posts
    915

    Default

    Ja det er "låse" tennene som sklir over hverandre.
    Den lyden kommer når hjulene ruller uten belastning i svinger, dvs uten pådrag fra motor eller motorbrems.

    Ut på tur aldri sur :smile:

  12. #12
    Old spider offroad team
    Join Date
    Feb 2007
    Posts
    4,399

    Default

    glimrende... var litt i tvil virket liksom litt rart. men nå er det vel ikke så alt for lenge til jeg kan få prøvd den. må bare få på foraksel å karosseri og alt elektrisk stell, så bærer det rett til skogs. skal kjøre hele norgescupen i standard i år:)

  13. #13
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bergen
    Posts
    915

    Default Testing på snøføre etter vei

    Da har lockeren fått prøvd seg litt etter veien.

    Det er faktisk snø i Bergen idag

    Så til test, som vanlig i 2 høy, så er det enklere å ligge sideveis enn å kjøre normalt.:)

    4wd høy gir etter vei med et nav inne:greit rett fram men får forskjellig svingradius og tyngre å svinge til en side, skummelt spør du meg

    4wd høy med begge navene inne: helt ok litt lengre svingradius og litt tyngre på rattet, sklir kanskje litt gjennom svingene men ok i 50-60kmt.
    Fikk litt risting i 80-90...
    Med lite pådrag svinger det helt ok, men hvis du lar big blocken få alle de dråpene med bensin den vil ha så går det bare rett fram

    2wd høy etter vei med begge navene inne, merker egentlig ikke noe til lockeren hverken under kraftig bremsing med skliiing. eller normal brems...

    Dette er testet under snøføre med useipede Mudd dekk...
    Last edited by BerntS; 02-23-2007 at 13:45.
    Ut på tur aldri sur :smile:

  14. #14

    Default

    hvor mye forskjell må det være før "tennene" griper hværandre?
    hvorfor ha stor bil, når dekkene ser større ut på en liten??

  15. #15
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    så langt jeg har forstått ikke noe..

    en locker godtar at det ene hjulet går fortere en detsom driver men aldri saktere, da hogger den i og låser akselen...

    derfor locker er brukende etter veien

    dette er iallefall slik jeg har forstått virkemåten på en locker..

  16. #16
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bergen
    Posts
    915

    Default

    Prøver på et svar eg, arrester meg hvis det er feil forklart..
    Johansen, så lenge det ikke er moment på akslingen så ruller begge hjulene fritt, med en liten klikkelyd.
    Med en gang man gir gass eller bruker motor bremsen kobler den inn mommentant.
    Ut på tur aldri sur :smile:

  17. #17
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    hva skjer om du kjører normalt i en sving da da Bernt??

    eller slipper gassen

  18. #18
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bergen
    Posts
    915

    Default

    Da låser akslingen og du får en fiiiiiiiiiin skrens :-)

    Hvis du kjører normalt så merkes den ikke men gir du på eller slipper gassen i svingen så låser den...
    Ut på tur aldri sur :smile:

  19. #19
    let's wheel! ShuDuck's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Telemark
    Posts
    4,596

    Default

    Den låser seg bare når det gis moment på pinjongen. gass/slipp av gass. Bremser man låser den seg ikke. hvis man f.eks har en lekk sylinder høyre bak så låser venstre seg og høyre triller..klikk klikk klikk. ask me how I know (så det hjelper ikke med locker på EU-kontroll)

    Er kanksje litt funky å bli vant til da det er det innerste hjulet som driver bilen og det ytterste som triller fritt

    På tørt underlag og man gir gass i en sving så skjener bilen litt, også når man akselrerer hardt(når man girer)

    Et tips når man f.eks skal trille inn på en parkeringsplass og svinger hardt , så tar man naturligvis og clutcher. Men da får en ofte en fryktelig slerking i drivverket. Hvis man napper den ut av gir samtidig så fjerner man det problemet helt. tok litt tid før jeg fant ut av det, men det gjør all the difference :)
    wut?

  20. #20

    Default

    aha, da skjønner jeg litt mer
    Må nåkk invistere i lockers, satt alvålig fast i går, lovet bilen lockers hvis jeg kom meg hjem ganske fort, sto å grov me 3 kompiser i 1.5 timer, så d blir ikke for bilen sin del men pent for min egen del :p
    hvorfor ha stor bil, når dekkene ser større ut på en liten??

  21. #21
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Harstad
    Posts
    216

    Default

    Er det egentlig stor forskjellig fra og bare sveise diffen? Blir det ikke helt annerledes kjøreegenskaper uansett, eller er det verdt det? (Har tilgang på angreaksel)

  22. #22
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    skal du langs vei vil du ikke ha sveist aksel uansett...

    da MÅ at av hjulene uansett slippe taket under sving og du sliter masse unødvendig dekk og ikke minst foringer...

  23. #23
    Moderator
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bardufoss
    Posts
    478

    Default

    Også er det veldig greit for oss andre som ferdes på veien at det ikke er for mange biler med sveist aksel på den samme veien...
    I'm a TREK'er!
    zuki @ pirate4x4.no
    Now 1WD...

  24. #24
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Harstad
    Posts
    216

    Default

    Suzukien er ren nr 2bil. Men blir kjørt til og fra kjørefeltet. Tror jeg skal kjøpe locker, men leser jo her at det uansett er litt sjening, slædd og drivverks rykk med den og. Men sikkert bedre en med stivakslet bil ja, ser den

  25. #25
    Promodified
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Bergen
    Posts
    915

    Default

    Ny test raport.
    Var en tur i skogen og fikk testet litt....
    Funker heftigt...minuset med å ha locker forran og bak er uten tvil sving radiusen.
    Men det klatrer enormt.
    Men her var det bare winchen som hjalp
    Attached Images Attached Images  
    Ut på tur aldri sur :smile:

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •