Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 31

Thread: Teknisk

  1. #1
    The G-wagen mafia boss mercemann's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    659

    Default Teknisk

    Her samler vi alt som kan hjelpe andre. Vedlikehold, feil og mods.

    Mattis


    Tenkte prøve å få sortert litt her, slik at det er enklere å finne frem til de ulike delene ved hjelp av klikkbare linker istedet.

    Så her prøver vi:

    Pumpejustering

    Tankmåler FIX

    Body Lift-montering

    Stramme hjullager


    Ørjan
    Last edited by Rossi; 03-05-2013 at 12:01.

  2. #2
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Harstad, Nord Norge
    Posts
    72

    Default

    Kjempebrae greier dette. Regner med å trenge litt hjelp etter hvert:p
    It's NOT a Jeep... you wouldn't understand
    MB 250GD 1990

  3. #3
    The G-wagen mafia boss mercemann's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    659

    Default Justere dieselpumpe 300turbo

    Får gjøre en innsats her på teknisktråden. Begyner med hvordan vi justerer opp dieselmengde på om617 og om 617A

    Skruen på toppen er justering av Alda ventilen. Når denne skruen justeres ut lures pumpa til å tro at motoren har turbotrykk. Den vil da gi mere diesel. Alda har bare funksjon så lenge motoren ikke har turbotrykk. (den skal begrense mengden med diesel for å unngå røyk) Når skruen justeres ut vil motoren få mere diesel ved lavt turbotrykk og turbotrykket vil dermed komme raskere. Motoren vil også allerede ha mere diesel og dermed vil akselerasjonen være merkbart bedre.

    Den andre skruen som er merket med pil er maks mengde skruen. Når denne justeres ut vil motoren få mere diesel over hele turtallet. Den må ikke justeres for langt ut for da vil den henge seg opp. (kan justeres maks 6-7 runder ut)
    Attached Images Attached Images  

  4. #4
    Modified
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    658

    Default

    Noen som vet omdet finnes/har vært bortig smøreskjema til G?

  5. #5
    The G-wagen mafia boss mercemann's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    659

    Default

    Quote Originally Posted by Lundblad View Post
    Noen som vet omdet finnes/har vært bortig smøreskjema til G?
    Smøring av G er enkelt: Tre smørenipler på hver mellomaksel (totalt 9) og en dersj fett i hvær pokal en gang i blant.

  6. #6
    The G-wagen mafia boss mercemann's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    659

  7. #7
    Modified
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    658

    Default Trykk på rør til sperrene?

    Har lekasje på det framste røret til sperrene/fremste sperre. Har bytta slangen fra beholderen og ned til røret, men bremse væsken renner like fort ut som jeg fyller på..
    Er det mulig og bare trekke en 8mm armert slange rett fra beholderen og inn på sperra, eller er det for mye trykk der?
    Bakerst er det tørt og fint, heldigvis :)

  8. #8
    Fotograf knixen's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    4,195

    Default

    så nu tar du dæ dårlig frem???
    used to have a runner...


    "I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

  9. #9
    Modified
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    658

    Default

    Quote Originally Posted by knixen View Post
    så nu tar du dæ dårlig frem???
    Spærren funke, ligg jo en liten pess skvætt i selve pumpa så!

  10. #10
    The G-wagen mafia boss mercemann's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    659

    Default

    Ja du kan strekke slange heile veien. Ingen problem.

  11. #11
    Modified
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    658

    Default

    Quote Originally Posted by mercemann View Post
    Ja du kan strekke slange heile veien. Ingen problem.
    Hurra!
    Da har æ bare å trekke slange å lufte systeme, få lånt mæ nåkka større dekk så e æ klar før mauken!
    Bytta olje i gir og transferkasse pluss begge diffan.. Va på tide, så ut som svart honning når det kom siganes ut..

  12. #12
    Original
    Join Date
    Aug 2007
    Location
    Denmark
    Posts
    11

    Default

    Quote Originally Posted by mercemann View Post
    Får gjøre en innsats her på teknisktråden. Begyner med hvordan vi justerer opp dieselmengde på om617 og om 617A

    Skruen på toppen er justering av Alda ventilen. Når denne skruen justeres ut lures pumpa til å tro at motoren har turbotrykk. Den vil da gi mere diesel. Alda har bare funksjon så lenge motoren ikke har turbotrykk. (den skal begrense mengden med diesel for å unngå røyk) Når skruen justeres ut vil motoren få mere diesel ved lavt turbotrykk og turbotrykket vil dermed komme raskere. Motoren vil også allerede ha mere diesel og dermed vil akselerasjonen være merkbart bedre.

    Den andre skruen som er merket med pil er maks mengde skruen. Når denne justeres ut vil motoren få mere diesel over hele turtallet. Den må ikke justeres for langt ut for da vil den henge seg opp. (kan justeres maks 6-7 runder ut)
    Dette med at skru op for brændstof tilførelsen er ikke en ret smart ide på en G ( for den sagskyl heller ikke andre 4wd)
    Du ender ud med en brændstof pumpe som slides hurtiger end ellers her tænkes på de små dele inde i pumpen.

    desuden begrænser du muligheden for at regulatoren virker 100%
    G er frækt og sundt, derfor dyrker vi det året rundt.
    www.gpsoffroad.dk

  13. #13
    Original
    Join Date
    Aug 2007
    Location
    Denmark
    Posts
    11

    Default

    Quote Originally Posted by Lundblad View Post
    Noen som vet omdet finnes/har vært bortig smøreskjema til G?
    Hvilken model har du ??

    Da der er en lille smule forskel på hvilken intivaller du skal smøre efter
    og hvad du skal bruge af olie og fedt

    Men rigtig at der er 9 nipler på kadanakslerne og ej at forglæmme så skal styrhovede også ha fedt ca 1-2 tuber
    G er frækt og sundt, derfor dyrker vi det året rundt.
    www.gpsoffroad.dk

  14. #14
    Modified
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Harstad, Nord Norge
    Posts
    310

    Default Feil på min tankmåler, giver. Se her

    Etter å hatt dårlig tankmåler en stund var tiden inne til å ta en titt.
    Har hatt oppe tanken tidligere og sveis den,samt rengjort filteret etc etc.
    ( det var nesten helt tett, og motoren fikk for lite mat vet lavt tanknivå og hardt gasspådrag)
    Det viste seg at det var dårlig kontakt mellom to punkter innvendig i målere.
    Dette er rett under forskruvningen på toppen av måleren.

    Kontaktpunktene A og B er poppet sammen og det var irr mellom.

    Siden det ikke er mulig å ta dette istykker uten å ødelegge hele dritten så tok
    jeg og skrapte rent med en minifil og tapetknin slik at kontaktpunktene ble blanke og fine. Deretter loddet jeg sammen disse med tinn.
    Voila...tankmåleren min er som ny !



    Har ikke bilder etter lodding.
    Attached Images Attached Images   
    Jeep CJ5 1967
    Mercedes GD 300 Turbo 1985
    Member of: Harstadfotoklubb

  15. #15
    The G Rossi's Avatar
    Join Date
    May 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    938

    Default Body Lift og 35"

    Tenkte jeg sku legge in en liten how to om montering av BL og 35" på Geländewagen:)


    Objektet som var i stort behov av ett aldrig så lite løft
    Name:  35utenBLmini.jpg
Views: 4892
Size:  67.8 KB


    Løft opp sperrehendlene og løsne radiatorfestene
    Name:  Sperrehendler.JPG
Views: 4660
Size:  32.0 KB Name:  radiatorfester.JPG
Views: 4692
Size:  33.0 KB


    Løsne ev skruer som holder sammen bakfangeren med karrosseriet og Diesel/bensinpåfyllingsslangen(hvis du har bil med safaritank er det en slange på hver side)

    Name:  Fangerskrue.JPG
Views: 4718
Size:  24.1 KB Name:  påfyllingsslangen.JPG
Views: 5035
Size:  29.2 KB



    Karosseriet er festet til rammen med totalt 8 Bolter, på gamle Geländewagen(frem til ca 85) er disse M12, på nyere G sitter det M10 i ca 125mm lengde. For å få montert 45mm BL bør di nye boltene være absolutt minimum 150mm lange men helst litt lengre....

    Demonter grillen og skliplaten for å komme til di to fremre boltene, en på hver side. Skru av muttrene men la boltene stå igjen

    Name:  Fremre bolt.JPG
Views: 4689
Size:  38.5 KB


    Gå inn i bilen og løft teppet fremme for å komme til boltene der. En på hver side. Igjen løsner du muttrene og lar boltene stå

    Name:  Fremre bolt i kupé.JPG
Views: 4707
Size:  29.0 KB

    Velt frem baksetet og løft teppet for å finne boltene (en per side) som her sitter under di runde platene festet med tre skruer. Løsne muttrene og la boltene stå


    Name:  Bolt under baksete.JPG
Views: 4669
Size:  30.0 KB


    Åpne bakdøren og løsne plastlisten som holder teppet på plass. Løft teppet for å finne boltene som sitter en på hver side. Løsne muttrene og la boltene stå

    Name:  Bakre bolt.JPG
Views: 4676
Size:  36.1 KB


    Nå kan du forsiktig løfte bilen på ene siden mens du NØYE passer på att ingenting blir ødelagt (det løsnet en slange på fra spylermotoren på min bil når vi løftet) Når så karosseriet er passe høyt oppe drar du ut den gamle bolten, løfter den store stålskiven og plasere BL-klossen UNDER den. Tre i den nye bolten og vent med mutteren til alle fire klossene med bolter er på plass. Når en siden er ferdig med mutrene på plass gjør du samme jobben på den andre siden.

    Name:  BLkloss på plass.JPG
Views: 4641
Size:  32.3 KB



    Da var bilen løftet, gratulerer med en forhåpentligvis vel utført jobb:)


    Nå skal ting justeres og tilpasses:

    1. Radiatorfestene snus opp-ned

    Name:  Radiatorfeste.JPG
Views: 4691
Size:  34.0 KB


    2. Sperrehendlene forlenges med to skøtemutrer, fire vanlige mutrer og to M6-skruer i passe lengde. Kapp skruene i ønsket lengde og skru sammen

    Name:  Sperreforlenging.JPG
Views: 4672
Size:  42.7 KB


    3. På min bil med automatkasse var det ikke nødvendig med noen justeringer men på biler med manuell girkasse må overføringen justeres så girene er der di skal være. Det hjelper veldig mye å være 2 til den jobben

    4. Transferkassespaken bør forlenges for å få i lavgir uten bryting, trenges fingjenget mutter, skøtemutter og gjengestav i M10 tykkelse

    Name:  Transferkassespak.JPG
Views: 4729
Size:  35.2 KB


    5. For å få skikkelig plass til 35" hjul må det kappes litt i framskjermene og i rammerøret som stikker ut bak fremhjulet

    Name:  Mattis i kappinga.JPG
Views: 4700
Size:  28.4 KB Name:  Kapping av framskjerm.JPG
Views: 4639
Size:  32.2 KB
    Name:  Kappet rammerör.JPG
Views: 4708
Size:  32.8 KB

    6. Du må sansyneligvis justere ut svingstoppene litt for att ikke hjulet ska ta i ramma ved fullt rattutslag


    Så endelig det ferdige resultatet

    Name:  Mattis Geländewagenbilder 054mini.jpg
Views: 4789
Size:  52.9 KB
    Last edited by Rossi; 02-25-2010 at 19:57.

  16. #16
    The G-wagen mafia boss mercemann's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    659

    Default

    Flott beskrivelse Rossi

  17. #17
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Trondheim
    Posts
    176

    Default dårlig hjullager

    Heisann.
    jeg sliter med en del vibrasjoner i min nyinnkjøpte G. Det viste seg da jeg la på nye hjul (33") at det var slarke i hjullagrene på høyre side fremme. Er det noe værre å stramme lagrene på denne bilen enn på en Hi-Lux ? Er det eventuellt noen som kan legge ut noen tips for å gjøre det enklere for en noobi på G ?
    På forhånd takk for hjelpen.
    Vidar
    full flex å bedlocks e det som trengs for å kom frem!
    ARB hjælpe på det å..Vidar Sørum
    92890422

  18. #18
    The G-wagen mafia boss mercemann's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    659

    Default

    Quote Originally Posted by rocky td View Post
    Heisann.
    jeg sliter med en del vibrasjoner i min nyinnkjøpte G. Det viste seg da jeg la på nye hjul (33") at det var slarke i hjullagrene på høyre side fremme. Er det noe værre å stramme lagrene på denne bilen enn på en Hi-Lux ? Er det eventuellt noen som kan legge ut noen tips for å gjøre det enklere for en noobi på G ?
    På forhånd takk for hjelpen.
    Vidar

    Hjullagrene fremme kan strammes, men de vil nok ikke leve så lenge.

    Slik gjør du:

    Ta bort koppen som dekker muttra til hjullageret.
    Der en låsemutter som er låst av med et blekk. Gjør godt rent så ser du hvordan du løsner dette.
    Skru ut låsemutra.
    Ta vekk låseblekket.
    Stram hjulagermutra til slakken er borte mens hjulet enda går lett rundt.
    Sett på plass låseblekket.
    Skru på låsemutter.
    Lås muttra med blekket og sett på beskyttelseskoppen.

    Mattis

  19. #19
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Trondheim
    Posts
    176

    Default

    takker for hjælpa.
    Har stramma lagrene nå, men det er tydelig at de ikke vil leve lenge nei.. Strammet maks, men hadde fremdeles en liten slarke... Sjekka pris på nye på Autoproducts Nord i trondheim. Dem ville ha 1040 pr. Side. Høres det ut som en grei pris ?
    full flex å bedlocks e det som trengs for å kom frem!
    ARB hjælpe på det å..Vidar Sørum
    92890422

  20. #20
    The G-wagen mafia boss mercemann's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    659

    Default

    mener mekonomen tar rundt 7-800

  21. #21
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Trondheim
    Posts
    176

    Default

    Quote Originally Posted by mercemann View Post
    mener mekonomen tar rundt 7-800
    Nope.... tar samme pris dem også
    full flex å bedlocks e det som trengs for å kom frem!
    ARB hjælpe på det å..Vidar Sørum
    92890422

  22. #22
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Trondheim
    Posts
    176

    Default

    Noen som vet hvor man kan få tak i foringer til bærearmene på G? på merkeforhandleren krever de jo for pokker 950,- pr stykk... blir dyrt det tilsammens
    full flex å bedlocks e det som trengs for å kom frem!
    ARB hjælpe på det å..Vidar Sørum
    92890422

  23. #23
    The G Rossi's Avatar
    Join Date
    May 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    938

    Default

    Det finnes et firma i Tyskland (tror jeg) som selger polyurethanforinger. Mener et komplett sett til i stort sett hele bilen kom på 4-5K.......
    Kan sjekke det opp nærmere imorgen for deg hvis du vil?

  24. #24
    Standard
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Trondheim
    Posts
    176

    Default

    Quote Originally Posted by Rossi View Post
    Det finnes et firma i Tyskland (tror jeg) som selger polyurethanforinger. Mener et komplett sett til i stort sett hele bilen kom på 4-5K.......
    Kan sjekke det opp nærmere imorgen for deg hvis du vil?
    Hadde vært kjempefint om du kunne ha gjort det ja
    full flex å bedlocks e det som trengs for å kom frem!
    ARB hjælpe på det å..Vidar Sørum
    92890422

  25. #25
    The G Rossi's Avatar
    Join Date
    May 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    938

    Default

    http://www.desert-service.com/shop/p...e8b9a70e003f6b

    Enjoy
    Gi gjerne tilbakemelding om resultatet hvis du handler

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •