Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 25 of 35

Thread: Offroad begreper for dummies :)

Publikumsvennlig Henning's Avatar

Default Offroad begreper for dummies :)

For å gjøre det letter for ferske offroadere, vi har alle vært nybegynnere engang så inneholder denne tråden en ordliste med begreper/forkortelser/etc fra offroad verden. Legg inn ditt forslag så redigerer jeg denne sånn at den hele tiden er oppdatert. Hold forklaringene enkle og lettfattelige

ARB: Luftdrevet sperre monteres i differensialen til akslingen
    les gjerne med på http://www.arb.com.au/air_locker_loc...ferentials.php

Locker: Automatisk mekanisk sperre som monteres i differensialen, en billigere løsning enn ARB

IFS: Independent Front Suspension, Uavhengig forstilling som alle moderne personbiler har.

Sjakler: Hengslene som bladfjørene henger i, disse kan forlenges for å gi bilen et løft.

OME: Old Man Emu, Australsk leverandør at hevefjærer til di fleste bilmerkene.

Torsjoner: Fjærer som ofte brukes på offroadbiler med IFS, er en stålstang som ligger i en hylse i lengderetningen på bilen, når bilen fjærer vrir denne stålstanga seg. Denne kan strammes for å gi bilen et løft. les mer på: http://en.wikipedia.org/wiki/Torsion_beam_suspension

Flex: Hvor mye axelen/hjulet kan pendle/flytte seg i høyderetningen. Jo mer bevegelse jo bedre flex. Lange fjærer og store hjulbuer er den beste veien til mye flex.

SPOA: SPring Over Axle, stive akslinger har festet til bladfjærene på over eller undersiden, begge deler er like vanlig. Hilux har orginalt fjærene på oversiden av axelen, mens gamle Patrol og Zuki 410/413 har fjærene festet under axlingen. På biler som har axlingen orginalt over fjørene kan man vinne et par tommer heving ved å legge axlingen under fjøra.

SAS: Solid Axle Swap, bytte til stiveakslinger på en bil som har IFS, vanlig på HiLux og vanlig på Vitara i utlandet.

to be continued
    Last edited by Henning; 02-06-2007 at 10:56.
    Min er lengre enn din

Promodified

Lurer egentlig på hva PORTALER er jeg... Har lest flere steder om dette, men aner ikke hva det egentlig er....

Og en ting til: SPINDEL... Hva er det?
    Jon-Anders 970 970 41
    Never underestimate the predictibility of stupidity!

Portal aksling
    En portalaksling har gearing ute ved hjulene slik at stikkaxlingen går ned i navet, istedet for rett ut som på en vanlig axling.

Det er bilder og mer info av prinsippet på denne siden:
    http://www.portal-tek.com
    Min er lengre enn din

Promodified

Takk da skjønner jeg litt mer!

Er det noen spesielle fordeler/ulemper med dette? Bare har hørt at det er sånn på Volvo Velt(feltvogn) og unimog etc. En kompis av meg har en Velt... Han er ikke spesielt kjent med slike ting han heller. så jeg spør litt for han også. :) :)
    Jon-Anders 970 970 41

Modified

Får vel litt bedre bakkeklaring siden du slipper unna klokka midt på akslingen.
    It`s a JEEP thing, you wouldn`t understand

Quote Originally Posted by Red_Baron View Post
    Takk da skjønner jeg litt mer!

Er det noen spesielle fordeler/ulemper med dette? Bare har hørt at det er sånn på Volvo Velt(feltvogn) og unimog etc. En kompis av meg har en Velt... Han er ikke spesielt kjent med slike ting han heller. så jeg spør litt for han også. :) :)
    Det er ikke portaler på den gamle Volvofelten...( den som det norske forsvaret hadde) Det va den "nye" feltvogna til Volvo TGB serien som fikk portaler, denne er 1,5 gang større enn den gamle feltvogna. Som du helt korrekt sier så er det også portaler på Unimogen. Er stort sett kun de bilene som er levert med portaler.

Det laveste punktet på 99% av alle offroadbiler er differensialklumpen, den er plassert høyere opp pga gearingen i ytterenden av axlingene, derfor får du høyere bakkeklaring ved å bruke portaler. At både MB og Volvos portaler er utstyrt med sperrer fra fabrikk er også en av grunnene til at de er så populære.

Volvos portaler er mye lettere enn MB`s og derfor også mer populære.
    Min er lengre enn din

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Quote Originally Posted by Henning View Post

Det laveste punktet på 99% av alle offroadbiler er differensialklumpen, den er plassert høyere opp pga gearingen i ytterenden av axlingene, derfor får du høyere bakkeklaring ved å bruke portaler. At både MB og Volvos portaler er utstyrt med sperrer fra fabrikk er også en av grunnene til at de er så populære.
    I tillegg så kan diffen være mindre, drivaksler være tynnere. grunnen til dette er nedgiringen ytterst på akslingen, slike aksler er også sterke av samme grunn...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

2 meter fanskap Jan's Avatar

Spoa hever tykkelsen på akselen + fjærtykkelsen.
    Gærhølet 4x4 Klubben for uavhengige
    NO BULLSHIT FOUNDATION
    ==< Support Your Local NEW D.O.R.K. >==

2 METER FANSKAP

Moderator

Eller i sverige er det rett og slett en sånn en :

Og i følge Tommy er det i 4x4 blitt vanlig å kalle biler bygget av Lars Dahl i Sverige for spindler...altså edderkopper...

Så det blir litt avhengig av sammenhengen.
    I'm a TREK'er!
    zuki @ pirate4x4.no
    Now 1WD...

Promodified

Quote Originally Posted by Zuki View Post
    Eller i sverige er det rett og slett en sånn en :

Og i følge Tommy er det i 4x4 blitt vanlig å kalle biler bygget av Lars Dahl i Sverige for spindler...altså edderkopper...

Så det blir litt avhengig av sammenhengen.

Hehe tenkte meg det bare var en edderkopp det var snakk om her ja!

Takk for gode svar! :)
    Jon-Anders 970 970 41

ZUKI- det du holder i hånda på bildet er navet, navet monteres på spindelen i bakgrunn av bildet...

Sandblaster Blesvik's Avatar

Spindelen, gul pil
    Yttrestikkaksel, grønn pil
    Nav, rød pil
    Bremseskjold, blå pil

For dere som kjører suzuki i skogen, fjern bremseskjoldet når dere har mulighet.
    En grunn er at det er lettere å spyle rent men hovedgrunnen er at man kan bytte drivknute mye raskere!
    Da slipper man å ta av navet.:)
    Pål Blesvik
    46943034

Modified

Spindel er "pinnen" som navet sitter på, med én mutter som holder, og to lager.
    Navet er den biten som er opplagret på spindelen igjen, den er hjulet festet i også.

Dette er ikke så godt å si, siden bildet er litt uklart, men jeg tror det er frihjulsnavet du mener? Kobler ut og inn forbindelse mellom stikkaksel og nav.
    Last edited by Øystein; 02-09-2007 at 16:21.
    Snøplog

Moderator

da har Pål (Rockstar) tegna det en gang for alle :) Så vet vi det.
    I'm a TREK'er!
    zuki @ pirate4x4.no
    Now 1WD...

skrukæll sven's Avatar

Quote Originally Posted by RockStar View Post
    Spindelen, gul pil
    Yttrestikkaksel, grønn pil
    Nav, rød pil
    Bremseskjold, blå pil

For dere som kjører suzuki i skogen, fjern bremseskjoldet når dere har mulighet.
    En grunn er at det er lettere å spyle rent men hovedgrunnen er at man kan bytte drivknute mye raskere!
    Da slipper man å ta av navet.:)

kommer litt ann på hva slags drivknuter du har stappa inn... noen ettermarkedsknuter er litt for kraftige, så hele knokkelhuset må av....

så for å forklare litt til så har kanskje Pål bilde av knokkelhuset og :)

Sandblaster Blesvik's Avatar

Her er reserveaksler når jeg kjørte standardklassen med suzuki.
    Da var det bare av med bremsekaliperen, av med de 4 boltene bak skiva, ut med skrotet og inn med nytt!:p

Her er akselen fjernet og knokkelhuset står igjen.
    For å fjerne knokkelhuset må tettningen fjernes, styrestag og begge svinglagre.

Her er en Suzukiaksel uten bremseskjold og knokkelhuset er grå lakkert.
    Pål Blesvik
    46943034

Original

Default Portal aksler

....gamle...(måske også nye) "Belarus" traktorer som har 4x4 kører også med portalaksler på foran......belarus er en traktor som kommer fra rusland tror jeg....belarus betyder "hviderusland"......cirka..;-)

Quote Originally Posted by BDM View Post
    ....gamle...(måske også nye) "Belarus" traktorer som har 4x4 kører også med portalaksler på foran......belarus er en traktor som kommer fra rusland tror jeg....belarus betyder "hviderusland"......cirka..;-)
    Belarus er engelsk for hviterussland :)

Min gamle far har en slik Belarus traktor, fiffige portaler det(nei vet ikke så mye om disse, annet enn at det er billige deler).
    Medlem av Jasen Biltrial Team

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Hentre fram denne igjen.. er vel fortsatt mye som er ubesvart....
    Skal ta litt om hjuloppheng.

Panhard stag
    Dette er et stag som skal stabilisere akselen sideveis. står paralellt med akselen.
    Bør stå så vannrett som mulig når bilen står i "Ridehight"
    På styrende aksel så bør staget stå i samme vinkel som styrestag, dette for å hindre at akslen styrer av seg selv når det fjærer.

1- Link
    Brukes på endel trialbiler i Promod, og på mange i proto. Akslen er hent opp i et punkt med et multiledd, akslen er skrudd stumt fast i opphenget.
    Her trenger man et panhard stag i tillegg
    Name:  img2773vo5.jpg
Views: 6449
Size:  76.4 KB

2-link
    her snakker man om 2 enkle stag som går fra ramme og til aksel et stag på hver side og i samme høyde, her må man ha noe som gjør at selve ledet både ved ramme og akselen må kunne bevege seg, dette enten ved hjelp av en unibal eller eller gummi/euretan foring.
    Dette er et opphjeng som er brukt både på landcruisere og G-Wagen da ved såkalte momentstag
    Også her trengs det panhardstag.

3 link
    Her er det tre stag som holder akselen som en 2 link men da med et ekstra stag i "senter" av akselen Samme som over må alle stagene flexe i festet ved både ramme og aksel.
    Her trengs i tillegg Panhardstag
    Name:  brad1.jpg
Views: 7667
Size:  309.6 KB
    Name:  img_7118_640.jpg
Views: 6902
Size:  352.4 KB

4 link
    Her er det 4 stag, som over må stagene ha mulighet til å flexe i festen som i eksemplene over, man har 4 stag nærmest paralelle, 1 over og 1 under på hver side. Fordelen ved dette opphenget er at akselen ikke vries men at pinionen har den samme vinkelen hele tiden ved flex eller fjæring.
    Dette er et komplisert hjuloppheng å bygge, her er vinkler og lengdre på stag viktig, ikke et ideelt oppheng om man vil flexe, om ikke vinkler og staglengder er helt nøyaktig vil man risikere at opphenget "vrir" akselen i hver sin retning.
    Name:  h102.JPG
Views: 6310
Size:  48.9 KB

K-Link
    Er en mellomting mellom 3 link og 4 link, de øverste stagene vinkles enten inn eller ut, det vil si at enten danner stagene en K eller en M. et veldig bra oppheng å bygge på en trialbil, ypperlig for flex.
    her trengs heller ikke Panhardstag, da vinkelen mellom stagene i linken holder akselen sideveis omtrent som i et fagverk.
    Name:  4LINK4.jpg
Views: 6156
Size:  81.0 KB
    Name:  1.jpg
Views: 7206
Size:  100.5 KB

Watt-link
    Dette er egentlig bare en spesiell form for panhardstag, ved et panhardstag så vil alltid akselen bevege seg sideveis i større eller mindre grad.
    ved Watt link så bruker man et stag fra hver side som går inn på et stag i senter av akselen, dette brukes mye på rallycross og asfaltbiler. gør at akselen aldri flytter seg sideveis. ikke noe fordel med watt-link på en offroadbil, da det denne typen panhardstag vil begrense mye fjæringsbevegelse.
    Name:  watt_link.jpg
Views: 6454
Size:  36.6 KB

Jeg skal prøve å finne noen bilder...
    Last edited by Tommy; 03-16-2008 at 19:52.
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Modifisert

Jeg lurer litt på dette:
    "Missing link"
    "Revolver Sjakler"
    "Revers Sjakler"
    er dette for noe bladfjør greier?
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

Promodified

revolversjakler er sjakler som bøye seg utover etterkvart som bilen flekser om eg ikkje tar heilt feil...
    Mats Erik Mølster
    Tlf :97143334
    Suzuki SJ410 (Standard 2008)
    Valen i Kvinnherad
    Kvinnherad Offroad Club!!!

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=8247
    ----------------------------------------------------
    Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
    Member of Team Oops

-Oops...

let's wheel! ShuDuck's Avatar

missing link:

revolver shackle. Samme som missing link, bare at det er vridning i en ekstra akse, slik at spenninger unngås, og dermed mer flex

mener du shackle reverse? Det er når man monterer sjakler i motsatt ende av fjæra enn orginalt

wut?

SPOA = Spring Over axles

Obeskrivbar Lasse suzicán's Avatar

Quote Originally Posted by Zuki_FrankiBoy View Post
    SPOA = Spring Over axles
    Förklaringen på SPOA står redan i första inlägget, men även den är fel...
    SPOA är en förkortning för Spring Perch Over Axle...
    Spring-perch betyder fjäderfäste/fjädersäte...
    SPOA betyder alltså "Fjäderfäste över axeln"...

Finns även en teori om att det står för Spring Put Over Axle...
    // Lasse
    Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teknisk chef - Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles.

Original

Bump?? Hva er det? Hvordann får jeg bilde inn på Venstre sida (Avatar) Sjennerelt grønn jeg...

Page 1 of 2 12 LastLast

Bookmarks