Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 26 to 35 of 35

Thread: Offroad begreper for dummies :)

  1. #26
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default

    BUMP = Bring Up My Post... "Da ingen har svart så henter jeg posten helt til toppen igjen".

    For å få avatar må du kjøpe medlemskap, koster 10€ pr.år. http://pirate4x4.no/forum/showpost.p...21&postcount=1
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  2. #27
    Original
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Trøndelag
    Posts
    17

    Default OK.. takker så mye..

    Quote Originally Posted by HardKåre View Post
    BUMP = Bring Up My Post... "Da ingen har svart så henter jeg posten helt til toppen igjen".

    For å få avatar må du kjøpe medlemskap, koster 10€ pr.år. http://pirate4x4.no/forum/showpost.p...21&postcount=1
    OK Da begynner jeg å sjønne litt. Lærer så lenge mann er med. I år tror jeg at det blir mye nytt..
    Denn verste dagen på fjelle er bedre enn denn beste dagen på jobb..

  3. #28
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default

    Sliter litt med de forskjellige benevnelsene på styrestag...
    Stabstaget er greit, det forbinder bare/stabiliserer bærebruene. Men hva er et Panhard-stag? Og Pitmann-armen?
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  4. #29
    Obeskrivbar Lasse suzicán's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Helsingborg -Skåne
    Posts
    595

    Default

    Quote Originally Posted by Zuki View Post
    Eller i sverige er det rett og slett en sånn en :


    Og i følge Tommy er det i 4x4 blitt vanlig å kalle biler bygget av Lars Dahl i Sverige for spindler...altså edderkopper...
    Hmmm!

    Om en edderkopp-hona ger en edderkopp-hane ett "blow-job"...




    Kan man kalla henne för en sugkopp då????
    // Lasse
    Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teknisk chef - Eurotrial.

    All 4 wheels must participate, lock up your axles.

  5. #30
    skrukæll sven's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Den røde by'n
    Posts
    2,100

    Default

    Quote Originally Posted by HardKåre View Post
    Sliter litt med de forskjellige benevnelsene på styrestag...
    Stabstaget er greit, det forbinder bare/stabiliserer bærebruene. Men hva er et Panhard-stag? Og Pitmann-armen?
    parnhardsstag er et stag som går mellom ramma og motsatt side av akselen, det skal ene og alene hindre bilen å bevege seg sidelengs på akselen... dette har ikke noe med styringa å gjøre.

    pitmannarmen er den armen som sitter på akselen ut fra styresnekka og skaper bevegelsen til styrestaget.

    styrestaget trekker svingen på det ene hjulet.

    paralellstaget holden svingen på det hjulet som blir trukket av styrestaget sammen med svingen på andre siden.

    har jeg skrevet det uklart så si ifra:) så skal jeg se om ikke jeg får lagt inn noen bilder:)

  6. #31
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default

    Hva betyr det å "portere eksosmanifolden for å få øket dimmensjon på eksosen"? Å borre den opp for å slippe gjennom mer luft?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  7. #32
    Super Moderator Brynjar's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    KRS
    Posts
    2,975

    Default

    Omtrent ja.. Porting av innsug/eksosmanifold er et godt gammelt triks for få bedre "flow" inn og ut. Kan gi noen hester ekstra i en tunet motor.
    Er vel mest brukt på innsug så vidt jeg vet. Skal man ha bedre flyt ut bygger man headers så alle grenrøra får lik lengde

    Edit : Porting kan vel best forklares med glattsliping. Man fjerner alle støpekanter og sliper vegger og kanaler superglatte så drivstoff og luft kommer "uforstyrret" frem.
    Last edited by Brynjar; 10-27-2010 at 19:02.
    ---Insanity is contagious---

  8. #33
    Super Moparerator HardKåre's Avatar
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Tromsø
    Posts
    1,057

    Default

    Har kjøpt meg automat, og er ukjent med dette... Hva er en converter, og hva betyr stallspeed på denne??
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

  9. #34

    Default

    Quote Originally Posted by Brynjar View Post
    Omtrent ja.. Porting av innsug/eksosmanifold er et godt gammelt triks for få bedre "flow" inn og ut. Kan gi noen hester ekstra i en tunet motor.
    Er vel mest brukt på innsug så vidt jeg vet. Skal man ha bedre flyt ut bygger man headers så alle grenrøra får lik lengde

    Edit : Porting kan vel best forklares med glattsliping. Man fjerner alle støpekanter og sliper vegger og kanaler superglatte så drivstoff og luft kommer "uforstyrret" frem.
    Trodde porting var å kun ta av de værste skarpe kantene, men å la det være igjen en del ujevnheter da det er ujevnhetene som får drivstoff/ luftblandinga til ha riktig dråpestørrelse når det kommer inn i kammeret.
    Har derfor alltid hørt at man kan porte innsuget, men man kan polere eksosen for å la den slippe unna fortere (det er vel uansett marginalt hva man kan oppnå med det).
    2010 L200/ Triton double cab - SOLGT
    2001 F650 GS Dakar: 2005/2006 - Australia rundt

  10. #35

    Default

    Quote Originally Posted by Gravel Seeker View Post
    Trodde porting var å kun ta av de værste skarpe kantene, men å la det være igjen en del ujevnheter da det er ujevnhetene som får drivstoff/ luftblandinga til ha riktig dråpestørrelse når det kommer inn i kammeret.
    Har derfor alltid hørt at man kan porte innsuget, men man kan polere eksosen for å la den slippe unna fortere (det er vel uansett marginalt hva man kan oppnå med det).
    En lett forklaring, Tenk deg at du har 1 liter vann, og du skal helle dette ned på en flaske. Det vil ta tid, kontra om du heller den litern med vann oppi en bøtte

    Altså greia med porting er å få luft/drifstoff til å kunne komme fortere og lettere fram til motorn, men man må passe på at man ikke porter for mye da det kan føre til motsatt effekt.

    Porting blir gjort like mye på både innsug og eksos, da snakker man om toppen og ventilåpninger. Da erstatter man ventilene med noen som er større også kan man da frese opp hullene litt så man får høyere flow gjennom, og man får eksosen fortere ut og drifstoff/luft fortere inn. jeg er elendig på å forklare! Men tror jeg fikk det til sånn någen lunde:P

    Dreiv litt med dette tilbake på 2taks motor og mopedtia;)

Page 2 of 2 FirstFirst 12

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •