PDA

View Full Version : Hvilket sveiseapparat har du?

mercemann
01-12-2008, 01:10
Dette er en tråd for at alle som vurderer å kjøpe sveiseapparat skal kunne se hvordan apparatet de tenker på fungerer.

Hvis du har et sveiseapparat så håper jeg du kan skrive litt om apparatet, hva det koster, hva du sveiser, hva kan sveises og tekniske spesifikasjoner.

Kom igjen pirater. La oss gjøre en god gjerning for våre medmennesker..

Billige som dyre apparater er velkommen på denne tråden. Også om et apparat har vært presentert før vil jeg ha din erfaring frem.

Mattis

Amund
01-12-2008, 01:41
Jeg og fatter spleisa på et overhalt Norweld 450 amp. Kemppi slange&pistol, trinnløs matehastighet, uttak for vannkjøling, automatisk punktsveis og masse annet dilll man ikke trenger, men det som er viktig er at mating og slangepakke + pistol + trådmating er av skikkelig kvalitet, ikke skimp på dette! Kult med dette er at man kan sveise sammen to traktorer, han vi kjøpte av sa at vi ikke trenger vifte til vårt bruk så den kobla jeg ut og da er det like stille som en panelovn. Pris var 4500 kr om jeg ikke husker feil. Var en kar i Hokksund som drev med overhaling av gamle apparater. Ulempen er at til plater så kunne jeg tenkt meg et hakk mellom A1 og A2... strøm justeres med A-C fordelt på 1-6.

Må også legge til at sveising blir 10x så morsomt med ei skikkelig autodim-maske. Kjøpte en halvbillig en på Eiva i Oslo for 3-4 år siden, ga 1600 kr + moms mener jeg, de er vel blitt mye billigere nå.

Rodriguez
01-12-2008, 05:23
jeg har et feiltema mig/mag 150E, det funker bra til karosseri sveis.
Så vist noen er i tvil, funker dette perfekt til sveising av karosseri, altså hobby sveising,,

Holten
01-12-2008, 08:44
Jeg/Pappa har et Kemppi 180A. Kosta 10.000,- tror jeg!
Sinnsykt lett å stille inn, bra til karrosseri sveising, funker bra til litt tykkere stål også! Et helt greit apparat. Ihvertfall siden det er så lite at du kan bruke det på vanlig stikkkontakt! :p

http://www.promis.info.pl/images/cms/694/katalog2/MinarcMig_180.jpg

Vier
01-12-2008, 09:51
Jeg fikk meg endelig nytt apparat nå i høst. Tok litt hardt i og kjøpte en Kemppi Kempomat 2500. Har drømt om en skikkelig maskin i årevis nå, så det var på tide.

http://www.elmid.ru/img/187.jpg

Det kostet 10.500 + moms.

Jeg kjøpte også en automatisk maske, men har litt problemer å venne meg til den. Etter mange år som sveiser er jeg vant til å nikke på hodet for å vippe ned masken. I tillegg er det ikke mulig å slipe med den ettersom den blender ned da også... Men den er fin å punkte med da.

Denne maskinen er i overkant til hobbybruk, og jeg hadde nok klart meg med en simplere maskin. Men jeg hadde forbannet meg på at jeg skulle ha Kemppi, og med en skikkelig pistol.

Tore
01-13-2008, 20:31
Har en Lincoln Mig160

Den er litt i minste laget for sveising av aluminium (bruker 1mmtråd), men det går fint hvis man ikke skal sveise så lenge om gangen (må bruke nesten maks strøm). Til stål bruker jeg 0,8mm tråd og det går helt fint. Man trenger ikke større apparat enn dette såfrem man ikke skal drive produksjon.
Apparatet går på 10 amp 1-fase, men trenger 16 amp hvis man sveiser lenge og med høy strømstyrke.
Har bygd det om for å bytte + og - pol til sveising med rørtråd. Har ikke brukt det siden første rullen med tråd var brukt opp. Bruker ren Argon som dekkgass. Argon kan brukes til TIGén også og man må ha Argon når man sveiser aluminium. Til stål blir sveisen litt kaldere, men man kan kompensere litt med å øke strømmen. Argon er litt dyrere enn blandgass (Mison o.l) men slipper flaskeleie på 2 flasker.

Pinne / TIG apparatet er en Lincoln Inverter 130

Dette sveiser fint 2,5 og 3,2mm basiske elektroder. Kan også bruke 4mm, men anbefales ikke. TIGén fungerer med lift-off. Det vil si at du tenner lysbuen omtrent som en elektrode.

Prisen på begge apparatene var spesialpris fra forhandler (innkjøpspris) så den er ikke relevant hergrnpirate

Finken
02-03-2008, 11:19
Jeg har et migatronic 253 tror jeg det heter, et veldig fint apperat til rustsveising og tynnplate generelt siden siden det er trinnløs justering og kan stille det ganske langt ned, fungerer helt greit til hobbybruk, kan også sveise litt grøvre saker med det også. Tror det apperatet her koster rundt 8-9000 kr + moms, eller om det var med moms, husker ikke helt.

Har et kempi apperat som er noe eldre og det er mye bedre og sveise med fra 2-3mm plate og oppover, men er ganske grove innstillinger så er ikke så egnet på tynnplate.
Pris på dette veit jeg ikke, noe vi har hatt i 15 år ihvertfall.

Når det kommer til sveise apperat så er det vel kemppi og Esab som er ganske store.
Veit ikke hvordan det er med sveise appratene til biltema, får man tak i deler hvis det ryker noe?

Er jo litt viktig at man får reservedeler.

Sveise læreren på skolen var veldig opptatt av Esab husker jeg og masa fælt om alt sku væra i henhold til norsk Esab standard. he he

jan terje
02-03-2008, 12:33
Jeg har dette:
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=540

Jeg er kjempefornøyd, billig og bra. Sveiser både karosseri og bur med det.

Jørgen
02-03-2008, 23:37
jeg har et migatronick 180. det funger helt hundre,har hatt flere maskiner. å de jeg har vært minst fornøyd er faktisk esab og kempi. er ikke noen stor sveiser men 180 maskinen er brukelig til det meste. saver bare en vifte i det når jeg sveiser bur i trailbilene.. hadde ikke trefas i garasjen til å begynne med. derfor har jeg en 180 å ikke en 183 maskin som hadde vært det idielle til mitt bruk.. min erfaring som hobby sveiser er at migatronick har vært det mest pålitlige til rundt 8 tusen kroner.. er sikkert andre maskiner som er bedre, men hva er prisen å har mann bruk for det i en garasje. det koster ihvertfall ikke skjorta å bytte slangepakke på dette. å det er jo noe som må gjøres innimellom i en garasje. er nå min erfaring ihvertfallThefinger

Vetle
02-07-2008, 02:34
Jeg/Pappa har et Kemppi 180A. Kosta 10.000,- tror jeg!
Sinnsykt lett å stille inn, bra til karrosseri sveising, funker bra til litt tykkere stål også! Et helt greit apparat. Ihvertfall siden det er så lite at du kan bruke det på vanlig stikkkontakt! :p

http://www.promis.info.pl/images/cms/694/katalog2/MinarcMig_180.jpg

jeg har ikke peil på sånt men har hørt at du får aparat med gass i tråden? er dette et sånnt aparat med gass i tråden?

Kaare
02-07-2008, 03:11
jeg har ikke peil på sånt men har hørt at du får aparat med gass i tråden? er dette et sånnt aparat med gass i tråden?

Du kan faa det til den, men sveiser visst penere med gass. Jeg har nylig kjoept en Kemppi MigaTronic 150. Har aldri sveiset foer, men fikk stroeken sveis paa 5. forsoeket med den! Imponerende sveiseapparat for oss som aldri har sveiset foer :rolleyes:

Vetle
02-07-2008, 03:13
Du kan faa det til den, men sveiser visst penere med gass. Jeg har nylig kjoept en Kemppi MigaTronic 150. Har aldri sveiset foer, men fikk stroeken sveis paa 5. forsoeket med den! Imponerende sveiseapparat for oss som aldri har sveiset foer :rolleyes:

sveiser du med gass?

BerntS
02-07-2008, 09:19
Klarer den Kemppi 180A å sveise rør til bur også?
Har du gass utenom eller bruker du tråd med gass?

sven
02-09-2008, 17:42
tror ikke jeg ville satsa på tråd med gass.... kjedelig når du tar hull på tråden....

men man får derimot flusstråd, denne er så langt jeg vet flott til litt grovere ting, men er ikke noe god å sveise karosseri med.... spruter vel noe mer da...

extremetoy
02-09-2008, 18:00
Har du gass utenom eller bruker du tråd med gass?den klarer fint å sveise bur ja! beste er å bruke gass utenom ja!

Kaare
02-11-2008, 19:47
sveiser du med gass?

Ja

AMan
02-12-2008, 14:47
Hei

Kjøpte et ESAB OrigoMAG C200 i fjor vår. MIG/MAG apparat.

Dette e 200A sveisa opp tell 4mm sa selger, æ har sveisa mye tjukkar, får finn gjennombrenning å det har nu holdt tell nu.

Apparetet kom vel på ca 11tusen med maske.

Det e et enfasa apparat, valget falt på ESAB i å me at alle sveisera æ kjenner å veit om sir at dette e best å mest problemfritt. C200 bei valgt pga at dette e det største apparatet som e enfasa, men som du fortsatt kan sveis på 16A kurs med, men du må opp på 20 før å sveis me 200A. Storebrorn 250 kan du etter selges anbefaling bi plaga me på bare 16A uansett.

Samtidig har dette aparatet samme fininnstilling som de mindre tynnplateapparatan tell ESAB, me tanke på strømstyrke å trådmating.
Apparatet kan også brukes tell alusveis.

Æ e STOOOR førnøyd, e vel som de fleste hær, den glade amatør, å sånnsett e det vel kanskje vel dyrt, vil alikavær anbefal det tell alle, det e rett å slett bra!!!

Før å siter en kompis som fikk prøv, å som sjøl har et gammelt harv: FAN det hærren e jo like lett som å LIM!!!!

Pat260
02-12-2008, 20:51
Har et lincoln electric 170 mig/mag apparat, i starten brukte jeg fluss tråd, men skiftet fort til vanlig tråd og gass utenom. Flusstråd egner seg kun til sveising av
grovere konstruksjoner, minimum 3 mm plate, trenger mye varme for å få en noenlunde fin sveis. Men derimot vanlig tråd og mison18 gass er helt suverent å bruke både til sveising av karosseri og bygging av rørbiler ol. men det er en fordel å bruke en tynnere tråd ved kaross sveising (0,6) og 0,8-1,2 ved grovere sveising. Jeg anbefaler også å bruke mison18 gass ved sveising av rustfritt, pga mindre sveisesprut og det blir et penere resultat. Men skal det bygges et værsting bygg som skal være dønn-solid ville jeg brukt den såkalte rørtråden, men fortsatt mison18. Rørtråden er den enkleste å få fine sveiser med, og det blir også det sterkeste reultatet:cool:

Sten
02-17-2008, 16:18
Har en gammal vattenkyld MIG industrisvets, en Migatronic 330 från mitten av 80-talet. Använder 0,8 mm tråd vid tunnplåt och byter till 1,0 mm när grövre järn ska svetsas. Fungerar utmärkt även vid tunnplåt men har inte testat med 0,6 mm tråd.
Har även en 200 Amp Esab elektrodsvets samt gassvets

Berge-Olsen
04-02-2008, 11:27
Jeg har en Kemppi Kempomat 2500 maskin, samme som Vier.
Siden denne fungerer utmerket for både en amatør som meg og en proff som Vier er det klart at denne må være ett godt kjøp:smile:

Coltaine
06-13-2008, 06:28
Har du gass utenom eller bruker du tråd med gass?

Jeg eier et slikt, samt at vi har 2 stk på jobb, dette apparatet er et utrolig bra all-round apparat, du sveiser lett alt du måtte ha behov for med dette apparatet...

Om jeg ikke husker feil kan du bruke opp til 1 mm tråd på den orginale slangepakken og trådhjulene. Apparatet er hovedsaklig beregnet for bruk med gass, men flusstråd funker også. (Fint å sveise alu og rustfritt med også! Egne program for disse (Cr er syrefast)... bare husk at det må brukes annen tråd til det og annen gass til alu.. )

Om man kan litt sveising sveiser man fint sammen plater i grove dimensjoner med dette apparatet, og alle andre apparat forsåvidt.

Meget enkelt å bruke, sett på automat og velg platetykkelse trykk på "avtrekkeren". Eventuelt om du vil dille litt så kan du sette det på manuelt.

5 kgs trådrull, bra lengde på slangepakken 16 A kontakt 220V~, har sett dette apparatet bikke 200A på full gass, så det burde ikke være noe problem med innbrenningen heller ;)

Bakdelen er selvfølgelig at det er dyrt men ellers et utrolig bra apparat som de aller fleste vil kunne greie å bruke uansett erfaring.

lunchbox
11-08-2008, 01:05
har det nest støreste fra biltema, fungerer til hobbi bruk men ellers er det noe dritt, i alle fall hviss du er vant til litt mere hard core greier, har tenkt på å skaffe meg eit litt bedre apparat men har ikkje mere enn vanli 230 i garasja å so er det eit reitn helvette å legge opp mere egentli å so veit eg ikkje kor lenge eg blir boende her heime me ho mor, hehe

knixen
11-08-2008, 01:20
har akkurat kjøpt meg en Esab C170 mig.. Meget fornøyd!

lunchbox
11-08-2008, 01:31
har også eit sånt lite kemmpi pinne apparat, å det er eit godt lite apparat egentli,