PDA

View Full Version : Sikkerhet på kjøring -> Din og andres

Bergum
01-17-2008, 09:37
På de seneste kjøringene på Evjem, har bilene blitt eldre, og mer modifisert en noen gang.
Dette setter et stort utropstegn!

Sikkerhet

Vi må se på hva vi skal forlange av sikkerhet i bilene, slik som fast tak/veltebøyle/orginalbil.

Vi trenger innspill på deres meninger om sikkerhet, og hva vi bør forlange av dette.

spinn-vill
01-17-2008, 10:25
FAST TAK?? hva f#%& Da sliter jo jeg max med Valpèn!

Bergum
01-17-2008, 11:00
Du sliter da på samme måte som jeg og Status.
Det er et forslag, og kom med argumenter på hvordan vi kan forbedre sikkerheten.
Hva vil skje om du velter med Volvoen?
Jeg må ha bøyle, for jeg vil leve....

status
01-17-2008, 11:20

Du har en orginal bil. bilen din er godkjent slik.

sandviper
01-17-2008, 13:54
Hvis bilen er godkjennt og har skilter er jo den aktuelle bilen sikker nok i seg selv, uavhengig om den har kalesje tak eller fast tak.

Biler uten skilt bør ha enten fast tak eller bur.

Når vi først prater om sikkerhet så mener jeg att:

-Kun pasasjerer i seter, og ikke flere i bilen enn det den er godkjennt for. campingstol bakpå pickup er ikke godkjennt plass å ha passasjerer. (http://www.youtube.com/watch?v=Kb1csRfRP94&feature=related)

-Hopping i sandtaket (http://www.youtube.com/watch?v=VeJmc2OqL9U) har ingenting med offroad å gjøre spesiellt ikke når området ikke er sperret av.

-Evig kamp og spinning for å komme seg frem når det finnes andre utveier bør unngåes. Det tar lang tid for andre å komme forbi og begynner å bli kjedelig å se på etter utallige forsøk.

-Rally" kjøring med sladding osv (http://www.youtube.com/watch?v=RccY12tX9VM) går også kraftig utover sikkerheten til andre i biler og fotgjengere. Forresten et prakteksemplar på ikke godkjent bur.

Jeg syns det er mere viktig og ta tak i uaktsom kjøring fremfor å pirke på om bilen har riktig sveist bur, kjøres det med hue så skal det endel til at bilen velter. Eksemplene jeg har linket til er ikke for å henge ut enkelt personer ta kontakt med meg på PM eller tlf hvis du føler deg hengt ut.
Jeg er ærlig talt litt bekymret til seriøsiteten til klubben og hvordan vi fremstår for nye medlemer og folk som ser slik kjøring enten live eller via youtube.

cath
01-17-2008, 14:16
Har de noen regler angående sikkerhet/kjøring i Arendal som en kan ta lærdom av??
Hvordan foregår dette i andre klubben?

Min mening er at uansett hva en gjør i klubben så skal noen pirke på dette.
Det bør etter min mening foreligge en retningslinje for klubbens medlemmer angående kjøring/sikkerhet osv. som alle må følge slik at en ikke opplever gang på gang denne pirkingen...

Seriøsiteten synker etter min mening når medlemmer hele tiden skal pirke på hverandres opptreden osv.
Har en bestemte retninglinjer å gå etter så har alle det likt:)

Nå er det snart årsmøtet som står for tur.
Alle sitter med gode ideer som kan nyttegjøres med tanke på klubbens fremtid.
grnpirategrnpirategrnpirate

Topstad
01-17-2008, 15:52
Min mennig er at man bør veltebur på bilen, å bøttester med 4 punks sikkerths sele. og et brannslukking apperat i bilen. dette er min menning hva man bør ha på bilen får og tenke sikkert tilfelle enn skulle velte på sia når enn
kjører i skogen.

Ove
01-17-2008, 16:39
Nå er jeg ikke medlem hos dere , men har en mening om dette temaet ;)

Hos AOK er det skjelden noe bilkjøring med annet enn trialbiler på frikjøringene/trening .
Men det dukker opp noe av og til, og de har ikke noen regler å forholde seg til annet enn sunn fornuft og en viss erfaring fra sporten m/det sikkerhetsutstyret som følger der .
Men du kan være sikker på at uvettig oppførsel og sikring av seg selv og passasjer blir raskt slått ned på !

Frikjøring med trialbilene SKAL skje med bruk av samme sikkerhetsutstyr som under konkurranse , dvs minimum 4-punkts belter , armstraps og hjelm .
Men det er klart , det blir jo litt mer ekstrem frikjøring med disse bilene da ....:)

Min mening er at "vanlige" biler som skal brukes under frikjøring burde ha som minimum en ordentlig veltebøyle - ikke nødvendigvis bur - og personer som befinner seg i bilen MÅ bruke bilbelter .

.

linda marie
01-17-2008, 17:50
Har de noen regler angående sikkerhet/kjøring i Arendal som en kan ta lærdom av??
Hvordan foregår dette i andre klubben?

Min mening er at uansett hva en gjør i klubben så skal noen pirke på dette.
Det bør etter min mening foreligge en retningslinje for klubbens medlemmer angående kjøring/sikkerhet osv. som alle må følge slik at en ikke opplever gang på gang denne pirkingen...

Seriøsiteten synker etter min mening når medlemmer hele tiden skal pirke på hverandres opptreden osv.
Har en bestemte retninglinjer å gå etter så har alle det likt:)

Nå er det snart årsmøtet som står for tur.
Alle sitter med gode ideer som kan nyttegjøres med tanke på klubbens fremtid.
grnpirategrnpirategrnpirate

Arendal har klare retningslinjer. Nå er vi heldige å ha Sven Arne i vår klubb, så han kan jo fortelle hvordan Arendal gjør tingene.

Vedrørende seriøsiteten til klubben, så er jeg helt enig med Angina. Og jeg kan fint være den første til å innrømme at jeg har "pirket" på ting. Men det har vært vanskelig å få igang en diskusjon omkring ting som angår klubben når det er møter. Da er det ikke alle som kommer, og ikke alle som liker å stå foran en liten forsamling og si hva de mener. Vi er alle forskjellige.

Jeg synes Sandviper kom med meget gode forslag til sikkerheten. Bare dette viser at vi er på god vei til en seriøs klubb. Og vi har jo vært en seriøs klubb hele tiden, det er bare det at mange har ideer om hva som burde gjøres, men det har vært lite å vise til. Slik er det å starte opp en klubb. Og styret har jobbet og slitt!! Husk på at i begynnelsen var det bare noen få ildsjeler som dro klubben igang!

Jeg oppfordrer alle av klubbens medlemmer til å svare på spørreskjemaet som er sendt ut! Det som trengs er at medlemmene tar seg tid til å fortelle hva de ønsker. Ikke bare at;"jeg bryr meg ingenting om hva klubben gjør, så lenge jeg får herje med bilen min på Evjemoen!"

sivrt
01-17-2008, 18:36
Jeg er heller ikke medlem hos dere men har en liten ting å komme med om dette. Jeg er medlem i Jeepclubnorway og er av og til med på frikjøringer i AOK og andre plasser rundt om i landet.

Det som alle har som en fast regel er at samtlige biler som kjøres i terrenget har montert brannslokker i bilen. En vanlig 2kg som man får kjøpt over alt for en 200 lapp er god nok.

En annen ting er at de som har fast tak orginalt så holder dette og de som ikke har tak, f.eks Wranglere, holder det med den orginale veltebøylen..

Belter skal også brukes, enten orginale eller 4 punkts.

Trailbilene er som regel bygd for konkurranse og har derfor sjeldent noe å utsette på sikkerheten. Men nye folk i denne sporten har kanskje ikke de samme tankene om sikkerhet som oss som har drevet med dette i noen år. De har kanskje bare smelt på heving og store hjul og hiver seg ut i det. Som oftest handler det bare om å tipse de om at "sånn vil vi ha det i vår klubb" så ordner det seg som oftest..

I bunn og grunn vil jo alle komme seg hjem like hel.

Tommy
01-17-2008, 20:31
Jeg er medlem hos dere...
Og jeg synes Sandviper har veldig gode og tunge argumenter her....
Synes heller ikke at hopping med helt åpne biler er noe særlig..

Vi har vel helt klare rettningslinjer i NMK Arendal, men de følges ikke alltid..

Våte felter er årsforsikrte gjennom NBF, det betyr at ALLE biler som kjører der skal ha lisens, pg alt skal arrangeres som Biltrial eventuelt biltrial trening eller TT, med de regler som gjelder for dette...

Mitt forslag er at dere ikke skal ha så mye tekniske regler... spesielt ikke på biler som er originale, få heller litt regler når det gjelder kjøring...

cath
01-17-2008, 21:36
Kjempemange gode forslag her spør du meg...
Men det er slik med ny oppstartede klubber som med nye biler...
Første modelltype kommer alltid med små baby feil som justeres etterhvert.
En klubb må gå seg til...

Dette blir et spennende år tenker jeg :):):)

Joatle
01-17-2008, 21:45

Tviler på at den gjør noe annet enn å lande på siden uansett :P
Men 2kg brannslukker har vi montert og seler er det jo orginalt, for de som sitter fremme iallefall.. Men det er jo sånn den er registrert og godkjent for bruk av statens vegvesen og det Norske millitær ;)

Ove
01-18-2008, 00:19
Mitt forslag er at dere ikke skal ha så mye tekniske regler... spesielt ikke på biler som er originale, få heller litt regler når det gjelder kjøring...

Der er jeg uenig med deg Tommy , synes da de må tenke sikkerheten først , og da må det nok dessverre litt tekniske regler inn her .....

Er det ikke ståltak , burde det være et minimum med bøyle .
Og ærlig talt , hvor mye tåler originalbøylen på feks 413 som har et helt rundkast ???
Det er naivt å tro at det ikke kan skje med "kosekjøring" på Evje !

.

linda marie
01-18-2008, 08:37
Er det ikke ståltak , burde det være et minimum med bøyle .
Og ærlig talt , hvor mye tåler originalbøylen på feks 413 som har et helt rundkast ???
Det er naivt å tro at det ikke kan skje med "kosekjøring" på Evje !

.

Det er ikke alle som har mulighet til å sveise bøyler på bilene sine. Mange bruker tilogfrajobb bilen sin på Evjemoen. Selvsagt kan uhell skje, men de fleste med orginalbiler kjører såpass forsiktig at det ikke er snakk om kullvelting her. (men alt er jo mulig)

hva med at alle biler uten skilter, må ha veltebøyle/bur? det er jo disse bilene det herjes skikkelig med, ergo trengs det strengere krav til disse.

spinn-vill
01-18-2008, 11:49
er det lov å si sunt "bondevett" her?? jeg for min del sliter med "kantkjøring" dvs hellinger er noe jeg ikke liker da jeg har erfart at tyngdekraften er ufravikelig.... men for min del er det et "NO NO" å sveise bøyle i Valpen, men syns det er knall å "herje" litt å skogsterrenget da det er det Valpen er bygd for. men som sagt tidligere, hopping kan jeg si meg enig i er kanskje ikke hlt på sin plass i en "frikjøring" men det burde jo ikke være verre enn at vi må kunne si ifra på en skikkelig og "fair" måte når det går litt over alle støvleskaft.

Ang fastkjøring... alt til sin tid. det er vel for å kunne løse problemer at vi driver med dette? selvfølgelig hvis det er 13 biler som venter på at èn bil skal komme seg videre og holder på i 30 min når det er en opplagt "alternativ" rute, så burde vedkommende heller prøve igjen senere og evnt alliere seg med en vinsjebil og et lite "hjelpemannskap" hvis den gitte hindringen frister til gjentakelse. men for min del er det viktigste at vi kan ha det morro UTEN at det går utover sikkerheten.

mine "two cent"

jan terje
01-18-2008, 12:01
Men 2kg brannslukker har vi montert og seler er det jo orginalt, for de som sitter fremme iallefall.. Men det er jo sånn den er registrert og godkjent for bruk av statens vegvesen og det Norske millitær

Att en bil er godkjent har intet med sikkerheten dere her snakker om. Og millitæret har aldri så vidt meg bekjent tenkt sikkerhet.

Det er nesten rart å tro att fx. en Valp med tøytak tåler ett rundvelt om den er godkjent, men ikke om den er ureggistrert.

cath
01-18-2008, 12:16
Mange delte meninger her...
Derfor bør vi ha en
retningslinje for klubben som alle følger :)

Dessuten må en tenke på at dette er hobbyen vår og at vi skal ha det gøy og viderutvikle våre ferdigheter... alt etter hva den enkelte ønsker.
Mange av oss har også barna våre med oss enkelte ganger når vi kjører, så sikkerhet bør stå i høysete...
Sikkerhet til kjøretøy samt passasjerer, sikkerhet til dem som står rundt oss....
Vi kjører jo opp bratte skråninger osv, så velt kan forekomme...
Vi vet også av erfaring at en kan bli ivrig når det er noe spennende....

Har en biler som en bruker til og fra jobb men vil kosekjøre/kjøre, så mener jeg det bør uansett være et krav om sikkerhet til både fører og passasjer...

Det kan som nevnt før skje uhell...!!!!

Joatle
01-18-2008, 16:46
Att en bil er godkjent har intet med sikkerheten dere her snakker om. Og millitæret har aldri så vidt meg bekjent tenkt sikkerhet.

Det er nesten rart å tro att fx. en Valp med tøytak tåler ett rundvelt om den er godkjent, men ikke om den er ureggistrert.

Vel nå snakket ikke jeg om at den er godkjent til å lande på taket, godkjenningen jeg nevnte var selene hvis du leser posten et par ganger til ;)

Og om den tunge firkanta saken tipper så lander den nok på siden, for som spinn-vill nevner, man kjører jo etter sundt bondevett..

Har man en bil som er så lett å kante med som Valp'n er så holder man seg unna de værste plassene og holder seg heller i vanngraver ol ;)

Bergum
01-19-2008, 09:29
Bør vi se på det å segmentere sikkerhetsutsry i hennhold til kjøring?

Løyper: Standarbil med skilter OK, bygd bil med org targa eller tak OK, Ellers veltebøyle på krevd.

Sandtak skråkjøring: Veltebøyle påkrevd

Hopping: Avsperring av hoppområde, avsperring av publikumsområde.

Sterkt utfordrende fjelløyper: Veltebøyle.

Fjellet: 6 punkts veltebur (her har vi ikke hatt kjøring enda)

Dette er bare tanker, hva er deres meninger?

Jan
01-19-2008, 10:33
I trøndercupen så forlanger vi i ,Terrengtouring at bilen skal være EU-godkjent, Ha tidsriktig oblat, biler uten fast tak skal ha bøyle i burkvalitet bak setene. dette både i trening og konkuranse.

sandviper
01-19-2008, 11:24
"Løyper: Standarbil med skilter OK, bygd bil med org targa eller tak OK, Ellers veltebøyle på krevd. ENIG

Sandtak skråkjøring: Veltebøyle påkrevdELLER FAST TAK

Hopping: Avsperring av hoppområde, avsperring av publikumsområde.ENIG, men det bør være en sperringsvakt (Marshall)

Sterkt utfordrende fjelløyper: Veltebøyle.ELLER FAST TAK

Fjellet: 6 punkts veltebur (her har vi ikke hatt kjøring enda)"

Min bil har ikke bur, men jeg vet den tåler å lande på huet. Dette gjelder nok de fleste nyere biler med eller uten tak. Dette gjelder nok ikke eldre biler som feks valpen. Jeg har enda ikke sett "Fjellet" og har ikke lyst til å utale meg om det sakl være påbudt med 6 pkt bur.

spinn-vill
01-19-2008, 12:41
"Løyper: Standarbil med skilter OK, bygd bil med org targa eller tak OK, Ellers veltebøyle på krevd. ENIG

Sandtak skråkjøring: Veltebøyle påkrevdELLER FAST TAK

Hopping: Avsperring av hoppområde, avsperring av publikumsområde.ENIG, men det bør være en sperringsvakt (Marshall)

Sterkt utfordrende fjelløyper: Veltebøyle.ELLER FAST TAK

Fjellet: 6 punkts veltebur (her har vi ikke hatt kjøring enda)"

Hmmmm... Ingen krav til tak eller bøyle\ seler ved hopping??

Blir spennende å se hvor dette ender...:confused:

cath
01-19-2008, 15:31
Seler bør vel komme som en minimums regel......

Sven Arne
01-21-2008, 23:31
Seler....Dette bør være udiskutabelt.

noen synspunkter....
Sikkerhetsseler SKAL benyttes ved all offroad relatert kjøring. Seter uten seler skal ikke benyttes selv om bilen er godkjent med det.

Man må se forskjell på biler med skilter og biler uten skilter. De som kjører bilen på veien til og fra kjøring, kjører ikke så brutalt som de med biler uten skilter. Det er det vel ingen tvil om. Jeg synes at de med skilt på bilene sine skal få kjøre slik de er.

Når det gjelder biler uten skilter, ser jeg ikke noe problem med å kreve litt ekstra når det gjelder sikkerheten. Mener ikke at man nødvendigvis må sette inn et bur som tilfredstiller kravene til biltrial, men kanskje noe i likhet med det som var før man måtte ha 6-punkts bur. Altså 4-punkts bur.

Viktig er selvfølgelig sunn fornuft. Kanskje man et eller annet sted bør nevne at uregistrerte biler kan bli nektet kjøring dersom man vurderer den "for farlig". Hvor mange er det som dukker opp med uregistrerte biler? Det er vel for det meste gjengangere i lokalmiljøet. Det bør være ganske enkelt å få en oversikt over disse bilene, så kan man kanskje ta en forhåndsvurdering?

Biler med lisens for biltrial bør automatisk bli akseptert.

Mvh
Sven Arne

sandviper
01-22-2008, 14:15
Veldig enig med Sven Arne!

truls t
01-22-2008, 15:17
enig er jeg.. har lyst på bur i bilen jeg og.. challenge og trophy kjøring er jo morsomt..

Sødal
01-22-2008, 17:35
Bra forslag av Sven Arne

Joatle
01-22-2008, 18:52

noen synspunkter....
Sikkerhetsseler SKAL benyttes ved all offroad relatert kjøring. Seter uten seler skal ikke benyttes selv om bilen er godkjent med det. <--- vil det si at Spinn-vill og Sødal med sine Valp`er kan ha med seg -6- passagerer i 80km\t langs veien men i det øyeblikk de entrer Evjemoen MÅ disse spasere??
Hva regnes som Offroad-Relatert kjøring??

Man må se forskjell på biler med skilter og biler uten skilter. De som kjører bilen på veien til og fra kjøring, kjører ikke så brutalt som de med biler uten skilter. Det er det vel ingen tvil om. Jeg synes at de med skilt på bilene sine skal få kjøre slik de er. <---- Her må jeg si meg enig!
Men èn ting jeg føler det bør tas tak i er at "alle" er med videre fra et område til et annet, vi er jo her for å ha det morro og kjøre sammen?

Når det gjelder biler uten skilter, ser jeg ikke noe problem med å kreve litt ekstra når det gjelder sikkerheten. Mener ikke at man nødvendigvis må sette inn et bur som tilfredstiller kravene til biltrial, men kanskje noe i likhet med det som var før man måtte ha 6-punkts bur. Altså 4-punkts bur.

Viktig er selvfølgelig sunn fornuft. Kanskje man et eller annet sted bør nevne at uregistrerte biler kan bli nektet kjøring dersom man vurderer den "for farlig". Hvor mange er det som dukker opp med uregistrerte biler? Det er vel for det meste gjengangere i lokalmiljøet. Det bør være ganske enkelt å få en oversikt over disse bilene, så kan man kanskje ta en forhåndsvurdering?<--- her burde det være opp til kjøreleder om han vil slippe inn biler uten skilt, gjerne uten tak og veltebøyler som "svinger" i vinden. dette er observert men hva skal enn si? det er vel nå "vi snakker fritt"?

Biler med lisens for biltrial bør automatisk bli akseptert. <--- Årets lisens regner jeg med det er snakk om??

Mvh
Sven Arne

Debatten ruller....

Sven Arne
01-23-2008, 02:07
Opprinnelig skrevet av Sven Arne

noen synspunkter....
Sikkerhetsseler SKAL benyttes ved all offroad relatert kjøring. Seter uten seler skal ikke benyttes selv om bilen er godkjent med det. <--- vil det si at Spinn-vill og Sødal med sine Valp`er kan ha med seg -6- passagerer i 80km\t langs veien men i det øyeblikk de entrer Evjemoen MÅ disse spasere?? JA. landeveiskjøring og offroad kjøring er ikke sammenlignbart. Hadde det vært det samme, hadde vi jo ikke trengt offroad.... :)
Hva regnes som Offroad-Relatert kjøring?? f.eks utenfor offentlig vei. Dette kan defineres i forkant av kjøringen

Man må se forskjell på biler med skilter og biler uten skilter. De som kjører bilen på veien til og fra kjøring, kjører ikke så brutalt som de med biler uten skilter. Det er det vel ingen tvil om. Jeg synes at de med skilt på bilene sine skal få kjøre slik de er. <---- Her må jeg si meg enig!
Men èn ting jeg føler det bør tas tak i er at "alle" er med videre fra et område til et annet, vi er jo her for å ha det morro og kjøre sammen?

Viktig er selvfølgelig sunn fornuft. Kanskje man et eller annet sted bør nevne at uregistrerte biler kan bli nektet kjøring dersom man vurderer den "for farlig". Hvor mange er det som dukker opp med uregistrerte biler? Det er vel for det meste gjengangere i lokalmiljøet. Det bør være ganske enkelt å få en oversikt over disse bilene, så kan man kanskje ta en forhåndsvurdering?<--- her burde det være opp til kjøreleder om han vil slippe inn biler uten skilt, gjerne uten tak og veltebøyler som "svinger" i vinden. dette er observert men hva skal enn si? det er vel nå "vi snakker fritt"?Helt sikkert en grei måte å gjøre det på, men det er jo greit om man har muligheten til å få en forhåndsvurdering slik at man ikke risikerer å dra langt avgårde med en bil på henger uten å få kjøre.

Biler med lisens for biltrial bør automatisk bli akseptert. <--- Årets lisens regner jeg med det er snakk om?? JA

Debatten ruller....

Sven Arne

norwegian redneck
01-23-2008, 07:41
En bil med skilter som er EU-godkjent burde det ikke være noe andre regler en at man har på seg sele og med seg brannslukkningsapparat.

Fordi:
En bil med skilter blir ikke kjørt like hardt som en uten og når bilen er EU-godkjent så står det i papirene at denne kan du ha et uheld i og krasje men du overlever.

En bil uten skilter pleier det å være mye som ikke er helt 100 på. Så her burde reglene være strammere. Men det er ikke nødvendig å ta heilt av, vi skal jo ikke være vanskelige.

Det har mest og si med hvordaen en person kjører. Som for eks hvis noen absolute vil hoppe litt i sandtaket, så burde det ikke være verre en at vi merker opp hvor en kan gjøre det. Slik at ingen kan labbe inn i flysonen, eller lignende. Og hvis noen begynner å bli for dristige så må de godta at de får beskjed å roer seg ned.

Så jeg mener bilens fysiske sikkerhet er viktig. Men det burde ikke være så mye faste regler på det, heller en vurdering av bilen der og da.

Det er mest hvordan bilene brukes som har noe å si. Som for eks hvis det kommer en fyr i en orginal suzuki uten skilter som bare puttrer rundt i gangfart og koser seg over et par røtter så syntest jeg det er okay.

Men kommer det en annen fyr i en suzuki som gjerne gasser litt på for å komme frem og bruker mere ta fart trikset istedet for sporvalg trikset, så burde denne fyren være spent fast med seler og bur.

Og bare vi hadde stikket opp og mærket løypene og hvor man kan stå litt bedre så hadde sikkerheten blit drastisk bedret på kjøringene. Siden nå kan man i teorien stå inntil bilene som står å spinner som gale.

Sven Arne
01-23-2008, 11:08
Forslag til tekst:

1.Tillatte kjøretøyer:

1-1. Bil med gyldige oblater er tillatt

1-2. Bil med årslisens for biltrial tillatt

1-3. For biler uten oblater eller årslisens gjelder følgende:

4-punkts bur. Dispensasjon kan gies til biler med fast tak
Seter med høy rygg/nakkestøtte, og skal være godt festet
3-punkts sikkerhetsbelte
Bremsetest skal foretaes før kjøring.

2. Brannslukker og førstehjelpskrin skal være lett tilgjengelig. (da trenger ikke alle montere dette. Foreslår at klubben kjøper inn etpar apparater som taes med på treff)

3. Sikkerhetsbelte skal benyttes.

Sven Arne

norwegian redneck
01-23-2008, 12:59
hørtes fornuftig ut

Bergum
01-23-2008, 13:09
4-punkts bur. Dispensasjon kan gies til biler med fast tak
Seter med høy rygg/nakkestøtte, og skal være godt festet
3-punkts sikkerhetsbelte
Bremsetest skal foretaes før kjøring.

Hva med 4 punkts veltebøyle? (ovedbøyle med skråstivere?)

Sven Arne
01-23-2008, 20:05
Det er klart bedre enn ikke noe, men på langt nær et bur. Bøyle med skråstivere bakover er vel egentlig ikke mer enn en bøyle. Jeg synes det skal være bur. Lettere å sette litt strenge regler like greit med en gang, så slipper man å stramme inn senere. Av de bilene som nå kjører i KOK uten skilter, så er det vel knapt noen som har 4-punkts bøyle. D.v.s. de må til og lage dette. Like greit da å lage bur som bøyle med stivere.

Sven Arne

offpist
02-03-2008, 00:10
Det er klart bedre enn ikke noe, men på langt nær et bur. Bøyle med skråstivere bakover er vel egentlig ikke mer enn en bøyle. Jeg synes det skal være bur. Lettere å sette litt strenge regler like greit med en gang, så slipper man å stramme inn senere. Av de bilene som nå kjører i KOK uten skilter, så er det vel knapt noen som har 4-punkts bøyle. D.v.s. de må til og lage dette. Like greit da å lage bur som bøyle med stivere.

Sven Arne

jeg er mener at det burde komme litt ann på bilen, kjører man suki uten tak burde man ha mer enn en liten bøyle men kører man en hi-lux burde det holde med en bøyle...

men hva med min patrol med fast tak, må jeg til å sveise bur?

norwegian redneck
02-03-2008, 14:17
er bilen din med skilter så er den EU ok og da sier staten at den bilen tåler å kræsje, så du må ikke annet en å ha på deg selen og kjøre fornuftig.

Sven Arne
02-05-2008, 08:42
jeg er mener at det burde komme litt ann på bilen, kjører man suki uten tak burde man ha mer enn en liten bøyle men kører man en hi-lux burde det holde med en bøyle...

men hva med min patrol med fast tak, må jeg til å sveise bur?

Begge disse bilene har fast tak, ok da kan det gies dispensasjon. Regner med at det er bil uten skilter du snakker om, siden du nevner det. Da stiller jeg følgende spørsmål.... Er ikke din egen sikkerhet verdt 1500,-? kanskje avkorting i forsikringsutbetaling osv... Hva vil skje om det blir en alvorlig skade? ikke bare for de skadde, men for klubben med hensyn til tillatelser...

Jeg synes vi snakker om svært små kostnader her for å få et minimum av sikkerhet. For de som er på byen og fester innimellom, kan man være hjemme den lørdagskvelden og bygge bur...koster omtrent det samme,... bare at buret varer lengre :)

Den dagen man får et skikkelig rundkast og har bur installert, vil man være glad for den investeringen....Eller skal man satse på versjonen...."oi...der hadde jeg griseflaks..."

Sven Arne

Bergum
02-05-2008, 08:53
Tidligere i år, rullet en av klubbens medlemmer, det jeg vil kalle kontrolert (siden det ikke er fult mulig å kjøre bilen å rulle samtidig kontrolert, var det det nærmeste vi kommer)

Bilen før rullen ser du her:
http://pirate4x4.no/forum/showpost.php?p=46963&postcount=42

Det jeg vil frem til, er at den bilen fikk frontruterammen trøkt GODT inn.
Hva ville skjedd om denne hadde rullet ned en fjellskrent i stedet for sand?
Bak på taket, var det så godt om ingen innpressing, men forran var det flatt.

Hva ville en bøyle ha hjulpet her? Ingenting.
Det kommer til å være den bøylen som sitter FORRAN deg, som redder deg fra å ha glasskår i panna.

gundersen
02-06-2008, 02:28
Mener det er dumt å kreve at en bil med skilt skal bygge inn bur som det ikke er mulig å få godkjent på bt, det kan jo være med på å hindre rekrutering av nye medlemer i og med at man ikke kan dra med seg en kammerat med en 4trekker en dag for å prøve, han må da først hjem for å sveise inn bur, Da mener jeg det bedre å regulere hvor de forskjellige bilene får lov til å kjøre, foreksempel merke opp et kart med forskjellige farger på forskjellige løyper en farge for vanelige biler og en annen farge for ombygde biler med ekstra sikkerhetsutstyr.

Bergum
02-06-2008, 06:32
Det var jo et godt forslag.
Problemet er hvilke områder som skal tillate de forskjellige kjøringene...

norwegian redneck
02-06-2008, 07:49
Det er jo ikke noe problem intil videre. Hele Evje er jo bare kosekjøring.

Så lenge man stopper hopping og folk som har høy fart på smale veien langs sandtaket og lignende. Så er vi temmelig trygge der.

Selve offroadkjøringen på Evje er jo det vi kan kalle Offroaderens søndagstur.

Og etter hva jeg har skjønt så er ingen løyper mere brutale en løype 2 som egentlig ikke er det den heller. Så da har vi jo ikke noe å frykte på en stund.

Jeg syntest det er fornuftig med sikkerhet og er veldig for mye av det som står i denne tråden. Men noen av forslagene er helt absurde.

Veldig enkelt satt:

Bil som er EU-ok og med skilt. Versågod kjør, men bruk vett. Hvis vi får et kjøreområde seinere som har noen BØSE utfordringer så går det ann å si der får du ikke kjøre.

Bil uten skilt burde kunne møte kravene de setter for en bil i biltrail.
For ellers så finnes det ingen pappirer på at den bilen er forsvarlig å kjøre med.

Bergum
02-06-2008, 08:42
Godt sagt Kriss.
Tatt med bakken til Palle4x4 i de tankene?

norwegian redneck
02-06-2008, 10:50
Har det, men det har mest med føreren å gjøre at han lå på rygg. Der har du godt eksempel på at du trenger ikke det villeste buret for å tåle en velt.

Men der har det med fornuft å gjøre igjen. Hvis du prøver på noe å bilen vipper så tar du ikke mere fart og prøver igjen. nono

sandviper
02-07-2008, 20:09
Enig med Kriss!

Det må utarbeides klare regler for hva som er uforsvarlig kjøring, konsekvensen av å bryte reglene må være klare og sist men ikke minst det MÅ slås ned på uvettig og farlig kjøring.

-K

ghrwillys
02-12-2008, 22:56
i løypene som går opp til toppen av det fjellet(lille steinfjell)går det fint å kjøre med VELTEBUR ,har kjørt opp te toppen endel ganger m413 men nå er den veien såpass slitt/bratt at d er galskap uten.men rundt foten av fjellet er det og mye løyper.men det er MASSE andre plasser som er mulig å kjøre.

Bergum
02-13-2008, 06:30
Slettet dobbeltposten.

Det vi egentlig trenger, er et kart over alle løyper, så kan vi søke om de.
Om noen føler seg kallet, så har jeg et kart over området, som det kan tegnes inn løyper i.

Gi beskjed om for ex DU kan ta den jobben :)

steffenkri
02-13-2008, 16:42
Syns det er bra dette blir diskutert. Bør absolutt være regler for kjøring med klubben, men bør ikke bli så strengt at en ikke kan ut og teste en orginal bil..

... Så skal heller ladaen få lov å fortsette å stå parkert :p

Bergum
04-26-2008, 22:13
Liten oppdatering på dette.

Vi har ikke lov å montere veltebøyler på biler med skilter, og kan dermed ippe pålegge biler dette....