PDA

View Full Version : SJ413 og kollisjonsoner

Bergum
01-19-2008, 10:21
Har søkt om veltebur på min zuk, men fått beskjed om at på grunn av kollisjonsoner, så kan det ikke godkjennes.

Er det virkelig kolisjonssoner på en slik gammel bil?

ShuDuck
01-22-2008, 19:31
nei... er vel ikke det. Ramma har ikke deformeringssoner, heller ikke karosseriet. eneste som er designet for å kollapse på en SJ er rattsatammen :rolleyes:

Personlig så bryr jeg meg ikke om hva BT måtte si om at jeg skal montere bur i min. Jeg vet at det vil være langt større sikkkerhet for meg og den som sitter på. Det kan redde livet mitt og andres, så skal jeg ta den sjansen fordi noen regler tilsier at jeg ikke kan montere bur? nei.

Bergum
01-22-2008, 21:24
Fikk et het tips.

Det heter ikke veltebur, det heter takgrind.....

ShuDuck
01-22-2008, 21:27
Javisst, mitt bur blir et bur i takgrind-forkledning crossboned

Sven Arne
01-23-2008, 02:07
Hmmm.... Satte bare inn bur jeg... Gikk helt greit gjennom EU kontroll etterpå.
Det var den gang jeg hadde skilter på, og kjørte denne bilen i original klassen.
http://knutsvikmyra.offroad.googlepages.com/gjerstadsladden2007

Såvidt jeg vet, er den eneste endringen de har gjort, det er å sveise fast skråstaget, som tidligere var demonterbart.

Sven Arne

Bergum
01-23-2008, 07:36
Forskjellen her er, invendig vs utvendig veltebur... Thefinger

Hilux
01-23-2008, 09:33
Jeg sjekket med BT for noen år siden med tanke på Luxen jeg hadde. Tok med bilde av gamleSuin med utvedig bur og lurte på om det var mulig å få godkjent noe snånt. Til svar fikke jeg at de ikke ville godkjenne det pga deformasjonssoner og av hensyn til ulykke med myke trafikanter innvolvert.

thaugen
01-29-2008, 08:54
Jeg var i dialog med BT for et par år siden ang godkjenning av en Mini jeg bygget. Jeg ønsket bur, bøttestoler, firepunktseler og fuelcell. Det eneste de kunne godta var bøttestoler (hvis jeg regget den som 2 seter). Kun rallybiler godkjent av Bilsportforbundet kunne ha bur, firepunkt og fuelcell.
Det hører med til historien at jeg monterte bur, firepunkt og bøttestoler, og ble stoppet i kontroll natt til 17 mai av BT selv. Da skrøt de av at denne bilen virket jo veldig sikker...

Bergum
01-29-2008, 10:00
Ja, kan ikke si noe annet en at du var heldig, og mannen var i godt humør :-)

Arne
01-29-2008, 11:16
Det er som det sies kun lisensierte Rallybiler som har dispensasjon for fullt veltebur pr idag. Det knyttes samtidig restriksjoner til bruk av bilene, kun kjøring til og fra løp og trening.

-------------------------

Vi har i det siste fått flere henvendelser fra både Veidirektoratet og lokale Trafikkstasjoner vedrørende godkjenning av bur. Spørsmålet som stilles er ganske enkelt; "Kreves det at bilene er registret for å delta i Biltrial eller Offroad Racing?" Ettersom svaret er nei avsluttes samtalen ganske raskt.

Jeg tok opp dette med deformeringssoner, men fikk ikke noe konkret svar. Utvendige bur var de svært i mot på grunn av "myke trafikanter". Mitt spørsmål om ikke vanlige lastestativer var farligere, ble ikke besvart.

------------------------------

Vi jobber med et reglement for Offroad Challenge og skal se hva som kan gjøres med godkjenning av bur i klassen for Registrerte biler. Jeg er dessverre ikke så optimistisk....................

Det var tidligere samme problemstilling med Gatebil racing. NBF innførte krav til bur i bilene, samtidig som de skulle være registrert. Dette ble ikke tatt nådig opp av Vegdirektoratet og kravet om at bilene måtte være registrert ble fjernet i regelementet.

Vi prøver igjen........................