PDA

View Full Version : Stramme snekka og bytte kryss

Zuki
01-19-2008, 20:21
har to ting jeg lurer på denne gangen...

1. Hvordan strammer jeg styresnekka, for å minske slakk i styringen? På snekka sees en skrue samt et slags lokk. Skruen kan ikke strammes noe mer virker det, den står fast. Er det noe under lokket? Spør før jeg piller...

14295

2. Er det mulig å bytte kryss på mellomakslingene uten spesialverktøy eller presse? Hvordan i så fall? Har flere hele og halve mellomakslinger nå med kryss i variabel stand, og skulle satt sammen en med fine kryss i begge ender...

sven
01-19-2008, 20:48
først rattsnekka:

strammeskruen består av to deler... en skrue med vanlig skrutrekkerspor og en mutter rundt...

løsne mutteren, skru så skruen i midten inn mens du holder igjen med fastnøkkelen helt til den bunner, så løsner du den igjen (bare en knapp 1/8 omdreineng ellerså...) før du holder igjen skruen og strammer mutteren igjen...

(regner med at det er slik du har gjort, men likevel)

hjelper ikke det er det noe annet galt

med stålbørste, pipesett, seegerringstang og skrustikke er du i de fleste tilfeller klar til å bytte kryss..

men bytte fra dårlige, til bedre brukte kryss hadde jeg kosta på meg nye... selv om de er relativt dyre...

Zuki
01-19-2008, 20:54
Hadde faktisk ikke gjort det slik :D, så takk Sven! Skal ta en ny runde i morra når det er lys. Prøvde bare å stramme skruen uten å løsne den mutteren først, så da er det vel ikke rart det ikke rørte på seg.

Har nye kryss bak, kjører jo lite med 4wd til vanlig. Foran er det en del slakk i kryss. Det som kosta mest bak var jo ikke kryssene, men å få et verksted til å bytte dem, siden jeg ikke hadde presse og sånt sjøl...har ikke skrutstikke engang, så det må jeg vel få meg.

sven
01-19-2008, 21:16
skrustikke og en form for arbeidsbenk er svært anvendelig åha, såvar jeg deg ville jeg satt opp en slik innerst i carporten (mener å huske du hadde carport fra jeg var å invaderte tunet dittThefinger)

Harald
01-19-2008, 23:36
Ska du tel byen snart?
Billi skrustikke på BT. Bruk en gammel kopp til å presse med er ikkje så mye som skal til. Skifta alle på min gamle røde.
Ring neste gang du er på bytur så ordne d sæ
Mvh
Harald