PDA

View Full Version : Obitrol. Sylinder med stempel på en side.

ZukiJack
03-04-2007, 12:58
Noen som har dette på sin bil?
Jeg har liggende i garasjen og skulle gjerne hatt litt tips om hvordan jeg bygger det.

sven
03-04-2007, 20:18
du mener vel med ikke gjennomgående stempelstang...

vil du da ikke få kraftigere virkning den ene kontra den andre veien?

sett bort ifra det er det vel bare å erstatte styrestaget og snekka med sylinderen, sette orbitrolen der snekka sitter og koble slangerThefinger

Tommy
03-05-2007, 06:01
Før brukte man nesten utelukkende sylinder uten gjennomgående stempestang, det er ikke riktig at den er kraftigere den ene veien enn den andre, ,men det som skjer er at man får forskjellige utsalg til hver side! ikke noe stort problem å kjøre i skogen med..
Jeg ville satt orbitrolsentralen inni bilen, så sparer du plass i motor rommet.

Amund
03-05-2007, 08:03
Før brukte man nesten utelukkende sylinder uten gjennomgående stempestang, det er ikke riktig at den er kraftigere den ene veien enn den andre, ,men det som skjer er at man får forskjellige utsalg til hver side! ikke noe stort problem å kjøre i skogen med..

Her må jeg arrestere deg litt Tommy :) Stempelstanga kommer 'i veien' på ene sida og gjør at sylinderen gir mindre krefter innover enn utover. Rattet vil også gi litt mer utslag til den sida sylinderen går utover. Men, de fleste gamle traktorer har samme system og det er ikke noe problem i praksis, unntatt når du løfter 1500 kg bil på lesseapparatet og har detroit locker foran :p dvs. at på en trialbil tror jeg ikke du merker noenting...

fra-norm
03-05-2007, 15:53
Her må jeg arrestere deg litt Tommy :) Stempelstanga kommer 'i veien' på ene sida og gjør at sylinderen gir mindre krefter innover enn utover. Rattet vil også gi litt mer utslag til den sida sylinderen går utover. Men, de fleste gamle traktorer har samme system og det er ikke noe problem i praksis, unntatt når du løfter 1500 kg bil på lesseapparatet og har detroit locker foran :p dvs. at på en trialbil tror jeg ikke du merker noenting...

HMMMM
Denne orbitrolen som broder`n snakker om kommer fra en gaffel truck.
en styringen er like sterk begge veger .den gir ogso likt rattutslag begge veger.
Bør en ikke montere styresylinder rett inn på paralellstaget .

Amund om du kan forklare litt bedre hvor stempelstang kommer i veien???

ZukiJack
03-05-2007, 20:18
Dette med rattutslagsforskjell viste jeg om.
Grunnen til at man må dreie litt mer på rattet den ene veien i forhold til den andre veien er fordi stempelet tar opp en del av plasssen i sylinderen slik at det går mindre olje inn på den siden av stempelet i forhold til den andre siden.
Hvor vidt det er som Amund sier at det går med mer kraft den ene veien enn den andre vet jeg ikke.

Er det noen som har eller vet om bilder av styring med slik sylinder?
Hadde vært fint å få se noen idèer.

Jeg også tenkte litt på å sette inn sylinderen bare i steden for styrestaget opp til ramma der snekka sitter i dag, men lurte også på om det kanskje er en bedre løsning å feste andre enden et sted på akselen.

fra-norm
03-05-2007, 20:24
Dette med rattutslagsforskjell viste jeg om.
Grunnen til at man må dreie litt mer på rattet den ene veien i forhold til den andre veien er fordi stempelet tar opp en del av plasssen i sylinderen slik at det går mindre olje inn på den siden av stempelet i forhold til den andre siden.
Hvor vidt det er som Amund sier at det går med mer kraft den ene veien enn den andre vet jeg ikke.

Er det noen som har eller vet om bilder av styring med slik sylinder?
Hadde vært fint å få se noen idèer.

Jeg også tenkte litt på å sette inn sylinderen bare i steden for styrestaget opp til ramma der snekka sitter i dag, men lurte også på om det kanskje er en bedre løsning å feste andre enden et sted på akselen.

Det er like mange runder begge veier på rattet på en truck, så hvorfor skal det bli mere på din bil?

ZukiJack
03-05-2007, 20:52
Det er like mange runder begge veier på rattet på en truck, så hvorfor skal det bli mere på din bil?
Fordi det er slik jeg viste på tegningen... Ikke diskuterbart...
De fleste trucker i dag har gjennomgående stempel på styresylinderen...så det er derfor du nok ikke har vært borti dette.
Slik jeg har forstått så har du ikke prøvd å kjøre nettopp den trucken denne sylinderen kommer fra.

lulle
03-05-2007, 21:48
Kraften du får ut på stempelstanga er lik oljetrykk ganger overflate på stempelet.På den siden stanga er vil du få mindere overflate som oljetrykket kan virke på.Derfor får du mindere kraft ut på den siden.

ZukiJack
03-05-2007, 21:59
Kraften du får ut på stempelstanga er lik oljetrykk ganger overflate på stempelet.På den siden stanga er vil du få mindere overflate som oljetrykket kan virke på.Derfor får du mindere kraft ut på den siden.

Da er også den siden av saken belyst...

Da gjennstår det bare å se om noen har noen erfaring å dele med meg om hvordan det er best å montere sylinderen.
Mot ramma eller mot akslen...

Blesvik
03-05-2007, 22:12
Grunnen til at en truck kan ha like mange omdreininger hver vei med enkel sylinder er nok at konstruktøren har tatt hensyn til dette i geometrien;)
Men som Amund sier, man vil merke lite til dette i en trialbil.
Den store fordelen med gjennomgående sylinder er at man kan erstatte paralellstaget med sylinderen.

lulle
03-05-2007, 22:13
Har du mulight så sett den i akselen.Da slipper du at den går å svinger når det fjærer inn og ut

Blesvik
03-05-2007, 22:17
Og sylinderen monterer du selvfølgelig på akselen.
Det er jo en av fordelene med hydraulisk styring at man slipper styrestaget som endrer svingutslaget i forhold til pendlingen.

Blesvik
03-05-2007, 22:19
Lulle kom meg i forkjøpet der;)

ZukiJack
03-06-2007, 18:15
Har du mulight så sett den i akselen.Da slipper du at den går å svinger når det fjærer inn og utDa får jeg prøve meg frem der med å feste den til akselen.
Hadde vært fint å se bilder av slikt...

sven
03-10-2007, 20:28

netopp det jeg mente i innlegget mitt...

og med hvor orbitrolen skal stå er vel litt smakssak...

på enkelte måter enig med tommy i at det blir bedre plass om den står under dashen, men på den annen side.... om du setter den framme der rattsnekka sitter får du kortere slanger, mindre tillaging siden rattakselen allerdede ender der og det kun er en liten brakett som skal til for å feste den kontra under dashen der du må lage ny opplagring til rattet da det sitter i rattakselen der hylsa er i et stykke helt fram til torpedoen i tillegg til en ny/innkorta rattaksel og et oppheng til orbitrolen..

skulle jeg bygget en bil fra grunnen av hadde jeg ikke lurt engang, da hadde den havna under dashen, men ombygging på en bil med eksisterende styring ville jeg ha festa den i motorrommet

ZukiJack
03-10-2007, 20:49
Bilder....bilder....bilder....damdidamdidam.....he he:rolleyes:

Jeg tror at det blir trangt nok i motorrommet mitt nå om jeg skal ha med den orginale luftfilterboksen og anndet stach som følger med til EFI-motoren som skal inn....
Luftfilterboksen sitter orginalt nedi der hvor snakka og rattstammen nå sitter...så om det er en enkel sak å korte inn rattstammen slik at jeg får orbitrolen inne i bilen...så skal jeg nok heller gjøre det...