PDA

View Full Version : Hilux 2000 modell, gått 260 000

verwooks
01-24-2008, 11:44
Lurer på hva jeg skal være oppmerksom på ifbm. prøvekjøring av denne bilen. Er det etterhvert kanskje aktuelt å bytte noen kryss eller lignende på denne?

Den har ikke rust og har kun gått på langkjøring, og ikke vært brukt til å dra hestevogn eller vært lastet opp noe særlig mye.

Bilen skal EU godkjennes før jeg kjøper den.

Gi meg noen tips her :)

Henning
01-24-2008, 12:12
Generelt når du skal kjøpe 4x4 så gjelder de samme sjekkpunktene som ved alle andre bruktbiler. Når du i tillegg skal kjøpe en 4x4 så sjekker du at 4wd fungerer i både høy og lav, at det ikke er slakk i mellomaxlinger, ta en titt på frihjulsnavene.

Når det gjelder kryss så er dette slitedeler på lik linje med hjullager, clutch etc. Tilstanden på dette avgjøres jo mye av hvordan tidligere eier har fulgt bilen opp med hensyn til servicer og kansje spesielt smøreservicer.

Min personlige sjekkliste etter at jeg har sjekket bilen for rust og oljelekkasjer/svettinger

Mengde og tilstand på motorolje
Tilstand på luftfilteret
Kjølevannet... (siden jeg har hatt en mengde med pajer så sjekker jeg bestandig for trykk ;) )

Kryper under bilen og sjekker slakk i kryss ved å vri på mellomaxlinger, når jeg er under bilen så sjekker jeg bestandig hvordan smøreniplene ser ut, er di tørre eller ser de ut som de får jevnlig vedlikehold. Sjekker også hvordan knokkelhusene ser ut (driver ikke med amerikansk dritt som ikke har knokkelhus ;) )

Så når det er klart for prøvekjøring så tester jeg full sving (IKKE PÅ ASFALT/BETONG) med 4x4 inne. da får du et bra inntrykk av hvordan tilstanden på driverket foran er. Litt knaking er ok... mer en litt så må det byttes deler.

Når det gjelder Hilux og km så spiller det ingen rolle, 4runnern min har trilla snart 400.000 og har blitt bra tatt varepå så det er ingeting som avslører at bilen har trilla så langt.

Toyota lager de beste utility bilene.. sånn er det bare.

verwooks
01-24-2008, 13:33
Veldig bra svart Henning :)

Skrev det der ut jeg.

knixen
01-24-2008, 14:48
Henning er flink, han kjøper å selger litt biler. Så om man skal kjøpe avhenger også av pris og tilstand på bilen. Det er ikke farlig med påkostninger hvis prisen er riktig og du har tenkt å beholde bilen selv.

Påkost som du selv kan utbedre er flott!

verwooks
01-29-2008, 09:30
Har også kikket på en annen bil, selger fikk en takst først hos en forhandler som mente det var mangler ved radiator og var en sprekk i en av bladfjærene bak. Denne har gått 240 000.

Hva kan dette tyde på? Spesielt det med radiatoren.