PDA

View Full Version : Trenger hjelp!

Vancharger
01-24-2008, 20:01
Er HELT:eek: grønn på radio, men er hypp på cb i vogna mi. (Kult med gadgets..) Hva er et godt forslag? Har sett at det er mye rart hos Emes, hva anbefales til helt vanlig hobbybruk? Da tenker jeg helt fra cb til antenne, inkludert ALT... er som sagt helt ny på området... Ser at de har en startpakke til bil der, inneholder den alt jeg trenger? (kabler, koblinger etc) Noen som har erfaring med denne??

Er dette noe som er kurant å handle på harrytur til Svinesund f.eks? Hva skal jeg da spørre etter? Har sett at dem har mye rart der, men har som sagt ikke peil...

Og ang installering, har skjønt at det er viktig at antenne er riktig justert/ tunet til radioen, hvordan finner jeg ut dette??

Takknemlig for alle svar!! :):)

sivrt
01-25-2008, 07:49
Er helt fersk selv på dette men har da noen småting.. Jeg kjøpte min Danita 640 på Qxl.no til en gunstig pris. Fikk den for 650,- og den var helt ny. Var et firma som solgte den. Ser den ligger veiledende på 1049,-.

Antennen må justeres med et SWR meter, hvordan dette fungerer aner jeg ikke.. Men er visst viktig for å ikke brenne utgangen i radioen.

Tror startpakken de har på emes.no inneholder alt du trenger inkl. antenne og kabler..

Bergum
01-25-2008, 07:59
Kan bare støtte sivr der. Det er bare å kjøpe ei pakke.
Det kan seff få noe som er bedre, men du vil ikke merke forskjell :-)

Vancharger
01-26-2008, 11:19
Supert! Takker og bukker, da får emes telefon på mandag...

55gummi
01-31-2008, 22:11
Kan bare støtte sivr der. Det er bare å kjøpe ei pakke.
Det kan seff få noe som er bedre, men du vil ikke merke forskjell :-)
HMMMM, har ikke sett pakka til EMES, meeen VI veit at antenna er viktig. Lengere, jo bedre. Danita 640 er en god radio, serlig den litt eldre generasjon. Han Bergum har samma førerkortet som meg han ze.Thefinger

55gummi
01-31-2008, 22:42
Her kjøpte jeg antenna mi Vancharger. Wilson 5000 magnetfot. 130 us m/frakt.
http://www.nimhbattery.com/products.htm

HardKåre
02-01-2008, 10:17
HMMMM, har ikke sett pakka til EMES, meeen VI veit at antenna er viktig. Lengere, jo bedre. Danita 640 er en god radio, serlig den litt eldre generasjon. Han Bergum har samma førerkortet som meg han ze.Thefinger
Kjøpte "bil(lig)pakka" til EMES med glassantenne... Fungerer selvfølgelig ikke optimalt over lengre avstander, men den funker fint til mitt bruk: Etpar biler som kjører i ca. samme område for å snakke sjit. Grei nok rekkevidde så lenge det er line of sight.

Bergum
02-01-2008, 10:53
Skal du ha kontakt over lengre avstander, så må du bytte ut glassantenna.-....

55gummi
02-01-2008, 11:06
Har sett på de pakkeløsningene nå, den magnetfot ant. ligner veldig på en type som Holund også hadde en stund. Det er 2 versoner av dem som holund har i alle fall, en for europeisk marked og en for engelske markedet. Den for det engelske er ikke god for vårt bruk, er avstemt høyere opp på frekvens og dermed kortere en den eu-pisken. Detta var noe jeg fikk erfaring med for et år siden, tok litt tid før vi fant det ut . Og SWR forholdet var Jævlig høyt på alle 40 kanalene vi bruker.nono

55gummi
02-04-2008, 11:19
Her har du en kul radio som kommer i posten til meg denna uka, bestilt fra EMES. Lys rundt knappa som selvfølgelig øker må ha kul duppeditt sak. Thefinger Koster ca. 2300kr inkl. frakt.
http://www.rocketradio.co.uk/president-jackson-2-ii--european-multi-standard-amfmssb-legal-cb-radio-1366-p.asp

Vancharger
02-05-2008, 17:17
Var kul den siste der ja! :cool: Skal besøke en kompis i løpet av et par tre uker, han mente han hadde et par gamle cb radioer liggende, får se hva det er, om det er brukbart trenger jeg plutselig bare antenne og litt ledning... :):)

Så blir det plutselig ordning og reda!! :)

55gummi
02-05-2008, 20:47
Var kul den siste der ja! :cool: Skal besøke en kompis i løpet av et par tre uker, han mente han hadde et par gamle cb radioer liggende, får se hva det er, om det er brukbart trenger jeg plutselig bare antenne og litt ledning... :):)

Så blir det plutselig ordning og reda!! :)
Jepp, ellers reiser jeg til Tailand på fredag. Og kjøpte 3" eksos i dag, så budsjettet sprakk enda litt til.:eek: Ska komma innom å vise deg radion jeg:cool: