PDA

View Full Version : Kobling av vinsj på bil med to batterier?

Hans Holmboe
03-05-2007, 18:46
Jeg har en Toyota LJ73, og der er det to batterier. De er paralellkoblet så det er 12 V anlegg på bilen. Hvordan skal da en vinsj kobles. Skal den kobles mot begge batteriene? Bare til det ene? Eller hva er vanlig.

Hvis jeg kobler bare til batteri 1, bør jeg da bytte ut de orginale ledningene fra batteri 1 til batteri 2 siden det da også vil tappe strøm fra batteri 2? Si ifra hvis dere ikke skjønte hva jeg mente nå.

Hvis det er noen som kan dette som tegner ett koblingsskjema blir jeg kjempeglad :)
Det er foresten en T-max 8500 det er snakk om.

Tommy
03-05-2007, 18:58
Kobles til begge om de er paralellkoblet...

rasmuss
03-05-2007, 19:50
kobler det bare til det ene batt, har montert samme på min bil, å der brukte jeg de ledningene som fulgte med i esken.
Jordingen satte jeg da ikke på batt, men rett i gods.
Men du kan sikkert legge + fra begge batt, en frs hvert batt til vinsja. Kan ikke gjøre noe det, men tror ikke det er nødvendig.

Kaare
03-05-2007, 19:56
På Patrolen (Y61) er vinsj koblet til startbatteriet.

Hans Holmboe
03-06-2007, 21:05
Det blir jo forsåvidt koblet til begge uansett siden de er paralellkoblet, men håper denne tegningen viser bedre hva jeg mener. Er de originale ledningene mellom batteriene grove nok, eller må de byttes?

Også står det på vinsjen at den må ha 600 CCA. Når jeg har to paralellkobla batterier, kan jeg da legge sammen batterienes CCA når jeg skal se hvor mye jeg har for å drive vinsjen?

knut e
03-06-2007, 21:38
de ledningene der holder lenge, og de to batteriene holder nok lenge nesten uansett hvilken batterier du har. jeg har brukt orginal ledningene på min lj73 og holder til t-max 8500 det. hvis du vil ha monteringstips kan du kikke i garasjen min på nlck

Hans Holmboe
03-07-2007, 09:18
Da beholder jeg ledningene. Har du koblet til høyre eller venstre batteri? Spiller det noen rolle?

Ser du har senket vinsjen ned mellom rammevangene, jeg hadde egentlig tenkt å feste vinsjplata oppå rammevangene. Hva er best, er det å få vinsjen så langt ned som mulig??

knixen
03-07-2007, 10:20
Du kobler på ett av batteriene, de vil tappes samtidig uansett. Du må også koble minus til batteriet.

Winchen så langt ned som mulig? Nei, det viktigste å tenke på der er angrepsvinkel på bilen med winchen på. Så personlig ville jeg hatt den så nært bilen som mulig og uten å ødelegge angrepsvinkelen slik at du kan kjøre med winchen på...

Hans Holmboe
03-07-2007, 13:12
Helt enig med at angrepsvinkelen er det viktigste, men den blir jo egentlig den samme selv om jeg senker den ned mellom rammevangen. Støtfangeren er like lav som rammevangen så det blir ikke stikkende noe under det som er der i dag selv om jeg skulle senke den mellom rammevangene. Men har inntrykk av at det er vanligst å legge festeplata til vinsjen oppå rammevangen i stedet for å legge den under.

Hans Holmboe
03-07-2007, 13:18
Lurer på om hvilken av disse monteringene som er å anbefale. Støtfangeren er like lav som rammevangen så det blir ikke noe dårligere angrepsvinkel med noen av monteringene.

knixen
03-07-2007, 14:21
Da tar du den enkleste... ;)

knut e
03-07-2007, 16:17
på min bil har jeg brukt det prinsippet i den øverste tegninga di der, pluss at jeg har kappa ramma mi så fangeren kommer så nærme vinsjen som mulig, sikkert litt enklere og sette ei plate oppå rammevangene og ha vinsjen oppå den men personelig synes jeg det ser så tåpelig ut i tilegg så er vinsjen bedre beskyttet mot salt og søle der jeg har montert den, og har gummimatte foran vinsjeføringa.