PDA

View Full Version : Siste nytt fra Eurotrial møtet i Tyskland...

Tommy
01-26-2008, 17:49
I dag har det vært møte her nede, og som ventet sto mye av diskusjonen rundt ProModified, faktisk ville flere at man inførte samme krav til karrosseri som i Modifisert, men at man kunne bygge kaross selv..

Imidlertid blir karosseri regelen ikke forandret, men den kommer til å bli håndhevet strengere, alle Promodified biler som skal delta i Eurotrial skal forhåndgodkjennes utfra bilder, Eurotrial komiteen tar på seg den jobben.
Regelverket kommer til å bli håndhevet...
Man må også ha skjermer/skjermbreddere som MÅ dekke minst 1/3 av dekkets bredde, og minst 90 grader fra hjulets topp og mot senter av bilen.
Airshocks vil ikke bli tillatt.

Samme regelverk kommer også til å bli håndhevet i Modified, men der skal skjermbredderen dekke minst 120 grader og også 1/3 av bredden..

Ellers var det noen småforandringer, dette skal jeg komme tilbake til.

Jan
01-26-2008, 18:11
Da sparer jeg de kronene

Tommy
01-26-2008, 18:16
Husk at dette er kun for Eurotrial....

Dette gjelder også for Eurotrial 2008...

epa b loco
01-26-2008, 18:44
Er det noen grunn til at airshocks ikke blir godkjent i promod. Mener bestemt at det står i regelverket at det er fri oppbygging av understell??

Har ikke airshocks på bilen min, men må jo være surt for andre som har det på sin bil, og samtidig har ambisjoner om å kvalifisere seg til eurotrial:(

jan terje
01-26-2008, 19:07
Vil man kjøre ET, forholder man seg til ET regelverket. Så det er ikke noe problem.

epa b loco
01-26-2008, 19:12
Vil man kjøre ET, forholder man seg til ET regelverket. Så det er ikke noe problem.

Har dette vært kjent lenge eller? Første gang jeg hører om det ihvertfall, hvis det er noe som har kommet nå, så synes jeg bare at det var litt kort fristcrossboned Kunne også være på plass med en begrunnelse for hvorfor airshocks ikke blir tillatt:eek:

supersvein
01-26-2008, 20:23
Har dette vært kjent lenge eller? Første gang jeg hører om det ihvertfall, hvis det er noe som har kommet nå, så synes jeg bare at det var litt kort fristcrossboned Kunne også være på plass med en begrunnelse for hvorfor airshocks ikke blir tillatt:eek:

Det er møte i ET-komitèen i januar hvert år, hvor bestemmelser for kommende ET diskuteres. Dette er slik det har vært i flere år.

I dag har det vært møte her nede, og som ventet sto mye av diskusjonen rundt ProModified, faktisk ville flere at man inførte samme krav til karrosseri som i Modifisert, men at man kunne bygge kaross selv..

Imidlertid blir karosseri regelen ikke forandret, men den kommer til å bli håndhevet strengere, alle Promodified biler som skal delta i Eurotrial skal forhåndgodkjennes utfra bilder, Eurotrial komiteen tar på seg den jobben.
Regelverket kommer til å bli håndhevet...
Man må også ha skjermer/skjermbreddere som MÅ dekke minst 1/3 av dekkets bredde, og minst 90 grader fra hjulets topp og mot senter av bilen.

Samme regelverk kommer også til å bli håndhevet i Modified, men der skal skjermbredderen dekke minst 120 grader og også 1/3 av bredden..

Ellers var det noen småforandringer, dette skal jeg komme tilbake til.

Denne henger ikke jeg helt med på?? Hva menes med dette?

Ove
01-26-2008, 20:23
......... og minst 90 grader fra hjulets topp og mot senter av bilen.

Mulig det er for sent på kvelden for meg ..... men kan du forklare dette Tommy ?

Amund
01-26-2008, 20:36
Ja dette med air shocks var veldig rart. Er coilovers lov? Hvis ja, definer da poenget.... Hva om man har spiralfjærer og setter dempern inni??? Er det lov med bladfjærer? Er det lov med luftfjæring (belger)? Hvor i alle dager kommer dette fra...

Holten
01-26-2008, 21:10
Jeg skjønner heller ikke helt disse reglene?? :confused::confused:

Ikke det med Airshocks, hva er galt med det?

Og, hvorfor ha skjermbreddere?! Det er jo ikke engang orginalt..:rolleyes:

Blesvik
01-26-2008, 21:48
Helt utrolig...

.

Ronny
01-26-2008, 22:30
nå låste jeg garasjen å heiv nøkkelennononono

Tore Hansen
01-26-2008, 22:44
- var ikke det litt dumt da,Ronny.. - nei,fra spøk til allvor,tilogmed jeg synes det er litt rar regel,men Tommy og Jørgen har nok med seg en god begrunnelse i bagasjen på vei hjem..

- akkurat nå er vel Tommy iferd med å skrive et nytt kapittel i boka "Tommy gjør såpass idiotiske ting at det blir snakka om i årevis" - er jo nærmest blitt en tradisjon at han driter seg ut på ET-møtene,heheThefingerThefinger

Geared
01-26-2008, 22:53
Nå er vel ikke mulighetene så store for at jeg noen gang kommer til å delta i Eurotrail, men nå ble det helt sikkert at bilen min blir bare kommer til å bli brukt til kosekjøring. For den SKAL ha Air Shocks!

Ronny
01-26-2008, 23:05
Skall ikke legge skylda på de to som er der nede, men syntes det er helt utrolig. skjerm breddere er jo ikke orginalt emgang???. Men en må vel bare leve med det

Tommy
01-27-2008, 08:38
hmmm litt hard Søndag....

Begrunnelsenernår det gjelder airshocks er at dette ble sett på som et Hydraulisk system, og at man har mulighet for å justere høyden på demperen.
regeln om skermbreddere har alltid vært der, men nå ble den klarer formulert, som sagt gjelder dette og Modifisert...
Shocks synes jeg også burde vært tillatt , skjermbreddere er enkelt å lage bare for denne konkurransen.

Med 90 grader menes at når du ser hjulet fra siden så tanke deg at skjermbredderen skal dekke 90 grader av sirkelen som dannes rundt hjulet..

Ikke den beste dagen for nordiske promod biler dette, men som skrevet over var det endel som ville gå mye lengre i karosseri saken, og mere vil nok komme i fremtiden.
De aller fleste land synes at Promod er en flott klasse men at den bør tøyles mere enn i dag når det gjelder oppbygging av bilene..

Tommy
01-27-2008, 08:51
Dette er regelteksten ang fjæring

3.7.2.3 Suspension
No hydraulic suspension, otherwise free of will

og da regnes altså airshocks som hydraulisk fjæring

regeltekst i Promodified:
The body should be recognized as a serial produced vehicle. The length should be at least
from axle to axle.
Hood, body sides, wings front and rear should be present.
Windows if present should be of Lexan/Polycarbonat.

Med dette menes nå at bilen skal kunne gjenkjennes fra alle vinkeler også forfra og bakfra..

Vær klar ove er ting, det ble faktisk også diskutert om promodified biler måtte ha original ramme og original fjæring, gjeldende fra 2009, men dette fikk vi averget. så selv om endel nå her litt jobb, så kunne faktisk dette fort vært mye værre.

Holten
01-27-2008, 10:47
La meg spørre om en ting..HVORFOR må vi ha skjermbreddere?! :confused:
Bilen skal jo ikke på veien..Vi kjører offroad!

Hilux
01-27-2008, 11:28
Helt utrolig...

Ikke sant, men det som kalles utvikling er jo ganske skumle greier :eek:

ToyLux
01-27-2008, 11:39
Hvis de vil at promod skal ha orginal ramme og fjæring, blir klassen så begrenset på ombygging at den ikke har noen store endringer fra modified. Hvorfor vil de begrense og ødelegge en klasse, som er så populær fordi man kan bygge om mer på bilen, bl.a. fjærings type.

Vet dette gjelder ET og ikke NC, ENDA........
Først skal en tillate styrebrems i NC pga at det har de i ET, mer ombygging og bilen beveger seg mer mot en protobil.
Så skal det settes begrensninger på tildligere godtatt fjeringssystem, som endrer klassen mer mot modified... Liker det ikke! grnpirate

jan terje
01-27-2008, 11:51
Synes også dette er ett tilbakeslag for en populær klasse. Men vil tro att enkelte land vil bremse utviklingen for att deres regelverk skal få tid til å nærme seg vårt.
Det med skjermbreddere er jo det minste problemet, de skal være der på teknisk. Så vidt jeg husker ble en svenske Europa mester med en Unimog der planen var laget av papp og tre lister.
Og nordmenn har da bygget om bilene med papp og teip (og fotball mål!!!!Thefinger ) før på konkuranser.....
Og før vi blir for harde her i diskusjonen, så er jeg sikker på att dette har de norske jobbet i mot.

Blesvik
01-27-2008, 12:25
Airshocks er vel ikke hydraulisk fjæring!
Det er hydraulisk demping og gass fjæring.
Uten endring av regelteksten vil vel airshocks fortsatt være lov!

ARH
01-27-2008, 13:01
3.7.2.3 Suspension

OK, så alle Promod-kjøretøy med støtdempere må parkeres? :confused:

Tror dette tyske dommerpanelet har litt hjemmelekser å gjøre før de begynner å modifisere regelverk!

ToyLux
01-27-2008, 13:09
Ikke ta dette som klager til de som representerer Norge i ET møtet, dette er bare konstruktiv tilbakemelding.

Hvis forbudet mot "Hydraulisk fjæring" skal hindre at bilen endrer høyde, kan dette gjøres kun imellom sekvensene på Airshocks, og det tar tid og jeg tviler på at noen spekulerer i dette, evt. kan det forbys. Hvis en monterer gassflaske og sentralsystem kan det vel justeres under kjøring, men det kan vel også forbys. En har jo mange muligheter til å justere høyden på en spiral bil, i mellom sekvensene. Firkant koblinger på fjærskålene som kan justeres med bolting.

Tommy
01-27-2008, 13:09
som sagt sä er dette nä etter min mening nä vedtatt. husk en ting, klassen har ikke noe särlig oppsluttning utenfor norge, i flere land eksisterer ikke klassen.
Jeg vil fortsette ä jobbe for at air shocks blir tillatt

Jeg synes ogsä breddere er noe tull, heldigvis skal de kun dekke 1/3 av dekkets bredde og ikke hele dekket som noen land ville ha.

Mötet denne gangen besto av 10 land, husk det Norge er bare en liten del av dette, og ikke alt kan gä vär vei hver gang

Om det nä funker med at alle promod biler skal forhändsgodkjennes via bilde, tror jeg ikke det i fremtiden vil skje noe med den reglen.

Tommy
01-27-2008, 13:29
Jörgen Palsen representerte Norge der nede, jg var der for komiteen, Janne var der pä grunn av ärets Eurotrial.

Det er vel ikke veldig mange biler dette berörer enda, men lltid synd när det gär ut over noen

jonny puma
01-27-2008, 13:49
Hvist det er mange andre land som ikke har pro-mod klasse? Hvorfor kan ikke de føye seg etter våre regler da, vist d er bare Norge som har mest oppsluttning i denne klassen...??

Magic Hansen
01-27-2008, 16:33
En liten forklaring på Air Shock Demper. For det første så er ikke dette en hydraulisk fjæring, men en gass demper som er fylt med Tør Nitrogen til et trykk som er tilstrekelig til å holde bilen oppe i normal kjørehøyde. Kan sammenlignes med luft fjæring. Inne i demperen er det 200-300 cc med demper olje som demperventilen bruker for å lage treghet i innover og utover bevegeler på lik linje med en normal støtdemper.

Så etter dagens ET regelverk er denne typen demper fult lovelig, den eller de som har vedtatt å forby gassfylte støtdempere vet ikke hva di har satt i gang.

Angående justering av disse demperene så er ikke det så enkelt som noen kanskje tror. Demperen skal være helt ute, uten noe mottrykk. Det vil si at bilen må løftes opp fra bakken. Små forandringer i trykket vil gi store utslag på kjørehøyde og egenskaper. Samt at dempere på samme aksel skal ha nøyaktig samme trykk noe som er umulig dersom bilen står på et ujevnt underlag. Så jeg tror ikke vi vil få se noe vellykket prosjekt på dette.

To how it may concern:

The following is an explanation of the Air Shock damper. First of all this is not a hydraulic suspension, but a damper filled with dry nitrogen to a pressure sufficient to lift the car up to normal riding height. The system works the same way as air suspension. Inside the damper there is added 200-300 cc damper oil used by the damper valve to slow down the inwards and outwards travels just like a normal shock absorber.

Therefore is the air shocks legal according to the ET regulation by to day. Thus how have decided to make illegal all shock absorbers filled with nitrogen/oil. they don’t know what they have started.

Regarding adjustments of this type of dampers please note that this is not done in a minute. The damper has to be in its full length and no pressure added. In practice this means that the car have to be lifted above gourd. Small adjustments of the pressure will results in big differences in riding heights and performance when on ground. Also the two dampers on the same axel need to have exactly the same pressure, witch is not possible when the car is on an uneven surface. So there is a low risk of this going to be a problem.

JBT
01-27-2008, 17:24
Vad är anledningen till att man inte ska få ha hydraulisk fjädring?
Om reglerna säger att man inte får ha aktiv fjädring/nivåreglering så finns det väl ingen som sätter dit hydrauliska fjädring.

Om airshocks är förbjudna så måste väl luftfjädring också vara förbjudet eftersom båda använder komprimerad gas som fjäder.

Lasse suzicán
01-27-2008, 20:31
Hvis de vil at promod skal ha orginal ramme og fjæring, blir klassen så begrenset på ombygging at den ikke har noen store endringer fra modified. Hvorfor vil de begrense og ødelegge en klasse, som er så populær fordi man kan bygge om mer på bilen, bl.a. fjærings type.
Förslaget men att införa original ram och fjädring var för att bromsa utvecklingen inom Pro-mod och få klassen mer mot vad den var i början...
Jag själv var emot dessa förändringar och som Tommy skrev slapp vi dom också... Det vi fick istället var att karosskraven (som funnits hela tiden) SKA följas....

3.7.2.3 Suspension

OK, så alle Promod-kjøretøy med støtdempere må parkeres? :confused:

Tror dette tyske dommerpanelet har litt hjemmelekser å gjøre før de begynner å modifisere regelverk!
Inte för att vara elak, men har du läst regelverket????
3.7.2.3 Suspension
No hydraulicsuspension, othervise free of will.

3.7.2.4 Shock absorbers
Free of will.

EDIT:
Vad är anledningen till att man inte ska få ha hydraulisk stötdämpare?
Om reglerna säger att man inte får ha aktiv fjädring/nivåreglering så finns det väl ingen som sätter dit hydrauliska stötdämpare.
Hydrauliska stötdämpare har alltid varit tillåtna... Läs texten 3.7.2.4 ovan...

Ronny
01-27-2008, 20:45
Det klassen begynte med hvar gammle proto biler som blei satt bort når de kom med sving på alle i protto. det er vel flere gamle biler som kjører med hjemme lagd ramme en nye bygg

tjus
01-27-2008, 22:29
just noticed thread in pirate4x4.com about airshocks in eurotrial.

did i get it right, airshocks are banned in pro-modified eurotrial rules.

they cant bann airshocks, if they did they just banned every nitrogen/oil filled shocks........nono

ARH
01-28-2008, 02:35
Förslaget men att införa original ram och fjädring var för att bromsa utvecklingen inom Pro-mod och få klassen mer mot vad den var i början...
Jag själv var emot dessa förändringar och som Tommy skrev slapp vi dom också... Det vi fick istället var att karosskraven (som funnits hela tiden) SKA följas....

Inte för att vara elak, men har du läst regelverket????
3.7.2.3 Suspension
No hydraulicsuspension, othervise free of will.

3.7.2.4 Shock absorbers
Free of will.

EDIT:
Hydrauliska stötdämpare har alltid varit tillåtna... Läs texten 3.7.2.4 ovan...

OK, var ikke klar over at de skilte mellom "suspension" og "shock absorbers".

Det er også verdt å nevne at den ovennevnte regelteksten også forbyr bruk av coilovers. Hvorfor? Hydraulikk defineres som væske/olje i bevegelse. Eneste alternativ som ikke faller under denne kategorien er luftbelger. Men jøss, belger tillater jo høydejustering "on-the-fly" - så hva var poenget med regelendringen igjen?

:confused:

Tommy
01-28-2008, 06:13
Det har hele tiden vært en ide at vi ikke skal ha aktiv fjæring i Promodified. Jeg har egentlig aldri sett på Airshocks som noe problem i så måte.

Det Eurotrial møtet vil hindre er mulighetene til å justere bilens høyde mellom sesksjonene. ved at man for eks kan øre med en veldig lav bil når det er best for så i neste seksjon kan kjøre med en mye høyere bil om dette kan være en fordel.

Jeg leser over at det vistnokk skal være veldig vanskelig å justere høyden på disse, mens andre igjen sier at dette ikke er noe problem.

Om man flytter fjærfester er dette meget enkelt å kontrolere, men om man justerer shocks så vil dette nesten være umulig å sjekke eller hindre.

Jeg skal ta en runde på dette med komiteen, men trenger en bred dokumentasjon om det skal være noen mulighet.

Sven Arne
01-28-2008, 06:59
Hva med sikkerhetsreglene i de minste klassene? Det burde jo vært det viktigste temaet etter ET i San Marino....

Sven Arne

Lasse suzicán
01-28-2008, 07:52
Hva med sikkerhetsreglene i de minste klassene? Det burde jo vært det viktigste temaet etter ET i San Marino....

Sven Arne
Där fick vi igång en förbättring....
Minimun 4 punktsbur. Tyvärr så får man fortfarande svetsa ihop huvudbågen av mindre fördelar, men vi slåss för krav på huvudbåge i ett stycke...
Vindruteram ska vara fast förbunden med bågen bak, annars 6-punktsbur.

Prototyp fick krav på riktig stol, dvs samma som Pro-Mod (bara rekommenderat innan).....

Lasse suzicán
01-28-2008, 07:56
OK, var ikke klar over at de skilte mellom "suspension" og "shock absorbers".
Inga problem...

Det er også verdt å nevne at den ovennevnte regelteksten også forbyr bruk av coilovers. Hvorfor?
På vilket sätt förbjuds coilovers?????
En coilover är inte en hydraulisk fjäder... Det är en stötdämpare som det sitter en fjäder på...

ToyLux
01-28-2008, 07:56
Meget bra, hvis et fornuftig regelforslag kan tillate Airshocks i promod. Jeg ser poenget med kjørehøyden her Tommy, må bare få definert en fornuftig kontroll på at kjørehøyden ikke justeres.
Synes i utgangspunktet at det er helt uaktuelt og gjøre det på et stevne, men de ekstrem kan sikkert finne på det.
Mange kjører med limited straps på akslene, hvis en ikke endrer på disse, hindrer det i alle fall stor økning på kjørehøyden.
Kan det gjøres så enkelt som og ta et mål på teknisk, som det kan refereres til på eventuell klage?

Amund
01-28-2008, 08:04
Det är en stötdämpare som det sitter en fjäder på...

Og en air shock er en støtdemper det sitter en fjær inni... en fjær av gass :)

Jeg mener også at om folk på død og liv vil, så er det like enkelt å justere høyden på coilovers eller spiralfjærer (skifte ut fjærer eller forskyve fester (flere bolthull f.eks.))... men dette er det vel ingen som har tid til å spekulere i mellom seksjonene... ? Kan ikke skjønne hvorfor dette skulle være så stor fordel at det må forbys...

Blesvik
01-28-2008, 08:15
Om man flytter fjærfester er dette meget enkelt å kontrolere, men om man justerer shocks så vil dette nesten være umulig å sjekke eller hindre.

Hvorfor er det meget enkelt å sjekke om fjærfestene er flyttet??
Hvordan vil du sjekke det da?

Jeg kommer til å stille med AirShocks, siden disse ikke er hydraulisk fjæring!
En ev. protest kan umulig tas til følge med dagens regeltekst.
Det hele dreier seg om uvitenhet om produktet.

Åsa-nisse
01-28-2008, 08:53
Och det är ju inte så smidigt att justera Air Shocks heller.

Eller det är det väl men man bör ju hissa upp bilen till fullt utfjädrad för att få till trycket på ett bra vis och det tar ju en stund mellan varje sektion att göra det.

Sen måste det ju vara svårt när man väl bestämt vad som funkar med trycket i Airshocks på sin bil så vill man väl inte hålla på att ändra för att få bilen lägre eller högre och så uppför sig bilen på ett helt annat sätt.

JBT
01-28-2008, 09:52
Om anledningen är att man inte ska kunna justera höjden på bilen mellan sektionerna så måste coilovers vara förbjudna då de är mycket enklare att justera höjden på, bara att skruva toppmuttern upp eller ner.
Luftfjädring måste också vara förbjudet då det är mycket lätt att justera höjden, bara koppla på tryckluft och blåsa i luft.

Står det någonstans i reglerna att man inte får justera höjden på bilen mellan sektionerna?

Jørgen
01-28-2008, 10:22
Om anledningen är att man inte ska kunna justera höjden på bilen mellan sektionerna så måste coilovers vara förbjudna då de är mycket enklare att justera höjden på, bara att skruva toppmuttern upp eller ner.
Luftfjädring måste också vara förbjudet då det är mycket lätt att justera höjden, bara koppla på tryckluft och blåsa i luft.

Står det någonstans i reglerna att man inte får justera höjden på bilen mellan sektionerna?

her er det mye å ta tak i ser jeg. siste først da:).. etter mann har hatt teknisk kontol på bil er det ikke lov å endre høyde på bilen, bortsett fra proto. når det står at det ikke er lov med nivåregulering,så er det ikke det heller.

JBT
01-28-2008, 10:33
Ok. Trodde att nivåreglering (när man pratar om fjädringssystem) var att man kan justera bilens höjd från förarplatsen under färd.

Jørgen
01-28-2008, 11:28
Ok. Trodde att nivåreglering (när man pratar om fjädringssystem) var att man kan justera bilens höjd från förarplatsen under färd.

ja det er det som menes med nivåregulering.. men det står ikke i de andre klassene at mann kan forandre høyde på bilen i løpet... altså, det som ikke står skrevet i regelverket er heller ikke lov til å gjørenono

Jørgen
01-28-2008, 11:38
å så en liten avklaring ang eurotrial.. dette er i utgangspunkte noe tyskland startet med. derfor er regelverket i utgangspunktet tyskt å består av fire klasser.org,std,mod og proto.. etterhvert har dette blitt et stort arr å derfor er flere land med å prøver å lage et regelverk som er tilpasset de fleste.i 2002 klart vi å få med lt klassen i et. men blei jo en flopp med bare to deltagere i italia i 2003.. så har vi klart å få med pm. først som prøve klasse i 2004 med 18 deltagere. nå som klasse med mellom 20 å 30 biler stort sett. det var finland å norge som kom med et blandet regelverk fra de to landene. derfra styrebrems som finnene hadde lov til... men så har dette desverre utviklet seg til å bli for ekstreme biler mener mellomeuroperene. det var faktisk noen land som mente at denne klassen ikke hadde noe der å gjøre.. så jeg som er der for norge prøver så hardt jeg kan å tilpasse disse reglene til våre biler også. men føler at en må jo høre på hva andre sier å la de også bestemme litt. hvisst ikke er jeg redd klassen snart forvinnerfra et. når det gjelder de små klassene så klarte jeg å få innført et minimum av bur ihvertfall. noe mange ikke skjønte hvorfor mann trengte.. er faktisk tyske std biler som har kjørt i 10 år uten å ha vært på siden engang..samme bilen har også vunnet et.. det jeg mener er at det blir å gi å ta litt hele veien. det er også den engelske utgaven av regelverket som er den offisielle. noe som er enklere for oss å forholde seg til.. håper dere blei litt klokkere av hva som skjer på de møtene nå..

Arne
01-28-2008, 11:53
ja det er det som menes med nivåregulering.. men det står ikke i de andre klassene at mann kan forandre høyde på bilen i løpet... altså, det som ikke står skrevet i regelverket er heller ikke lov til å gjørenono

Da faller vel hele grunnlaget for å forby airshox bort?

Er personlig uenigi i at man ikke kan endre på fjæringen mellom seksjonene, desom fjæringssystemet er fritt.
Kan man da heller ikke bytte til andre dekk?

Venter spent på ordlyden i ET-reglementet...................

Åsa-nisse
01-28-2008, 12:11
Däck får man bara byta 1st enligt Eurotrialreglerna om jag förstått rätt.

Åsa-nisse
01-28-2008, 12:13
Om man till exempel har Rancho 9000 - får man inte ändra på hårdheten på dämpningen heller då mellan sektionerna?

Nä förbjuda Air Shox känns som att gå tillbaka i utvecklingen.

Som Roar nämnde i en annan tråd så är det bättre med riktiga Coilovers men vikten är mindre och det är billigare med Air Shox.

Jørgen
01-28-2008, 13:11
Da faller vel hele grunnlaget for å forby airshox bort?

Er personlig uenigi i at man ikke kan endre på fjæringen mellom seksjonene, desom fjæringssystemet er fritt.
Kan man da heller ikke bytte til andre dekk?

Venter spent på ordlyden i ET-reglementet...................

som sagt før så er utgangspunktet fra reglene tyske.... det er ikke lov å bytte dekk under løpet, så sant det ikke er samme dim å mønster som du er påmeldt med. et dekk kan avike fra dette.. europere mener at dekk å fjær system skal noteres på teknisk å ikke forandres på etterpå.. mye av grunnen til dette er progresive baner som de har mye av i utlandet.. er vel to norske proto biler som har vunnet et pga dette. de mener du tar et valg av oppsett på bilen å slik skal den være under hele løpet.... det med airshox, var grunnen de sa at det var for enkelt å endre høyde på bilen fra lav til høy. de fleste der nede visste ikke hva airshox var, så det blei visst bilder å gitt forklaringer hvordan de virker..å svaret kjenner jo dere til. vi har mest sansynlig funnet en måte å kunne bruke disse på..er ikke avklatr enda men.. skal prøve å få til at vi plumberer påyllingen på teknisk. kan jo bare ta et eks i mod, det er lov med spoa aksler men fjærfester å støtdemper fester må sitte på orginal plass.

Jørgen
01-28-2008, 13:22
dette er min personlige meing om eurotrial. har mann lyst til å kjøre et så bygger mann bilen etter de reglene. min bil er bygd etter de, er endel som jeg kunne tenkt meg å ha anerledes under min bil. men har som sagt valgt å bygge etter et regler for jeg har lyst til å kjøre denne uoffiselle konkuransen:p

jan terje
01-28-2008, 13:51
dette er min personlige meing om eurotrial. har mann lyst til å kjøre et så bygger mann bilen etter de reglene. min bil er bygd etter de, er endel som jeg kunne tenkt meg å ha anerledes under min bil. men har som sagt valgt å bygge etter et regler for jeg har lyst til å kjøre denne uoffiselle konkuransen:p

Det har du rett i. Om regelendringer i ET er aldri så idiotiske, så er det ikke mange i Norge som blir berørt av dem. Strengt tatt 4 stykker. Og vil man kjøre ET så er det vel bare og forholde seg til ET reglementet om det er aldri så idiotisk i "våre" øyne.
Glem ei heller att det stadig henvises fra trialførerne om tilpasning til ET reglemetet og att det er ønskelig. Det kan man vel ikke kun mene når det er til ens egen fordel.......

Sven Arne
01-28-2008, 13:54
[QUOTE=Jørgen;55356] ....når det gjelder de små klassene så klarte jeg å få innført et minimum av bur ihvertfall. noe mange ikke skjønte hvorfor mann trengte.. er faktisk tyske std biler som har kjørt i 10 år uten å ha vært på siden engang..samme bilen har også vunnet et.. det jeg mener er at det blir å gi å ta litt hele veien..... QUOTE]

Fint at de ser den delen med sikkerhet også.:):):)

Sven Arne

Mats
01-28-2008, 14:18
När uppdateras reglerna och var hittar jag dom?

Tommy
01-28-2008, 14:20
Reglene finner du her
www.eurotrial.org

Oppdateres ikke på en stund.. men sannsynligvis i løpet av Februar (i fjor 10. marsnewburnnewburn)

Mats
01-28-2008, 14:58
Då kommer dom iaf före ET..:p
Vad är ändrat vad gäller proto?
Stolar?

Tommy
01-28-2008, 15:01
Kun stoler, og ikke noe aom angår våre biler, dette med stoler var egentlig en skrivefeil, alle stoler som er godkjente i Proto i Skandinavia er godkjente i ET

AndersW
01-28-2008, 15:24
Hvorfor er det meget enkelt å sjekke om fjærfestene er flyttet??
Hvordan vil du sjekke det da?

http://www.bamze.nu/bilder/spider/ts20080126-05.jpg
Angående ställbara fjädrar.

JBT
01-28-2008, 16:00
Är en intressant variant att förbjuda allt som inte står i reglerna.

Airshocks är ju mycket jobbigare att ändra höjden på än coilovers. Till coilover behöver man bara en haknyckel medans till airshock ska man ha Hi-Lift, gasflaska med regulator och slang, dvs inget man stoppar i fickan. Att fylla airshock är därmed inget man gör i smyg i skogen.
Känns som det var ganska stor okunskap hos deltagarn vid mötet.

Att plombera är ju ett sätt att lösa problemet men det gänns ju ganska ondödigt eftersom igen är väl så dum att de försöker ändra höjden om det nu är förbjudet.

Tommy
01-28-2008, 16:23
Är en intressant variant att förbjuda allt som inte står i reglerna.

Slik er det også i svenske og norske regler

Airshocks är ju mycket jobbigare att ändra höjden på än coilovers. Till coilover behöver man bara en haknyckel medans till airshock ska man ha Hi-Lift, gasflaska med regulator och slang, dvs inget man stoppar i fickan. Att fylla airshock är därmed inget man gör i smyg i skogen.
Känns som det var ganska stor okunskap hos deltagarn vid mötet.

Att plombera är ju ett sätt att lösa problemet men det gänns ju ganska ondödigt eftersom igen är väl så dum att de försöker ändra höjden om det nu är förbjudet.

Poenget her JBT er at det er mye vanskeligere å kontrollere Shocks enn en coilovers eller flyttbare fjærfester.

Og at folk ikke forandrer høyde når det ikke er tillatt kan man aldri vite, bare det at man har muligheten kan for få rykter til å svirre.. det har vi sett mange ganger desverre.

Men siden du tross alt selger disse JBT og sitter på mye kunnskap rundt dem, så send meg det du har... jeg har lovet at jeg skal prøve å få omstødt dette vedtaket selv om jeg tviler på at det blir lett...

Tommy
01-28-2008, 16:25
Noen som vet om en måte vi kan eventuelt plombere påfyllingen/tapping av luft??
Er det ulikt system på de forskjellige merkene??

Blesvik
01-28-2008, 17:18
En flekk med forseglingslakk burde holde.
Men da må alle skrudde fjærfester, sjakler, bladfjærer, spiraler og limit stropper også forsegles!!
Syntes dette blir litt tullete desverre...

Enklere må det vel være å måle bilene på teknisk.

Begynner å tvile på fordelen med å innføre Eurotrialregleverket i norge på sikt når jeg ser hvordan reglene blir utarbeidet?
Slike regelendinger som dukket opp der nede bør ut til høring i alle deltagerlandene slik at fakta kommer fram før det tas avstemming på Eurotrial møtet!

Tommy
01-28-2008, 17:26
De aller fleste maler til sin egen kake her inne...

Et enkelt spørsmål som faktisk Lasse stilte der nede...

Om du kjører 60 på en plass hvor det er 50 grense, bare fordi andre gjør det, en dag blir du stoppet og blir bøtlagt... hvems skyld er det da?? Din eller politiet... eller kanskje man bare burde si det var helt på sin plass og sette opp fartsgrensen slik at alle kan kjøre 60.

Tommy
01-28-2008, 17:35
Vær så snill å ha litt respekt for alle som gidder å bruke en hel helg mange tusen kroner av egen lomme for å komme sammen for å prøve å lage et best mulig regelverk..
Ha respekt for alt norge har fått til under Eurotrial,, 2 Eurotrial i Norge, først light truck så Promod, så og si hele standard regelverket stadig strengere sikkerhetsregelverk og mye mer..

At Promodified faktisk legges ned som Eurotrial klasse kan bli en realitet.. tenk litt på det..
Alle fra Skandinavia gjør faktisk sitt beste på disse møtene.

Alle land stemmer over kommende vedtak, norge har en stemme... en av 10!!!

Blesvik
01-28-2008, 17:42
De aller fleste maler til sin egen kake her inne...

Et enkelt spørsmål som faktisk Lasse stilte der nede...

Om du kjører 60 på en plass hvor det er 50 grense, bare fordi andre gjør det, en dag blir du stoppet og blir bøtlagt... hvems skyld er det da?? Din eller politiet... eller kanskje man bare burde si det var helt på sin plass og sette opp fartsgrensen slik at alle kan kjøre 60.
???

Det er ikke om det skal være lov eller ikke som er saken!
Det er grunnen for forbudet for Airshocks det blir reagert på!
Hvis portaler, sperrer, sticky dekk, styrebrems eller annet som man ser en klar fordel av som greit kan dokumenteres, hadde blitt forbudt i klassen er det forståelig og "greit" men å nekte airshocks når fjæring ellers er fritt (bortsett fra hydraulisk fjæring) er helt uforståelig og lager naturligvis opprør.

Men hva menes med hydraulisk fjæring i denne sammenhengen egentlig??
Det er vel nivåregulering?
Da hadde det vel vært bedre å skrive som det står i den norske regelen??

Blesvik
01-28-2008, 17:49
Vær så snill å ha litt respekt for alle som gidder å bruke en hel helg mange tusen kroner av egen lomme for å komme sammen for å prøve å lage et best mulig regelverk..
Ha respekt for alt norge har fått til under Eurotrial,, 2 Eurotrial i Norge, først light truck så Promod, så og si hele standard regelverket stadig strengere sikkerhetsregelverk og mye mer..

At Promodified faktisk legges ned som Eurotrial klasse kan bli en realitet.. tenk litt på det..
Alle fra Skandinavia gjør faktisk sitt beste på disse møtene.

Alle land stemmer over kommende vedtak, norge har en stemme... en av 10!!!
Jeg vet dere gjør så godt dere kan der nede Tommy!!
Ikke misforstå meg der!!:)
Men resten av gjengen syd for danmark er jeg mer i tvil til med tanke på at de skal være med på å styre utviklingen for offroaden i Skandinavia...

Hans Holmboe
01-28-2008, 17:50
Men hvis poenget er å unngå nivåendring under løp. Ville det ikke da vært lurt å lagd et forbud mot det, i stedet for mot airshocks som vanskelig kan endres på. Sånn som jeg leser regelverket er det lov å bruke luftbelger og de kan jo mye enklere nivåregulere en bil...

Men hvis en måler bilene før start kan jo ikke dette være noe stort problem. Eventuelt monterer en klave rundt påfyllingen så den ikke er tilgjengelig, den kan sikres med en liten loddeklump omtrent som på et brannslukningsapparat.

Tommy
01-28-2008, 18:55
Jeg jobber som sagt med å få omstøtt dette, ikke sikkert det går, men jeg gjør det jeg kan..

Bob
01-28-2008, 19:09
Any chance of this being written in English so we can understand the new rules for pro-mods please .

Blesvik
01-28-2008, 19:10
Men Tommy, vil det nå stå spesifisert i regelverket at Airshocks ikke er tillat?
Eller vil det stå som før, men at Airshocks klassifiseres som "hydraulisk fjæring"?
(hvis dere ikke får omgjort vedtaket da)

supersvein
01-28-2008, 19:10
Men resten av gjengen syd for danmark er jeg mer i tvil til med tanke på at de skal være med på å styre utviklingen for offroaden i Skandinavia...

Dette er som JP tidligere skrev litt tidligere om å gi og ta. Når du snakker om offroaden i skandinavia som helhet, så blir det 4 av 10 stemmer som ikke blir ubetydelig i sammenhenge. Det er jo slik at de skandinaviske stemmer også påvirker utviklingen av offroaden ellers i Europa.

- - - - -
Enig eller ikke i regelen eller dens hensikt, så ser ikke jeg helt det store problemet hvis det er mulig å få til en ordning hvor Airshocks kan tillates om det blir plombert (for eksempel) under konkurranser.

- - - - -
Angående Norges delaktighet ved disse møtene, så kunne det kanskje vært en idè om arrangørkonferansene kunne blitt flyttet slik at ET-møtet kunne blitt en egen sak der. På den måten vil klubbene få en følelse av mere delaktighet og forståelse for hva som skjer på de møtene. Da ville det også falle et ansvar på arrangørklubbene at førerne også involveres lokalt i forkant av konferansen.

Vi har mye å gå på hva gjelder komunikasjon i sporten vår...

Blesvik
01-28-2008, 19:13
Any chance of this being written in English so we can understand the new rules for pro-mods please .
No chance BobThefinger
You have to learn norwegian!

All the fuzz is about the banning of Air Shocks in Pro Modified in Eurotrial.
They have been classified as hydraulic suspension that are to easy to adjust during a competition:confused:

Bob
01-28-2008, 19:28
How doe's that work I thought you had to empty the oil out measure hthe amount of oil you need then add gas which has to be done at full extention we can change our springs and shocks on our car quicker than you could change the setting on them shocks .

Blesvik
01-28-2008, 19:32
Yes, and they er not Hydraulic!
They are oil damped and air suspended...

jan terje
01-28-2008, 19:32

Det er vel offroadens utvikling i Europa de utvikler...
Kansje de mest hardcore norske ET deltakerne burde sett mere sydover i Europa, enn å stirre seg blinde over dammen.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

JBT
01-28-2008, 19:44
Airshocks är inge annorlunda jämfört med vanlig luftfjädring då det i båda fall handlar om komprimerad gas som fungerar som fjäder.

Eftersom problemet bara är att man är rädd för att tävlande ska ändra höjden på bilen under tävlingen så är det väl bara att plombera alla airshock, luftbälgar vid ventilerna, coilovers vid muttern och märka vanliga blad och spiraler. Man kan ju lacka ventilen eller värma på en bit plastfolie eller krympslang runt. Enklast vore nog att bara trä på en 5cm bred krympslang över dämparen där ventilen sitter och värma fast den.

Ett annat alternativ är att mäta hur mycket av kolvstången som syns vid besiktnig och sedan anteckna det, man skulle till och med kunna tänka sig att besiktningen skriver ut en litet dymo märkband med höjden på varje dämpare. Finns det misstanke om att någon har ändrat höjden så är det bara för en funktionär att ta fram ett måttband och mäta och se om avstånden stämmer med de antecknade av besiktningen. Det är nog allra enklast.

Bob
01-28-2008, 19:46
Pal don't see any great advantage at the end of the day the cars only as good as the driver

P.S. Are Norwegian lesson better than French lesson !!! Tee Hee

epa b loco
01-28-2008, 19:51
Det er vel offroadens utvikling i Europa de utvikler...
Kansje de mest hardcore norske ET deltakerne burde sett mere sydover i Europa, enn å stirre seg blinde over dammen.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Du har skjønt det du:confused: Hadde det vært en så stor fordel med airshocks hadde vel de fleste hatt det på bilen sin. I disse tider med speedtrial o.l, er det så mye enklere å bygge på airshocks, da de har innebygd bumpstop, samt lettere og krever lite plass. Ganske genialt egentlig:rolleyes: Håper Tommy klarer å overbevise resten om at airshocks ikke har noe med hydraulisk demping å gjøre, ellers synes jeg regelverket/endringene begynner å nærme seg "tommyball"(Har ikke noe med tommy å gjøre, men at de finner på regler som det passer seg). Jeg har ikke vært i offroad-SIRKUSET så lenge, men jeg synes at disse regelendringene er vanskelige å forholde seg til, de bør ihvertfall varsles 1-2 år før implementering, slik at man kan ta forholdsregler å ikke kjøpe inn dyrt utstyr som ikke kan brukes. OBS. Dette er ikke kritikk av jørgen eller tommy, men måtte bare få ut litt frustrasjonThefinger

Bob
01-28-2008, 19:58
Pal is there a body work rule as well as the shock rule change coming up

Blesvik
01-28-2008, 20:05
Pal is there a body work rule as well as the shock rule change coming up
Oh yes, and I have trubble...
You know, the look of the body is the most important part when it comes to performance in Trial!:rolleyes:
So now I have to build a new body for my car:(

Tommy
01-28-2008, 20:27
There is no bodyrule cange exept fenders should be covering at lest 1/3 of the tires.

JBT
01-28-2008, 20:38
Det skulle kanske göras en informationsvideo med följande tänkbara teman:
Hur airshocks fungerar.
Varför stora däck är bättre än små och hur swamper däck ser ut och varför de är bättre än nabbdäck.
Hur man knäcker ett rör chassi.
Varför man inte ska använda rörkrökar i buren.
Hur man bygger hjulupphängningar som flexar bra.
Varför bilar inte går bättre i skogen för att bilen ser ut som en orginal bil.

Filmen kunde distribueras till deltagare från södra europa som hjälp på traven när de ska bygga nya bilar. utvecklingen verkar ju trots allt stått nästan still de senaste 5 åren i södra europa.

Tommy
01-28-2008, 20:42
Hur airshocks fungerar.
Varför stora däck är bättre än små och hur swamper däck ser ut och varför de är bättre än nabbdäck.

Filmen kunde distribueras till deltagare från södra europa som hjälp på traven när de ska bygga nya bilar. utvecklingen verkar ju trots allt stått nästan still de senaste 5 åren i södra europa.

Kanskje vi trenger en video som sier at vi ikke skal være så fordømt selvhøytidelige og tro at vi har alle svarene...ThefingerThefingerThefinger

Sorry JBT... klarte ikke å la være...crossbonedcrossboned

Blesvik
01-28-2008, 20:44
There is no bodyrule cange exept fenders should be covering at lest 1/3 of the tires.
So thats the only thing I have to change on my car this year?

Bob
01-28-2008, 20:44
Pal looks like you will have to get some of them lorry plastic mudguards that will cure it ????????

Holten
01-28-2008, 20:46
Det jeg ikke skjønner er hvorfor vi skal stoppe utviklingen av bilene, mtp offroad i Europa? :confused:

Og, JT! Hvorfor skal vi ikke se på bilene over dammen? De har kommet mye lengre enn oss, og hvorfor skal vi stoppe å la oss inspirere av de?

Tommy
01-28-2008, 20:55
Here is the rule, think for your self...

3.7.6.1 Body
The body should be recognized as a serial produced vehicle. The length should be at least
from axle to axle.
Hood, body sides, wings front and rear should be present.
Windows if present should be of Lexan/Polycarbonat.

Lasse suzicán
01-28-2008, 21:10
Hur airshocks fungerar.

Det som förvånar mig är att du lägger så mycket energi på detta...
Har du ens varit på en trialtävling??? Vet du hur terrängen ser ut i Tyskland eller Italien??? Eller Ungern??? Är verkligen stora däck bättre än små??? Är Swamper bättre än nabbdäck??? Behöver man mycket flex??? Måste man bygga med portalaxlar???

Blesvik
01-28-2008, 21:43
Vil be dere ta en titt på forsiden til den offisielle Eurotrial siden som tyskerene har laget www.eurotrial.org (http://www.eurotrial.org) og se på bildet der som viser 3 tyske Pro Mod biler som kjørte Eurotrial i 2007.
Jeg har fått masse tyn for at skjermer, front og bakende skal se ut som orginalt men det er ikke så mye forskjell i forhold!
Den bakre har skikkelig Dovetail og skjermer som ikke rekker bak til akselen og den mittre kjørte uten forskjermer og bakpart.
Den fremre har like forskjermer til mine...
Slik jeg har forstått det er eurotrial regelverket synonymt med det tyske, og her kan man se hvordan tyskerene tolker karosserikravene.

Tommy
01-28-2008, 21:55
Kjære pål, bare et lite tips.. se på din egen bil først, regelen skal være lik for alle.. ingen tvil om det.

Eurotrial regelverket er ikke synonymt med det tyske regelverket..

Det tyske bilene som kjører i Promod er faktisk tyske protobiler...
For i Tyskland er det ingen interesse for denne klassen, og den eksistere ikke der..

Det blir jo gjerne sånn at man ser på andre hva de får godkjent sånn er det vel også med de tyske protobilen

Blesvik
01-28-2008, 22:04
Kjære pål, bare et lite tips.. se på din egen bil først,
Det var jo det jeg gjorde!

JBT
01-28-2008, 22:14
Det som förvånar mig är att du lägger så mycket energi på detta...
Har du ens varit på en trialtävling??? Vet du hur terrängen ser ut i Tyskland eller Italien??? Eller Ungern??? Är verkligen stora däck bättre än små??? Är Swamper bättre än nabbdäck??? Behöver man mycket flex??? Måste man bygga med portalaxlar???

Vet inte om jag lagt ner så mycket tid. Var mest något som slog mig när det var reklam på tv:n :D

Jo jag har varit och tittat på trialtävlingar. Jag har en hygglig uppfattning om hur terrängen ser ut i Tyskland och Italien. Ungern har jag lite dålig koll på kan jag erkänna. Top teamen på både öst och västkusten i USA åker på däck i storleken 40" trots att det finns både större och mindre däck att tillgå. Om nu regumerade nabbdäck vore så bra hade väl BFG, Interco eller Maxxis tagit fram sådana däck eftersom de skulle sålt som smör i solsken bland offroaders.
Har man bra hjulupphängning som inte ger onödig krängning och krängningshämmare så kan man ha användning av dämpare med 14" i slaglängd utan problem. Däck fungerar som bekant bäst när de har kontakt med marken. Man måste inte bygga med portaler, men bristen på bra alternativ gör att det är ett attraktivt val i norden. Det kryllar ju inte av d60 eller 9" hybrid framaxlar i norden.

Amund
01-28-2008, 22:42
Det eneste som er litt kjipt for deg Pål, er at du må bygge om karosseriet for å KVALIFISERE til Eurotrial, SÅ kan du bygge tilbake igjen... :p

Jeff & Pål: Lorry fenders can look cool, just check Finn Løberg's formula rig:

http://heimska.com/Myndir/2007/09_torfaera_hella_laugardag/images/MT8V1144.jpg

Lasse suzicán
01-28-2008, 22:51
Jo jag har varit och tittat på trialtävlingar.

Jag har en hygglig uppfattning om hur terrängen ser ut i Tyskland och Italien. Ungern har jag lite dålig koll på kan jag erkänna.
OK!
Hur ser den ut då? Rätt slätt, eller hur... Trial i ex. Tyskland, Ungern och Italien körs i backar, inte i stenig skog.... Det är i stort sett bara i Sverige, Norge och Finland man kör i berg och skog...

Top teamen på både öst och västkusten i USA åker på däck i storleken 40" trots att det finns både större och mindre däck att tillgå.
I USA, ja!
Men dom kör inte trial, utan Rock Crawling... Och det i en helt annan typ av terräng...
Om vi tar 2007 års tävling som exempel... Det hade funkat alldeles utmärkt att köra på 31:or eftersom hinderna var kraftiga lutningar... Det som behövdes var en sidostabil bil som klarade branta uppför- och utförslöpor, inte stora stenar...

Har man bra hjulupphängning som inte ger onödig krängning och krängningshämmare så kan man ha användning av dämpare med 14" i slaglängd utan problem.
Som sagt... Eftersom södra europa har en helt annan typ av terräng så är den typ av hjulupphängning som byggs söderut helt rätt... För dom... Behövs inte byggas några "häftiga" upphängningar eftersom det inte hade någon skillnad...

Däck fungerar som bekant bäst när de har kontakt med marken.
Är väl ingen som sagt något annat...

Man måste inte bygga med portaler, men bristen på bra alternativ gör att det är ett attraktivt val i norden.
Och det är nästan bara i Norden som portaler behövs...

JBT
01-29-2008, 00:05
I USA, ja!
Men dom kör inte trial, utan Rock Crawling... Och det i en helt annan typ av terräng...

Det finns både en ÖST och en VÄST kust och förhållandena är helt olika, på östkusten finns det ingen Slickrock som på västkusten. Däremot finns det mycket backar med sand, jord etc.

Om vi tar 2007 års tävling som exempel... Det hade funkat alldeles utmärkt att köra på 31:or eftersom hinderna var kraftiga lutningar... Det som behövdes var en sidostabil bil som klarade branta uppför- och utförslöpor, inte stora stenar...

Låter som ideal terräng för v8 moonbuggies...

Som sagt... Eftersom södra europa har en helt annan typ av terräng så är den typ av hjulupphängning som byggs söderut helt rätt... För dom... Behövs inte byggas några "häftiga" upphängningar eftersom det inte hade någon skillnad...

Man skulle kunna tänka sig att man vill kunna åka i annnat än jordbackar...

Och det är nästan bara i Norden som portaler behövs...

Som sagt det kryllar inte av starka axlar som klarar brutal körning och portalerna är ett bra alternativ om man ser till styrka och pris i norden.

För att runda av diskussionen och inte hamna allt för mycket off topic...
Om man kollar resultatlistorna från 2004 och framåt så har de nordiska promod och prototyp bilarna ett mycket bra track record nere i södra europa medans det omvända inte var fallet i Finland i alla fall.

jan terje
01-29-2008, 06:11
Det jeg ikke skjønner er hvorfor vi skal stoppe utviklingen av bilene, mtp offroad i Europa? :confused:

Og, JT! Hvorfor skal vi ikke se på bilene over dammen? De har kommet mye lengre enn oss, og hvorfor skal vi stoppe å la oss inspirere av de?

Som Jørgen skrev, de som skal kjøre ET burde forholde seg til ET reglementet. Alle andre bør selvsagt se over dammen. Dette gjelder 4 norske biler, så det er knapt målbart...
Ikke glem karosseri debatten vi hadde. Det er de samme som da mente vi skulle tilpasse oss ET reglementet som nå mener stikk motsatt.
Jeg er like enig som alle att dette er idiotisk, men det er det mye i livet som er.

Blesvik
01-29-2008, 06:36
Som Jørgen skrev, de som skal kjøre ET burde forholde seg til ET reglementet. Alle andre bør selvsagt se over dammen. Dette gjelder 4 norske biler, så det er knapt målbart...
Ikke glem karosseri debatten vi hadde. Det er de samme som da mente vi skulle tilpasse oss ET reglementet som nå mener stikk motsatt.
Jeg er like enig som alle att dette er idiotisk, men det er det mye i livet som er.
Det er da vel fler enn 4 som gjerne vil delta i Eurotrial?
Og hvis vi etter hvert skal innfore ET reglementet her vil det paavirke alle PM biler i norge!
Mener du JT at en slik regelendring skal godtas uten diskusjon saa lenge det tydligvis ligger en misforstaaelse bak vedtaket?
I saafall, hvorfor mener du at bare skal takke og bukke naar slikt skjer?

(sitter og kalibrerer abs bremser og pc'n mangler norsk tastatur..)

jan terje
01-29-2008, 08:30
Euro Trial er ett uoffesielt EM som kjøres 1 gang i året ett forhånds bestemt sted i Europa.
Vi kan, dessverre for enkelte, ikke diktere alle regler. Det ser ut til att Eurotrial møtet bygger på demokratiske tanker der hvert land har sin stemme.
I demokrati er det slikt att man bøyer seg for flertallet, uansett hvor dumt eller uvitende grunlag for vedtaket er.
Etter vedtak kan de som er uenige starte "kampen" for endringer. Det kan ta tid.
Så, om en liker det eller ei, så må nok deltakerne i ProMod bøye seg for regelverket. Ett annet alternativ er selvsagt å la være å delta.

I stedet for å lage slikt baluba som dette har blitt fore noen (idiotiske) bagateller, burde vi være stolte av hva vi har fått til.
Jeg må si att kravet til minst 4 punkts bur i de minste klassene er det vi burde ha diskutert.
Dette er ett stort skritt i riktig retning, men det er langt igjen for å komme på norsk nivå når det gjelder sikkerhet.
Sikkerhet og sikkerhets regler er det viktigste, alle tekniske regler er ikke så nøye om de er like for alle i hver klasse.

Så min oppfordring til de som skal kjøre ET i ProMod er:
Drit i airshoks og bygg skjermbreddere. Gled dere heller til stevnet og sett pris på de som gidder å jobbe for deres sak, samt de som jobber for att ET 2008 skal realiseres.

supersvein
01-29-2008, 08:37
Jeg synes noen gjøre dette mere komplisert enn det trenger å være.
For noen måneder siden ble det norske regelverket endret, hvor det blant annet ble argumentert med at dette var veien ET-regelverket virket til å gå.
Nå har vi på en måte fått litt svarteper fordi ET-regelverket blir stående, men heller skal håndheves mer bokstavlig.
Dette har vi oss selv å takke for, men løses da enkelt. Lager en karroseri som møter ET-regelverket, så skal vel det helt uproblematisk godkjennes etter det norske også(?)

Tommy har jo nå åpenbart satt i verk de tiltak som er mulige for at vedtaket angående airshocks skal omgjøres, eller tillates mot plombering e.l.
Men - sist sesong var det 1 bil med airshocks (?) og ellers finnes det noen som har planer om å bygge om til airshocks.
Det fremgår av diskusjonen at det ikke er noen store fordeler med airshocks, og bilene det er snakk om er vel allerede "velfungerende" med andre løsninger.
Kan det virkelig være en krise å ikke få bruke airshocks i denne omgang???

Blesvik
01-29-2008, 08:41
Drit i airshoks
Mener du virkelig dette?:rolleyes:
Du vet ikke saa mye om airshocks du heller tydligvis..
Mener du at naar noen har svidd av 10000kr og mange timer paa ombyggingen og tuningen skal man bare smile og vaere glad naar vedtak som dette kommer basert paa misforstaaelser om produktet????nono

Tommy
01-29-2008, 08:46
Hey hey hey..
Hold your horses...

Det jobbes som sagt med saken, jeg lover ingenting og er heller ikke spesielt positiv, men håper virkelig det ordner seg.

Synes alle skal ta seg litt i nakken og prøve å være litt seriøse her, la oss diskutere, men la oss også være sakelige...

jan terje
01-29-2008, 08:47
Mener du virkelig dette?:rolleyes:
Du vet ikke saa mye om airshocks du heller tydligvis..
Mener du at naar noen har svidd av 10000kr og mange timer paa ombyggingen og tuningen skal man bare smile og vaere glad naar vedtak som dette kommer basert paa misforstaaelser om produktet????nono

Kjære Pål. Jeg vet mye om airshoks. Og som du ser er jeg enig i att forbudet er dumt og att det sansynligvis bygger på uvitenhet.

Min oppfordring er likevel å godta det, og heller kose seg med stevnet om en vil delta.
Og denne argumentasjonen din om penger og timer er helt uvesentlig i denne diskusjonen. Vil du bruke det argumentat for å få igjennom andre ting i regelverket?

Vi vet også att noen av de norske monterer airshoks for å kunne kjøre speedtrial, og det er en annen konkuranseform. De sier selv att bilene ikke blir bedre til trial med airshoks.

Jeg gjør deg og andre oppmerksom på følgende, alle trialkonkuranser i norden i 2008 kan dere kjøre med airshoks!
Så om dere velger å stå over ET i en stille protest, så er det nok av løp å delta på utenom.

Blesvik
01-29-2008, 09:10
Ulikt deg JT aa bare godta ting som er feil!Thefinger
(tenker paa f.eks. sokndal kommune vs. offroadguru Solli):p
Tror kanskje du skriver disse innleggene for aa provosere meg..:rolleyes:

jan terje
01-29-2008, 09:19
Ulikt deg JT aa bare godta ting som er feil! Vedtaket er riktig, sånt rent demokratisk.
(tenker paa f.eks. sokndal kommune vs. offroadguru Solli) Vær seriøs og hold deg til hva dette dreier seg om.
Tror kanskje du skriver disse innleggene for aa provosere meg Nei

:):):)

JBT
01-29-2008, 09:45
Jobba på att få airshocks tillåtna om de plomberas före start. Då blir det omöjlig att ändra höjden.

Har man byggt för airshock så är det troligen bara coilovers som passar utan mycket omfattande ombyggnad.

Lasse suzicán
01-29-2008, 11:17
Som sagt det kryllar inte av starka axlar som klarar brutal körning och portalerna är ett bra alternativ om man ser till styrka och pris i norden.

Om man kollar resultatlistorna från 2004 och framåt så har de nordiska promod och prototyp bilarna ett mycket bra track record nere i södra europa medans det omvända inte var fallet i Finland i alla fall.
I norden, ja!!!
Jag vet inte om jag skriver otydligt, om du inte förstår eller du bara vill driva med mig, men den terrängen som finns i här kräver mer eller mindre jättedäck och portaler, men så är det inte söderut....
En tysk prototyp (pro-mod finns inte i Tyskland utan tyska Pm-bilar är prototyper) BEHÖVER INTE ha jättedäck och portaler eftersom deras terräng är helt annorlunda än vår....
Varför ska dom då bygga med jättedäck och portaler????????

Tyskarna bygger bilar som passar deras terräng, Italienarna gör likadant, liksom Ungrarna och vi.... Vi behöver jättedäck, flex och portaler, men det gör inte dom....

Arne
01-29-2008, 12:17
....
Med 90 grader menes at når du ser hjulet fra siden så tanke deg at skjermbredderen skal dekke 90 grader av sirkelen som dannes rundt hjulet..
..

Betyr det at kanalen må gå ned til senter av felgene?

JBT
01-29-2008, 12:31
I norden, ja!!!
Jag vet inte om jag skriver otydligt, om du inte förstår eller du bara vill driva med mig, men den terrängen som finns i här kräver mer eller mindre jättedäck och portaler, men så är det inte söderut....
En tysk prototyp (pro-mod finns inte i Tyskland utan tyska Pm-bilar är prototyper) BEHÖVER INTE ha jättedäck och portaler eftersom deras terräng är helt annorlunda än vår....
Varför ska dom då bygga med jättedäck och portaler????????

Tyskarna bygger bilar som passar deras terräng, Italienarna gör likadant, liksom Ungrarna och vi.... Vi behöver jättedäck, flex och portaler, men det gör inte dom....

Varför placerar sig nordiska bilar betydligt bättre än sydeuropeiska när tävlingarna går i sydeuropa? Borde inte de bilar som är speciellt byggda för sydeuropeisk terräng ha ett övertag. Kan ju ha att göra med körskicklighet också vad vet jag...
7 första i finland i prototyp var nordiska.
2-7 plats var i San marino var nordiska i prototyp.
1-4,6-7 i Ungern var nordiska i prototyp.

Jag vet inte varför du hänger upp dig på portalaxlar då jag aldrig skrivit att man måste bygga med portaler utan bara att det är en förhållandevis billig lösning på problemet med klena axlar. Det var ju trots allt du som tog upp ämnet portalaxlar.

Geir
01-29-2008, 13:06

Dette blir i såfall morsomt å se på hvordan dette skal løses på mange av bilene hehe :eek:

OM en type fjærer/dempere blir forbudt å bruke i en klasse - så blir det jo likt for alle da .... hva er det jeg ikke har fått med meg ? ? ?

Lasse suzicán
01-29-2008, 14:04
Varför placerar sig nordiska bilar betydligt bättre än sydeuropeiska när tävlingarna går i sydeuropa? Borde inte de bilar som är speciellt byggda för sydeuropeisk terräng ha ett övertag. Kan ju ha att göra med körskicklighet också vad vet jag...
Jag tror det är väldigt enkelt.... Vi här uppe har hård och tuff terräng som gör att vi bygger dels väldigt säkra bilar som samtidigt är extremt kompetenta samt att vi får en bra träning....
Till exempel så lärde jag mig att köra i branta backar i Danmark eftersom dom har nästan lodräta sektioner i sina trialtävlingar....

Jag vet inte varför du hänger upp dig på portalaxlar då jag aldrig skrivit att man måste bygga med portaler utan bara att det är en förhållandevis billig lösning på problemet med klena axlar. Det var ju trots allt du som tog upp ämnet portalaxlar.
Citerar ett av dina tidigare inlägg....
Du skrev följande:

Hur airshocks fungerar.

Du hävdar att övriga Europa inte kan bygga bilar... Jag hävdar att dom bygger bilar som passar för deras tävlingar.... Att dom sedan kanske inte har så stora chanser i Pro-Mod och Prototyp i ET beror på att vi är helt enkelt bättre... crossboned
I original och standard har vi ju inte mycket att säga till om....

Jag menar.... Du bygger och optimerar din challengebil för att den ska passa i det svenska (nordiskta) reglementet, och inte ett internationellt (europeiskt) reglemente.....

JBT
01-29-2008, 15:11
Jag tror det är väldigt enkelt.... Vi här uppe har hård och tuff terräng som gör att vi bygger dels väldigt säkra bilar som samtidigt är extremt kompetenta samt att vi får en bra träning....
Till exempel så lärde jag mig att köra i branta backar i Danmark eftersom dom har nästan lodräta sektioner i sina trialtävlingar....

Håller med om att vi har säkrare bilar, vilket jag påpekade i mitt första inlägg. Extremt kompetenta är bättre än mindre kompetenta, dvs vi bygger bättre bilar om man ser till helheten.
Tycker det är jätte bra att det inte bara handlar om att kör runt träd. Branta backar är väl just det som har saknats i svensk trial vilket också syns på de relativt korta svenska bilarna.

Citerar ett av dina tidigare inlägg....
Du skrev följande:

Du hävdar att övriga Europa inte kan bygga bilar... Jag hävdar att dom bygger bilar som passar för deras tävlingar.... Att dom sedan kanske inte har så stora chanser i Pro-Mod och Prototyp i ET beror på att vi är helt enkelt bättre... crossboned
I original och standard har vi ju inte mycket att säga till om....

Deras track record är ju inte imponerande och med mitt synsätt så bygger de därmed mindre bra bilar eftersom placeringarna nästan helt uteblir (även på hemmaplan) år efter år.
Sant. Men nu diskuterar vi bilbyggning och i orginal och standard är det ju inte så mycket bilbyggning.

Jag menar.... Du bygger och optimerar din challengebil för att den ska passa i det svenska (nordiskta) reglementet, och inte ett internationellt (europeiskt) reglemente.....

Ny bilen vi bygger är framförallt anpassad för KOH tävlingar men kommer förhoppningvis passa allt utom svensk trialThefinger och challenge tävlingar.

Skogstoyotan/challenge bilen ska förhoppningsvis bli anpassad till internationell challenge med v8 och coilovers så man klarar snabba sträckor. Idag finns det ingen svensk bil som klarar outback challenge tävlingar då endera fjädringen inte räcker till eller motorn är för svag för topp placeringar.

Tommy
01-29-2008, 15:59

ikke nødvendigvis, men skjermer/breddere må dekke 90 grader... på bildet av bilen over så kan man vel la skjermen gå litt fremover for å dekke 90 grader...

Dette med skjermer er helt uforståelig at de bestemte seg for, men desverre ikke noe vi kan gjøre noe med..

Blesvik
01-29-2008, 16:39
OM en type fjærer/dempere blir forbudt å bruke i en klasse - så blir det jo likt for alle da .... hva er det jeg ikke har fått med meg ? ? ?
Problemet er at Airshocks ble forbudt på helt feil grunnlag!
Da det ble tatt opp der nede var det mange som ikke visste hva dette var og ett bilde av en protobil med airshocks ble vist som eksempel.
Flere trodde tydligvis at disse var hydrauliske og justerbare og det kunne da ikke tillates i Pro Mod...
Regelen sier Fjæring fritt med unntak av hydraulisk fjæring.
Og AIR shocks ble da klassifisert som Hydrauliske..
En misforståelse altså...
Og siden Airshocks ikke har noen stor fordel i forhold til andre lovlige og ofte dyrere systemer er det ikke noen sportslig grunn for å nekte dem..
En av grunnene til at flere har dem og enda flere vil ha dem er Speedtrial samt at de tar mindre plass og er lettere.

Ove
01-29-2008, 17:52

Jeg håper du bare blåste ut litt her Pål !

For hvis forbudet blir stående stiller du IKKE til teknisk på ET med AirShocks !!
Gjør du dette får du ikke stille , og hva har du da gjort ???

Joda , du har ødelagt sjangsen for en eller annen som kunne ha fylt ut plassen din - og som var villig til å følge regelverket (uansett hvor idiotisk det enn er ).

Gjennomfører du dette - kanskje som din personlige protest til regelverket - mister du hvertfall MIN respekt !

Men regner med - og håper - at dette ikke blir et tema Pål .......

.

Lasse suzicán
01-29-2008, 18:06
Jahapp!
Så har jag avbeställt mina.....
Får bli fjäderben istället.....

Skjalg
01-29-2008, 18:19
Målet helliger midlet.
Hva er ET uten deltakere?

Blesvik
01-29-2008, 19:04
Jeg håper du bare blåste ut litt her Pål !

For hvis forbudet blir stående stiller du IKKE til teknisk på ET med AirShocks !!
Gjør du dette får du ikke stille , og hva har du da gjort ???

Joda , du har ødelagt sjangsen for en eller annen som kunne ha fylt ut plassen din - og som var villig til å følge regelverket (uansett hvor idiotisk det enn er ).

Gjennomfører du dette - kanskje som din personlige protest til regelverket - mister du hvertfall MIN respekt !

Men regner med - og håper - at dette ikke blir et tema Pål .......

.
Hvis det blir spesifisert i reglene at Airshockser forbudt er jo selvfølgelig saken klar!!
Da kan jeg ikke kjøre med dem.
Men hvis teksten blir stående som nå, hvor fjæring er fritt bortsett fra hydraulisk fjæring er jo uten tvil Airshocks tillatt!!!
De fjæres jo med luft..

supersvein
01-29-2008, 19:36
For å kverrulere litt...
- høres ut som en fordel..(?)

Og siden Airshocks ikke har noen stor fordel i forhold til andre lovlige og ofte dyrere systemer er det ikke noen sportslig grunn for å nekte dem..
En av grunnene til at flere har dem og enda flere vil ha dem er Speedtrial samt at de tar mindre plass og er lettere.

Mere saklig...

Hvis det blir spesifisert i reglene at Airshockser forbudt er jo selvfølgelig saken klar!!
Da kan jeg ikke kjøre med dem.
Men hvis teksten blir stående som nå, hvor fjæring er fritt bortsett fra hydraulisk fjæring er jo uten tvil Airshocks tillatt!!!
De fjæres jo med luft..

Når byråkratene bestemmer at airshocks er ment å ikke tillates etter deres tolkning av regelen, så blir det slik - selv om det er galt. Desverre.
Vi får håpe at Tommy får til et midlertidig kompromiss her, og at "missforståelsen" kan rettes opp på sikt. Men inntil det, så er det eneste fornuftige å rette seg etter de konklusjoner som er kommet frem.

Blesvik
01-29-2008, 22:19
Men hva mener dere andre om måten vårt framtidige regelverk formes?
Bør ikke ting ut til høring i deltagerlandene på forhånd slik at våre utsendinger kan være forberet på det som skal avgjøres der nede?
Jeg vet at de stemte i vår favør denne gangen, men det kan jo dukke opp masse forslag der som blir avgjort der og da.
Er det mange land som følger Eurotrial reglene?
I såfall bør vel regelendringer ikke innføres samme sesong som de blir bestemt.
Det kan jo bety mye for mange..
Hva om det kommer opp forslag på at f.eks. portalaksler ikke skal være tillatt i PM.
Ved en avstemming med de syd-europeiske landene vil jeg tro at de hadde blitt forbudt..
Det bør ikke være så enkelt?

supersvein
01-30-2008, 08:20
Men hva mener dere andre om måten vårt framtidige regelverk formes?
Bør ikke ting ut til høring i deltagerlandene på forhånd slik at våre utsendinger kan være forberet på det som skal avgjøres der nede?
Jeg vet at de stemte i vår favør denne gangen, men det kan jo dukke opp masse forslag der som blir avgjort der og da.
Er det mange land som følger Eurotrial reglene?
I såfall bør vel regelendringer ikke innføres samme sesong som de blir bestemt.
Det kan jo bety mye for mange..
Hva om det kommer opp forslag på at f.eks. portalaksler ikke skal være tillatt i PM.
Ved en avstemming med de syd-europeiske landene vil jeg tro at de hadde blitt forbudt..Det bør ikke være så enkelt?

Jeg synes all fornuft tilsier at det skulle vært mulighet for klubbene til å drøfte sakslisten for å kunne gi feedback til våre representanter FØR de reiser til ET-møte. Jeg nevnt tidligere at dette burde vært noe som var egen sak på arrangørkonferansen (men det betinger at den legges før ET-møtet).

Men om et forslag som du nevner skulle komme opp Pål, så vil jo ikke det han noen betydning dersom det får flertall. ...annet enn at du får et år ekstra på å fjerne portalene dine. Samme hvor mye vi drøfter i forkant, så har vi jo bare de samme stemmene i ET-komitèen.

Arne
01-30-2008, 08:39
Mye her skyldes vel at ET er en "privat" greie.
Det positive er likevel at man nå ser ut til å tilnærme seg de generelle regler som finnes for bilsport i Europa.

Jeff Carter
01-30-2008, 12:00
Wish i could read this :confused:

So tell me have i wasted my money on these fox 16" coil-overs ??

Arne
01-30-2008, 12:50
Wish i could read this :confused:

So tell me have i wasted my money on these fox 16" coil-overs ??

Nice shocks.
As long as you have coils on them, you are home free...................until something else comes up:rolleyes:

Jeff Carter
01-30-2008, 13:00
thanks Arne

JBT
01-30-2008, 14:03
Nope.
But if the rules where logical they would be banned, as it's easier to adjust the height of the vehicle with coilovers than with airshocks. But I suppose the members of the eurotrial committee don't know how coilovers work as they haven't banned them.

If I where you I would try to trade them for some 14" shocks as there's lot more springs available for 14" shocks than 16" shocks. 14" springs are also a lot cheaper.

Jeff Carter
01-30-2008, 14:28
over here we can get springs made any size or length and pretty cheap too

Bob
01-30-2008, 18:00
Jeff what we need to do is put the shocks on then gets some of those nice red air line susies that are on artic trucks fit them in place of the steel springs no one has said what the springs have to be made from then they are only shocks and you would have springs or look a like springs ????

Geir
01-31-2008, 06:07
Look-alike springs are just SO cool !

Jeff Carter
01-31-2008, 10:16
Jeff what we need to do is put the shocks on then gets some of those nice red air line susies that are on artic trucks fit them in place of the steel springs no one has said what the springs have to be made from then they are only shocks and you would have springs or look a like springs ????

Cheaper too :) ( hey Tommy any news on the axle ??? )

junde
02-01-2008, 18:44
Hey Tommy, har du hittat nogot set att locka ventilen på airshoks?
Det fanns några i finland som ochså har dom i bilen!

Om vi hittar ett lätt sett atta göra det, så tror jag att vi kan go rund med beslut om förbjud äller? Det var bara att dom i varma länderna tänkte att det är lätt att justera höiden med dom!

Junde

JBT
02-01-2008, 20:15
Enklast att plombera ventilen är att man trär en krympslang runt dämparen där ventilen sitter och sedan värmer man den så den krymper runt dämparen vid ventilen.
För att kunna få dit krympslangen måste dämparen monteras ur i ovan eller underkant och om man vill vara riktigt säker på att ingen fuskar (genom att krympa på ny krympslang efter man fyllt på gas eller att man byter dämpare under tävlingen) så ser man till att plombera bultarna som stötdämparen är infäst med så dämparen inte går att montera ur utan att bryta plomberingen.

Geared
02-01-2008, 22:35
Holder jo fint med en liten malings skvett på boltene det...

tjus
02-02-2008, 07:31
newburn so the solution is now to safety seal airshock schrader valvenono

dont be stupid just take rule out or you find your selfs sealing coilover adjuster nuts,airbags, adjustable coil buckets.........list goes on.

Tommy
02-03-2008, 20:48
Jag har nå noen gode nyheter, selv om jeg ikke vil at noen skal feire seieren på forskudd.
Det kan nå se ut som om det blir tillatt med Air Shocks i Promodified, jeg håper at jag har et 100% sikkert svar i løpet av 14 dager.. helst før..

Holten
02-03-2008, 20:57
Da kan de jo like greit fjerne den regelen om breddere også! :p DEN er på trynet den.

Men bra at det kanskje blir tillat med Airshocks da! :)

Tommy
02-03-2008, 20:58
Skjermbredder regelen er der for å bli...

Holten
02-03-2008, 21:00
Har de et grunnlag for hvorfor?

Jare
02-09-2008, 23:25
Jag har nå noen gode nyheter, selv om jeg ikke vil at noen skal feire seieren på forskudd.
Det kan nå se ut som om det blir tillatt med Air Shocks i Promodified, jeg håper at jag har et 100% sikkert svar i løpet av 14 dager.. helst før..

Someone help me....i'm lost in translation. So what is the latest news??? Is it ok to have airshocks in promod in Eurotrial or not?????

Holten
02-09-2008, 23:50
"I got some good news, of course we can't celebrate the victory in advance. It looks like it will be legal to use Airshocks in ProMod, I'm hoping to get a good answer in 14 days, or sooner!"

Hey, atleast I tried :p Not a good translation but you'll understand..

Jeff Carter
02-11-2008, 09:03
Thanks for the translation -- I was lost too

Blesvik
02-11-2008, 17:53
Skal bli spennende å se hvordan bilen blir med skjermer som dekker 1/3 av dekkene:confused:
Det vil ikke bli noe permanent for å si det sånn!ThefingerThefingerThefinger

knixen
02-11-2008, 17:58
kanskje du kan redigere de inn i photoshop etter konkurransene?Thefinger

Tommy
02-11-2008, 18:01
Skal bli spennende å se hvordan bilen blir med skjermer som dekker 1/3 av dekkene:confused:
Det vil ikke bli noe permanent for å si det sånn!ThefingerThefingerThefinger

Det greieste er vel å bruke metoden de finske Protobilene har brukt i en årekke, ved o late en ramme på akselen får man en skjerm som føger hjulet i fjæring og sving, de kan da lages enkle å montere/demontere slik at du kan bruke de år etter år!!

Ove
02-11-2008, 21:34
Men vil ikke det medføre litt bråk ?

Er det slike skjermer som var intensjonen med regelen , eller et karroseri som normale biler med skjermene som en del av dette ??

.

Tommy
02-11-2008, 21:38
Skjermer skal finnes, snakker bare om bredderen her..
Tror ikke det vil bety noe

Ove
02-11-2008, 21:47
Så du er helt sikker på at det ikke er formulert slik at skjermer skal finnes med skjermbreddere som dekker 1/3 av dekket , i 90 grader ?

Navnet sier seg vel egentlig , skjermbreddere , dvs noe som bredder skjermen .....

Tommy
02-11-2008, 21:59
la oss vente å se hva teksten sier...

Blesvik
02-11-2008, 22:55
Vi får håpe speakeren opplyser tilskuerene om hvorfor vi må gjøre dette for det blir flaut å stille til start med disse "vingene" på bilen..

Ove
02-11-2008, 23:02
la oss vente å se hva teksten sier...

Vet du når teksten er tilgjengelig , og kommer du til å legge det ut her ?

Tommy
02-11-2008, 23:03
Når teksten er klar legger jeg ut her.. i fjor var den klar i begynnelsen av Mars..
Jeg skal sjekke dette med skjermbredderne men er ganske sikker på at jeg har rett...

Sven Arne
02-12-2008, 09:07
Må man lage så mye om og for og men utav "ingenting"? Her ser vi fantastiske kjøretøy som er bygget opp helt fra bunnen av, og så setter man spørsmålstegn ved om man klarer å bygge noe som skjermer dekkene 33%....

nei....kan man bygge en bil så klarer man nok å bygge en skjerm....:):)

Sven Arne

Mad Max
02-12-2008, 09:45
Må man lage så mye om og for og men utav "ingenting"? Her ser vi fantastiske kjøretøy som er bygget opp helt fra bunnen av, og så setter man spørsmålstegn ved om man klarer å bygge noe som skjermer dekkene 33%....

Sven Arne

Rart det der.....:rolleyes::rolleyes:

Mjøsa
02-12-2008, 16:27
Kommer reglementet på Norsk? Ikke alle som er så flinke med Engelsk.
Svein.

Blesvik
02-12-2008, 16:48

Sven Arne
Det er ikke det at jeg ikke vet hvordan og de skal bare være der en dag..
Skjønner bare ikke poenget, fra tyskland og sydover vil de ikke godta vårt krav om godkjent bur i trialbilene, men vi må lage disse idiotiske skjermene pga sikkerheten til føreren...

JBT
02-12-2008, 21:23
Det er ikke det at jeg ikke vet hvordan og de skal bare være der en dag..
Skjønner bare ikke poenget, fra tyskland og sydover vil de ikke godta vårt krav om godkjent bur i trialbilene, men vi må lage disse idiotiske skjermene pga sikkerheten til føreren...

Det är väl sand i ögonen som de är oroliga för :rolleyes:

Demonstrationsvideo av orginaltaks förträfflighet vid rullningar :D . http://www.youtube.com/watch?v=umNMMqFtNOE

Tore Hansen
02-12-2008, 21:56
Vi får håpe speakeren opplyser tilskuerene om hvorfor vi må gjøre dette for det blir flaut å stille til start med disse "vingene" på bilen..

du kan jo lage noen som er litt fine da,PålThefingerThefingerThefinger

Tore Hansen
02-12-2008, 22:10
- men er faktisk litt enig med Pål,vil nok bli litt rare helhetsinntrykk av de nordiske bilene med svære skjermbreddere på halve siden av bilen,er jo litt av noen loffer som skal skjerme en tredjedel av nesten 40" hjul... - men regler skal jo følges da...

Lasse suzicán
02-13-2008, 21:20
En skärpning avseende burarna är på gång.... Jürgen höll med om att t.ex det inte är bra att det är godkänt med en huvudbåge som inte är i ett stycke, men lovade att det skulle komma en rekommendation om huvudbågen ska vara i ett stycke i årets reglemente, samt att kravet på hel båge mest troligt införs inom några år.... Så vi jobbar på att få upp säkerheten....

Och var glad att du bara behöver bygga skärmbreddare... Alternativet var originalram samt original fjädringssystem i Pro-Mod... Hade det varit bättre????

Blesvik
02-13-2008, 22:12
En skärpning avseende burarna är på gång.... Jürgen höll med om att t.ex det inte är bra att det är godkänt med en huvudbåge som inte är i ett stycke, men lovade att det skulle komma en rekommendation om huvudbågen ska vara i ett stycke i årets reglemente, samt att kravet på hel båge mest troligt införs inom några år.... Så vi jobbar på att få upp säkerheten....

Och var glad att du bara behöver bygga skärmbreddare... Alternativet var originalram samt original fjädringssystem i Pro-Mod... Hade det varit bättre????

Bedre bur regler er positivt Lasse:)
Og jeg er glad for at Eurotrial møtet klarte å bestemme seg for å gå for breddere istedet for orginal ramme og bladfjærer i Pro Modified:):):):rolleyes:

zimmer410
02-14-2008, 20:26
Hei

Jeg er personlig glad for at noen i sporten gidder og reise og bruke så mye av deres fritid på og organisere denne noe "ODDE" bilsporten.
Så tenk litt på hva de som tar ANSVAR sier, og HVA dere svarer og på hvilken påvirkningsgrad Norge har på resten av Europa..............

Mads

Ove
02-14-2008, 20:59
Og dermed må vi andre holde kjeft ??

.

Amund
02-14-2008, 21:03
Og dermed må vi andre holde kjeft ??

.

Jeg tror det var ment som respekt til Tommy, Jørgen, Janne, Arne, Pål og de andre som bruker masse tid å penger for å organisere sporten... og et spark til utakknemlige jævler som bare klager uansett! PS. Jeg er en av sistnevnte... :o

Ove
02-14-2008, 21:17
Det er ingen som har kritisert noen av de overnevnte , og tør påstå at samtlige som har uttalt seg eller har en mening om dette har stor respekt for disse og hva de gjør !

Men det er en viss forskjell i å applaudere det de gjør og være enig i alt hva de mener - selv om vi fleste er på bølgelengde der .....

Siden det dessverre ikke kommer ut noen saksliste på forhånd , slik at saker kan diskuteres i miljøet FØR møte , blir det slike i etterkant .

Og det er veldig bra , for mye mark blir pløyd da - selv om en kanskje ikke får sådd før neste år ....

.

Geir
02-15-2008, 13:43
"Pål og de andre som bruker masse tid å penger for å organisere sporten" sitat Amund.

Er det noe som har gått meg hus forbi,siden jeg lurer på hvilke funksjon Pål og de andre har innen organisering av sporten ?

Er det satt ned flere komiteer eller grupper som jobber med slikt innen biltrial?
Jeg har ikke vært aktiv fører siste årene, men liker å holde meg oppdatert.

Blesvik
02-15-2008, 23:29
Jeg har ingen funksjon når det gjelder organiseringen av sporten.
Men tidligere var jeg med på å utforme regelverket for Biltrial når AOK bestemte seg for å gå inn under NBF paraplyen og jeg var også med på å utforme regelverket til Pro Modified når den klassen ble innført.
Så jeg har alltid vært opptatt av hvordan klassen utformes videre, ikke minst fordi jeg er en av de mest aktive utøverene i klassen.

Jeg har selvsagt full respekt for dem som jobber med regelverket, spesielt siden Arne, Tommy, Janne, Jørgen, Lasse osv er mine venner og derfor går det ann å si ifra hvis jeg er uenig i noe uten at noen av disse blir sure av den grunn.
Jeg har stor tro på at Pro Mod fortsatt vil øke i populæritet og jeg håper at vi kan utvikle klassen videre uten for mange begrensninger.
Der er en klasse som er svært vanskelig å lage ett enkelt regelverk til siden det ikke finnes noe håndfast og ta utgangspunkt i for begrensinger.
Derfor har det også vært mye diskusjoner.
Men vi er ett lite miljø og vi utøvere bør få være med på å forme klassen vår.
Og der håper jeg at jeg og alle andre i klassen har en funksjon innen organiseringen av sporten;)

Tore Hansen
02-16-2008, 00:27
- bra svar,Pål,men har litt lesevansker,så fikk bare med meg den første linjaThefingerThefinger

Holten
02-16-2008, 00:28
hehe, kommentaren er altid på plass :D

Tore Hansen
02-16-2008, 00:48
- ja,gøy å slenge litt..ThefingerThefinger.. - men har vel fått min del også,gøy det og:p:p:p

Holten
02-16-2008, 00:59
Er morro å lese da :p Får meg en latter Thefinger