PDA

View Full Version : Reglement for 2008

Arne
02-04-2008, 22:51
Regelverket for 2008 er nå ferdig behandlet av Ferdighetsseksjonen og ligger inne til korrekturlesing hos teknisk sjef i NBF.
Alle som har årslisens for Biltrial eller Offroad Racing vil få tilsendt Offroad regelbok i månedsskiftet februar/mars.
Det offisielle regelverket vil bli lagt ut på www.bilsport.no/reglement så snart som mulig.

KLIKK HER (http://www.formulaoffroad.no/Reglement_2008.htm), så finner dere reglementet slik det er levert inn til korrektur.

Som dere vil se er det gjort store endringer i reglementet for Terreng Touring. Det som feilaktig har blitt omtalt som Terreng Touring Trial har aldri eksistert i NBFs regelverk og tillates ikke lenger gjennomført.
Vi har et nytt reglement for Offroad Challenge under utvikling i 2008, dette kan være et godt alternativ for mange som tidligere har kjørt Terreng Touring.

BerntS
02-05-2008, 13:27
Et par spm ang endringene.
Ang det med pasasjerer.
Skal der løses lisens for disse?

Ang det med at bilene skal være forsikret? Det holder vel at vi sjekker at de har oblat?
Vi kan vel ikke kreve at de skal ha med kopi av forsikringen så lenge de har skilt og oblat?

ellers ser det meget bra ut :-) men vi trenger løpsledere...

hjallis
02-05-2008, 19:09
slik tt blir nå er det nok ikke aktuelt for oss i naf offroaders å gjenomføre,kjøre med vannglass på pansret og rygge igjennom hinder tror jeg ikke blir noe suksess(vi har prøvd tilsvarende seksjoner før det sugde).men med den nye challenge reglemanget er vi klare for å legge lista mye høyere nå slipper vi å tenke på veltefare og tøffheten på seksjonene dette blir gøy:)

Vier
02-05-2008, 19:31
...skriftlig tillatelse fra grunneier og politimyndighet...

Er dette aktuelt når vi arrangerer kjøring på kommunalt motorsportsenter som er regulert for motorsport?

Arne
02-05-2008, 20:08
Er dette aktuelt når vi arrangerer kjøring på kommunalt motorsportsenter som er regulert for motorsport?

Nei, men det er fint hvis dere kan få en kopi av tillatelsene for området. Hvis klubben også har helårs treningslisens, slipper dere å tenke på noe annet enn selve arrangementet.

Arne
02-05-2008, 20:10
slik tt blir nå er det nok ikke aktuelt for oss i naf offroaders å gjenomføre,kjøre med vannglass på pansret og rygge igjennom hinder tror jeg ikke blir noe suksess(vi har prøvd tilsvarende seksjoner før det sugde).men med den nye challenge reglemanget er vi klare for å legge lista mye høyere nå slipper vi å tenke på veltefare og tøffheten på seksjonene dette blir gøy:)

Regnet med det ja................

Arne
02-05-2008, 20:13
Et par spm ang endringene.
Ang det med pasasjerer.
Skal der løses lisens for disse?

Ang det med at bilene skal være forsikret? Det holder vel at vi sjekker at de har oblat?
Vi kan vel ikke kreve at de skal ha med kopi av forsikringen så lenge de har skilt og oblat?

ellers ser det meget bra ut :-) men vi trenger løpsledere...

Slik vi har lagt opp TT nå, trenger kun fører lisens. Alle bilsportlisenser er gyldige for TT, ellers kan engangslisenser kjøpes for kr 50,-.
Klubben må kjøpe inn blokker med engangslisenser fra NBF før arrangementet.

Vier
02-05-2008, 20:28
Nei, men det er fint hvis dere kan få en kopi av tillatelsene for området. Hvis klubben også har helårs treningslisens, slipper dere å tenke på noe annet enn selve arrangementet.

Joda, det er årsforsikring på området. Jeg skal nok klare å skaffe kopi av tillatelsen så vi har den i permen også.

Takk for svar, jeg synes Terrengtouring har vært en fin løsning for gatebiler og lett modifiserte biler. Tror nok det vil fungere fint i fremtiden også.

Kaare
02-05-2008, 21:25
Fint hvis TT blir "snillere" ved bruk av dette nye reglementet = forhåpentlig økt rekrutering. "De garvede" vil kanskje synte at det "suger", men alt og alle må jo begynne et sted.
Største hindringen jeg har sett i TT hittil har vært faren for å smadre kanaler mer enn faren for velt. Dvs kan løypene bli såpass snille at kanaler og lakk overlever vil langt fler tørre å delta uten å være redde for bilene sine.
Dvs tommel opp fra meg.

hjallis
02-05-2008, 23:28
hvor mye snillere vil ma ha seksjonene da hvis man er såpass redd for bilen burde man heller kjørt frikjøring,som medlem i naf mror har jeg vært med å arangere veldig mange tt runder de siste åra og det har vert en naturlig del av utviklingen att seksjonene har blitt tøffere, og vi har til dags dato ikke hatt noen ulykker.så en naturlig utvikling nå blir vel for oss å arangere challenge eller trial trening i stedet for ttcrossboned

Kaare
02-06-2008, 07:08
TT i regi av NAF MR OR er gøy og bra. Som du sier er det naturlig at løypene blir stadig tøffere - stadig større utfordringer trengs jo. Dette er helt naturlig. Men - det "dreper" jo rekruteringen... Det er poenget mitt her. Er jo veldig synd om NAF MR OR skal/vil kutte ut TT helt fordi eksisterende medlemmer nå har blitt for "hardballne"?!
Da hadde det vært bedre hvis det er vilje til å arrangere både TT, challenge og trial trening. Ikke?

hjallis
02-06-2008, 13:10
problemet vårt er vel at de få medlemmene som er med å arangere tt er de samme folka som har gjort dette hele tiden .det er ikke bestandig likke lett å få folk til å stille opp som funksjonærer eller å være med på legge opp sekjsonene.de medlemmene som er med å arangere tt har vel alle begynt med tt før det ble mere trialbiler.

Kaare
02-07-2008, 02:13
Jeg har nylig meldt meg inn i NAF MR OR og er fersk ;)

hjallis
02-07-2008, 09:46
jeg vet :)du er hjertlig velkommen i klubben.det er godt mulig att vi kan arengere en lett tt som er mere for standard biler legge det mere opp som ett nybegynner kurs det har vi gjort før med bra resultat så det er noe vi i styre kommer til å diskutere mere på neste møte

ZukiJack
02-10-2008, 18:56
Å lage skånsomme seksjoner er ikke og har vel aldri vært noen problem.

Det skal vi kunne fortsette med på Herstua.
Om det skal kreves av oss at det skal legges inn slike "vannglass-på-panseret"- "kjøre-på-planke"-seksjoner osv... så er mitt inntrykk at det ikke er noe vi trenger for å fortsatt kunne ha det morsomt med TT.

Hva er så galt med at det er rene trailkjørings-konkurranser?
Så lenge vi lager seksjoner som ikke er farlige i forhold til veltefare osv... så må vi vel ikke være nødt til å putte inn andre ting som vi har erfart at folk ikke har spesiellt stor interesse for å gjøre.
Folk vil kjøre offroad med bilene sine....er min erfaring.

Det er også vanskelig nok å finne funksjonærer... MÅ vi lage arrangementer som er enda mer resurskrevende, da blir det enda vanskligere å få folk til å stille.

Trail-TT trigger konkurranselysten som igjen trigger folk til å ville "klatre videre" og ender i det trail-miljøet. Er det ikke dette trailmiljøet også vil og er mest tjent med?

Jo king
02-11-2008, 14:40
Hva med å rygge gjennom annen hver seksjon. Vi hadde også stor lykke med blindekjøring. Hva med kombinasjonen? Tror dette kan bli morro lell je!

HAH
02-11-2008, 17:40
Slik vi har lagt opp TT nå, trenger kun fører lisens. Alle bilsportlisenser er gyldige for TT, ellers kan engangslisenser kjøpes for kr 50,-.
Klubben må kjøpe inn blokker med engangslisenser fra NBF før arrangementet.

Vi i KNA Telemark er snart i gang på vårt nye kjøreterreng i Skien. :D Vi kommer nok først og fremst til å kjøre Terreng Touring og Biltrial trening, men det nye Offroad Challenge virker også interressant.

Men det er en ting jeg lurer på: Engangs førerlisens kan kjøpes på stedet (de blokkene du nevner i innlegget over), men hva med vognlisens? Hvis det kommer en kar med en gammel Suzuki uten skilter og uten vognlisens, kan han betale engangslisens på stedet for bilen? Eller må han ha skaffet seg en vognlisens fra NBF før han får lov til å kjøre?

ZukiJack
02-11-2008, 17:47
Vi i KNA Telemark er snart i gang på vårt nye kjøreterreng i Skien. :D Vi kommer nok først og fremst til å kjøre Terreng Touring og Biltrial trening, men det nye Offroad Challenge virker også interressant.

Men det er en ting jeg lurer på: Engangs førerlisens kan kjøpes på stedet (de blokkene du nevner i innlegget over), men hva med vognlisens? Hvis det kommer en kar med en gammel Suzuki uten skilter og uten vognlisens, kan han betale engangslisens på stedet for bilen? Eller må han ha skaffet seg en vognlisens fra NBF før han får lov til å kjøre?

Det finnes engangs-lisenser for vognlisensene også.

HAH
02-11-2008, 18:40
Det finnes engangs-lisenser for vognlisensene også.

Har hørt rykter om det, ja. Men jeg har ikke funnet noe om dette i Bilsportboken. Noen som vet hvor det står?

Tommy
02-11-2008, 18:56
Engangslisens for fører/bil kan kjøpes prisen var i fjor 250 kr

HAH
02-12-2008, 22:48
Engangslisens for fører/bil kan kjøpes prisen var i fjor 250 kr

Men i følge bilsportboken utstedes denne "kombi" engangslisensen av NBF. Hvis dette stemmer må man skaffe seg en slik lisens FØR man dukker opp på kjørefeltet.....

Jeg kan ikke finne noe sted hvor det står at den enkelte klubb kan utstede engangs vognlisens.

Tommy
02-13-2008, 06:23
For alle engangslisenser så kjøpes disse på forhånd av arrangerende klubb og selges på stedet.