PDA

View Full Version : Motorbytte.

Oddimann
03-09-2007, 17:06
Jeg har som dere sikkert har fått med dere,lust til å skifte ut 6,2 til en 454,og etter mye venting og banning fikk jeg tak i han der Skagenes hos Bergheim.Og han sa det jeg ikke ville høre,NEIIII:eek: :eek: Siden K-5en ikke er levert med 454,så kunne ikke dette gjennomføres med GMs velsignelse.Jeg har fått tips om at Subben og K-5en er ganske like i ramma,fram til B-stolpen visstnok.Jeg sa dette til han,men det var en noe tyngre bil sa han da.Så det gikk ikke.Det skal også ha blitt levert noen Crew cabber med 454,men dette var og noen tyngre biler forklarte han meg.Så samme faen hva jeg sa,så nytta det ikke:confused: :confused:
Men det jeg gjør er følgende:setter inn 454,Thefinger og håper at det der på BT ikke har peiling på størrelse på motorer,og sier det er en 400,og krysser fingrer og baller og håper på det beste.
Men nytter det å henvende seg til Amcar,har ikke meldt meg inn enda,men vil de bare si at:Dette må du ta opp med Skagenes???

Mad Max
03-09-2007, 17:13
Drit i han Skagenes du, han er egentlig ikke interessert i bil virker det som..
Bilen trenger ikke å være utgitt med et motor alternativ for å bli godkjent, se bare på div Hiluxer med V6 og V8 og div Volvoer som ruller rundt med V8..
Hiv i 454 maskinisten din du, det finnes IKKE EN biltilsynet mann i Norge som ser at det er en 454, om du hadde rullet inn med K5'n din med original maskinist så hadde han ikke vist hva det var heller uten å ha sjekket i vognkortet...

Oddimann
03-09-2007, 17:21
Om det står 400 eller 350 i vognkortet,det d#### jeg icrossboned crossboned ,bare jeg vet at det er en 454.Men jeg synes han kunne sagt at:Ja,jeg kan søke i GM og høre hva de sier og så får du svar senere.Men ikke den type service nei.Det er jo synd at det er bare den j##### høvdingen der som bestemmer.Jeg mener,han legger ikke akuratt sjela si i arbeidet sitt da:(

EKJ
03-09-2007, 17:55
Han brukte ett halvt år på å skaffe nedreg. på brakka mi :eek:
men til gengjeld så fikk jeg økt hengervekten fra 1500 til 2900 kg, noe som var værdt å vente på.

Ang. bilen din, så mener jeg at ramma er tynnere på K5 og sub 10'er en 20 og 30 serie biler, samt at du har mindre bremsetromler bak enn på 20 og 30 serien, diameter på skivene foran har jeg faktisk ikke tenkt over, men de ser veldig like ut bortsett fra hjulboltene, mulig at kalippere har større stempel.

Hvis skagenes går god for motorfester,(da dette er likt, byttet fra 502 til 6,2 i en pickup jeg hadde før(502'en var ikke min newburn )) og du setter på 8 bolta akslinger og dokumenterer dette for biltilsynet, burde du vel strengt tatt ikke ha noen problemer, men kansje endel papirarbeid.De sjekker motornr ved omreg, så da må du sikkert vise den med en 350 først, ved mindre du er god med hammer og tall:)

Oddimann
03-09-2007, 19:16
Det var greit å få vite at motorfestene passer fra en 502 til 6,2,da slipper jeg å tenke på det.502 er jo BB det og.Og det er også mulig jeg tar og hiver en 350 ved visning til BT,MEN 454 skal nedi det motorrommet,banna beint.Men jeg må jo søke om motorbytte uansett,tror det blir en 350 jeg søker om,det er lettest å skaffe.

rocky4x4
03-09-2007, 19:49
har du snakka med teknisk gutta på amcarsentret i trondheim vet at dem sitter på tuvpapirer på godkjenning av 35"x12,5" dem kan sikkert hjelpe deg med papirer på motoren også er det ikke levert 454 i k10 da det er vel samme aksler på den som på k5 ta en prat med dem på amcar kan helt sikkert hjelpe deg :o

Odd K5
03-10-2007, 02:00
Det er vel bare Special Edition utgaver (http://www.73-87.com/)GMC C15 og Chevrolet C10 som er blit levert orginalt med 454 motor, men bortset fra at de er 2WD så har de vel samme spec som K5

sebban
03-10-2007, 10:36
Det finns ett par K5 blazers i sverige som är reggade med 454, vet dock inte om det är bytt i efterhand eller från fabrik. Så det finns hopp om det!

Noclass
03-10-2007, 10:42
Det finns ett par K5 blazers i sverige som är reggade med 454, vet dock inte om det är bytt i efterhand eller från fabrik. Så det finns hopp om det!

Nå er det vell ca 700 millioner ganger lettere å få godkjent ting i Sverige da.

Her skal dem ha dokumentasjon på alt, så slipper bilsildtrynet å ta egne avgjørelser...

Chevy-Sheriff
03-10-2007, 11:35
Det er vel bare Special Edition utgaver (http://www.73-87.com/)GMC C15 og Chevrolet C10 som er blit levert orginalt med 454 motor, men bortset fra at de er 2WD så har de vel samme spec som K5

Det var ett nettsted jeg ikke har sett før! Dritbra...! Skulle til å skrive noe her, men ble sittende å lese om BIG-10 :D

Denne C-10 pickupen er bygget på ett heavy duty F44 chassis.
Hva de mener med det er ukkart, men tydeligvis er dette en option-ramme, kun ment for denne modellen.
Dette er nok den eneste C-10 somer levert med BB 454.
Alle andre lette pickuper ble levert med 350 kasse. BIG-10 ble levert med 400.
Disse ble kevert kun i C - serien ikke K, som er 4x4.
Trolig har dette å gjøre med drivstoff forbruk, og restreksjonene som kom for fullt i USA på den tiden.
Avgasskravene fra California var begynt å bli strenge. Der snakket de om partikkel, co2, ect, leeenge før vi her hjemme hadde tenkt på blyfri bensin.....å NÅ skal vi være best i verden......

OPS! spora litt av nå.....:D

Det er sikkert ingen umulighet å få den godkjent med 454.
Sikkert bare jævli vanskelig.
Rart det der......bygg en 900kg hot-rod med 350 + lystgass.....helt OK.....
....men bare prøv å bygg om en 4x4.......huff så farlig!!!!

Ang spørsmål om bremser foran på K5 kontra Subb:
Framakseln er lik, en GM10 bolter, men bremseskiva er større på tung subb enn på K5. calipper er lik.

Roger'n
03-10-2007, 11:37
Bare så det er nevnt så for du problemer på neste EUkontroll hvis du bytter fra diesel til bensinmotor.. Da stemmer ikke drivstoffkoden lenger og bilen kan ikke godkjennes..

Send heller en sakelig søknad til BT om motorbytte. Vekt og størrelse på disse motorene er vel ganske likt? Og setter du på en 2-portsgasser så har du nesten ikke noe effekt heller..
Eventuelt kan du også nevne at du monterer framfjærer og foraksel (hvis det er forskjell, 6 bolt vs 8 bolt) fra en subb hvis det er en bil som man for godkjent med Bigblock..
En annen ting er høyeste teoretiske toppfart. HVis det er forskjellig utveksling på en Subb levert med Bigblock i forhold til kjerra di bør du også bytte til tilsvarende utveksling da dem ikke lioker at toppfart øker uten at bremser osv blir oppgradert..
Få også med i søknaden at speedometeret blir kalibrert så det viser riktig selv om dette kanskje ikke er nødvendig...

Oddimann
03-10-2007, 11:58
Takker for tipsa Rocky4x4.
Jeg skal melde meg inn i Amcar og kontakte de ang. både motor og dekk.Det er den dimmen på dekke jeg vil ha.Det er veldig mange gode innspill her,som viser at det kansje ikke er umulig å få dette til.Men det blir jo fort en mengde med papirer osv.huff.For å få en subb aksling til å passe en K-5,er det bolt on eller??Vet at Dools holder på,får kansje spørre henne.Trodde faktisk ikke at det var nødvendig med akselbytte,men de bremse skivene gikk jeg utfra måtte skiftes,pga økt vekt i forhold til 350/400 motorer.Men så hadde jeg jo en 6,2,og den er jo rimelig tung den og.Er det noen der inne som har vekta på 6,2 kontra 454?? Tror ikke jeg søker om noe til BT enda,vil høre på Amcar først,slik at jeg har litt mer "kjøtt" på beina før jeg legger det fram.At det blir mye steiking og banning er sikkert,men jeg gir meg ikke før jeg er ligger nede på bakken.
Som nevnt tidligere,alternativet er å hive en 454 nedi der,og si at det er en 350,bob bob.

Odd K5
03-10-2007, 12:34
Det ser ut som om Chevy Sport Pickup (http://www.gmcspecialeditions.com/) også kunne leveres med 454 motor i følge den siden her (http://73-87.com/7387info/ads_GM/chevysport1.jpg).

Oddimann
03-10-2007, 12:43
Ja det er som du sier Sheriff.Du kan nesten bygge om hvilken biler som helst med en 350 og øke hestekreftene noe vanvittig,men de sier kansje ingenting om at du må skifte ut bremseskivene framme for det?? Eller bak?? Virker som at når du først har fått motoren nedi,og det er godkjent,så kan du få "tusenvis" av hestekrefter på motoren,uten at de bryr seg,rare greier gitt.
Er ikke den subb akslingen noe bredere enn K-5 akslinger?
Rogern. Det var en 6-bolta aksling jeg kunne tenkt meg hvis det blir aktuelt pga. felgene.Vet du/dere om det er de samme type felger til 6-bolta subb og 6-bolta K-5?? jeg tenkte da på inpress og slikt?

Odd K5
03-10-2007, 13:14
Det var ett nettsted jeg ikke har sett før! Dritbra...! Skulle til å skrive noe her, men ble sittende å lese om BIG-10 :D

Denne C-10 pickupen er bygget på ett heavy duty F44 chassis.
Hva de mener med det er ukkart, men tydeligvis er dette en option-ramme, kun ment for denne modellen.
Dette er nok den eneste C-10 somer levert med BB 454.
Alle andre lette pickuper ble levert med 350 kasse. BIG-10 ble levert med 400.
Disse ble kevert kun i C - serien ikke K, som er 4x4.
Trolig har dette å gjøre med drivstoff forbruk, og restreksjonene som kom for fullt i USA på den tiden.
Avgasskravene fra California var begynt å bli strenge. Der snakket de om partikkel, co2, ect, leeenge før vi her hjemme hadde tenkt på blyfri bensin.....å NÅ skal vi være best i verden......

OPS! spora litt av nå.....:D

Det var avgasskravene i California og områder over 4000ft som gjorde at den blei levert med heavy duty F44 chassis GVWR 6050 eller 6200lb. Totalvekta gjorde da at den blei untatt kravet til avgass, katalysator og blyfri.

For andre steder kunne den leveres som C10 med GVWR 4900, 5300, 5400 eller 5600lb

Oddimann
03-10-2007, 13:43
Hvordan er C-10 ramma kontra K-5? helt lik eller nesten? og hva er eventuelt ulikt?
Nå er det lenge siden jeg har mekket med biler,så det er mye å sette seg inni.
Når det gjelder avgasser på feks. bensiner,så er det jo dette med Co2 og alt det der,greit nok.Men ble det ikke lagt inn en katalysator for noen år siden? og så var det noe jeg hørte om at den katalysatoren ikke lenger er ett krav?Hvordan stiller jeg meg som kansje vil ha en 454 av "eldre" årgang? Er det ikke slik at hvis jeg kjøper en 454 som er ,la oss si,10 år gammel,skal ikke Co2 kravet følge motorens alder?? altså det som var kravet i den tiden?Dere får unskylde meg med slike "dumme" spørsmål,men som sagt,det er en stund siden jeg mekka.

Oddimann
03-10-2007, 14:50
Var netopp inne på autodb og kikka,og der såg jeg en K-1500 pick up med 454.Den var satt i fra fabrikken.Snakka med eigeren om han visste om det var noe likhet på ramma mellom K-1500 og K-5,men det visste han ikke.

Chevy-Sheriff
03-10-2007, 15:29
K1500 er den "nye" typen pickup.
Skal du sammenligne må det nesten gjøres mot samme produksjonstyper/årsmodeller.

K10 pickup og stepside har lik ramme. DVS ikke helt lik utforming, men lik tykkelse på gods, og lik høyde på ramma. Du må opp i K30 for å finne en høyere ramme.

Men nå er den ramma til BIG-10 en spesial option, noe som tyder på forsterkninger opp mot en vanlig C10.

Innmelding i Amcar og hjelp derfra kan komme godt med. Du er sikker ikke den eneste som har spurt om dette, så muighetene er store for at de kan hjelpe.

Skaff så mye dokumentasjon som mulig, før du sender en søknad til BT.
Da viser du at du har gått grundig til verks, og undersøkt endel sider vedr. ombyggingen.
Det BT ikke liker (forståelig nok) er å møte folk som dukker opp med bilen og skal ha ditt og datt inn i vognkortet. De skal vurdere om dette er forsvarlig, og tro meg, jeg har sett mye som IKKE er nettopp det....
God dokumentasjon på forhånd er alfaomega. Det og en grundig beskrivelse av hva du har tenkt å gjøre.

Siden det sitter en 6,2 der fra før (som er en BB) ser jeg ikke problemet med vektforskjellen/tyngde på framaksel. Skaff dokumetasjon på vekta på de forskjellige motorene.
454'n som er levert i BIG-10 er oppgitt til 240HK - 49 state legal. Dette er kun 30HK mer enn den orginale 350 motoren som kom som standardmotor i K5 i '87.

Oddimann
03-10-2007, 18:53
Helt enig med deg.Det var derfor jeg skrev at jeg ville ha mer "kjøtt på beina" før jeg gikk til BT.Og selfølgelig,BT gjør jo bare jobben sin etter de forskriftene som er i dag.Men noen er litt mer "folkelige" enn andre,og det er vel da man kan si man: hadde flaks i dag gitt.!!! For det er sikkert mye rart de opplever å se på biler hver eneste dag.Mye av det er jo direkte farlig,ikke bare for eigeren,men for deg og meg og.Men jeg mener at så lenge feks. du får ett hevesett godkjent på BT,så vil jo jeg og ha det,MEN HVORFOR BLIR DET IKKE DET DA????? aaaaarrgh:mad: :mad: Må jo si med en gang,jeg har ikke opplevd det,men har lest mye om forskjellbehandling........Off, spora hvis av tråden litt.
Joda skal sjekke grundig og forsøke å få papirer på alt jeg vil gjøre,før jeg går til verks.Får mwlde meg inn i Amca og søke,og skal holde dere informert underveis.God helg forresten:) :) :) :)

Oddimann
03-11-2007, 11:19
Ett lite innputt her ang 454.Kjøpte meg ett blad i går,Amcar børsen.Der fant jeg en -76 mod Chevrolet Silverado Stepside som er bruktimpertert fra "unaiten".Og den er levert med 454 orginalt.
Er det noen som vet om det er en eventuelt likhet med denne ramma og en K-5? Dette er jo en -76 mod og jeg har en -86 mod og stepsiden er vel 2WD.
Når dere nevner en K-10 og stepside har lik ramme,er det da denne ramma jeg kan sammenligne med?

Odd K5
03-11-2007, 14:28
Det er noe forskjel på formen og lengden på ramma på blazer og Pickup men tykkelsen på godset i ramma er lik. Men både blazer og C10 er 1/2 ton truck så de forskjellene som er på rammene i utforming skal ikke ha hoe betydning for å få det godkjent med 454.

Det du kan sammenligne blazeren med er de C10 ene som er blitt levert originalt med 454. Få tak i dokumentasjon på åsen bremser og fjærer de er blitt levert med.

Her ser du forskjellene på målene på de forskjellige C/K rammene (http://www.chuckschevytruckpages.com/framespecs.html)

Oddimann
03-11-2007, 20:18
Takker så hjertelig Odd K5.
Dette var meget bra info om div.mål på rammene.Ser at det er noen ulike mål noen plasser,men jeg må jo spørre de Amcar gutta når jeg melder meg inn hva som må gjøres for å få dette godkjent.Satser på at de har info ang.hvilken bremser og fjører som trengst.Jeg hadde tenkt meg hevesett på bilen,4" eller 6",men da blir det vel enda ett avik.Så det legger jeg glatt på is.Det viktigeste nå er motoren,kan jo ikke få i pose og sekk heller :) :)

Oddimann
03-20-2007, 20:40
Nå har jeg meldt meg inni Amcar og søkt om en faglig vurdering ang motorbytte,så nå får vi se hva de kommer fram til.
Spurte om å benyttemeg av div. ting fra C-10,bremser og fjører ol.Den som lever får se:) :)

Red_Baron
03-21-2007, 17:24
lykke til med det her! Håper det går i orden så vi andre også med tiden kan få noe skikkelig motor i K5'ene våre!

Holten
04-28-2009, 20:57
Hvordan gikk dette?

Oddimann
04-30-2009, 08:39
God gammel sak dette.
Jeg meldte meg inn i Amcar ja,søkte deretter om de kunne skaffe meg papirer på ombygging fra 6,2 til 454.Gikk laaaaang tid uten at jeg hørte en dritt.Ringte de så opp og fikk snakka med han som har med det tekniske der oppe.
Joda,så lenge det bare det var ett så enkelt spørsmål,så skulle de se på saken straks ddet var mulig.
Nå er vel dette sånn ca 1 og ett halvt år siden,og jeg har ikke hørt en DAMN SHIT.Nå er jeg ikke medlem i Amcar lenger,har kappet opp bilen i biter,tatt vare på de gode bitene,har kjøpt meg en -78 mod (med bensiner 350,som jeg liksom skal pusse opp,men som jeg "alldrig" får tid til.)
Men jeg synes at de der oppe i Amcar kunne vere litt mer hjelpsom,men de hadde veeeldig mye å gjøre,bla bla.