PDA

View Full Version : Bilder av frontkoliderte SJ413

Bergum
02-17-2008, 13:13
Trenger hjelp til åp finne bilder av frontkoliderte SJ413'er....

Holder på å døke om utvendig veltebur, og de påstår at buret vil ødelegge for kollisjonsonene?? i bilen.

Er på jakt etter bilder som kan motbevise dette.

knixen
02-17-2008, 13:46
Ja, det kan være greit. Men det står i forskriftene at bilen må ha rally-lisens for at bur skal være godkjent. Så du har nok en lang vei å gå, dessverre. Ønsker deg selvsagt lykke til. :)

sven
02-17-2008, 16:23
eller være eldre enn 1971...

Tom K
02-17-2008, 16:32
Ja, det kan være greit. Men det står i forskriftene at bilen må ha rally-lisens for at bur skal være godkjent. Så du har nok en lang vei å gå, dessverre. Ønsker deg selvsagt lykke til. :)

det bør vel ikke være rally lisens ? holder det ikke at det er vognlisens for biltrail, streetlegal osv ?

knixen
02-17-2008, 17:42
Det er dessverre kun rally-lisensiert bil som blir godkjent med bur. Det står spesifikt i forskriften.

Finken
02-17-2008, 19:02
Rallybiler har også begrenset bruksmulighet, kun kjøring til og fra løp og til og fra organisert trening.

sven
02-17-2008, 19:30
gjelder ikke bare det biler med svarte skilter da?

Holten
02-17-2008, 19:42
Du får jo godkjent biler med bur! Har sett mange på bilforumet.net! Mange tar bare å lager et 4-punkts bur. Å skriver i vognkortet at det er et bur. Ikke hvor mange punkt det er. Så forsterker de det etterpå..

Vet ikke hvordan de får godkjent med 4-punkts heller..men dere kan jo spørre de på bilforumet!

Arne
02-17-2008, 19:49
gjelder ikke bare det biler med svarte skilter da?

Svarte skilter har kun med avgiftsfritak å gjøre og det er riktig at det idag er kun rally-lisensierte biler som automatisk får godkjent fullt bur. Samtidig er man da begrenset til kjøring til og fra trening og løp.

Det hjelper dessverre ikke å vise til bilsport hvor det ikke stilles krav til at bilene skal være registrert. Vi skal gjøre et forsøk med vårt nye Offroad Challenge reglement, men har i NBF ingen mulighet til å gå på tvers av Vegdirektoratets regler.

Bergum
02-17-2008, 20:44
Problemet her er at du må trø hele motoren så langt inn i kupeen at jeg sitter enten på en sky med ei harpe, eller, mer sansynelig, sitter og griller med gamleerik....

Jeg har i klagen spesifisert at:
eg viser til bilder med skisse på hvordan konstruksjonen er tenkt utført.
Ved en frontalkollisjon, vil motor bli presset inn i kupeen, uten å komme i berøring på noen del av konstruksjonen.
Det er ingen deler på dette buret som er tiltenkt å ta opp krefter fra en frontal kollisjon.
Om du ser nærmere på bildet av fronten og siden av bilen, vil du se at om ikke bøylen under frontruten av til stedet, så kunne du rygget bilen rett inn i buret. Dette betyr også at i en frontal kollisjon vil bilen bli presset inn i buret, og dermed vil ikke buret utgjøre en endring i kreftene ved kollisjonen.

Ved en sidekollisjon, vil røret bak fordøren kunne presses inn til karosseriet, men ikke bli presset inn i bilen. Dette gjelder og for frontrøret. Det er denne typen krefter buret er designet for.

Buret er konstruert for kun å ta opp krefter når en velter sideveis, og for å hindre at targabøyle og frontruteramme kollapser om bilen velter helt over på taket.

Ber igjen om at saken belyses på nytt, og at søknaden ikke behandles på samme måte som et veltebur for gatebiler, men at buret sees på som en sikkerhet ved bruk i krevende terrengløyper.

Finken
02-18-2008, 10:54
Jeg veit også det har blitt nevnt før at de ikke er så glade i dørstreverne, at de kan være i veien hvis man må fort ut av bilen, men de kan jo gjøres demonterbare.

Hvorfor ikke laga et 4 punkts bur, hovedbøyle og bakoverstrevere, et såkalt gatebilbur, godkjenne med det, det burdte da ikke være så store problemet og gjøre resten av buret delbart, kan du sette det inn etterpå, står jo da i vognkortet at du har bur, men skulle dem henge seg opp i at det er flere punkter enn det som står i vognkortet så er det jo bare og skru ut igjen.

Er bruksbegrensning på rallybiler med både svarte og hvite skilt, ellers så kan man jo tenke seg hvordan det hadde blitt, da hadde det jo ikke vært no problem og kjørt gromme gatebiler lenger.

Bergum
02-18-2008, 12:03
Tror du har gått glipp at en ting her. Det er utvendig bur jeg søker om....

Hilux
02-18-2008, 13:12
Det er ikke bare deformasjons sonen BT henger seg opp i ved utvendig bur, på lik linje med kufangere og lyktebøyler mener de at det også kan være til fare for myke trafikanter ved ulykker..

Det fikk jeg til svar for noen år siden når jeg sjekket muligheten for utvendig bur på en lux jeg hadde..

Finken
02-18-2008, 22:42
Å faen, hmm, da blir det nok fort litt værre. Kan jo lages demonterbart det også da.