PDA

View Full Version : Spirillen DK's herkomst

Palle
02-18-2008, 22:07
Hej Allesammen

Jeg har endelig fundet mine byggebilleder, fra da vi byggede Spirillen, i 2003 og 4:)

Jeg ved godt, at det er alt for sent og, at folk ved hvordan den ser ud, men alligevel.

Der er mange, så de kommer nok i små portioner, efterhånden som tiden og tålmodigheden vil det.
Ligesom det er heller ikke alle billeder, jeg har fundet.

Blesvik
02-18-2008, 22:21
Gøy!
Kom med flere Palle!:)

Palle
02-18-2008, 22:21
Lidt flere
Edit: Hov jeg kan ikke lægge dem ind?
Prøver igen:

jan terje
02-19-2008, 06:15
Dansk kulturhistorie!!!!
Håper du fortsetter å legge ut bilder.

Palle
02-19-2008, 22:20
Og igen:

Palle
02-19-2008, 22:32
Nu går det vist fint, men jeg holder lige for i aften.
Beklager, men vi har ikke været så gode til, at tage kameraet med ved de mere tekinske/sjove opgaver:(

Tommy
02-20-2008, 05:59
Et virkelig flott bygg Palle....

Håkan
02-20-2008, 16:45
Det här är roligt att titta på! Mera bilder!

Palle
04-02-2008, 20:16
Så fandt jeg endelig lidt flere billeder.

Palle
04-02-2008, 20:23
flere

Hilux
04-02-2008, 20:31
Herlige bilder, venter på flere :beer:

Fikk meg ut av sofaen og ned for å bygge litt ihvertfall :wink_animate:

Palle
04-02-2008, 20:54
Opstart og testkørsel, om onsdagen, hvor vi skulle starte i Nysum om lørdagen:eek::eek:
Her var det eneste "færdige" karosarbejde fronten/forskærmene:shaking:
Men vi vurderede, at det var mere vigtigt med en bil der kunne køre, end en der var pænThefingerThefinger

Palle
04-02-2008, 21:01
Lidt mere testing.

Palle
04-02-2008, 21:05
Herlige bilder, venter på flere :beer:

Fikk meg ut av sofaen og ned for å bygge litt ihvertfall :wink_animate:

Tak for det. og i lige måde!!

Det var din gode tråd og billeder, der fik mig til, at lede en gammel pc igennem for billeder.

Palle
04-02-2008, 21:20
Torsdag tilbage i værkstedet.
Det tog ca en time, at lave fronthjælmen/huven færdig, ca 2timer for sidepaneler (from scratch), så det hele kunne males, bare for at det skulle være lidt tørt/håndterbart, da den skulle samles fredag morgen, så vi kunne komme til Nysum fredag eftermiddag/aften:smokin::smokin:

Sidste billede er næsten klar til afgang.

Jeg beklager/fortryder, at vi ikke fik taget flere billeder under opbygningen, men det er jo ikke altid let, at huske det hele:idea:

Palle
04-02-2008, 21:29
Det der sker nu, er at den bla. får "nye" Toyota j80 aksler(denne gang med spær i front også), luftaffjedring og ny kobling.

Palle
04-10-2008, 20:59
Så. Nu sker der endelig lidt med Spirillen igen.

Den skal have byttet aksler, fra Toyota Lj70 til HJ80, men forakselen, skal have den "store" diff. med spær, så der ligger lige lidt arbejde forude, med at lave en hybridaksel.

Jeg har lige lavet en ny styrecylinedr, her til aften.
Grunden til, at jeg bytter den ud er, at der sidder en OSPB200 orbitrol på den nu.
Den er lige til den store side, så jeg vil prøve, at bruge en OSPB100, derfor skal der også en mindre styrecylinder på for, at ratudslaget kommer til at passe(ca 2,5omg. fra fuld højresving, til fuld venstresving).

Cylinderen er lavet af 2 almindelige cylindre, hvor jeg har drejet bundstykket af den ene, og topstykket af den anden, svejst topstykket på, i bagenden af cylinderrørret.
Så har jeg boret gevind i den ene stempelstang, så den kan spændes sammen på midten, skal låses med stærk Locktite, så den aldrig går løs.

Palle
04-10-2008, 21:05
Flere billeder af cylinder, Jeg er klar over, at enderne på stempelstængerne ikke er ens, jeg har bare ikke vurderet endnu, om den skal have gevind, eller ledøjer:idea:
Men det er nu ikke vanskeligt, at lave om, når vi kommer dertil.

Hele processen har taget 2timer, eller mere rigtigt 3år og 2:D

Jimmi A
04-10-2008, 21:24
jeg mener at kunne huske at det tog en del mere tid at lave den første styrecylinder, men der blev det hele også lavet "from scratch":smokin:

Palle
04-10-2008, 21:34
Hehe. ja det ved du jo alt om, det var dig der lavede den:D
Men du har helt ret, det var også noget med, at finde stempelstang, cylinderrør, osv. jævnt fordelt over hele danmark.
Og så skulle der laves en slagplan/tegning, så den passede til orbitrolen/slaglængden.

Man kan vist roligt sige, at vi er blevet klogere, eller i hvertfald mere erfarendeThefinger

krüger
04-11-2008, 08:20
jeg har hørt eller læst et sted:wink_animate:, at man med fordel kan tage disse dele fra en gaffeltruck:idea: noget med at man først montere det man skal bruge på en ny/let brugt truck, derefter brænder man værksted og truck af, så materialet bliver opvarmet og herved opnår man kollosal hærdet styrke og anvendelighed i såvel cylinder og orbitrolThefinger

nogen af jer 2 der har erfaringer med et sådan kit:grinpimp:

Palle
04-11-2008, 08:48
jeg har hørt eller læst et sted:wink_animate:, at man med fordel kan tage disse dele fra en gaffeltruck:idea: noget med at man først montere det man skal bruge på en ny/let brugt truck, derefter brænder man værksted og truck af, så materialet bliver opvarmet og herved opnår man kollosal hærdet styrke og anvendelighed i såvel cylinder og orbitrolThefinger

nogen af jer 2 der har erfaringer med et sådan kit:grinpimp:

Hehe. jeg har kun hørt om én der bruger den metode, men er der ikke noget med, at man skal passe meget på, så pakningerne ikke tager skade:question:

Palle
06-25-2008, 16:37
Nå! Nu er det på høje tid med en opdatering, da tingene begynder at ske lidt hurtigt/fort her i Hylke omegn.

Vi arbejdede hårdt på at arrangere formulaløb i Dk, så hårdt at mandens egen bil blev glemt fuldstændigt:shaking::shaking:

Det resulterede i at torsdag aften/kveld (ca 2.30) skulle motoren lige fintunes i tænding indsprøjtning, der blev den lige gasset op ubelastet, et par gange, med det resultat at registerremmen hoppede 5 tænder:pissed::pissed: så der døde 2 stempler og plejlstænger/råder et par ventiler og ventilstyr.
Så det var enten at melde fra til formula, eller finde på noget HURTIGT! og da vi kun var 2danske biler meldt til i forvejen(der findes ikke flere?) ville det jo være 50% frafald:(.
Så på det tidspunkt hvor det så aller mest sort ud, kom Krüger lige forbi og sagde lad os lige kigge lidt på det.
Vi skilte det hele ad, og fandt ud at det var hele turen:(
Derfter begyndte vi at lokalisere en "ny" motor, det lykkedes heldigvis, så hjem og pille motor ud af Spirillen, flytte ALT over på den anden shortblok(efter at have sklit den ad først), få det hele samlet og monteret i bilen igen.

Kort sagt har det taget os 12timer, at finde en motor, hente den, pille den fra hinanden, hælde ca 400 heste i den og montere den i bilen igen:grinpimp::grinpimp:
Det lykkedes os dog ikke at få det til at holde, da den gamle motor var "o-ringet" i toppen, så den sprang toppakning både lørdag og søndag(men vi var da ude at køre:grinpimp:)

Jeg behøver vel ikke at sige resultatetThefingerThefinger BUT WE'LL BE BACK! !

Nå men med alt dette sagt, har jeg så fået en sponsor(min allerførste, så jeg må passe godt på ham).
Men han sagde hvad alle andre end mig, hele tiden har tænkt: Den volvomotor er for lille!
Så i Torsdags, da jeg kom hjem fra arbejde, var der en hel samling af folk i mit værksted??
Jeg anede ikke uråd, men undrede mig lidt over det postyr?
Da jeg pludselig så, at der hang en Toyota 1UZFE(alu V8 med 4cams og 32v) motor i min loftkran:smile::smile::smile::smile:
OG så lød det bagfra "værsgod"

Så havde han(min sponsor) lige været på indkøb, uden min indblanden:smokin:

Nu det er med en del vemod, at jeg må berette at: Spirillen må af med sin Volvo motor:(:smile:.
Men jeg tror nu godt jeg kan vende mig til, at have sponsorThefingerThefingerThefinger Selvom det til tider giver lidt ekstra arbejde.

Vægtforskellen på en 1UZFE motor og en volvomotor uden gearkasse er 50kg(volvo med turbo og alt=150kg 1UZFE=202kg, det er da ikke så galt?

Alt dette bliver ikke monteret før til vinter, men så kan vi også præsentere en formulabil med ren toyota drivline:smokin: (jeg ved hvad i tænker men det rører mig ikkeThefingerThefinger)

Geir
06-25-2008, 19:50
Gratulerer så mye med ny sponsor og ny motor Palle !

Dette blir veldig bra ,en svært potent motor og tror nå hele formula offroadere rundt om pisser i buksene :beer:

Blir vel en hel del arbeide å bygge om og tilpasse , men her er du jo det rette mann til oppgaven!

Lykke til :beer:

jan terje
06-25-2008, 20:22
Det er bara å gratulere Palle, dette blir en trendsetter i Formula sirkuset.
Kommer til å skremme de med 500kg USA støpejern og støtstenger, du vil bringe sporten lysår fremover. Kun mulig med Toyota deler selvsagt.

Palle
06-25-2008, 20:27
Tak for det Geir.

Motoren er rimelig potent, jeg tror nu ikke det går så galt som du siger:smile::beer:

Der ligger lidt arbejde forude ja, men det skal nu nok gå, der er lidt andre ting der skal ændres når man nu er i gang, så vi får se:idea:

NB. der er en gal New Zealander, der har hentet 2700heste på den motor, dog på sprit, men alligevel:shaking::shaking::shaking:Thefinger

Palle
06-25-2008, 20:38
Her er forresten et billede af den, som den hang i loftkranen, med spirillen/spirales siddende på den:smile::smile:

Jeg er lige ved at lave ledningsnet til motoreren/motorstyringen, den kommer til at køre med "stand alone" system fra Perfect Power, men de venlige mennesker der har pillet den ud, har bare klippet alle ledninger, hvor det lige har været mest belejligt:shaking::shaking:

Palle
07-10-2008, 23:48
Endelig!!:smile::smile::beer:

Med lidt pillen med et par ledninger(se billede, taget kl 16.32 idag) fik jeg liv i den nye motor, den tænder nu ikke på det rigtige tidspunkt, så jeg skal lige have en tændingspistol på og kalibrere tidspunktet i softwaren, men det er småting.

Det var nu dejligt at høre den i gang, ved stort set første forsøg, havde lidt problemer med benzinpumpen der ikke ville give tryk nok, men det er jo ikke styringens skyld.

Dette var kun en prøveopstart for, at se om jeg havde forstået styringen rigtgt, så jeg har ikke friseret ledningsnettet endnu, men det giver altså lidt fornyet energi, lige at høre den brummeThefinger

Geir
07-11-2008, 06:08
Fantastisk !!!
Du imponerer meg stadigt , jeg kan klare å kople opp 1 stykk bryter på en god dag mens du lager et helt innsprøytningsystem :smile:

Da blir det ikke lenge til denne er montert i Spirillen vil jeg tro :smokin:

Palle , jeg kommer til å bruke bremseskiver fra 45' og lager heller en adapterplate/avstandstykke for å få riktig avstand fra stikkakslene.
Om du skulle vite om en slik låseplate og strammeskrue til bakhjulslageret,gi meg en lyd ( dette manglet på ene siden når jeg fikk akslingen ) Dette er ikke likt på 45' og 80' så jeg kan ikke bruke deler fra dem......:pissed:

Palle
07-11-2008, 07:18
Fantastisk !!!
Du imponerer meg stadigt , jeg kan klare å kople opp 1 stykk bryter på en god dag mens du lager et helt innsprøytningsystem :smile:

Da blir det ikke lenge til denne er montert i Spirillen vil jeg tro :smokin:

Palle , jeg kommer til å bruke bremseskiver fra 45' og lager heller en adapterplate/avstandstykke for å få riktig avstand fra stikkakslene.
Om du skulle vite om en slik låseplate og strammeskrue til bakhjulslageret,gi meg en lyd ( dette manglet på ene siden når jeg fikk akslingen ) Dette er ikke likt på 45' og 80' så jeg kan ikke bruke deler fra dem......:pissed:

Tak tak, men jeg har også læst rigtig meget på det, så det er ikke bare paratviden:smile:

Der er stadig en del arbejde inden den passer ned i hullet, tunnelen er for smal, så bunden skal ændres, plus der skal flyttes lidt forskellige andre ting, men det skal jo nok gå.

Mht. til møtrik og låseblik, har jeg svaret dig i din egen tråd.

Geir
08-16-2008, 19:50
her kreves det oppdatering , med billeder !!!!!!!!!!!

:beer:

jan terje
12-28-2008, 11:42
PALLE;

BILDER!!!!

(jeg har sett spionbilde)

smeden
01-02-2009, 20:13
Hej Palle
Godt nytår til dig og familien.
Ville ha sendt en mail men min Pc er F... up så kan ikke sende mail hjemme fra.
Men ved du hvor man kan købe de forskellige Kugle led til streber arme osv.
Hvad med dæmpere og fjedre i lidt længere udgaver hvor fås de evt uden de er bil type bestemt ?

Mvh Jesper

Palle
01-02-2009, 22:45
Godt nytår til alle!!

(jeg har sett spionbilde)
Ups JT, det indlæg havde jeg ikke set:redface:
Ja der faktisk sket lidt med den igen, men tiden har desværre ikke været, til Hygge foran pc'en, i hvertfald ikke rode med billeder, lange forklaringer osv:redface: men det kommer.

Hej Palle
Godt nytår til dig og familien.
Ville ha sendt en mail men min Pc er F... up så kan ikke sende mail hjemme fra.
Men ved du hvor man kan købe de forskellige Kugle led til streber arme osv.
Hvad med dæmpere og fjedre i lidt længere udgaver hvor fås de evt uden de er bil type bestemt ?

Mvh Jesper

Hej Jesper

Sådan kan det gå, kender det godt:pissed:
Fik du en mail fra mig?

Du kan også bare sende mig en PM, her på siden, hvis det er.

Vedr. billige, længere fjedre til en 70'er, kan du bruge originale fjedre fra en 80'er, du skal bare lige korte de forreste lidt op, ellers kører den "op af bakke" hele tiden.

Dæmpere er der mange af, alt efter pengepung og temperament.
Prøv Team Bertelsen, Jysk offroad eller Nordkystens offroad(jeg hørt noget om at sidstnævnte, har nogle billige Procomp dæmpere lige nu?)

Ellers mange tak for jeres interesse i projektet

jan terje
01-03-2009, 17:22
ETT HEMMELIG SPIONBILDE:
(OBS!!! DET ER IKKE JEG SOM HAR LAGT DET UT PÅ PIRATE)

jan terje
01-03-2009, 17:24
Se det ja, endelig en skikkelig motor i en FormulabilThefinger

smeden
01-03-2009, 19:41
Vaaa Palle hvor bliver de nye billeder af :question::question:

Palle
01-04-2009, 02:08
Jeg beklager billedstrømmen er lidt ustabil, men jeg har desværre ikke ret mange/ næsten ingen at vise lige nu.

Men i den næste tid tid, vil der ske lidt mere med den.
Jeg har fundet ud af at den skal forlænges 12cm i front og akselafstand, dvs. at den ikke er kvadratisk længereThefinger
Den nye akselafstand bliver ca 265cm, så den bliver undnu mere klodset på en trialbane:crybaby2::smile:

smeden
01-04-2009, 09:29
Forlænges :question: Er det pga motor og gear :question:

Blesvik
01-04-2009, 10:57
Utrolig spennende å følge dette byttet til Toyota V8 Palle!
Gøy når noen våger å gå nye veier:smile:
Gleder meg til å se den live!

Palle
01-04-2009, 11:34
Forlænges Er det pga motor og gear
Ja. til dels, der er ikke ret meget plads mellem frontdiffen og bundkaret, derudover bliver den bageste kardan/mellemaksel, også lige lovlig kort.

Utrolig spennende å følge dette byttet til Toyota V8 Palle!
Gøy når noen våger å gå nye veier

Tak for det Pål, vi satser på ren Toyota drivline, bla. for at be- eller afkræfte om det kan holde, samtidig er det jo ikke så tungt som amerikanerdele(så måske kan jeg slippe for løbebåndet:grinpimp:)
Der er ret mange ting at sætte sig ind, når man skal lave motor og gearkassestyring selv, til gengæld er mulighederne jo næsten uendelige.
Det sidste jeg er faldet over er: Tractioncontrol, og kombineret med ABS/EPS kunne det jo være lidt sjovt at lege med:idea:
Men nu skal det andet jo lige på plads først.

Gleder meg til å se den live!
Det gør jeg også:smile::smile:

Blesvik
01-04-2009, 11:44
Blir det automatgir?
I såfall, hva gjør du med converteren, skal den bygges om eller bruker du den som den er?

Palle
01-04-2009, 11:59
Blir det automatgir?
I såfall, hva gjør du med converteren, skal den bygges om eller bruker du den som den er?

Ja det bliver automat, det er jo styret af ECU'en originalt, men jeg bygger den sådan, at du kan vælge mellem auto og "tiptronic".

Converter bliver nok std i starten, men jeg kunne godt tænke mig, at finde en der kan afbalancere konvertere, for så vil jeg skille den ad og svejse "vingerne" for øget stabilitet, evt. ændre lidt på stallspeed også.

Gearkassen bliver preppet ved, at øge linepressure plus skiftetrykket mellem 1-2 og 2-3 gear, det giver et hurtigt og sprødt gearskift, i stedet for det normale "bløde" behagelige skift.
Det betyder også, at du kan skifte under hårdere belastning.

Geir
01-13-2009, 13:42
Gleder meg villt til du kommer med mere bilder Palle !
- nå har vi jo kun dette spionbilde å forholde oss til i denne stund hehe

Palle
01-13-2009, 14:02
Gleder meg villt til du kommer med mere bilder Palle !
- nå har vi jo kun dette spionbilde å forholde oss til i denne stund hehe

Jeg kan godt følge dig Geir.
Jeg har bare ikke lige nogle billeder pt:(
Der sker desværre mange andre tidskrævende ting i området for tiden, så Spirillen er blevet skubbet lidt igen.
Men jeg kan til gengæld fortælle, at det meste af forarbejdet er lavet, så når det går løs igen, vil det se ud som om der sker noget:smile:

smeden
01-13-2009, 15:31
Jamen Palle :(
Fint nok at skrive PM til dig men du skal jo huske at besvare dem :idea:

Palle
01-13-2009, 16:25
Jamen Palle :(
Fint nok at skrive PM til dig men du skal jo huske at besvare dem :idea:

Øhh. Det var jeg nu også ret sikker på, at jeg havde gjort, men der må jo være sket en fejl:question:

Palle
01-13-2009, 16:53
Øhh. Det var jeg nu også ret sikker på, at jeg havde gjort, men der må jo være sket en fejl:question:

Nu har jeg ihvertfald svaret:smile:

Men jeg kommer også lige i tanke om en anden ting. Skal vi ikke snart se nogle billeder af din bil:wink_animate::wink_animate:

smeden
01-13-2009, 17:27
Nu har jeg ihvertfald svaret:smile:

Men jeg kommer også lige i tanke om en anden ting. Skal vi ikke snart se nogle billeder af din bil:wink_animate::wink_animate:

Så kom der svar :smile: Jo på et tidspunkt når jeg begynder, Er jo ved at samle stumper og der mangler stadig en del ting :(
Og har nok samme problem som mange andre her inde.. IKKE NOK FRITID :pissed:

Men Trollen er færdig mangler kun de nye lasker :-)