PDA

View Full Version : LC80 akslinger,FAQ-spørsmål-svar

jan terje
03-10-2007, 09:58
Er de samme bredde som akslinger fra 60 serien?
Hva er utvekslingen?
De har jo momentstag forran, og spiraler bak, men det burde vel ikke være umulig å bygge om til fester for bladfjærer?
Her skryter vel alle av sitt merke Thefinger men er de like sterke som Patrol GR akslinger?

Roger'n
03-10-2007, 10:45
Diffen i de akslingene er visst samme som Hilux men bredden er endel breiere, så tror faktisk dem er enda litt breiere enn Hj60 jeg. Kryssa i forakselen er også myye grovere enn både Hilux og Hj60 pluss at bremsene også er større...
Bygge om til bladfjærer er sikkert en smal sak for en mesterbygger som deg... Thefinger
Utvelklinga tørr jeg ikke si noen om men der er det jo litt å velge mellom siden man kan bruke Hilixdeler da..

jan terje
03-10-2007, 11:05
Diffen i de akslingene er visst samme som Hilux men bredden er endel breiere, så tror faktisk dem er enda litt breiere enn Hj60 jeg. Kryssa i forakselen er også myye grovere enn både Hilux og Hj60 pluss at bremsene også er større...
Bygge om til bladfjærer er sikkert en smal sak for en mesterbygger som deg... Thefinger
Utvelklinga tørr jeg ikke si noen om men der er det jo litt å velge mellom siden man kan bruke Hilixdeler da..

Fremdiffen er lik LC70 og er da en hi pinion. Bak diffen er lik HJ 60.

knixen
03-10-2007, 23:23
Foran har 80en 8" revers diff. Bak er den 9,5". Disse er mye bredere enn hilux/70/73 sine akslinger. Ronmaster har et sett til salgs, men uten sperrer (http://forum.h4k.no/viewtopic.php?t=1174)

Bytte til birfields fremme så er de vel skuddsikre??

Roger'n
03-11-2007, 01:35
Okay.. da lærte jeg litt her og. ;)
Hadde planer en gang om å montere slike aksler på jeepen, da spesielt en framaksel da den er det svake punkt i drivverket mitt og jeg fikk da vite at en Hiluxdiff passa rett inn foran og da tok jeg det bare for gitt at det var samme bak...

jan terje
03-11-2007, 08:50
Det var litt av en pris må jeg si.....
Men igjen, er de samme bredde som LC60 akslingene?

knixen
03-11-2007, 19:22
De finnes nok billigere andre steder for å si det sånn... ;)

Skal sjekke bredden...

knixen
03-11-2007, 19:35
Jeg tror bredden er lik på akslingene. Original utveksling på 80 aksler er 4:10, 60 har 4:11.

80 fram akselen er reverse cut, som gjør den mye sterkere enn std 8". Det er også high-pinion som er en fordel med heving.

Rukus
03-11-2007, 21:09
Men 80 akslingene har fortsatt samme svakhet som Hilux.....CV-leddene....:(

knixen
03-11-2007, 22:14
Hvis du leser i en tidlig post så står det at du bytter de ut med birfields...Thefinger

jan terje
03-11-2007, 23:05
Birfields & CV ledd er vel det samme? De er større på 80 akslingene, men nå har Longfield kommet med enda grovere saker til dem.

http://www.toyotasuperaxles.com/

Jan
03-11-2007, 23:19
Send en PM til Roger Myhre på offroad.no. Expert på alt av Toyota.

knixen
03-12-2007, 08:25
Birfields & CV ledd er vel det samme? De er større på 80 akslingene, men nå har Longfield kommet med enda grovere saker til dem.

http://www.toyotasuperaxles.com/

Ja, det er det samme... Var jo det jeg mente, mulig det var uklart... Tøft at longfield har kommet med sterkere saker...

Hvis du virkelig skal sjekke opp dette så kan du jo lese litt på .com siden, evt høre på nlck.no/forum

Rukus
03-12-2007, 19:37
Hvis du leser i en tidlig post så står det at du bytter de ut med birfields...Thefinger

Ja som sakt tidligere så er det jo det samme Thefinger
Å de er fortsatt en svakhet da....seff alt ettersom hvilke dekk å motor man skal ha. Ville ikke hatt det på en formula offroad for å si det sånn. Men på en liten lett bil med helt ok motor å f.eks 35" hjul så funker det

Tommy
03-12-2007, 19:42
Mulig jeg er ute å kjører litt her nå.. men har det for meg at en av svakhetene på disse akslene er kingboltene som på disse akslene bare er skrudd med to bolter...

jan terje
03-12-2007, 21:58
Etter det jeg vet er dette de sterkeste Toy akslingene. Det var bredden jeg lurte påcrossboned
Har lest litt på noen amrikanske forum, og ankepunktet deres er at de ikke passer serlig for montering i fjærblader. Det er vist styringen som det ikke er ombyggingsett lenger til for hi steer. Selvsagt ikke problem på en ren offroader, men hjemmelaget jalla mikk er ikke noe verken for helsa eller biltilsynetThefinger
Og de er samme bredde som 60.... Og med Bobbys CV ledd og stikkaksler er de nok skuddsikre nok for de fleste. Legg merke til att de leverer CV ledd til Dana 60 også!

knixen
03-12-2007, 22:42
Det finnes 9,5" framdiff også, fra 4x og 6x serien... De tåler mer enn de fra 80 serien...

Stian F
03-12-2007, 22:51
Det finnes 9,5" framdiff også, fra 4x og 6x serien... De tåler mer enn de fra 80 serien...

Det skal sies at CV leddet (og resten av navene) er de samme på 8" og 9,5" toyota aksler. Men hvis du bytter disse til noe forsterket tåler det bra mye mer.

BTW: Toyota har bare to størrelser på akslingene sine, 8" og 9,5" (kronhjul diameteren), men bredden varierer litt avhengig av om den kommer fra en 4x, 6x eller 7x. Tacomaen i USA skal komme med en 10,5" diff (bakaksel) ila. året.

Mulig jeg er ute å kjører litt her nå.. men har det for meg at en av svakhetene på disse akslene er kingboltene som på disse akslene bare er skrudd med to bolter...

De er festet med fire 10mm bolter hver. Man får også kjøpt nye "hus" med mulighet for 6 10mm bolter til hver kingbolt.

En ting som også er viktig for å holde disse akslingene i god form er å sørge for at messingforingene som lagrer opp CV-leddet ikke er for slitt.

//stian f

knixen
03-12-2007, 22:59
Godt at LC-gutta engasjerer seg!!! Flott med litt ekspertise på området...;)

jan terje
03-13-2007, 10:43
Godt at LC-gutta engasjerer seg!!! Flott med litt ekspertise på området...;)

Enig:)

Palle
03-13-2007, 13:48
=jan terje;9518]Etter det jeg vet er dette de sterkeste Toy akslingene. Det var bredden jeg lurte påcrossboned
Har lest litt på noen amrikanske forum, og ankepunktet deres er at de ikke passer serlig for montering i fjærblader. Det er vist styringen som det ikke er ombyggingsett lenger til for hi steer. Selvsagt ikke problem på en ren offroader, men hjemmelaget jalla mikk er ikke noe verken for helsa eller biltilsynetThefinger
Og de er samme bredde som 60.... Og med Bobbys CV ledd og stikkaksler er de nok skuddsikre nok for de fleste. Legg merke til att de leverer CV ledd til Dana 60 også!

Hej Jan Terje

Jeg har lige været ude med målebåndet, en 80'er aksel er 1600mm bred, målt hvor du spænder fælgen på.

Vi skifter frontdiff'en ud med en 45/60'er diff. og beholder yderdelene(birfields/cv.joint,etc.) fra 80'eren, da 8" diff'en helt sikkert ikke vil holde til vores brug.

Jeg siger bestemt ikke, at det er det rigtige, men den metode jeg bruger på Spirillen, når jeg/vi får tid til overs.

Jeg vil også lige nævne at, spirillen kører på 70'er aksler nu, og har ikke knust et eneste cv. joint endnu!!!
Og jeg har da været lidt oppe og flyve, med til tider hårde landinger, så jeg vil vove den påstand, at toyota aksler er meget stærke, men KAN ødelægges med vold.

P.s. du får snart nogle billeder af HJ45'eren, skal bare lige have dem ud af telefonen.

Mvh
Palle

jan terje
03-13-2007, 14:20
P.s. du får snart nogle billeder af HJ45'eren, skal bare lige have dem ud af telefonen.

Kan nesten ikke vente

Amund
03-13-2007, 15:21
Jeg er rimelig sikker på at 80-akslene har større birfields... hvertfall passer de ikke fra 60/70/40/hilux, som går om hverandre. Men det betyr jo ikke annet enn at det er dyrt med nye hvis de først ryker :)

Palle
03-13-2007, 16:05
Jeg er rimelig sikker på at 80-akslene har større birfields... hvertfall passer de ikke fra 60/70/40/hilux, som går om hverandre. Men det betyr jo ikke annet enn at det er dyrt med nye hvis de først ryker :)

Birfields er ca. 15mm større, kan gå ud og måle præcist, hvis det skal være?

For at bruge HJ4-6'er dif. skal du svejse 9,5" banjo'en over i 80'er akslen, dvs. du bruger drejeled, stikaksler og birfields fra 80'eren, den får vel egentlig et nyt navn "HJ60/80 hybridaksel"?

Min plan er at bruge "klumpen" fra en HJ61 med luftcylinder istedet for kabel, i bagenden, og ARB foran, jeg er nødsaget til at tage begge differentialer med, da gearingen heller ikke passer med 80'eren(kan ikke længere huske de forskellige gearinger).

Stian F
03-13-2007, 16:25
Jeg tror 80en har 104,6mm ytre diameter på birfielden og resten av land cruiserne har 90,5mm ytre diameter. Men det er vel uansett lurt å kjøpe forsterka ledd hvis man skal bruke bilen HARDT i skogen.

80en har også større antall tenner på kronhjul og pinjong, 41 og 10 noe som gir en 4,10:1 utveksling. 7x og 4x har 37 og 9 tenner som gir en 4,11:1 utveksling. Derfor er vel 80 diffen mer solid av konstruksjon.
60en har 37 og 10 tenner som gir 3,70:1 i utveksling.

//stian f

Palle
03-13-2007, 20:54
Jeg tror 80en har 104,6mm ytre diameter på birfielden og resten av land cruiserne har 90,5mm ytre diameter. Men det er vel uansett lurt å kjøpe forsterka ledd hvis man skal bruke bilen HARDT i skogen.

Det har du har ret i, jeg har for min del dog et pænt antal std. birfields liggende, og så længe jeg har det, vil nok bruge mit krudt et andet sted.

80en har også større antall tenner på kronhjul og pinjong, 41 og 10 noe som gir en 4,10:1 utveksling. 7x og 4x har 37 og 9 tenner som gir en 4,11:1 utveksling. Derfor er vel 80 diffen mer solid av konstruksjon.
60en har 37 og 10 tenner som gir 3,70:1 i utveksling.

//stian f

80er = 4.10:1 er rigtigt
Og jeg ved at der er en 37-9/4.11:1, men jeg også ved at der er forskel på om det er en HJ 4 eller 7, eller om det er en BJ 4 eller 7, da det er motoren der bestemmer gearingen, men som tidligere nævnt kan jeg ikke huske det, jeg skal nok lige få det tjekket i nærmeste fremtid, jeg har begge slags liggende, så det er bare lige at tælle lidt tænder.

EDIT "Forresten Jan Terje, er mailen med billeder gået igennem til dig, eller skal jeg sende dem på en anden mail adresse?"