PDA

View Full Version : har lyst på 4x4

vegsir
02-24-2008, 20:31
prøver å selge bilen min for å sannsynligvis kjøpe en 4hjulstrekker. lurer i den anledning på hvilke biler som er anbefalt? får jeg solgt bilen så har jeg ca 50.000 å bruke på dette. har mest lyst på et dieseldyr. med svære dekk, heving +++. lønner det seg å kjøpe en ferdig bil, eller å bygge selv?
tenker mest på noe ala kort pajero, evt pickup. må være noe som kommer godt frem i skauen i hvertfallgrnpirate

knixen
02-24-2008, 20:33
Det lønner seg ALLTID å kjøpe ferdig bygd! Hvis du virkelig skal finne noe bra til den prisen så må du lete litt... Hilux er fine biler;)

vegsir
02-24-2008, 20:52
Det lønner seg ALLTID å kjøpe ferdig bygd! Hvis du virkelig skal finne noe bra til den prisen så må du lete litt... Hilux er fine biler;)

er ikke sikker på hvor mye jeg vil legge i det. har ikke lyst å kjøpe en bil til 100k for å kjøre i skogen med.

måtte vel ha vært en turbodiesel i så fall. eller s er de jo skamdaue:eek:

Tommy
02-24-2008, 21:49
Regner med at su skal ha en bil med skilter, hva skal du bruke bilen til?
Mange å velge mellom i den prisklassen, Nissan Patrol, Toyota Landcruiser
SKal du ha 5 seter, eller er en toseters pickup nok.

Finken
02-24-2008, 22:01
En Landcruiser lj70/73 er vel kansje ikke så dumt heller?
Den har Turbo Diesel ifra 85 og oppover.

Får ikke så mye gromdeler til den som til en Hilux, men får det man trenger, heise sett. hjul og sperrer med tiden kansje.

Jeg har hatt 4 stk LJ70 og min erfaring er at de tåler bra med juling, tar seg greit fram, tøft med kort akselavstand, kan snu hvor som helst.

Hilux eller Landcruiser, er goe biler begge 2.
Toyota er jo driftsikkert og goe biler, er somregel rust som er det største problemet.

Slenger med et par bilder så ser du hvordan en Landcruiser kan bli med litt modifiseringer. Et par gromme eksempler kansje, men da ser du ptensialet disse har for og bli skikkelig gromme.

http://i144.photobucket.com/albums/r200/Finken/p1000286.jpg

http://i144.photobucket.com/albums/r200/Finken/lc_02-1.jpg

http://i144.photobucket.com/albums/r200/Finken/gledes_sen_045.jpg

vegsir
02-24-2008, 22:21
med skilter ja. skal brukes som arbeidsbil, og til vanlig kjøring+ leking i skogen.kjører eldre bmw nå så er jo et litt stort steg. men vil nok ha mere nytte av en 4x4. i forbindelse med jobb, og jeg har bikkje som ikke passer så godt i bmwen:confused:

det hadde gått greit med en 2 seter, men ville helst hatt en med 4/5 eller i hvertfall en med mulighet for det.

var tøffe de landcruiserene. hadde muligheten til å kjøpe en slik en for et år siden for en billig penge som trengte ny motor, men dum som jeg var så slo jeg ikke til.

men la oss si jeg kjøper en bil til ca 15-20.00 som kanskje trenger litt småfiks. hvor mye må jeg regne med å koste på for å heve litt og store dekk.

tenker da litt low budget.

Finken
02-24-2008, 23:54
Finn en bil som er vedlikeholdt, og at motor og gir er i orden, kjør en tur og få kjørt den litt skikkelig og se etter at alt er som det skal.

Toppene har lett for og sprekke ved skikkelig varmgang eller de blir ihvertfall skeive.

33 toms hul passer fint på lj70/73, det får du på uten og heise også, men må regne med litt subbing da.

Et sett med 33 toms hjul på felg får du nok ifra rundt 10000kr og oppover, da er alt nytt.

Jeg kjøpte 33 bfg mud på pro comp stål felg for noen år siden og da kosta det meg ca 13000.

Jeg heisa bare min på karroseriet for og få litt bedre plass til hjula, noen vil kalle det juks, men er billig, regn med et par tusen.

Eller du kan kjøpe deg et heise sett som heiser bilen på fjørene.
Rundt 10000kr

Siden du skulle ha arbeidsbil og sku ha med deg bikja så er kansje en 73 midt i blinken for deg, litt lenger enn en 70 og så er det bare og hive av taket om sommeren, det må væra litt tøft.

Men du sa budget, bodylift og 33 tommere, da blir den tøff.
Bodylift kan du jo bare fjerne igjen når du tar deg råd til og kjøpe heise sett.

vegsir
02-25-2008, 00:10
Finn en bil som er vedlikeholdt, og at motor og gir er i orden, kjør en tur og få kjørt den litt skikkelig og se etter at alt er som det skal.

Toppene har lett for og sprekke ved skikkelig varmgang eller de blir ihvertfall skeive.

33 toms hul passer fint på lj70/73, det får du på uten og heise også, men må regne med litt subbing da.

Et sett med 33 toms hjul på felg får du nok ifra rundt 10000kr og oppover, da er alt nytt.

Jeg kjøpte 33 bfg mud på pro comp stål felg for noen år siden og da kosta det meg ca 13000.

Jeg heisa bare min på karroseriet for og få litt bedre plass til hjula, noen vil kalle det juks, men er billig, regn med et par tusen.

Eller du kan kjøpe deg et heise sett som heiser bilen på fjørene.
Rundt 10000kr

Siden du skulle ha arbeidsbil og sku ha med deg bikja så er kansje en 73 midt i blinken for deg, litt lenger enn en 70 og så er det bare og hive av taket om sommeren, det må væra litt tøft.

Men du sa budget, bodylift og 33 tommere, da blir den tøff.
Bodylift kan du jo bare fjerne igjen når du tar deg råd til og kjøpe heise sett.

okei. da lærte jeg litti dag å:D blir nok en kort type i såfall. synes de er tøffere.

men åssen er det å få godkjent slike ting etterhvert?

FrolandPirates
02-25-2008, 08:26
ikke prøv å få dt godkjent i arendal hvertfall, der godkjenner de ikke hevesett og ikke større dekk enn 32". Samme hva du prøver på. Tro meg;)

Finken
02-25-2008, 12:03
Er nesten håpløst og få godkjent noe som helst sånn det er i dag.
Man kan jo prøve, men da må man bare manne seg opp tel ei papirmølle som ikke ligner noe og ha go tålmodighet.

Jeg har kjørt i flere år nå med altfor store hjul, blitt stoppa av politiet i rutine kontroller og de har ikke sagt så mye, de har faktisk vært mer interiserte og spurt litt om bilen og slik, men er kansje værre og bli stoppa i teknisk kontroll.

Må også kikke etter rust på disse bilene, spesielt ramma ifra bakhjulet og bakover.

Amund
02-25-2008, 13:21
Vi har et par forskjellige TUV-godkjente hevesett til LJ70-serien her på BG NOR, kan hjelpe deg med dekk og felger også men ikke med godkjenning av de :(

Har også godkjent heving for Hilux.

vegsir
02-25-2008, 17:40
ikke prøv å få dt godkjent i arendal hvertfall, der godkjenner de ikke hevesett og ikke større dekk enn 32". Samme hva du prøver på. Tro meg;)

vet en kamerat fikk godkjent hevesett på patrolen sin der. men han måtte inn 2 ganger for de likte ikke dekka hans, og ei heller lyktene.

men godkjenning er jo ikke førsteprioritert. og først å fremst så må jeg jo kjøpe bil før jeg i det hele tatt kan begnne å tenke på den papirmøllanewburn.

men du finken. tenkte på det du sa med toppene. åssen merker jeg om de er ødelagt da?

Finken
02-25-2008, 19:16
Tja, kjør den skikkelig varm, følg med på at temperaturen er stabil. Sjekk at det ikke lekker eller er vann i olja.
Kompresjon flyr ofte i kjølesystemet når toppen sprekker, det resulterer i at den blåser ut vannet og går varm.
Blåser jo topp pakning samtidig som toppen går, men er ikke sikkert du merker noe til en gåen topp pakning før du har kjørt den skikkelig varm og belasta den.

Prøv og finn et eksemplar som er bra vedlikeholdt, spesielt motor og driverk.

Og er det anonsert med at det er bytta deler for en masse kroner og gjort en masse, så kan man jo tenke seg hvordan tilstanden til det som det ikke er gjort noe med er.

Klart billigst og kjøpe ferdig bygd, men har mest trua på og kjøpe en original bil som ikke er herja med i skauen fra før av.
Lav km og nylig eu godkjent er jo sikkert no og kikke etter.

vegsir
02-25-2008, 19:22
Tja, kjør den skikkelig varm, følg med på at temperaturen er stabil. Sjekk at det ikke lekker eller er vann i olja.
Kompresjon flyr ofte i kjølesystemet når toppen sprekker, det resulterer i at den blåser ut vannet og går varm.
Blåser jo topp pakning samtidig som toppen går, men er ikke sikkert du merker noe til en gåen topp pakning før du har kjørt den skikkelig varm og belasta den.

Prøv og finn et eksemplar som er bra vedlikeholdt, spesielt motor og driverk.

Og er det anonsert med at det er bytta deler for en masse kroner og gjort en masse, så kan man jo tenke seg hvordan tilstanden til det som det ikke er gjort noe med er.

Klart billigst og kjøpe ferdig bygd, men har mest trua på og kjøpe en original bil som ikke er herja med i skauen fra før av.
Lav km og nylig eu godkjent er jo sikkert no og kikke etter.

så enkelt å sjekke ja. da skal nok til å med jeg klare å finne ut av det.

ligger jo en til 50.000 på autodb, med 36'' dekk som ser veldig tøff ut.

har å tenkt litt i de baner. finne en som er nogenlude original. og i god stand. vil helst slippe å skru meg i hjel for å få en evt bil i kjørbar stand, og slik som jeg vil ha den.

Finken
02-25-2008, 20:42
Den på autodb så jo tøff ut. Hadde ikke gått så altfor langt heller.
Den er jo kosta på litt i hjul og heise sett også.
Er jo heise sett og felger for over 20000 der.

vegsir
03-04-2008, 17:01
Den på autodb så jo tøff ut. Hadde ikke gått så altfor langt heller.
Den er jo kosta på litt i hjul og heise sett også.
Er jo heise sett og felger for over 20000 der.

ja likte den veldig godt. er noe veldig likt til den der jeg kunne tenke meg å ha. men jeg kom til å tenke på en ting. det er vel ikke noe sperre på disse bilene? må en regne med veldig mye mere slitasje hvis en monterer ordentlig sperre, eller blir det ikke mere slitasje av det? tenker da med fornuftig bruk i skog og mark og ikke på veien selvfølgelig:rolleyes:

Finken
03-04-2008, 17:16
Er no usikker på det med sperre, var lamell diff på den forrige min, men virker ikke som det er noe på den jeg har nå. Er no usikker på om de kommer med det originalt.

Sveiser du sperre så sliter det på driverk, foringer og hjul, men en arb, detroit locker eller lamell "sperre" (Diff Brems) sliter ikke på noe. En diff brems, altså lammel "sperre" kan slite litt på det jeg nevnte over her hvis den er stram nok, men det er ikke noe problem ved den originale diffbremsen.

vegsir
03-04-2008, 23:50
Er no usikker på det med sperre, var lamell diff på den forrige min, men virker ikke som det er noe på den jeg har nå. Er no usikker på om de kommer med det originalt.

Sveiser du sperre så sliter det på driverk, foringer og hjul, men en arb, detroit locker eller lamell "sperre" (Diff Brems) sliter ikke på noe. En diff brems, altså lammel "sperre" kan slite litt på det jeg nevnte over her hvis den er stram nok, men det er ikke noe problem ved den originale diffbremsen.

tenker da i på arb. er vel en helt annen verden med sperre vil jeg tro. åssen er det med eu-godkjenning og sperre? og hvor får man kjøpt slikt noe billigst? mener å ha lest en plass at kompressoren kosta rundt 2000 og så ca6000 for hver til forran og bak

Finken
03-05-2008, 06:00
Tror ikke Eu godkjenning og sperre er noe problem, så sant du ikke har diffbrems forann, da vil den vel væra no tung i styringa.

Arb er dyre ja.

Men har du fått kjøpt noe bil enda da?

vegsir
03-05-2008, 08:00
Tror ikke Eu godkjenning og sperre er noe problem, så sant du ikke har diffbrems forann, da vil den vel væra no tung i styringa.

Arb er dyre ja.

Men har du fått kjøpt noe bil enda da?

okei. taker for mange gode svar.

nei er ikke blitt noen bil på meg ennå, men vil prøve å lære mest mulig for å korte ned ventetida:rolleyes:

sivrt
03-08-2008, 14:40
Angående godkjenning i Arendal er ikke det noe problem hvis du har TUV papirer på settet. Vet om en med en Jeep Cherokee med 3" heving som ble godkjent der for ca 3-4 uker siden.

Men et spørsmål, hvorfor begrense seg til diesel?
Har hatt diesel selv også men nå er begge mine byttet ut til fordel for bensin.

Hvis du liker kort 4x4 som kommer seg godt frem i terrenget og ikke middels hadde det kanskje vært en ide å sett på Jeep Cherokee eller Grand Cherokee. Ville da gått for 4 literen som kom etter `91. Dette er en High output motor som gir flere hester og er mye mer pålitelig.
Burde finne en grei Cherokee til 50 lapper ihvertfall.
190 gamper kan være greit i mange tilfeller, spesielt i terrenget.

vegsir
03-08-2008, 17:46
Angående godkjenning i Arendal er ikke det noe problem hvis du har TUV papirer på settet. Vet om en med en Jeep Cherokee med 3" heving som ble godkjent der for ca 3-4 uker siden.

Men et spørsmål, hvorfor begrense seg til diesel?
Har hatt diesel selv også men nå er begge mine byttet ut til fordel for bensin.

Hvis du liker kort 4x4 som kommer seg godt frem i terrenget og ikke middels hadde det kanskje vært en ide å sett på Jeep Cherokee eller Grand Cherokee. Ville da gått for 4 literen som kom etter `91. Dette er en High output motor som gir flere hester og er mye mer pålitelig.
Burde finne en grei Cherokee til 50 lapper ihvertfall.
190 gamper kan være greit i mange tilfeller, spesielt i terrenget.

tankeleser du eller? har faktiskt begynte å tenke litt på at det ikke har så mye å si om det er bensin eller diesel, da det kostert omtrent det samme. bortsett fra at jeg har ''fri tilgang'' på gårdstank med blank diesel.crossboned

satt faktiskt å kikka på et jeep prosjekt fra arendal her om dagen. vår noen råe bilder der.

men åssen er det med kvalitet på jeep da? og forbruk på den 4l? synes bmwen min med 3.5l bruker mye. og en 4l med færre hk bruker vel ikke akkurat mindre

sivrt
03-09-2008, 06:18
Hvilket prosjekt da? Ikke umulig jeg vet hvem det er hvis han holder til i Arendalsområdet, he he..

Jeg synes kvaliteten er bra på Cherokee. Har ødelagt veldig lite på disse gjennom flere år i terrenget. Man må jo av og til fikse litt på de men det er vel normalt på litt eldre biler. Synes de tåler juling temmelig bra.

Angående forbruk så går de på rundt 1,5L/mil men det er ingen problem å få de til å bruke mer heller. Mange sier de kjører på 1,2-1,3 på mila også. Er av en eller annen grunn forskjeller på forbruk på disse motorene.
Min bruker rundt 2 liter men det er fordi akslingene ikke er drevet om til 33" hjul samt at oksygensensoren er ødelagt. Pluss at jeg bruker den mest til terrengkjøring og bykjøring.

Du må gjerne ta deg en tur ovenom meg så kan du se om du får noen ideer. Vi er en god gjeng på 4-5 Cherokeer pluss et par wranglere og et par Grander som kjører sammen også til stadighet. Du kan sikkert henge deg med oss en gang vettu..

jangunnar
03-09-2008, 08:57
Kom å kjøp min da vel, Står på Saltrød :)

-88 4.0l, manuell gir, bruker rundt 1,2-1,5.

Den blir Eu godkjent nå denne måneden.

vegsir
03-09-2008, 10:55
Hvilket prosjekt da? Ikke umulig jeg vet hvem det er hvis han holder til i Arendalsområdet, he he..

Jeg synes kvaliteten er bra på Cherokee. Har ødelagt veldig lite på disse gjennom flere år i terrenget. Man må jo av og til fikse litt på de men det er vel normalt på litt eldre biler. Synes de tåler juling temmelig bra.

Angående forbruk så går de på rundt 1,5L/mil men det er ingen problem å få de til å bruke mer heller. Mange sier de kjører på 1,2-1,3 på mila også. Er av en eller annen grunn forskjeller på forbruk på disse motorene.
Min bruker rundt 2 liter men det er fordi akslingene ikke er drevet om til 33" hjul samt at oksygensensoren er ødelagt. Pluss at jeg bruker den mest til terrengkjøring og bykjøring.

Du må gjerne ta deg en tur ovenom meg så kan du se om du får noen ideer. Vi er en god gjeng på 4-5 Cherokeer pluss et par wranglere og et par Grander som kjører sammen også til stadighet. Du kan sikkert henge deg med oss en gang vettu..

tror det var sånn en wrangler. med en haug med ekstra lys. og sånn et konsoll i taket, med sinnsykt mange brytere.

oi det var jo ikke småtteri de brukte heller:eek: til 50k får jeg en bil som det er gjort litt med da, eller bare en helt original? hvordan er disse å kjøre på vei med til vanlig? har hørt de er veldig stive.

den så jo ikke så aller verst ut den jangunnar. å mye skal du ha for den og hva er gjort?

Tommy
03-09-2008, 11:24
Prosjektet er Sondres, ligger under prosjeksidene.. en utrolig tøff bil..

sivrt
03-09-2008, 12:39
Da er det nok Sondre sin du har sett ja.. Han kjører med oss ofte han..

Du får nok en med High output til 50 men da helt orginal. Er ikke verst å kjøre langs veien disse. Vil faktisk påstå å si at de er nokså gode.

Synes ikke 1,3 - 1,5 L/mil er så galt hvis du tenker på at det er 190 hk og 4x4 inne i bildet..

Bergum
03-09-2008, 13:20
Bare husk at bak en heva HiLux, med store dekk, kommer det alltid en liten Suzuki med stort glis på sjåføren.... crossboned

jangunnar
03-09-2008, 14:47
den så jo ikke så aller verst ut den jangunnar. å mye skal du ha for den og hva er gjort?

Prisen ligger rundt 20-25 000, med Eu kontrollen i boks og veiavgiften betalt.

Det er ikke gjort så mye med denne, men jeg har byttet opphengskulene i fjor,
bytter ei styrekule nå, ny radiator i fjor, byttet alle tenningsdeler nylig, ny frontrute kommer inn om et par uker, byttet støtdemperene foran nylig.

vegsir
03-09-2008, 16:42
sivrt. klarer jeg o holde meg på 1.3 så er det ikke så galt det er jo omtrent det den bilen jeg har nå bruker. men er det med original dekk. eller med litt store?

bergum: suzuki blir litt for lite og pinglete. skal ha en bil som går ann å bruke til litt mere enn korte turer og skogsturer. og litt sikker i traffikken.

jangunnar. hm det kunne jo være interesant. må bare få solgt bilen min først.
men tenkte på med dekk og slikt de så jo ikke ut som original str.

pris på hevesett og slikt til disse. er det likt som til andre merker det eller? sånn ca 10k for et som hever 2-4tommer og er tuv godkjent?

er det diff sperre på de bilene eller er det noen som har? kikka litt på annonser og der var det noen som det sto at var sperre og noen sto det ikke på.

og åssen er kvaliteten på jeep. kontra f.eks patrol/toyota?

jangunnar
03-09-2008, 17:05
jangunnar. hm det kunne jo være interesant. må bare få solgt bilen min først.
men tenkte på med dekk og slikt de så jo ikke ut som original str.

pris på hevesett og slikt til disse. er det likt som til andre merker det eller? sånn ca 10k for et som hever 2-4tommer og er tuv godkjent?

er det diff sperre på de bilene eller er det noen som har? kikka litt på annonser og der var det noen som det sto at var sperre og noen sto det ikke på.

og åssen er kvaliteten på jeep. kontra f.eks patrol/toyota?

På min bil står det nå 31/10,5-15.
Er det ikke rundt 7500.- for et OME hevesett med Tuv papirer?

Det er ikke diffsperre på min ihvertfall.

Kvaliteten er det vel mange meninger om, men er vel ikke tvil om at Toyota er vanskelig å slå på kvalitet.

vegsir
03-09-2008, 17:14
På min bil står det nå 31/10,5-15.
Er det ikke rundt 7500.- for et OME hevesett med Tuv papirer?

Det er ikke diffsperre på min ihvertfall.

Kvaliteten er det vel mange meninger om, men er vel ikke tvil om at Toyota er vanskelig å slå på kvalitet.

mulig. kamerat betalte rundt 19 for et til patrolen sin.

nei det vet jeg jo. men du har vel kanskje enn viss ide? er jo klart det har mye med kjøremåte og vedlikehold som med alt annet. har du hatt noen problemer med din?

men jeg lurer på en ting. jeg har hele tiden trodd at 4l var v8. men er det egentlig rekkesekser?

jangunnar
03-09-2008, 17:20
mulig. kamerat betalte rundt 19 for et til patrolen sin.

nei det vet jeg jo. men du har vel kanskje enn viss ide? er jo klart det har mye med kjøremåte og vedlikehold som med alt annet. har du hatt noen problemer med din?

men jeg lurer på en ting. jeg har hele tiden trodd at 4l var v8. men er det egentlig rekkesekser?

4l er rekke seks, V8`n er 5,2 som står i Grand Cherokee.

Problemer og problemer, man må pleie en gammel Jeep med omhu.
Det er alltid et å annet å gjøre, men har ikke hatt noen store problemer.
Den har alltid startet og fungert.

Du må gjerne komme å prøve den en tur, så får du dannet deg et inntrykk av hvordan dette er.
Mitt tlf.nr er 938 25715
Jeg bor like ved siden av Statoil på Saltrød

vegsir
03-09-2008, 17:26
4l er rekke seks, V8`n er 5,2 som står i Grand Cherokee.

Problemer og problemer, man må pleie en gammel Jeep med omhu.
Det er alltid et å annet å gjøre, men har ikke hatt noen store problemer.
Den har alltid startet og fungert.

Du må gjerne komme å prøve den en tur, så får du dannet deg et inntrykk av hvordan dette er.
Mitt tlf.nr er 938 25715
Jeg bor like ved siden av Statoil på Saltrød

ja. en såpass gammel bil må en jo regne med at det noe småfiks på uansett.

det hadde vært gjildt å gjort det ja. mulig jeg skal ned på haugereid banen i påska med noen venner å kjøre litt. kanskje du kunne ha vært med da?

jangunnar
03-09-2008, 17:31
ja. en såpass gammel bil må en jo regne med at det noe småfiks på uansett.

det hadde vært gjildt å gjort det ja. mulig jeg skal ned på haugereid banen i påska med noen venner å kjøre litt. kanskje du kunne ha vært med da?

Det kan vi fikse, bare si fra så tar jeg en tur jeg.

vegsir
03-09-2008, 22:41
Det kan vi fikse, bare si fra så tar jeg en tur jeg.

det er fint. kan si ifra her å sende deg en melding eller noe når vi finner ut når vi skal dit.

sivrt
03-10-2008, 06:13
XJ er ofte levert med diffbrems men er aldri levert med orginal full sperre. Diffbremsen funker bra i terrenget hvis den er i orden. Jeg kjører med standard aksler på min og kommer nokså greit frem.

Vi skal sikkert også til Haugereid i påsken. Er nokså ofte der kan du si.
Sender du meg en mld når det blir kjøring på dere Jan Gunnar? til 911 05053.

Cherokee får du med 2,8 V6 - 2,5 firer - 4.0 Renix - 4.0 High output. De minste motorene sitter som regel i de tidligste modellene fra `85 til `90, Renixen får du fra `87 - `91 og den grommeste High output motoren fra `91 og oppover. 2,5 får du også i alle modellene.
Du får disse også med 2,1 Renault TD og 2,5 VM Motori TD. 2,5 TD kom i `95 og 2,1 TD er ikke å anbefale.

Ville absolutt gått for en 4 liter til denne bilen.

Jeg reiser hjem fra nordsjøen idag, du må bare ta deg en tur å kikke litt på våre XJ`s hvis du vil.. Nummeret mitt finner du over her..

vegsir
03-10-2008, 17:10
XJ er ofte levert med diffbrems men er aldri levert med orginal full sperre. Diffbremsen funker bra i terrenget hvis den er i orden. Jeg kjører med standard aksler på min og kommer nokså greit frem.

Vi skal sikkert også til Haugereid i påsken. Er nokså ofte der kan du si.
Sender du meg en mld når det blir kjøring på dere Jan Gunnar? til 911 05053.

Cherokee får du med 2,8 V6 - 2,5 firer - 4.0 Renix - 4.0 High output. De minste motorene sitter som regel i de tidligste modellene fra `85 til `90, Renixen får du fra `87 - `91 og den grommeste High output motoren fra `91 og oppover. 2,5 får du også i alle modellene.
Du får disse også med 2,1 Renault TD og 2,5 VM Motori TD. 2,5 TD kom i `95 og 2,1 TD er ikke å anbefale.

Ville absolutt gått for en 4 liter til denne bilen.

Jeg reiser hjem fra nordsjøen idag, du må bare ta deg en tur å kikke litt på våre XJ`s hvis du vil.. Nummeret mitt finner du over her..

okei. du må gjerne være med hvis vi skal ned der å kjøre. kan sende melding til deg å;)

men leste gjennom den dere kjøpsråd greia. og der sto det noe om litt svake stikk akslinger tror jeg det var. at det var fare for at de røk hvis man satte på litt større dekk, og kjørte litt røft. er dette et stort problem eller?

og det med ho. motor etter 91. hva er vanlige svakheter på de før det da?

jangunnar. er det diffbrems på din da? og forresten hva er km stand?

jangunnar
03-10-2008, 18:56
men leste gjennom den dere kjøpsråd greia. og der sto det noe om litt svake stikk akslinger tror jeg det var. at det var fare for at de røk hvis man satte på litt større dekk, og kjørte litt røft. er dette et stort problem eller?

og det med ho. motor etter 91. hva er vanlige svakheter på de før det da?

jangunnar. er det diffbrems på din da? og forresten hva er km stand?

Er faktisk ikke sikker på om det er diffbrems, har kjørt svært lite i terreng med den, men jeg skal sjekke det.
Km.stand er vel 275 000 om ikke jeg husker feil.

Stikkakslingene får vi teste i påska oppe på HaugereidThefinger

vegsir
03-10-2008, 19:06
Er faktisk ikke sikker på om det er diffbrems, har kjørt svært lite i terreng med den, men jeg skal sjekke det.
Km.stand er vel 275 000 om ikke jeg husker feil.

Stikkakslingene får vi teste i påska oppe på HaugereidThefinger

hm okei.

vi får finne på noe lurt der ja;)

sivrt
03-11-2008, 08:40
Synes egentlig ikke stikkakslene er så gale jeg. Jeg kjører på 33" og har ikke ødelagt noen enda. Men med ARB sperrer foran og bak med de dekkene må man nok være litt mer forsiktig.

Planen min er 2" mer løft og 35" eller 36" hjul men det blir etter e har byttet til kraftigere aksler.

vegsir
03-11-2008, 14:23
Synes egentlig ikke stikkakslene er så gale jeg. Jeg kjører på 33" og har ikke ødelagt noen enda. Men med ARB sperrer foran og bak med de dekkene må man nok være litt mer forsiktig.

Planen min er 2" mer løft og 35" eller 36" hjul men det blir etter e har byttet til kraftigere aksler.

okei. da blir det jo det med å kjøre med hodet som kommer inn danono

planen min uansett åssen bil det blir. må jo være 35'' eller større, godt heva. og med sperrer. må utkonkurere patrolen til vennen min. og allikavel bruke MYE mindre penger på det.

men chevrolet k5 da. noen som har erfaring me de? de er jo skamtøffe.

sivrt
03-11-2008, 20:06
Du trenger ikke 35 tommere for å utkonkurrere en patrol eller en K5. 31" på en cherokee er nok, he he.. Og det har jeg en pokal som bevis forThefinger
Kjørte da mot en K5 med 35", Hilux med 35" og en Zuki med 31" bl.a.
Med en orginal Cherokee med diffbrems og 31" MT/R altså..

Med 33" kommer du nok noe lenger..

vegsir
03-11-2008, 22:36
Du trenger ikke 35 tommere for å utkonkurrere en patrol eller en K5. 31" på en cherokee er nok, he he.. Og det har jeg en pokal som bevis forThefinger
Kjørte da mot en K5 med 35", Hilux med 35" og en Zuki med 31" bl.a.
Med en orginal Cherokee med diffbrems og 31" MT/R altså..

Med 33" kommer du nok noe lenger..

tenker ikke mest på slik utkonkurering da. men å ha en råere bil til en mye billigere penge.

må en heve en jeep for å få plass til 33tommere?

sivrt
03-12-2008, 05:42
Ja det må du. Du må heve den får å få på 31 tommere også.
Det holder med ca 2-3" løft for 31" , for å få på 33" må du nok opp i 5" ca for å få noe flex. Og flex er vel så viktig som store hjul.

Synes 33" ser helt greit ut jeg altså, he he

vegsir
03-15-2008, 00:20
Ja det må du. Du må heve den får å få på 31 tommere også.
Det holder med ca 2-3" løft for 31" , for å få på 33" må du nok opp i 5" ca for å få noe flex. Og flex er vel så viktig som store hjul.

Synes 33" ser helt greit ut jeg altså, he he

æh får man ikke på større hjul uten å heve? det var jo en smule deprimerende.

men hva synes folket om denne da?

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospect.pl?nr=1817896;username=

forresten vi skal ned på haugereid til torsdag satser vi på hvis det er fint vær. bare å slenge seg på;)

jangunnar
03-15-2008, 07:40
æh får man ikke på større hjul uten å heve? det var jo en smule deprimerende.

men hva synes folket om denne da?

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospect.pl?nr=1817896;username=

forresten vi skal ned på haugereid til torsdag satser vi på hvis det er fint vær. bare å slenge seg på;)

Jeg har 31" på min, men det er nok minimalt med flex å snakke om:p
Du bør nok heve ja, Sivrt har gjort det meste med disse Cherokee`ene så han vet hva han snakker om.

Toyotaen var tøff ihvertfall.

Er det fint vær så kommer jeg opp på Haugereid en tur på Torsdag, lenge siden jeg har vært der nå. Kan bli moro å kjøre litt offroad igjen.

vegsir
03-15-2008, 15:35
Jeg har 31" på min, men det er nok minimalt med flex å snakke om:p
Du bør nok heve ja, Sivrt har gjort det meste med disse Cherokee`ene så han vet hva han snakker om.

Toyotaen var tøff ihvertfall.

Er det fint vær så kommer jeg opp på Haugereid en tur på Torsdag, lenge siden jeg har vært der nå. Kan bli moro å kjøre litt offroad igjen.

ja. heving hadde nok kommet etterhvert vil jeg tro. men er jo endel biler som en får på 33 tåelig greit. så bare syntes det virka litt lite. men er kanskje bare meg som er litt kravstornono

har sendt melding til han å spurt om han kan være interesert i å bytte mot bilen min. så får krysse fingrene. den er jo tilnærmet perfekt slik jeg kunne tenke meg en bil. og så var det jo godkjent å greier.

det er bra. tviler på at vi reiser dit hvis ikke det er fint vær

vegsir
03-25-2008, 22:51
kan jo oppdatere litt her.

trodde faktisk at jeg hadde vært så heldig å få solgt bilen til en trønder her om dagen. men ser ut til at de har ombestemt seg da de ikke ringte om søndagen slik som han sa. og dessuten virka det som om faren til han som ringte var mere interesert i om vi skulle bytte ut noen maskiner som han hadde sett litt i bakgrunnen på¨noen av bildene av bilen min.

så nå skal jeg eu-godkjenne den. og så får vi se. er jo kommet en jeep til salgs her på forumet som frista VELDIG. selv om den koster jo sånn ca 3 ganger mere enn det jeg hadde tenkt å legge i bil denne gangen.

ingen som kjenner noen som vil ha en relativt sprek bmw?:wink_animate:

og kom gjerne med flere tips til bil. er plutselig veldig i tvil om jeg skal handle bensin, eller diesel. nå siden diesel er dyrere enn bensin. og de dieselbilene jeg sikler på bruker vel ikke noe særlig mindre drivstoff enn f.eks en jeep.

vegsir
06-16-2008, 23:26
har blitt litt forandring i planene. tror jeg selger sykkelen og beholder bmwen. fikk en tlf. tidligere i kveld, om jeg kunne tenke meg å ta en suzuki sj413. som delbetaling. sj er en av de bilene jeg egentlig ikke har vurdert. men tenker slik at blir dette noe av så har jeg solgt sykkelen+ at jeg har en ok begynner bil+en god slump penger til overs.

er en sj lett å få solgt videre når jeg er klar for noe annet? og har hørt litt om at 413 er dårligere til skogbruk, enn 410. er det så mye forskjell at det har noe å si for en nybegynner?

til sist må jeg komme med en liten innrømmelse. har blitt mye stort snakk om div. biler og utstyr, men skjedd ingenting. men sånn er det når en stadig tror ting går ens veiThefinger

ShuDuck
06-16-2008, 23:33
er en sj lett å få solgt videre når jeg er klar for noe annet? og har hørt litt om at 413 er dårligere til skogbruk, enn 410. er det så mye forskjell at det har noe å si for en nybegynner?
r

413 har flere og enklere muligheter for å modifisere enn 410. 410 har mindre motor og lavere utveksling som hovedforskjell. Mange vil påstå at 410 er bedre til skogsbruk enn 413 pga. utveksling. Men det er bare å sette i en fordelingskasse fra 410, krypekasse (4.16:1) eller enda lavere i en 413.

Så skal en modifisere så kjøp en 413, skal en ha den helt orginal, kjøp 410 :smile:

vegsir
06-16-2008, 23:43
413 har flere og enklere muligheter for å modifisere enn 410. 410 har mindre motor og lavere utveksling som hovedforskjell. Mange vil påstå at 410 er bedre til skogsbruk enn 413 pga. utveksling. Men det er bare å sette i en fordelingskasse fra 410, krypekasse (4.16:1) eller enda lavere i en 413.

Så skal en modifisere så kjøp en 413, skal en ha den helt orginal, kjøp 410 :smile:

okei, ja er mest at de er noe dårligere i skauen jeg har hørt. tenker mest mulig original. med noen greie dekk. har en kamerat som lagde krypekasse til 410en sin. så kan jo kanskje få han til å hjelpe å bygge en til megThefinger

hvis dette blir noe av altså:idea:

tror forresten det er denne bilen det er snakk om:http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospect.pl?nr=1902213;username=

HardKåre
06-17-2008, 10:29
Må ikke stole for mye på meg da jeg aldri har hatt Zuki selv, men DET er en bil jeg godt kunnet tenke meg å bytte ut Pajeroen med... Ville hatt en 413 helst, da den har større motor enn 410. Billig bil, billig utstyr. Liten og lett i skogen, god deletilgang, mye nytt "stæsj" å få tak i (sperrer, heving, krypekasser ol) Skal veldig lite til får å få bilen til å se heftig ut... Og DA får du solgt den videre... :wink_animate: Ikke veeldig god kjørekomfort, men det ER tross alt en gammel 4x4... :D

Er ikke uten grunn at disse bilene er veldig populære til å bygge om til biltrial fex...

vegsir
06-17-2008, 11:37
Må ikke stole for mye på meg da jeg aldri har hatt Zuki selv, men DET er en bil jeg godt kunnet tenke meg å bytte ut Pajeroen med... Ville hatt en 413 helst, da den har større motor enn 410. Billig bil, billig utstyr. Liten og lett i skogen, god deletilgang, mye nytt "stæsj" å få tak i (sperrer, heving, krypekasser ol) Skal veldig lite til får å få bilen til å se heftig ut... Og DA får du solgt den videre... :wink_animate: Ikke veeldig god kjørekomfort, men det ER tross alt en gammel 4x4... :D

Er ikke uten grunn at disse bilene er veldig populære til å bygge om til biltrial fex...

har prøvd både pajeor, og suzuki med light offroadkjøring. og må si jeg likte pajeroen bedre, selv om suzukien nok hadde bedre fremkommelighet. han vennen min som jeg nevnte over her har en ganske så heftig 410. heva, 33tommere,bushwacker+++ men synes allikavel ikke den har det råe utseendet som jeg liker. men er sikkert en smakssak.

men har ikke hørt noe mere fra han med 413. så etter min erfaring, så blir det nok ikke noe av:shaking: men erj o lov å håpeThefinger

Chri-ha
06-17-2008, 18:54
denne får du for 14000. ferdig heva, og store hjul.

Trenger litt fiks. årsavgift betalt. eu innen utgangen av oktober

vegsir
06-17-2008, 19:00
denne får du for 14000. ferdig heva, og store hjul.

Trenger litt fiks. årsavgift betalt. eu innen utgangen av oktober

hva betyr litt fiks? og hvor mye må gjøres før eu.kontroll? godkjent med hevinga?

er uansett ikke aktuelt å kjøpe noe før jeg får solgt enten sykkelen, eller bilen.

Chri-ha
06-17-2008, 19:25
84 mod bil, ombygd til spiralfjær bak. 91 mod 2,5 tdi motor, girkasse og drivverk. Og interiør. Interiøret er meget pent.

Bilen er heva med tuv godkjent trialmaster hevesett fra bg nord, og ruller på 35 12,5 15 dekk med veimønster. Bilen har t-max vinsj, og takstativ med 6 ekstralys. Og skjermbreddere i glassfiber.

Oppjustert turbotrykk til 1,1 bar, og greenfilter. Nye dysespisser i fjor høst. Så og si ny forstilling i fjor høst.

Overhalte starter og dynamo i vinter. Nye biltema 95 amp batterier i vinter.

Så til "sjarmen" ved en gammel bil

Er endel rust i ramma (merkelig da den visstnok var rustfri da jeg kjøpte bilen for 1 år og 9 mnd siden)
Dette må sveises før en evt. eu-godkjenning.

Det lekker også olje. Har tetta toppdekselpakningen, så nå vet jeg ikke hvor det kommer fra. Men er i bakkant av motor et sted.
Motoren drar for øvrig som en bøtte med møkk, og bruker litt vann. Men ingen utslag på temperatur, så tror toppen er bra. På meca mente de at timinga på diselspruten var feil, og justerte den. Og da gikk den bra en stund. Men så gikk den dårligere igjen.

Forstillinga slites fort med dekka som sitter på, og må kanskje justeres igjen, muligens bytte noen deler, men bytta både hovedsnekke, hjelpesnekke, endeledd og forstillingskontroll i fjor.

Girkassa raper inn i 2 gir, og tror det er slakk i utgående lager. Er vibrasjon ved pådrag, men kryssa er bra. Så overhaling eller bytte kan være lurt. Men virker sånn det er nå også.

Ellers så trenger den ny lakk, samt litt annet småfiks.

Pris på bil avhenger av hva som skal følge med.
Er mye deler her jeg kan selge løst, men tenkte jeg skulle se om noen med pågangsmot ville gå på denne. Årsavgift er betalt, skal eugodkjennes innen utgangen av oktober i år.

Står sånn til litt utpå sommeren, så begynner jeg å demontere tror jeg.

Chri-ha
06-17-2008, 21:12
Men bilen er i daglig bruk da:grinpimp:

vegsir
07-07-2008, 00:10
er nok desverre ikke interesert i den:smokin:

men begynner å bli rimelig gira på å få kjøpt bil nå.spesielt etter å ha vært med å pillt ut en motor på en 413. ok vel 2 timer med effektiv skruing.:idea så vurderer å kjøpe en billig billig bil.

hva synes dere om denne. er bremser og slikt noe dyre saker hvis resten er i ok stand?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13968153&sid=xz8rcaYSV9z410218&WT.svl=Bilde

Geir
07-08-2008, 14:44
virker som en grei bil det , med rust , som alle sukier har....

løp å kjøp , presse prisen ned litt til da mhm

angående bremsene er det kanskje ikke mere enn litt pussing og smøring som skal til.

lest kun siste side i tråden din , og er ikke i tvil selv hva jeg skulle valgt , nemlig en eller annen type suki!

vegsir
07-08-2008, 23:18
virker som en grei bil det , med rust , som alle sukier har....

løp å kjøp , presse prisen ned litt til da mhm

angående bremsene er det kanskje ikke mere enn litt pussing og smøring som skal til.

lest kun siste side i tråden din , og er ikke i tvil selv hva jeg skulle valgt , nemlig en eller annen type suki!

enda mere end enn 5??

ser på suzuki som en begynnelse. hadde egentlig tenkt til å få solgt et av kjøretøyene mine før jeg kjøpte noe nytt, men lysten begynner å bli vel stor nåThefinger

får ringe han å høre en dag da:idea:

Geir
07-09-2008, 12:12
5 må være en grei pris det vil jeg tro....

Sukier er greie biler , men er langt mellom bilene som er verd stort mere enn ca den prisen , dette mest pga rust --> og det finnes det mye av på disse bilene.

Om du kun skal ha bilen i terrenget er FØRSTE BUD å bygge deg et VELTEBUR :smile:

lykke til med suzuki da!

vegsir
07-09-2008, 15:52
5 må være en grei pris det vil jeg tro....

Sukier er greie biler , men er langt mellom bilene som er verd stort mere enn ca den prisen , dette mest pga rust --> og det finnes det mye av på disse bilene.

Om du kun skal ha bilen i terrenget er FØRSTE BUD å bygge deg et VELTEBUR :smile:

lykke til med suzuki da!

ja. som sagt var med å skrudde på en i helga. og var utrolig lett å skru på. men den vi skrudde på var rusta hull i alle hjulbuer. ser for meg at det er en drittjobb å få fiksa:pissed:

ja såpas har jeg og skjønt. men hvordan er det å få laget noe ikke får bilen avksilta i første kontroll, men samtidig er trygt. det holder vel ikke bare å ha en bakpå planet som går helt inntil hytta. må vel få til noe ved frontruta også?

og bare for å si det som det er. er absolutt ikke sikkert det blir noen bil med det første.:eek::maggie:

Geir
07-10-2008, 12:36
om det blir bil eller ikke......

viktigste er sikkerheten uansett.
bygger du deg et bur i bilen , sliter du om du skulle treffe på en tekn.kontroll eller skal vise bilen hos BT.- bur i bil får man vel strengt talt ikke godkjent lengre.

demonterbart 6punkts-bur kan lages (ikke godkjent på vei men men) , vil anbefale deg å bygge ett bur som har alle 6 festepunkter direkte til rammen (flenser med bolter f.eks.)
-å feste buret til ett veigt og rustent karrosseri er bare tull.

har sett sukier uten bur som 'bare' har lekt seg i terrenget og taka , bare med nød å neppe føreren ikke skada seg stygt.

vegsir
07-10-2008, 18:32
om det blir bil eller ikke......

viktigste er sikkerheten uansett.
bygger du deg et bur i bilen , sliter du om du skulle treffe på en tekn.kontroll eller skal vise bilen hos BT.- bur i bil får man vel strengt talt ikke godkjent lengre.

demonterbart 6punkts-bur kan lages (ikke godkjent på vei men men) , vil anbefale deg å bygge ett bur som har alle 6 festepunkter direkte til rammen (flenser med bolter f.eks.)
-å feste buret til ett veigt og rustent karrosseri er bare tull.

har sett sukier uten bur som 'bare' har lekt seg i terrenget og taka , bare med nød å neppe føreren ikke skada seg stygt.

stemmer det. har fått noen råd og tips av han jeg hjalp å skru litt.