PDA

View Full Version : Håndholdt CB radio

sivrt
02-27-2008, 01:43
Tenkte å montere en CB radio i den andre jeepen min også. Skal montere en Danita 640 i XJ`n min. Har en WJ V8 som jeg kunne tenkt meg radio i også men er litt skeptisk med tanke på å bore hull til montering av radio i denne.

Det jeg lurte på var om noen hadde erfaring med håndholdte CB radioer her inne. Er disse gode nok til treffbruk, dvs ca 5 km rekkevidde. Den jeg har sett på har også mulighet for tilkobling av ekstra antenne. Det burde vel gjøre den like god som en fastmontert en?

Her er en link til den jeg tenker på.. Den øverste på siden, en Midland Alan 42 Multi.
http://www.emes.no/handholdte27mhz.htm

Noen som har synspunkter?

Noen fordeler jeg ser med en håndholdt CB er f. eks
- Kan brukes i flere biler.
- Kan brukes ved spotting i terrenget.
- Ingen monteringshull eller trekking av antennekabel/strømkabel.
- Kan bygges om fra batteri til 12V, noe som ikke gjør den særlig større enn en vanlig mic bortsett fra den lille antennen.

Bergum
02-27-2008, 08:18
Helt topp den, til korte avstander.
Du kan sette på ekstern antenne, og da er den nesten like god som alle andre...

Bakdelen med disse er at høytaleren ikke er så gode.
For ditt bruk, er følsomheten ikke et tema :-)

Løp å kjøp....

sivrt
02-27-2008, 19:21
Takk for bra svar Bergum.. Blir vel en sånn en da..

Ser for meg at den kan være endel mer anvendelig enn en fastmontert en..

Kommer muligens til å montere en glassantenne på Åtteren til denne etterhvert. Blir bedre rekkevidde og er ikke så voldsom utseendemessig. Holder sikkert til mitt bruk uansett. Blir større antenne på XJ`n og det er jo den som skal brukes på treff o.l mest.

Bergum
02-27-2008, 21:28
Glassantenne på et så svakt apparat....hrmnf nono

sivrt
02-27-2008, 22:12
Hvorfor det? Synes det ser ut som denne har den samme spec`en som en fastmontert. Sender effekt 4 watt også..

Er det noen andre antenner som egner seg bedre til en håndholdt radio. Og i tilfelle, hvorfor det?

Bergum
02-27-2008, 22:29
En glassantenne har du spole mot spole. Den er det tap i.
Den kan ikke ha lioke god gain som den andre.

sivrt
02-28-2008, 02:46
Men den vil vel allikevel være bedre enn den antennen som er på den håndholdte? Tenkte å ha glassantenne pga at den blir litt anonym og ikke stikker seg så mye frem.

Den håndholdte CB`n er jo lik i utførsel som de fastmonterte. Er 4 watt sendereffekt ihvertfall.. Glassantennen vil vel funke like bra på denne som en fastmontert?

Har en kompis som har glassantenne og han hører ihvertfall andre kilometervis borte.

55gummi
02-28-2008, 12:06
Men den vil vel allikevel være bedre enn den antennen som er på den håndholdte? Tenkte å ha glassantenne pga at den blir litt anonym og ikke stikker seg så mye frem.

Den håndholdte CB`n er jo lik i utførsel som de fastmonterte. Er 4 watt sendereffekt ihvertfall.. Glassantennen vil vel funke like bra på denne som en fastmontert?

Har en kompis som har glassantenne og han hører ihvertfall andre kilometervis borte.
Uten å ha testet dette selv, tror jeg at den orginale antenna er bortimot like god som ei glass ant. Om du har mulighet til å bruke magnetfot ant. er det å anbefale.

sivrt
02-28-2008, 20:08
OK. Får teste litt å se om det er behov for ekstern antenne. Er jo en god gjeng med jeepers her nede nå med radioer i bilene så det skulle la seg gjøre. Hvis den klarer mellom 5 og 10km så er det godt nok i denne bilen..

I XJ`n blir det Danita 640 og 150 cm lang Alan S9 antenne etterhvert..