PDA

View Full Version : Har lyst på k5!

martin
03-12-2007, 18:48
Som over skriften sier har jeg extremt lyst på en k5 og etter og sett litt på bildene her fikk jeg ihvertfall ikke mindre lyst på!!!!!!!!
Men jeg har ingen erfaring med disse så derfor lurte jeg på om det er noe spesielt jeg må se etter når jeg skal ut på handle tur? Har tenkt på pris klasse: 20000-30000

EKJ
03-12-2007, 23:14
Heisann, ute etter å kjøpe K5!!:cool:

Det skal vel sies at man ikke skal være redd for å bli svart på henda når man ha en sånn bil, men det er jo sånn det er med alle gamle biler. Bortsett fra at gamle chevy har en sjarm som er uslåelig på mange måter. har du først hatt en, klarer du deg ikke uten i lengre perioder.

For 20-30000 kr begynner det å komme endel biler tilsalgs for, men tilstanden er ofte så som så. Ofte er det gjort raske og billige løsninger på mange ting, som igjen ikke er særlig holdbart i lengden.

Hva skal du se etter når du skal ha deg bil:

Rust:

Alt som heter innerskjermer, og hjulbuer er utsatte steder, bak forsetene og de siste 30-40 cm på larosseri og tverrgående rammebjelke er vel det du bør se mest på.

Teknisk:
6,2D:eek: he he, neida, motorene er ikke ille, men trenger en god del mere omsorg en lillebroren 350.
dra opp peilepinne og sjekk olje, er det olje? ser det ut som olje? Dra av pinnen på fingrene, får du tørket av fingrene med et papir uten å være svart på fingrene resten av dagen er det mest sannsyneligvis passet litt på.
hvordan er kaldstart egenskaper? Tungstartet bil kan være glødeplugger ca1000kr , glødekontroller ca 700 kr matepumpe ca 500kr,disel pumpe, dyser, lav kompresjon.
Ta av oljepåfylling når den går,(denne finner du rett bak kjølevifta) står oljedampen opp her eller i pulser er det ofte gjenomslag.
Sjekk for oljesvetting i bakkant på topper, se også når den går. Toppakninger kan være nært forestående. (toppdeksler kan lure deg her, da disse ofte lekker)
Sjekk at det ikke bobler i ekspansjonstank når kald/varm
Sjekk radiator, disse er ofte råttene på sidene
Sjekk for lekkasje ut av converter hus, drypper det svart olje her er den bakre simering på tur. lite morsom jobb og skifte.
Gear:
Gearer den mykt uten for støre rykk og napp er den grei, den skal ikke slure eller nøle på girene. Girer den ikke før på høyt turtall er det noe galt. dette kan komme av forskjelige ting avhengig av hva slags gearkasse som sitter på den. Olja skal være lys og ikke lufte som godt stekt åbbor.
Aksler
endeledd og draglink: få noen til å dra rattet frem og tilbake, kipper kulene opp og ned/ frem og tilbake er disse ferdige.
bærekuler: Jekk opp og bryt dekket frem og tilbake med godt tak på kl 12 og 6 på hjulet, Du kjenner fort hjullager og bærekuleslark på denne måten. Sjekk kryss i framaksel, disse får ofte juling og det er lett å kjenne slark
Sitter det autonav på den kan du regne med at du har kastet disse innen vinteren er tilbake.
Bakaksel: Sjekk for lekkasje på simmering pinion og at det ikke er bløtt ved bremsetrommel/skjold. dette tyder på enten akseltetninger eller bremsesylindre. Sjekk om det er nok i bremsevæskebeholder.
Innvendig/utvendig:
Sjekk dørhengsel v.s Slark?
titt under dashbord ved rattaksel og sikringsholder. Her kan det fort avsløres om petter smart har vært ute med blåtjuver, 70 meter ledning, loddebolt og tjæreteip.
Er det bil med AC prøv funksjoner til dysene. Du skal høre at vakum flytter spjell når bilen går, og du skal ha luft ut fra alle dyser. Virker ikke dette er det defekt vakumpumpe eller andre defekter/lekkasje i dashbord.
Sjekk tepppe på passasjersiden er det bløtt, sjekk under dashbord for å se at ikke varmeapparat register renner.
Sjekk el vinduer/sentrallås
Sjekk ledningsnett i motorrom ved bremsekraftforsterker. Her gjøres også mye rart.

Nå har du litt å se etter. Ha en god jakt
Mvh Eyvindcrossboned

Oddimann
03-13-2007, 07:13
Jeg banner og steiker når jeg leser dette,Ikke misforstå, men hadde jeg bare visst om denne siden her når jeg kjøpte bilen.Jeg kjøpte bilen med tanke på restaurering,så jeg var ikke så nøye på hvordan den var.Men det hadde vert fantastisk godt med denne infoen før jeg kjøpte bilen.
Så Martin,her har du fått god hjelp og tips.

martin
03-13-2007, 07:25
takker for svar.Men nå har det seg slik at jeg er ingen mekaniker men kan vel litt etter og hatt en hel haug av gammle biler.Er det bare skruing på disse bilene? Den "kjøps sjekken" jeg fikk her var jo en grei beskrivelse.
Er litt redd for og skaffe meg alt for mye jobb

Red_Baron
03-13-2007, 08:10
takker for svar.Men nå har det seg slik at jeg er ingen mekaniker men kan vel litt etter og hatt en hel haug av gammle biler.Er det bare skruing på disse bilene? Den "kjøps sjekken" jeg fikk her var jo en grei beskrivelse.
Er litt redd for og skaffe meg alt for mye jobb

Dette er en veldig grei beskrivelse EKJ kommer med her, men ikke la deg skremme. Hvis du finner en K5 uten NOEN av disse feilene til 20-30K er du heldig og kjøper den bilen med en gang. (Eller sier ifra til megThefinger )

Lykke til med kjøp av Blazer! Fete biler med masse sjarm!

Ps Har forresten en med de fleste feilene som EKJ skriver hvis du vil ha den! Thefinger Thefinger

Chevy-Sheriff
03-13-2007, 12:55
Kjempebra huskeliste Eyvind !

La den til i nyttige linker ! :)

martin
03-13-2007, 14:00
Ps Har forresten en med de fleste feilene som EKJ skriver hvis du vil ha den! Thefinger Thefinger[/QUOTE]

vist du fikser dem så Thefinger Thefinger
Neida er ikke skremt.Bare forsiktig.
jeg må få solgt pajan før jeg får handla meg noe k5 allikavel så da er det bare og vente og se....

Oddimann
03-13-2007, 14:48
Når jeg kjøpte bilen,så tenkte jeg ganske kjapt : Jeg må ha en dele bil,enkelt og greit.Jeg betalte 18000,- for den,og som oftest,du får det du betaler for.Men det er jo en viss sjarm og,kose deg med en fin fin hobby,banne litt,mekke litt,og maaaase tenking.Og jeg er vel som deg,ingen mekaniker,men får alltid tips og råd her inne.Så for all del,bli ikke skremt.
Har nettop tenkt tanken på å kjøpe meg en som er kjørbar og ikke for mye feil,slik at det kan bli litt kos innimellom og:) :)
Uansett,lykke til.
PS: Jeg har en liten tilleggsopplysning som kansje er viktig.På min K-5 så var det en del sprekker i ramma ved styresnekka,3-4 stykker.Dett er er visstnok ett tegn på at den er kjørt som offroad en stund,har jeg lest ihvertfall.

martin
03-13-2007, 19:40
hmm det var jo en kjekk opplysning.det er vel som du sier man får det man betaler for.Har sett på ett par stykker så vi får se hva som skjer.. har jo noe j.... lyst på,det er som dem fleste har skrevet en bil med mye sjarm

Oddimann
03-14-2007, 06:44
Jeg har alldrig vert i tvil.Har hatt en sånn bil i tankene i mangen år,og nå når barna er på vei ut av huset,og jeg kan få litt "kvalitetstid":D ,og har tid til meg selv,så ble det en K-5.
Sender med 2 fine bilder som du kan tenke på i natt:D :D