PDA

View Full Version : hilux axlar

Nutti
03-07-2008, 14:33
jag har en polare som funderar hårt på att skaffa en spärr till sin hilux LN 110 årsmodell -90. Jag försökte leta på internet vilka axlar han skulle kunna ha och kom fram till 7,5" 27 spline framaxel och 8" 27 spline bakaxel. Stämmer det? Har även hört rykten om att det inte lyckas med någon annan spärr än ARB till framaxeln? Hittade annars billiga lock-right och detroit locker på e-bay, men funkkar en locker menad för en 7,5" axel i en 8" axel?

Fick även hans tillverkningsnummer:
JT132LNB809000156
LN110L-CRMDSW
033FK 81G283G58

efter vidare forskning kom jag fram till G283 = G = 8.0" diff, 28 = 4.30 utväxling, men vad betyder 3:an?

Mvh. Fredrik

knixen
03-07-2008, 21:31
Du får arb eller detroit true track til framdiffen. Han har ifs (independent front suspension) og det er 7,5" framdiff.

Det er 8" bakdiff. Her finns mange valg for locker... Hvis auto-locker er tingen så anbefaler jeg aussielocker. Ellers går man for ARB.

Det funker ikke med 7,5" deler i en 8" diff eller motsatt.

Vet ikke hva 3-tallet står for...

Rukus
03-08-2008, 07:07
Det er 30 spline på en 8" diff.

Nutti
03-08-2008, 07:53
Det er 30 spline på en 8" diff.

här står det 27 spline http://home.4x4wire.com/erik/diffs/#v6/turbo....vill bara ha reda på exakta antalet splines i diffen så han får köpt en spärr åt sig

Gi Gass
03-08-2008, 09:23
3'an står for LSD

http://www.geocities.com/kalalahti/dataBySubject/AxleCodes.html

Rukus
03-08-2008, 09:27
här står det 27 spline http://home.4x4wire.com/erik/diffs/#v6/turbo....vill bara ha reda på exakta antalet splines i diffen så han får köpt en spärr åt sig

Det står at pinionen har 27 spline. Selve diffen har 30 spline ;)
er vel en grunn til at det finnes Longfield 30 spline til Toyota 8" diff :cool:

Nutti
03-08-2008, 16:50
Det står at pinionen har 27 spline. Selve diffen har 30 spline ;)
er vel en grunn til at det finnes Longfield 30 spline til Toyota 8" diff :cool:

det har du tammefan rätt i Thefinger tackar för infon! :)

Lars'ern
03-08-2008, 23:33
Du får arb eller detroit true track til framdiffen. Han har ifs (independent front suspension) og det er 7,5" framdiff.

Det er 8" bakdiff. Her finns mange valg for locker... Hvis auto-locker er tingen så anbefaler jeg aussielocker. Ellers går man for ARB.

Det funker ikke med 7,5" deler i en 8" diff eller motsatt.

Vet ikke hva 3-tallet står for...

Jeg kan bekrefte att Detroit True Track foran og Aussielocker bak fungerer! Har det selv på min -94 LN110, det er helt greit å kjøre med også. Har ikke vært så mye offroad, men har blitt noen km på glatte vinterveier, og litt tørr asfalt. Kommer noen lyder fra bakakslingen og litt slakk der pga locker'en, ble litt tyngre på rattet pga True Track'n, samt att den drar litt rett frem i svinger.

Nutti
03-09-2008, 09:30
hur pass bra funkkar detroit truetrac då? Jag kollade på deras hemsida och där förklarar dom att drivkraften flyttas över till det hjul som har mest grepp. I mina öron låter detta som om det aldrig ger 100% spärr till båda hjulen? Och hur pass bra ger den över kraften till det hjul som har mer grepp då? Låt oss säga att man råkar ut för en situation där man har förar sida i ett dike på vintern och på passagerarsida är det is underlag. Ger den faktiskt då över kraften till hjulen som är i diket och inte till det hjul som går lättast runt?

Skriv gärna om erfarenheter, dom väger mer än papperfakta Thefinger

Lars'ern
03-09-2008, 20:40
hur pass bra funkkar detroit truetrac då? Jag kollade på deras hemsida och där förklarar dom att drivkraften flyttas över till det hjul som har mest grepp. I mina öron låter detta som om det aldrig ger 100% spärr till båda hjulen? Och hur pass bra ger den över kraften till det hjul som har mer grepp då? Låt oss säga att man råkar ut för en situation där man har förar sida i ett dike på vintern och på passagerarsida är det is underlag. Ger den faktiskt då över kraften till hjulen som är i diket och inte till det hjul som går lättast runt?

Skriv gärna om erfarenheter, dom väger mer än papperfakta Thefinger

Detroit Truetrack er en tannhjuls LSD, alltså ikke en sperre, så en del av kraften går til hjulet som går lettest rundt ja, men en del går også til det andre. Fint å bruke foran. Merker att den drar på begge hjulene på glatte veier, har ikke fått prøvd den så mye offroad ennå.

knixen
03-09-2008, 23:47
True track fungerer veldig bra, det er en no-brainer. Du trenger ikke tenke på den, bare å kjøre og den er der når du trenger det. Vil påstå at jeg tok meg 50% bedre frem med den kontra åpen diff foran. (jeg solgte min til larsern fyi).

Det er ikke en fullgod sperre, men den gjør virkelig jobben! Anbefales!!

Nutti
03-10-2008, 11:57
intressant....så den funkkar ändå så pass bra...då ska jag tipsa min polare om en sådan! tackar för all info!