PDA

View Full Version : Gassflasker

Berge-Olsen
03-13-2007, 13:43
Jeg har en 10 liters CO2 flaske som jeg eier, er det OK å fylle Argon/CO2 mix på denne? Evt. er det forskjellig innmaten i CO2 vs Argon/CO2 mix flasker?

PS: Jeg skal ikke på Aga for å fylle gass, har egen tjuvkobling for å "knabbe" hos ett lokalt verksted.crossboned

Helium
03-19-2007, 23:01
Er flaska tom ? Er den det så er det ikke noe problem å fylle over. Husk å fylle sakte over.
Det er best å oppbevare flasker med litt trykk på for å unngå kondens på flaskene.

V10
04-14-2007, 02:32
Jeg har to snart tomme flasker med acetylen og oksygen, hvor kan jeg fylle disse? Husker ikke nøyaktig hvor store, men ca 1 meter høye....
Fikk flaskene av en som skulle hive dem, de var da halvfulle, og de er omtrent 7 år gamle.

Laredo
04-26-2007, 21:44
Hvordan lager man en "tjuvkobling" for å fylle fra en flaske til en annen?

Var på Tess......... De kunne ikke lage slange......
Det var spessielle gjenger på gassflaskene....påstod de.
Tips.

AndersE

yeyeye
04-26-2007, 22:27
Jeg lagde meg en slik tjuvkoblingsslange for noen år siden, da brukte jeg orginalmutteren/kuplingen fra 2 stykk defekte sveisgassmanometer,kappet disse og brukte en Ermeto høytrykkskobling som ble dradd fast på røret til orginalkuplingen, derfra brukte jeg en høytrykksslange som er godkjent for 300bar. Oksygenflaska kan muligens ha like gjenger som sveisgassflaskene, men acetylenflaska har innvendige gjenger.
Om dere tjuvlåner litt sveisgass, så går dette helt greit, men oksygen bør dere være litt forsiktig med.
Acetylen BØR dere aldri fylle over, dette er veldig farlignono . Hær er flaskene også veldig spesiele innvendige, er vist et slags skum/porøst materiale inne i flaskene. Disse flaskene blir fylt veldig sakte til gassleverandørene også, er fare for at atomene begynner å spalte seg og flasken overopphetes og BANG!!!!!newburn Ikke alt jeg husker om dette mere, her er det uansett snakk om høyt trykk og farene ved det, og acetylen som ikke er helt stabilt. Oksygen gjør jo selv støv eksplosivt, så farlig som f det også.
Lykke til, men vær forsiktig da!
AR

Chevy-Sheriff
04-27-2007, 12:22
Jeg har to snart tomme flasker med acetylen og oksygen, hvor kan jeg fylle disse? Husker ikke nøyaktig hvor store, men ca 1 meter høye....
Fikk flaskene av en som skulle hive dem, de var da halvfulle, og de er omtrent 7 år gamle.

Du må få noen som har flaskeleie på slike flasker fylle dem for deg.

hvis ikke blir de baslaglagt!!!!!