PDA

View Full Version : 1600 8V vitara motor i 413 spørsmål

Espen
03-13-2007, 13:59
Har prøvd og lest meg opp på forskjellige nettsteder nå. Lurer fremdeles på om jeg skal ta arbeidet og montere 1600'n og beholde den elektonisk innsprøytningen + ledningnett, ecu osv.., eller bare bytte over innsuget fra 1300 motoren og bruke weberen og en elektrisk bensinpumpe?

Hva er forskjellen rent ytelsesmessig?

tåffår
03-13-2007, 15:35
Har barra ein ting å sei: ta deg bryet..

PS; bygg 2" eksosanlegg samtidig...

tåffår
03-13-2007, 15:42
Hva er forskjellen rent ytelsesmessig?

Ja ka skal eg sei, du kjenner ikkje igjenn bilen.. Prøvde min opp Lier-bakkane(sikkert ukjent fårdeg, men dei som veit om den veit at den er lang å hard) kjørde på 4 og den akselrerte til fra 70 til 100 uten problem, kunne trødd på meir men var så mange søndagskjørere, tilsvarande med fruens SJ må ein ha god fart i 4 før ein begynner på bakken får å komma opp i nogenlunde fart..

Tenk deg sjøl, du ganger jo nesten HK`n med 1.5

ShuDuck
03-13-2007, 15:42
Hadde weber før og har FI nå. går aldri tilbake

Ed: Weberen funker nok super hvis du før den 1oo% instillt. Den jeg hadde(er det den du har nå?), monterte jeg baklengs så den ikke daua i oppoverbakke, og justerte nåla så den ikke stoppa ved hard oppbremsing. Før jeg gjorde det stoppa den bare jeg så et rødt lys. og før jeg snudde den var den umulig i terrenget og i oppoverbakke. Sidenlengs (og vel så det) gikk den fint

Men uansett så blir det aldri så bra som FI. TBI fra suzuki er veldig enkelt, og lett å finne ut av.

Når det gjelder ytelse så ble den mulig en smule sprekere med FI enn Weber, men vanskelig å bedømme da jeg fikk 17% redusert utveksling samtidig som jeg fikk FI (ikke vitara FI). Både vitara FI og weber vil gå i panseret.

Espen
03-13-2007, 16:40
Hadde weber før og har FI nå. går aldri tilbake

Ed: Weberen funker nok super hvis du før den 1oo% instillt. Den jeg hadde(er det den du har nå?), monterte jeg baklengs så den ikke daua i oppoverbakke, og justerte nåla så den ikke stoppa ved hard oppbremsing. Før jeg gjorde det stoppa den bare jeg så et rødt lys. og før jeg snudde den var den umulig i terrenget og i oppoverbakke. Sidenlengs (og vel så det) gikk den fint

Men uansett så blir det aldri så bra som FI. TBI fra suzuki er veldig enkelt, og lett å finne ut av.

Når det gjelder ytelse så ble den mulig en smule sprekere med FI enn Weber, men vanskelig å bedømme da jeg fikk 17% redusert utveksling samtidig som jeg fikk FI (ikke vitara FI). Både vitara FI og weber vil gå i panseret.

Ja det er jeg som har den nå! Hadde du "in line" pumpe og returslange tilbake til tanken da du hadde weberen?Leste en del i dag om at man trengte en lavtrykkspumpe (1-2 psi) for å få den til og gå med weber...ford 150 pumpe og 87 bronco funket ??!(fra hukomelsen, har lest noen forumposter i dag..)

Har enda mulighet til og hente bensinpumpa og tanken fra vitaraen.... har ellers hele ledningsnettet inkl ecm og sikringspanel, instrumentpanelet, radiator....

Espen
03-13-2007, 16:45
og det orginale eksossystemet....
Panseret leste jeg om også, så en bodylift er på sin plass.. Henning har det og tilovers har det ryktes meg:p

Espen
03-13-2007, 16:48
Ja ka skal eg sei, du kjenner ikkje igjenn bilen.. Prøvde min opp Lier-bakkane(sikkert ukjent fårdeg, men dei som veit om den veit at den er lang å hard)

Er fra Elverum jeg vet du, så har onkler og tanter i drammen! Tror jeg har pest i de bakkene med K5'n min 3.08 utveksling og 35" M/T og sliten 6.2 med varm automatkasse...:o

ShuDuck
03-13-2007, 18:05
Ja det er jeg som har den nå! Hadde du "in line" pumpe og returslange tilbake til tanken da du hadde weberen?Leste en del i dag om at man trengte en lavtrykkspumpe (1-2 psi) for å få den til og gå med weber...ford 150 pumpe og 87 bronco funket ??!(fra hukomelsen, har lest noen forumposter i dag..)

Har enda mulighet til og hente bensinpumpa og tanken fra vitaraen.... har ellers hele ledningsnettet inkl ecm og sikringspanel, instrumentpanelet, radiator....

Brukte den orginale 413-pumpa siden jeg hadde 1300-topp. Og med orginal retur. Ja du trenger en lavtrykkspumpe, kan sikkert bruke det meste så lenge det har vært til forgasser. Har forresten en ny, ubrukt pumpe liggende.. en plass... om du trenger :)

bensinpumpe med innfestning fra vitara kan moddes til å passe i sj-tanken

Espen
03-13-2007, 19:46
Den pumpen som følger med i calmini settet, er det en høytrykk pumpe beregnet for elektronisk innsprøytning..?

Espen
03-13-2007, 19:48
Pumpen på Vitara sitter den ute på rammevangen ved tanken? Eller er det ett filter jeg ser, og pumpen sitter inni tanken?:confused:

tåffår
03-13-2007, 19:51
Pumpa sitter inni tanken, den dingsen på ramma er filteret...

Er vell lavtrykk pumpe, er jaffal det du kan få med settet fra TT

Espen
03-13-2007, 19:59
Okay ! Da må tanken til pers også, kaldt og mørkt og vått.......http://img.photobucket.com/albums/v506/Espen87sub/bncry.gif

tåffår
03-13-2007, 20:02
Har du fått med vitara starteren?? den passer rett på, SJ starteren må slipes litt på for å fås på plass

Espen
03-13-2007, 21:48
Jepp, starteren er med...Hva har dere gjort med hensyn til pumpe til F.I. deres?

ShuDuck
03-14-2007, 10:39
Vi har begge midlertidige eksterne pumper, med orginal tank. Vi skal ha samurai FI-tank :) ekstern bensinpumpe bråker noe grasat

tåffår
03-14-2007, 15:28
Pumpa mi kjøpte eg på biltema, var berekna til gammal ford..

Bråker no forfærdelig ja, er i tvil om eg kjører 4X4 eller rally bil av og til..

banjin
03-15-2007, 18:06
jeg bare må spørre. hvordan stiller biltilsynet seg til motorbytte til 1600 8v i 413.
og er det mye arbeid?
eventuelt hva trenger man.

mvh banjin

tåffår
03-15-2007, 18:26
Ka biltilsynet seier er vell så som så, dei er vell ikkje så villige for tida...

Ka du treng og ka som må gjørrast (Shu korekt meg om eg er feil)

Først treng du motoren, det kommer an på om du skal ha gasser eller innsprøytning

-Motoren må mekkas litt på: Bytte til 413 bunnpanne og klone 1300/1600 oljePU. vil anbefale å bytte tetning på fordeler samtidig og eventuelt andre som er lekk + reg reim også ein fordel når motor er ute..
Du må flytte over motorfestene som er skrudd i blokka fra 1300 motor til 1600 motor.
Svinghjul og clutch fra 1300 motoren må brukes.

- Adapterplate, sett fra f.k.s. TrailTrough (her følger det med ein ny ding til motorfeste, kan bruke org, men må borre ett nytt hull) Adapterplata settes på 413 girkassa

-Skal du ha forgasser går det ann å flytte over innsug og/eller topp fra 1300 motoren. Eller vær så heldig og komme over 1 av dei 8 som blei importert til norgeThefinger

-Skal du ha innsprøytning må du ha elektrisk bensinpumpe, legge opp kabler bak til tanken for denne.
Innsprøytning krever også at du dytter ein god del ekstra elektronikk inn i bilen, dette er det jo fleire måter å gjør. Det svarer seg å få med seg kablinga fra vitara`n, den går an å luke ut motorstyringsdelen eller bygge den om til å passe med SJ instrumenter, Lykter og tenningslås

- Er 98% sikkert at ein må heve panser(eventuelt BL), klarer seg vell akkurat på kanten med SWiFT Innsprøytning
Har sikkert gløymt noge, sleng til no om dåkke ser no..

Med tid er det vanskelig å anslå, eg brukte ei heil veka, kveldene på ukedagene + helga..

PS, ein bør ta seg arbeidet med å legge opp 2" eksos

banjin
03-15-2007, 19:38
det er motor fra vitara du bruker da.
enn baleno sin motor. er ikke det samme?

banjin

Geared
03-15-2007, 19:56
Blokka er den samme, men det er litt forskjell på toppen.

tåffår
03-15-2007, 19:56
Vitara motor ja... Svwift og Baleno motorer er samme blokka, med litt anna topp blant anna... Får ett lite problem med fordeler, stikker rett bakover pga. at swift og baleno har tverrstilt motor...

banjin
03-15-2007, 20:07
men bortsett fra at fordeler stikk rett bak på baleno og swift skal det gå greit. vil biltilsynet ha no å si på at man "modder" torpedovegg litt. regner med varmeapparat som sitter bak kan flyttes litt.

banjin

tåffår
03-15-2007, 20:13
Du kan bruke 1300 topp, men då blir d bare 8V...

Vil tru at dei henger segg letter opp om dei ser at du har kanka/modda torpesovegg...

Dessuten trur eg ikkje det er barra barra å flytta på varmapparatet...

banjin
03-15-2007, 20:17
noen som vet ca hvor mye man må fikse på torpedovegg da. det kan jo og gjøres pent.

Espen
03-15-2007, 20:50
Da jeg bestemte meg for å gå igang med vitara bytte var det fordi jeg vet det funker, ser orginalt ut ferdig montert, og det er gjort en million ganger i statene med hundrevis av beskrivelser ute på nett. Har lest at man kan bruke vw diesel, 4,3 L V6, og en del andre men forutsetningen har vært motor som peker rett frem. Blir spennende og se hvor godt det funker.....drømmer om høye hanekam-vifter av gjørme som spruter fra alle 4:rolleyes: crossboned crossboned

tåffår
03-15-2007, 21:12
Sant d Espen, enig med deg der...

banjin
03-15-2007, 22:26
trenger man adapter plate mellom motor og gir for å bruke 1600, eventulet hvor får man tak i det. leste en stund på offroad forum om noen som visst nok laget det. er det enda mulig å få tak i der.
er litt br aå vite hvilke muligheter man har. selv om jeg nok blir å bruke 1300 er det jo greit å vite vis man skulle være heldig å komme over no bra donor bil. så vet man va man skal være på utkikk etter.

banjin

Espen
03-16-2007, 07:05
Her ser du hele prosessen og bilder av settet.

1600 bytte (http://www.izook.com/tech/samurai/engine/1600swap/tech1600motor.htm)

ShuDuck
03-16-2007, 12:25
trenger man adapter plate mellom motor og gir for å bruke 1600,

banjin

Se på www.nitromax.nl , han har ikke brukt adapterplate. Du kan få adapterplate på f.eks www.trailtough.com. gode produkter og pålitelige. www.petroworks.com har et sett inkl motorfester som senker motoren, så en kan unngå at motoren går i panseret. men det krever da litt løft så akslingen ikke går i bunnpanna

Det er så enkelt å slenge i en 1600 at det er like greit å gjøre som å slenge i en annen 1300. og så flytter bilen på seg når man trår på gassen, ganske så praktisk egentlig

banjin
03-16-2007, 15:39
det det her er snakk om er bytte til 1600FI vis eg har fått det rett med meg. men. va trengs mer. insprøytninga datastyring/hjerne? eller. for vis man handler inn er vel ikke alt med som man trenger. er vel stort sett kun motor og FI som er med. så må vel starter også for min del.
har forstått bensinpumpe må skiftes.modde bunnpanne. motorfester. etc.
så kommer det elektriske. hva som må gjøres der for ting å fungere.

noen som kan si akkurat hva som må skiftes og gjøres.
er greit å bare få det slik at man kan sette opp en liste slik at man får hentet inn priser på saker ink motor.

mvh banjin

(mulig jeg kunne lest meg til dette men ting stopper liksom opp når man leser må hele tiden tilbake og blir "frustrert" spesielt på engelsk når man også må forstå va man skal gjøre sammtidig.)

tåffår
03-16-2007, 16:36
GÅ tilbake 1 side, ta på deg brillene å les ein gong til..

Du kan både bruke FI og forgasser... forgasser forenkler jo jobben ein god del...

Ka biltilsynet seier er vell så som så, dei er vell ikkje så villige for tida...

Ka du treng og ka som må gjørrast (Shu korekt meg om eg er feil)

Først treng du motoren, det kommer an på om du skal ha gasser eller innsprøytning

-Motoren må mekkas litt på: Bytte til 413 bunnpanne og klone 1300/1600 oljePU. vil anbefale å bytte tetning på fordeler samtidig og eventuelt andre som er lekk + reg reim også ein fordel når motor er ute..
Du må flytte over motorfestene som er skrudd i blokka fra 1300 motor til 1600 motor.
Svinghjul og clutch fra 1300 motoren må brukes.

- Adapterplate, sett fra f.k.s. TrailTrough (her følger det med ein ny ding til motorfeste, kan bruke org, men må borre ett nytt hull) Adapterplata settes på 413 girkassa

-Skal du ha forgasser går det ann å flytte over innsug og/eller topp fra 1300 motoren. Eller vær så heldig og komme over 1 av dei 8 som blei importert til norgeThefinger

-Skal du ha innsprøytning må du ha elektrisk bensinpumpe, legge opp kabler bak til tanken for denne.
Innsprøytning krever også at du dytter ein god del ekstra elektronikk inn i bilen, dette er det jo fleire måter å gjør. Det svarer seg å få med seg kablinga fra vitara`n, den går an å luke ut motorstyringsdelen eller bygge den om til å passe med SJ instrumenter, Lykter og tenningslås

- Er 98% sikkert at ein må heve panser(eventuelt BL), klarer seg vell akkurat på kanten med SWiFT Innsprøytning
Har sikkert gløymt noge, sleng til no om dåkke ser no..

Med tid er det vanskelig å anslå, eg brukte ei heil veka, kveldene på ukedagene + helga..

PS, ein bør ta seg arbeidet med å legge opp 2" eksos

banjin
03-16-2007, 17:10
hm jo. sorry. men da stiller saken seg litt bedre.
er bare. tilgjengelighet på vitara 1600 8v motorer. har sjekket rundt på nett av høggerier men ser ikke ut som det er mange av de tilgjengelig. vis ikke noen kan vise til andre plasser hvor det er mulig å få den type motoren fra. er jo også en vis pris forskjell på 1300 og 1600 også da så fremt man ikke har en stående eller annen tilgang på 1600.
men vis noen kan vise til hvor det er mulig der de har slikt å kjøpe fra så hadde jeg vært takknemelig og seriøst intressert til å vurdere en slik motor kontra 1300,

banjin

tåffår
03-16-2007, 17:15
Skal du ha forgasser, så kan du jo bruke den toppen du har.. Så då trenger du egentlig barra å få tak på ei blokk.. Blokka du ha klo i heter G16 A eller B Disse står både i Vitara, Swift og Baleno... Eg har fårstått det sån at det er samme basisen i alle 1600 motorene til Suzuki..

banjin
03-16-2007, 17:29
er det en enkel sak å sette Fi i.jeg mener å bygge om til å passe med SJ sitt eller ta elektronikken fra vitara eller går ut fra swift sitt også passer. er det noen plasser detaljert beskrivelse på det.

banjin

tåffår
03-16-2007, 17:47
Er jo ein god del jobb, eg flytta over vitara kablinga.. Dette blei ein god del jobb, ingen kontakter mellom Vitara-SJ er like, alt må gjøres om.. Kablinga til baklysa går bakover forskjellige plasser +++

Det som sikkert hadde vært greiast var å bruke SJ nettet og føye til motorstyringen fra Vitara/Swift.. Det er vell detta Shu har gjort...

banjin
03-16-2007, 17:57
ok. så lettest ville da vært og brukt 1300topp og forgasser. vis man ikke vil ha på seg litt arbeid.
har funnet par vitara motorer i sverige. men relativt høg km-stand. rundt 20000mil. ellers er alternativet å hente hel bil der og ta den over. swift helst. men hvordan er det med å flytte over ledningsnett der til SJ. er vel sikkert samme sak der.
får meg høres det som 1300 er det greieste alternativet. men etter å ha lest dere må jeg innrømme 1600 frister meget.

banjin

tåffår
03-16-2007, 18:01
JA, du sparer arbeid med forgasser... kan vell flytte over innsug og gasser på vitara 8V topp

banjin
03-16-2007, 18:21
er det like mye vacum slanger og slikt man trenger vis man setter ned 1600.
og på g16 fra swift står fordeler rett ut bak på den også som på g13

tåffår
03-16-2007, 18:25
Ja, swift har jo tverrstilt motor, så er likt på 1300 og 1600

Skal du bruke SJ gasser, så bør jo vakumslangene væra der..

banjin
03-16-2007, 19:26
SJ gasseren er kasta for lenge siden. det var det første som forsvant fra bilen. har satt over en gasser fra 1300 starlet. fungerte mye bedre. selv om jeg ikke var helt fornøyd med den fungerte det bedre.

tåffår
03-16-2007, 19:32
Då e det vell barra å bruka den, vitara forgassere vokser ikkje på trærThefinger veit ikkje kordan Swift forgassere er... Men har jo også weber å få tak på... Er jo barra ka ein gjør det til sjøl...

sven
03-16-2007, 21:07
ikke skyt meg om jeg tar feil, men jeg tror man kan bytte til SJ eller vitarakamaksel, for så å montere SJ fordeler...

uansett, så får man opp kompresjonen litt mer om man setter 413 topp på vitarablokka..

banjin
03-17-2007, 22:11
forresten. om man setter swift motor i og beholder fordeler og tar av torpedoveggen å tilpasser for å få det til å passe. så vil biltilsynet mest sannsynlig ikke ha no å si siden det er ramme bil. hadde vært verre vis ikke. men siden det er bygget på ramme vil det ha lite eller ingen betydning. har akkurat snakket med en kompis som jobber med slikt.
da er det bare å finne ut hvilken motor man vil ha. vitara baleno eller swift. selv om vitara 1600 hadde vært best.
og det sven sa sist her virker jo også logisk.
er greit med Sj siden man vet man har alltids alternativer.

banjin

tåffår
03-18-2007, 20:12
forresten. om man setter swift motor i og beholder fordeler og tar av torpedoveggen å tilpasser for å få det til å passe.
banjin

Barra husk på at varmapparatet ligger på bakside av torpedoveggen i midtseksjonenThefinger Thefinger

sven
03-19-2007, 14:20
du kan fint ta veivpartiet (blokk med innmat) fra en 1600 16V fra en baleno for eksempel, og klaske på en 413 topp... Da får du en motor med høyere komp enn du får med Vitara 8v topp..

du kan og på dette ta en komplett TBI injection fra en swift og klaske rett på med tilhørende innsug.... det har vært gjort her i norge.

bare vær obs på at med en 1300 topp på en 1600 blokk så klapper motoren sammen ved registerreimsbrudd..

ShuDuck
03-19-2007, 15:26
det har vært gjort her i norge.

det hørtes kjent ut Thefinger den største fordelen i forhold til vitara-FI er at man slipper bodylift eller scoop
Men 16v er MPFI og er mer effektivt enn 8v TBI, tror ikke det var nevt her :confused:

Hvis man gjør det så må man også ha regreim,strammehjul og regreimhjulet til veiva fra en 1.6 8v (16v har breiere regreim, så man kan selfølgeeig dreie ned til 8v-bredde)

skal se om jeg kan grave fram et bilde

banjin
03-19-2007, 20:08
her var det virkerlige nyttige ting å vite. tror nok det kommer godt med. all slik informasjon.

stå på.

banjin

ShuDuck
03-19-2007, 21:37
her er et par bilder av en miks av swift, 1.6 16v, 1.3 8v, 1.6 8v

Skittent og fælt :o termostathuset på swift er i feil ende

sven
03-20-2007, 00:02
kan da ikke være så ille skittent og fælt da Shu... på det øvre bildet ser du jo til og med speilbildet av fotogragenThefinger Thefinger Thefinger

banjin
03-25-2007, 19:10
ikke skyt meg om jeg tar feil, men jeg tror man kan bytte til SJ eller vitarakamaksel, for så å montere SJ fordeler...

uansett, så får man opp kompresjonen litt mer om man setter 413 topp på vitarablokka..

er det sikkert at man kan bruke feks swift motor og topp bare ta kam fra sj413 topp og bruke på swift topp. er det prøvet ut.

skulle visst litt sikkert siden jeg tenker hente swift 91mod forgasser motor. hadde vært greit da om man kunne skifta bare kam og fordeler fra sj og brukt resten swift så man hadde sluppet å ta hullet i torpedo vegg.

banjin

ShuDuck
03-26-2007, 23:02
Hvis du tenker på å bytte kam så er det like enkelt å få tak i en god topp fra 413 og skru på swiftblokka (swiftinnsuget passer på 413-toppen)
alt du trenger da er ny toppakning og manifoilpakning..
Superenkelt og gjort på en helg :)
413-topper er det rundt om i fleng kan ikke være vanskelig å finne en god en, det er helst den nedre delen som gir seg

lykke til