PDA

View Full Version : 20 hester er døde, eller er de bare fulle av sand?

Bergum
03-12-2008, 22:19
Etter beachturen, så forsvant liksom futten i biulen. Kan dette komme av sand i eksosrøret? Sto liksom litt mye med eksosrøret oppstrøms, og så daua bilen....

Har 12.4 -13.5Kg komp på alle cyl.
Nye plugger.
Tørt rent filter
Dansk bensin i tanken

Jan
03-12-2008, 22:27
Fjærn potta og prøv. Greit at dansker er et rolig folkeslag, men dansk bensin duger vel.

ShuDuck
03-12-2008, 22:35
kan høres ut som om potta di har tetta seg ja, så prøv det :)

Bergum
03-16-2008, 17:36
Den var helt fin. Nå må jeg bare lære meg å bruke tenningslampen. Noen tips?

Tommy
03-16-2008, 17:42
prøvde du å kjøre uten potta??

ShuDuck
03-16-2008, 18:15
Koble lampa mellom tennlugg og pluggledning på sylinder 1, den frammerste. Koble til + og -fra lampa til batteriet. start bilen og pek lampa på reimhulet på veiva og da ser du tenningspunktet. Du kan også måle det gjennom hullet i girkassa, på svinghjulet. Marker hakket i reimhjulet med blanco e.l så ser du det lettere

Det kan være at registerreia har hoppet over et hakk når du kjørte i vann/sand

Tommy
03-16-2008, 18:28
Det kan være at registerreia har hoppet over et hakk når du kjørte i vann/sand

tipper dette er problemet...

Bergum
03-17-2008, 19:16
Da har vi funnet teniningen....

Ser ut som om den er litt feil, men hvor mye, og hvordan stiller jeg dette?
Når jeg ga på, så forsvant den mot venstre...
Det andre bildet viser lokket jeg regner med at må av....
Noen som har en rtask fremgangsmåte?

ShuDuck
03-17-2008, 20:15
Om registerreima IKKE har hoppet over noen hakk, så justerer du tenninga med å vri på fordeleren. Om du da justerer tenninga slik at den blir riktig(8 grader om jeg hsuker riktig, men det burde du sjekke) og den fortsatt går dårlig, eller ikke går i det hele tatt må du av med registrerreimsdekselet som du har tatt bilde av. dette er ganske fort gjort..

Løsne fire mutter som holder vifta fast, av med den
Løsne stramminga på dynamoen og ta vekk viftereima og reimhjulet som sitter på vannpumpa
Løsne reimhulet som er på veiva
løsne alle boltene som fester deksleet og ta det av

Da ser du rett på registerreima. Det du da gjør er at du har i bolten som sitter på veiva og bruker en 17mm til å svive på motoren til pila på regreimhjulet peker på rett opp mot et merke som du ser. Da skal merket på regreimhjulet på kammen stemme overens med merket på motoren, ca. rett opp dette også.

Om det ikke stemmer overens, så løsner du strammeren til regeima, tar vekk regreima. lar så nederste hjul peke på merket sitt, og så vrir du da kammen til det står rett på merket sitt.

Da kan du også sjekke fordeleren om den står i rett posisjon. Tar du av fordelerlokket så skal rotoren peke på sylinder 1. (edit: eller er det nummer fire, kan ikke hsuke uten motor foran meg) det står nummerert på fordelerlokket

Da det er justert og i orden så setter du på regreima igjen. sett på reima over den øverste først, og så lar du den være stram på høyre side og sklir reima inn på nærmeste hakk som passer på nederste hjul. Da skal den være stram på høyre side, og da tar du reima rundt strammehjulet og strammer reima ifølge specs

om du står fast, last ned servicemanualen på suzukiinfo.com

did it make sence?

sven
03-17-2008, 21:32
den skal peke på nummer fire.....

man må vri motoren en omdreinining før maqn setter inn fordeleren på nummer 1

jeg ville brukt skalaen på svinghjulet forresten, mye mer nøyaktig og lettere å se for en som ikke har dette like i hendene som Shu...

Bergum
03-18-2008, 20:42
Ja, da fant vi hestene igjen....
Nå er det "fart" i bilen igjen :-)

Enesteer at jeg ikke ser den T'en på svinghjuulet....

ShuDuck
03-18-2008, 21:43
så bra :beer: står kammen på merket sitt på det bildet?

Bergum
03-18-2008, 22:32
Yepp. Snudde den så de sto overett, og vips var det nye 23 hester på plass.
Nå vil jeg bare bytte dem ut med 95....

ShuDuck
03-18-2008, 22:49
hehe ja det anbefales

Bergum
06-27-2008, 17:29
Dæven. Nå har jeg funnet 10 hester til.....
Når jeg lar bilen renne i nedoverbakker, så kommer det blårøyk bak meg.
Bare for sånn å tippe helt vilt....
Sprekk i et stempel, eller en gåen ventilpakning, eller rett og slett noen stempelfjærer som ikke er på plass?????? :shaking:

sven
06-27-2008, 18:42
er det bankelyder i motoren?

Bergum
06-27-2008, 19:53
Egentlig ikke.
Mere turbosus ved litt pådrag, ved akselerasjon fra 50 til 60 for, ex....

sven
06-28-2008, 00:50
okei, sprekte stempel pleier å støye endel, og ikke minst, det pleier å støye litt ei god stund før de sprekker oxo....

Jeg holder en knapp på et en av ventiltetningene dine er blitt slitt. Om du fixer dette vil du neppe merke noen stor forskjell annet enn at du slipper å etterfylle olje så ofte....