PDA

View Full Version : Teknisk tråd: HVORDAN REPARERE ØDELAGTE DRIVKNUTER

jan terje
03-21-2008, 11:48
Som alle som kjører Toyota fra tid til annen opplever, så ryker det av og til en drivknute.
Hvorfor? Ja selv Toyota må ha ett svakt punkt.
Orginal er de beregnet for kansje 215X16 hjul, og da sier det seg nesten selv att hardt bruk med større hjul kan bli for mye. Har en i tillegg montert sperre ryker det fortere.
Nå skal det i retferdighetens navn sies att det ikke er mange orginal akslinger som tåler det samme som orginale Toyota aksler.

I dag finnes det i tillegg til orginale Toyota drivknuter mange "forsterkede" fra andre produsenter. Tester viser att de fleste er dårligere.
Unntaket er selvsagt ledd fra Loongfield. Her kan man velge mellom 27 splines som passer på orginale stikkakslinger, eller råtassen med 30 spliner med tilhørende stikkaksling og som mye fra US of A livstids garanti!
27 splineren er sterk, men fører til att stikkakslingene knekker.
Med lav dollarkurs og sterk krone er dette svært interesange oppgraderinger for oss nordmenn.

Men om en ikke har penger, eller bor i fattige Danmark, må en se seg rundt etter alternativer.
Pirate4X4 har besøkt Finn Nørlem Jensen nå i påsken, og her følger tips fra en erfaren OG økonomisk mangeårig Toyota bruker:

jan terje
03-21-2008, 11:56
Finn Nørlem Jensen har blandt annet en eldre BJ 40. Denne har en del små feil som må repareres før den kan registreres. Ikke rart etter 12 års lagring på en gård hvor Finn fant den. Bla. har den rattet på feil side.
Finn har ikke fått testet den i hardcore offroad da den har en ødelagt drivknute.
Pirate4X4 vil her vise hvordan Finn enkelt og billigt fikser det problemet, og som Finn sier så kan alle gjøre det samme.

Her henter Finn først ut bilen og kjører den bak verkstedet:

jan terje
03-21-2008, 12:03
Først skal det hele demonteres. Det er drivknuten på førersiden som er ødelagt, men siden denne har rattet på feil side er det altså ikke venstre men høyre som er høyre og ikke venstre i England.
Dette betyr ingenting da de er like på begge sider, også på Engelske utgaver. Nå skal det som en kuriositet legges til att 4 serie aldri er solgt i England, så denne er nok solgt ny i Irland.

Her gjør Finn seg klar for å jekke opp fronten:
17184

Når så er gjort gjelder det å sikre bil og kran:
17185

jan terje
03-21-2008, 12:08
Det er rart å se hvor forskjellig bilene kan være spesifisert for forskjellige markeder. Når Finn skal løsne hjulet, lar Pirates utsendte seg imponere av orginal hjul løser maskin drevet av eksos!
17186

Videre bruker Finn riktig antall forlengere, dette for riktig moment:
17187

jan terje
03-21-2008, 12:11
Her viser Finn omtrent hvordan det ser ut inne i akslingen, men bruker en stikkaksling og drivknute fra Trabanten i bakgrunnen som eksempel:
17188

17189

jan terje
03-21-2008, 12:13
HUFF-HUFF-HUFF!!!!
Her ser dere hvordan det så ut. En hel del ødelagte deler kommer ut av akslingen:
17190

Så er det rengjøring:
17191

Så måles alt med dette apparatet:
17192

jan terje
03-21-2008, 12:18
Finn smiler, dette lar seg enkelt reparere!

Alle delene samles på ett bord, og Finn gjør en nøye vurdering av hva som kan reddes.
Så sveiser han det hele sammen. Med ny olje blir det som nytt!

jan terje
03-21-2008, 12:22
Finn holder i tillegg på med drivknuter til Volvo portaler!
Disse er orginalt ubrukelige, men Finn har utviklet en løsning der han bruker deler fra Toyota.
Dette blir spennende å se hvordan fungerer på Team steyr Protoene i 2008:

17201

17202

Vi takker Finn for dette raske kurset.

jan terje
03-21-2008, 12:40
17203

Matzen
03-21-2008, 15:12
Takker for tipset.....kommer sikkert til at spare mig for mange penge iløbet af sæsonnen :pissed::pissed:

Tore Hansen
03-21-2008, 16:09
- hehe,morsom tråd,Jan Terje... husker også med latter den tråden du lagde med hjemmelagde portaler :laughing::laughing::laughing:

Gi Gass
03-21-2008, 20:08
Utrolig JT!! Hadde aldri i verden trodd at der fantes flere slike som deg!!
(eh..genier, alltså) Thefinger

ShuDuck
03-21-2008, 20:16
:laughing:

Finn Nørlem Jensen
03-21-2008, 21:11
Jo da !!!
der er også meget klog hoveder i Danmark, jeg har gået i lang tid med den tro på at det måtte lykkes at lave noget andre ikke havde tænkt på :shaking:

Hvorfor ?? For at tjene penge selvfølgelig

Jo endligt var det ikke meningen det skulle røbes hvordan det gøres, men jeg blev angrebet af Norsk paparazzies og ideen kom ud :pissed:
Jeg er nu kommet så langt med min smidige svejsning og lavstrøms anlæg at der laves led med sving til begge sider, altså valgfri højre og venstre sving i op til flere grader:idea:
håber ikke andre vil koperier ideen, jeg har sendt den til Dansk copyrigt forbund for utænklige ideer, og der oplyser de at det nok er det medst utrolige de længe har set.

jeg har lovet dem at komme med andre gode ideer, men dem vil jeg ikke røbe her, der må jeg henstille til at i kigger på www.toyota4wd.dk

PS: om folk bestille nu, skal alle sammen med de sender den ødelagte drivknute, give tydelig besked om dere ønsker Højre sving eller venstre sving, den valgfrie løsning er utrolig dyrt

Lars'ern
03-23-2008, 20:54
Knall! Nå vet jeg hvordan jeg kan fikse cv-leddene :D, eller... jeg har jo ikke...:laughing:

- hehe,morsom tråd,Jan Terje... husker også med latter den tråden du lagde med hjemmelagde portaler :laughing::laughing::laughing:

Kan du legge inn linken??

knixen
03-23-2008, 21:38
Knall! Nå vet jeg hvordan jeg kan fikse cv-leddene :D, eller... jeg har jo ikke...:laughing:

Det har du vel!!! :smile:

Finn Nørlem Jensen
03-23-2008, 21:40
Her finder du en helt vild fantastisk verdens sensation, faktisk noget af det fantastiske du nogen sinde vil få at se i dit liv og dit forrige liv

http://www.toyota4wd.dk/t4wd_t4wd/viewtopic.php?t=4814

Lars'ern
03-25-2008, 21:07
Det har du vel!!! :smile:

Mente att drivknutene på "utvendige drivakseler" het noe annet enn de som er innvendig i en aksel