PDA

View Full Version : Co-Piloten

Monster Teddy
03-22-2008, 03:35
Slik jeg forstår dette.
En fører med klasse B kjører en zuki 413, en co-pilot sitter på må være minimum 14år under trenger co-piloten tilltatelse fra foresette.

dette lurer jeg på?
Er føreren junior fører 16+ så må co-piloten være

* min 20år hatt klasse B i 2år sammanhengenes
* min 25år hatt klasse B i 5år sammanhengenes

jeg har lest litt her og der, og er litt forvirret. hva sier reglene om dette?

Tommy
03-22-2008, 08:08
her er regelverket:

Førerlisens for Biltrial Junior (BTJ) kan løses i perioden fra man fyller 16 år til man fyller 19 år, kravet til førerkort bortfaller.
Deltagere med BTJ lisens må ved all kjøring ha en ledsager som har fylt 20 år og har hatt førerkort sammenhengende i minst 2 år. Ledsager skal ha personlig lisens som er gyldig for Biltrial og står ansvarlig på samme måte som ved øvelseskjøring. Ledsager må innestå for at fører har grunnleggende kjøreferdigheter og nødvendig kjennskap til det aktuelle kjøretøy.
Dersom fører/ledsager ikke er eier av kjøretøyet, må det ved påmelding fremlegges skiftlig tillatelse fra eier for benyttelse av kjøretøyet.
I konkurransen som inngår i Norges Cup eller Norges Mesterskap, tillates det ikke at ledsager selv er deltager i konkurransen.

Codrivere i Norge skal være fyllt 12, og når de er under 18 skal de ha underskrift fra foresatte...

Monster Teddy
03-22-2008, 12:23
her er regelverket:

Førerlisens for Biltrial Junior (BTJ) kan løses i perioden fra man fyller 16 år til man fyller 19 år, kravet til førerkort bortfaller.
Deltagere med BTJ lisens må ved all kjøring ha en ledsager som har fylt 20 år og har hatt førerkort sammenhengende i minst 2 år. Ledsager skal ha personlig lisens som er gyldig for Biltrial og står ansvarlig på samme måte som ved øvelseskjøring. Ledsager må innestå for at fører har grunnleggende kjøreferdigheter og nødvendig kjennskap til det aktuelle kjøretøy.
Dersom fører/ledsager ikke er eier av kjøretøyet, må det ved påmelding fremlegges skiftlig tillatelse fra eier for benyttelse av kjøretøyet.
I konkurransen som inngår i Norges Cup eller Norges Mesterskap, tillates det ikke at ledsager selv er deltager i konkurransen.

Codrivere i Norge skal være fyllt 12, og når de er under 18 skal de ha underskrift fra foresatte...

supert tommy :smile:

Ledsager skal ha personlig lisens som er gyldig for Biltrial og står ansvarlig på samme måte som ved øvelseskjøring.
kanskje litt dumt å spør men, hvor får man lisens. eller er det dette man referrer til Klasse B sertifikat?

Tommy
03-22-2008, 12:26
Lisens får du av Norges Bilsport Forbund..
sjekk mere her:
www.bilsport.no

Monster Teddy
03-22-2008, 12:30
takker tommy :) da kan kanskje klubben få noen co-piloter Thefinger
supert!