PDA

View Full Version : Amunds rørbil: Æljen har bestått æljtesten

Pages : [1] 2 3

Amund
03-23-2008, 23:32
Her er børsa mi.

http://www.bilbygging.no//files/dsc_0464_213.jpg

http://www.bilbygging.no//files/dsc_0483_109.jpg

http://www.bilbygging.no//files/dsc_0495_160.jpg

http://www.bilbygging.no//files/dsc_0496_164.jpg

http://www.bilbygging.no//files/dsc_0498_178.jpg

Mer detaljer her, + full logg fra dag 1 (det er lenge siden! :laughing:)

http://www.bilbygging.no/viewtopic.php?t=25&start=300

knixen
03-23-2008, 23:47
Er vel fare for at buret blir gjennomrusta før det hører rykter om lakk... ThefingerThefingerThefingerThefinger

Holten
03-24-2008, 00:04
neineinei, nå må Amund få fred :smile: Han er jo igang igjen nå! Tror faktisk han blir ferdig :smokin: Resultatene er jo helt konge!

Tore Hansen
03-24-2008, 00:16
- jeg har trua på deg,jeg,Amund.. gjetter på å få se den i løypa i løpet av året,det meste er jo ferdig allerede... til herstua,kanskje??:idea::idea:

Holten
03-24-2008, 00:32
Haha, fyfaen for en avatar Tore :laughing::laughing: Thefinger

Blesvik
03-24-2008, 03:05
Skjønner at du blir frustrert Amund!
Du har mange prosjekter men nå ser det ut til at du får satt av tid til å jobbe på Børsa igjen og det er bra:smile:
Gleder meg til å se denne live, og det var på tide at du lagde deg en byggetråd her!:beer:

EvoMan
03-24-2008, 07:27
tror nok dette blir veldig bra jeg, ta den tiden det trenger..blir det for mye mas så forsvinner det morsomme med det...hobby`n skal være morsom og er morsom:)

Vier
03-24-2008, 07:30
Det som er ekstra morro med denne er at den er helt forskjellig fra alle de andre Protobilene i Norge. Gøy med mangfold.
Jeg kjører alle rundene i år bare for å være sikker på å få med meg jomfruturen din Amund :smile:

Hybridi Hippo
03-24-2008, 09:30
Show us your pinion conversion...Pics

Looks nice :idea::idea:

Is´t going to be ready at 2008...???

Amund
03-24-2008, 10:47
Show us your pinion conversion...Pics

Looks nice :idea::idea:

Is´t going to be ready at 2008...???

Thanks :) Hopefully in 2008, yes... it's been in the works for over 3 years :shaking:

http://www.bilbygging.no//files/bild_787.jpg

http://www.bilbygging.no//files/bild_797.jpg

Did the rear slightly different, straight into Jeep yoke:

http://www.bilbygging.no//files/image_00152.jpg

Full buildup here: http://www.bilbygging.no/viewtopic.php?t=25

extremetoy
03-24-2008, 12:00
Godt å se du har startet Amund.. tenker du sjokkere alle denne sesongen å stiller til start!

KJELLIS
03-24-2008, 12:52
Detta blir bra vettu, godt du er igang igjen.

Monster Teddy
03-24-2008, 13:03
heftig bygg Amund :roxy:, ser ut som et mini monster med det dekka, rått!
bygger du inni et fjell/grotte?? det er heftig det! stå på!!

knixen
03-24-2008, 13:50
Sorry, det klikka litt for meg, får prøve å forklare meg litt:

- 'nå har du faen meg bygd i 10 år' - morsomt :)
- 'blir du ferdig i 2009, eller 2012' - morsomt
- 'jeg kan ikke komme på dugnad i år, men har tid neste år' - gøy :)
- 'røra dine er så rustne at du må sveise rust to ganger før du er ferdig' - jeg skjønner ikke poenget. røra var like rustne da jeg kjøpte dem, 50% av prosjektene her har like rustne rør, skal jeg pusse det blankt før jeg tar bilder, eller hva mener du? det ser kjipt ut JA, men det er sånn byggebilder ser ut... er det ikke det prosjektforumet er til? eller er det ikke lov å poste noe før man er helt ferdig og lakkert? ikke noe personlig mot deg knixen, jeg blir bare så jævlig pissed...

Hey, var ikke ondt ment Amund!!! So sorry!!! :confused:

Du skal selvsagt legge ut bilder, og jeg digger prosjektet!!! Skulle gjerne hatt din kunnskap og erfaring:beer:

Hilux
03-29-2008, 09:37
Hva skjer her??? Venter på nye bilder jeg..

Eller må jeg ta med kameraet å stikke ut en tur i ettermiddag og ta noen selv Thefinger

Tore Hansen
03-29-2008, 10:06
- ja,få ut mere bilder.. ikke la knixen skremme deg!! vi venter spent :smile::smile:

knoll og tott
03-29-2008, 10:06
Stå på amund,har du fått opp go siget er det bare holde det der:smile:
Er det umulig at den er klar i år eller?

crom
03-29-2008, 18:42
blir morro og se den i løypa.kom med flere bilder da amund:smile::smile:

Amund
03-29-2008, 20:00
- ja,få ut mere bilder.. ikke la knixen skremme deg!! vi venter spent :smile::smile:

Hehe, ikke legg skylda på Knixen... han kom bare med dråpen da begeret var fullt, en dag jeg hadde stått opp med feil bein... nå er begeret tomt, så nå kan dere begynne å disse meg igjen Thefinger

Jonny var innom i dag, knipsa masse bilder. Jeg har lånt bort kameraet mitt, så no pics

hoel-in-one
03-29-2008, 21:25
Dere vet det sikkert ikke, men Amund har ikke hatt tilgang på bygget sitt på nesten et år, og det er langt å pendle Hurum Oslo flere ganger i uka for å bygge bil. Amund gjør så godt han kan, mange ideer og spiller i band. Lærlinge lønn gjør jo at han i tillegg må samle tomflasker til bomringen. Èn gang må være den første, og det å gå på et Protobygg som førstevalg er som å reise seg rett opp uten å ha krabbet først.
Jeg vet om noen som bygger bil som de sier, som egentlig burde gjort helt andre ting... noen av dem lever av det til og med. Jeg kjenner også til mange dedikerte bilbyggere som alle har startet et sted og som vi andre ringer til for å få råd og veiledning. De beste er gjerne de som har gjort alt fra begynnelsen - lært, endert og gått videre.
Amund lærer, gir råd og tar i mot lærdom- jobber med det hver dag og får betalt for det. Ikke alle av oss har muligheten til å jobbe med hobbyen hver dag. Det var pga entusiasmen og nyskjerrigheten han ble ansatt ! - ikke fordi han er 2meter lang og spiller i band :smile:

Bilen blir ferdig i år !

Hilux
03-30-2008, 10:09
Var innom og kikka på Børsa en tur i går og jeg ble imponert over mange løsningene og detaljene hans.

• Bruk av polyforinger i nesten alle oppheng (hvis ikke det er brukt på alle?)

• Børsa er mindre/smalere enn jeg hadde forestilt meg, det er tydeligvis brukt mye tid/planlegging på å få klemt alt på plass innimellom rør, oppheng og andre ting.

• Genial løsning på styring til bakakselen, hvor han utifra å holde i spaken kan kjenne hvordan bakhjula står. Blir det noen gang bakhjulsstyring på øsa mi, er jeg redd jeg kopierer ”Amund løsningen”

• Bryterne til sperrene var helt geniale, sånne vil jeg også ha Amund!!!

• Solid arbeid, alt er boltet, sveiset så det virkelig skal holde sammen i løypa!!

• Imponerende hva du har fått til ved å stå i et smalt og mørkt lokale med lite varme Amund, jeg vet etter å ha stått i en kald låve i noen år hvor tungt det kan være å skru når verktøyet nesten fryser fast i hånda på meg..

Eneste negative jeg kan si etter å kikka på øsa, er at jeg har fått vannvittig lyst på portaler selv Thefinger

Jeg skulle nok knipsa mye mer bilder enn jeg gjorde og en del av de jeg tok ble ikke så bra (men det tar vi igjen neste gang)..

Eksos på gang, godt beskytta under gulvet
http://i24.photobucket.com/albums/c7/Karbonizer/Amund005Medium.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c7/Karbonizer/Amund009Medium.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c7/Karbonizer/Amund011Medium.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c7/Karbonizer/Amund017Medium.jpg

Sjekk oppheng til transfær og gir, NICE!!!
http://i24.photobucket.com/albums/c7/Karbonizer/Amund022Medium.jpg

Bremsebenken til Amund, simpel, but it works!!
http://i24.photobucket.com/albums/c7/Karbonizer/Amund031Medium.jpg

Motor, ikke så mye plass til overs her..
http://i24.photobucket.com/albums/c7/Karbonizer/Amund028Medium.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c7/Karbonizer/Amund003Medium.jpg

Gleder meg virkelig til å se Børsa klar Amund, stå på!!!

Vi blir en god gjeng med nybygde biler her på Østlandet i løpet av sessongen tror jeg :beer:

KJELLIS
03-30-2008, 11:24
Amund fortell hvordan du har gjort det med styringa bak( kjenne av hvor bakhjula står med spaken??):idea:

Tommy
03-30-2008, 14:50
Amund fortell hvordan du har gjort det med styringa bak( kjenne av hvor bakhjula står med spaken??):idea:

Den vil gjerne jeg også vite litt om....:beer::beer:

Blesvik
03-30-2008, 15:34
Systemet er enklere enn dere tror:wink_animate:

Hilux
03-30-2008, 15:36
Amund fortell hvordan du har gjort det med styringa bak

Nå heter ikke jeg Amund, men sånn jeg forsto det har han har montert en vaier fra båtstyring til knokkelhuset på bakakselen og opp til spaken for bakhjulstyringa. Vaieren dytter og drar spaken i takt med styreutslag ut/inn på bakakselen.

Shoot me if i`m wrong Amund..

Enkelt og genialt, kan se litt av det på bildet under
http://www.bilbygging.no//files/dsc_0483_109.jpg

KJELLIS
03-30-2008, 15:53
jo ja jeg skjønte det med wiren. men blir ikke spaken veldig variabel man må følge etter med spaken hele tiden når en svinger mulig det funker greit men jeg har noen rare tanker i hodet mitt ang dette:idea:

Mats
03-30-2008, 20:35
Fräck bil! men kommer inte bakstyrningen svänga själv med denna vire? Trycker du lite på spaken kommer viren trycka på till du har fullt styrutslag..?:beer:

Amund
03-30-2008, 23:41
Neida, spaken er hengslet i selve ventil-dingsgreia, wiren forer på i bunn av spaken. Så det funker sånn: Du dytter, hjula flytter seg, og spaken følger etter. Vel, det er teorien hvertfall, blir spennende å se om det funker i praksis! Tenkte å file et hakk i sleida i dashen for senter, sånn at om jeg trekker spaken litt sidelengs mens jeg svinger så blir den fanga i hakket for senter. Tror dette blir fint når man er stressa og skal pælme bilen rundt løypa, alltid føling med hvor hjula står.

Takk for fine bilder og skryt Hilux, trenger litt skryt nå, håper det blir masssse når bilen er ferdig - selv om jeg neppe får noe skryt av resultatlistene :)

ShuDuck
03-30-2008, 23:46
Bare du får den ut i dagslys og in working order tror jeg du får skryt i bøtter og spann :beer:

Amund
03-30-2008, 23:55
Bare du får den ut i dagslys og in working order tror jeg du får skryt i bøtter og spann :beer:

Ja det er en bragd i seg selv Thefinger :beer:

ShuDuck
03-30-2008, 23:56
hehe :laughing:

KJELLIS
03-31-2008, 00:12
Neida, spaken er hengslet i selve ventil-dingsgreia, wiren forer på i bunn av spaken. Så det funker sånn: Du dytter, hjula flytter seg, og spaken følger etter. Vel, det er teorien hvertfall, blir spennende å se om det funker i praksis! Tenkte å file et hakk i sleida i dashen for senter, sånn at om jeg trekker spaken litt sidelengs mens jeg svinger så blir den fanga i hakket for senter. Tror dette blir fint når man er stressa og skal pælme bilen rundt løypa, alltid føling med hvor hjula står.

Takk for fine bilder og skryt Hilux, trenger litt skryt nå, håper det blir masssse når bilen er ferdig - selv om jeg neppe får noe skryt av resultatlistene :)

Det blir nok bra ska du se:beer:

Tore Hansen
03-31-2008, 21:57
- anderledes måte å tenke på ang. bakhjula,skal se det virker greit,det...
- har du planer om styrebrems,ev. nivåregulering etterhvert??
-

Amund
03-31-2008, 22:16
- anderledes måte å tenke på ang. bakhjula,skal se det virker greit,det...
- har du planer om styrebrems,ev. nivåregulering etterhvert??
-

Styrebremser er på plass, 'farmer style' :) Det blir traktortøft vettu. To pedaler, en for høyre, en for venstre.

Nivåregulering, har tenkt litt på to små vinsjer å dra inn aksla med, for å rette opp i skakkjørte situasjoner og ugjennopprettelige førerfeil, men spørs om det kommer på plass før første runde... så får vi se om det er behov etterhvert. Pål heiv jo sine...

Tommy
04-01-2008, 06:22
Grubler fælt på denne styringen din...
Vil du ikke få 2 nullpunkt.. et når du retter inn fra høyre og et når du retter inn fra venstre..

Ellers er jeg imponert over slike løsninger.. og at noen går sine egne veier..

Amund
04-01-2008, 08:56
Grubler fælt på denne styringen din...
Vil du ikke få 2 nullpunkt.. et når du retter inn fra høyre og et når du retter inn fra venstre..

Ikke noe mer enn den ca 1-2 mm slark det blir i leddet på spaken + endefestene på wiren... litt unøyaktig vil det bli, men jeg har tighta opp det meste, satser på mellom 1 og 2 mm slark i spaken som sagt.

Amund
04-04-2008, 22:34
dude, where's my car

Tore Hansen
04-05-2008, 00:44
- nivåregulering er mere show-off,man har allerede nok å styre med i seksjonene,husk det er "bare" tre minutter,og de går fortThefingerThefinger
- skal bli spennende med styringa di bak,gøy med forskjellige løsninger:grinpimp::grinpimp:

Amund
04-05-2008, 23:24
a clockwork orange

Irok
04-06-2008, 00:32
Ting skjer i garagen:beer: Stå på!
Håper du blir klar med denne snart! Ska bli gøy å se den i aksjon!

dynna
04-06-2008, 12:57
Begynner og ta form nå, Bilir bar detta. Fint med sitat fra filmer og:smile:

Blesvik
04-11-2008, 20:17
Her er beadlock-ringene dine Amund!:smile:
20" er stort!
Det var en hel jobb bare gjenginga...

hoel-in-one
04-11-2008, 20:28
20" er stort!

Skal han ikke ha flere bolter ???

Blesvik
04-11-2008, 20:57
34 holder.
Det er tettere enn på mine.

ShuDuck
04-11-2008, 21:44
tøft og svært.Får vi en oppdatering snart siden det er helg? :smile:

liker bumperstickeren din Pål hehe

Amund
04-11-2008, 22:04
20" er stort!

:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin: TAKKKK!!! :beer::beer:

Du trenger ikke telle bolter Hoel, jeg er ikke like glad i å skru som deg :)

hoel-in-one
04-11-2008, 22:12
Pyser !

Blesvik
04-11-2008, 22:18
Skulle det vært flere bolter hadde de blitt levert ugjenget!!

Chevysub
04-11-2008, 22:20
Å fy Grevlingen, synes det var mye bolter jeg da :eyemouth:

hoel-in-one
04-11-2008, 22:48
Skulle det vært flere bolter hadde de blitt levert ugjenget!!

Hehe...Thefinger

Hilux
04-11-2008, 23:01
Tøøøøft, hva har du planer om å bruke av dekk:question:

lazy donkey
04-12-2008, 08:39
Begynner å bli noen timer i verkstedet nå Amund. Stå på. Gøy med fler i proto klassen.:smile:

Amund
04-12-2008, 09:00
I dag frister det å bli inne... :shaking:

lazy donkey
04-12-2008, 09:23
Ja fy pokker for et vær:pissed:

Tom A-G
04-12-2008, 10:29
Hm.. ikke klag, jeg må stå ute :(

18765

Kaare
04-12-2008, 11:32
Samme her... Endelig fri og tid til å gjøre noe i utendørsgarasjen (du er ikke alene, Tom) så blir det vinter igjen... :(

Ove
04-12-2008, 11:49
Hmm , få ta med kaffekoppen og tusle ut til varmekabeloppvarmetgarasjen min da ...... Thefinger

.

Vier
04-12-2008, 13:49
Den var ond Ove :laughing:

Ronny
04-12-2008, 13:56
Har ikke varme kabler men en stråleovn og en byggtørke, så det går 15 min så må jeg slå den av for da er det 25 grader. Når en bynner å bli gammel må en ha det varmt:D:D:D

Geared
04-12-2008, 14:02
Er da ikke kaldt nå. Har stått i en uisolert garasje å skrudd en hel vinter jeg.

Nei, nå synes jeg det er passe, går heller ut i garasjen å jobber på en bil der enn å reise ut til det oppvarmede verkstedet og den andre bilen.

Amund
04-14-2008, 22:18
Var oppe klokka 7 i dag, hele dagen har gått med til logistikk. Sveisetråd, div rekvisita, oljefilter, vifte, beadlocks og tank (takk til Pål og Jørgen!), luftfilter som ikke passa det heller, slanger og rør, blablabla. Mye bla.

Nå er det litt mindre rust igjen... fikk masse hjelp av Kenth i går. Thank you!

Mats Erik
04-14-2008, 22:21
Skal du stille i Norgescupen i år amund?:question:

Tore Hansen
04-14-2008, 22:39
- kjempebra,Amund.. det begynner å nærme seg prøvetur vel,på to-årsprosjektet ditt?? DET blir vel et stort øyeblikk,tenker jeg:smile::smile::smile:

Amund
04-14-2008, 22:39
Skal du stille i Norgescupen i år amund?:question:

Ja, hvis jeg rekker'n :eyemouth:

Amund
04-14-2008, 22:40
- kjempebra,Amund.. det begynner å nærme seg prøvetur vel,på to-årsprosjektet ditt?? DET blir vel et stort øyeblikk,tenker jeg:smile::smile::smile:

To? Prøv fire :) Da kan du også doble gleden... :grinpimp:

knixen
04-14-2008, 22:49
He he, så det hjalp med litt tyn i begynnelsen av "garasjen" din??? :smokin:

Bra jobbet, stå på Amund!! :smile:

Amund
04-14-2008, 23:04
He he, så det hjalp med litt tyn i begynnelsen av "garasjen" din??? :smokin:

Ja, disse bildene er dedikert til deg Thefinger

knixen
04-14-2008, 23:09
Ja, disse bildene er dedikert til deg Thefinger

Takk;):beer::beer::beer:

Holten
04-14-2008, 23:19
Supert Amund! :D

Blesvik
04-15-2008, 01:00
Kommer seg nå Amund!
Pynta med litt maling og:smile:
Bra at du endelig har fått tid til å jobbe masse på bilen.
Gleder meg til å se den 3. mai:smile:

tjd
04-15-2008, 08:23
Kom igjen Amund - Kom igjen Amund - kom igjen Amund.

Hilux
04-15-2008, 08:28
Kult Amund, det går unna nå :beer:

Godt jeg ikke vedda med deg om hvem som blir ferdig først da, for nå er det jeg som henger etter skjema her Thefinger

Mats Erik
04-15-2008, 08:58
Noko spec om bilen?:
-Motor, dekk- o.l?

Amund
04-15-2008, 09:32
Fortsett å heie gutter, takk takk takk :)

Noko spec om bilen?:
-Motor, dekk- o.l?

Jeep 4.0 high output, 63mm borra throttle body, full injection. Aisin-Warner AW4 automat (muligens med manuell styring - etterhvert), NP231 2,73:1 lavserie (muligens med 4:1 etterhvert om det trengs). Unimog 406 akslinger, 6,5:1 utveksling, firehjulsstyring og trykkluftstyrte sperrer. ca 52 grader sving på innerhjulet foran!! litt mindre bak, ca 45 tror jeg. Skivebremser m/ styrebrems.

Dekk blir i første omgang 20x20 treskerhjul (ca 46" høye), utvendig bredde 258 cm :shaking: Venter 41x14,5x20 IROK, men de rekker ikke første løpet... der blir det beadlocks og utvendig bredde ca 220 cm. Akselavstand 273 cm.

Mats Erik
04-15-2008, 10:35
Blir tøft detta Amund!:smile:
Stå på! Gleder meg te å sjå resultatet:D

Holten
04-15-2008, 14:32
Nå er hoel forbanna Amund Thefinger Du fikk OA til å ta seg av orderen!

"Faen for en dust! Er jo det samma som å gå fra dass uten å ha på seg buksa det! " :laughing::laughing:

epa b loco
04-15-2008, 15:15
Denne blir tøff, men 273 i akselavstand?? Er ikke det litt vel mye?

Nils
04-15-2008, 16:05
Ja detta blir knall heia heia..:smile:
Ikke at e har noe peiling på rørbiler men:shy:

Tore Hansen
04-15-2008, 16:11
vil tro at det er ca samme bredde/lengde som de finske protobilene,og de er ALLTID i toppen av store mesterskap...
- samuli fra finland vant også to løp i norge i slutten av -06 sesongen,i molde og ålesund,med ca denne størrelsen på bilen,så det er ikke noe stort problem
- selvfølgelig er det ofte en fordel med liten bil,men det kan også i mange tilfeller være en fordel med lang bil... skal bli morro å se denne i aksjon,Amund:smile::smile:

Amund
04-15-2008, 18:48
Nå er hoel forbanna Amund Thefinger Du fikk OA til å ta seg av orderen!

"Faen for en dust! Er jo det samma som å gå fra dass uten å ha på seg buksa det! " :laughing::laughing:

Det er notert... jeg sparer opp ca et år, så kommer jeg med en kommentar som treffer'n der det gjør mest vondt! Thefinger

Denne blir tøff, men 273 i akselavstand?? Er ikke det litt vel mye?

vil tro at det er ca samme bredde/lengde som de finske protobilene,og de er ALLTID i toppen av store mesterskap...
- samuli fra finland vant også to løp i norge i slutten av -06 sesongen,i molde og ålesund,med ca denne størrelsen på bilen,så det er ikke noe stort problem
- selvfølgelig er det ofte en fordel med liten bil,men det kan også i mange tilfeller være en fordel med lang bil... skal bli morro å se denne i aksjon,Amund:smile::smile:

Det var det korteste som gikk, kjører super-short SYE-kit og mellomaksel bak til TJ... for jeg skal på død og liv ha forakselen foran motorn, også skulle jeg jaggu ha rekkesekser og firetrinns automat og... motor + kasser er 2 meter langt :S Burde vært kortere JA, men det ble som det ble med delene jeg liker best... kan vel ta igjen en del på 52 + 45 grader sving + styrebrems. Blir fordel i bratte bakker! Hvis den ikke funker i trial, så har jeg 1000 mål med skau hjemme, er jo egentlig den løypa den er bygd for i første omgang Thefinger

Og får jeg røkk en dag er det jo bare å rive i en 4,3 vortech, TH350 - eller powerglide - og korte inn en 70 cm.... eller bygge ny bil... men det orker jeg ikke tenke på nå! :puke:

hoel-in-one
04-15-2008, 19:51
Det er notert... jeg sparer opp ca et år, så kommer jeg med en kommentar som treffer'n der det gjør mest vondt! Thefinger

Det sier Dennis også..... veldig :shaking:

Jobb du nå, det er kun noen dager igjen av byggeferien din ! Så skal jeg ta meg av Toyota kundene :smile:- det er en masse Jeepgreier til deg på mandag Thefinger

Amund
04-15-2008, 20:39
Det sier Dennis også..... veldig :shaking:

Jobb du nå, det er kun noen dager igjen av byggeferien din ! Så skal jeg ta meg av Toyota kundene :smile:- det er en masse Jeepgreier til deg på mandag Thefinger

Holder på, skal prøve å få inn ei økt til i kveld. Sees klokka 5 i morra? Jeepgreier er fint, I like it :)

hoel-in-one
04-15-2008, 20:50
Ikke stress inn i morra, vi tar møtet til uka. Jeg er på telefon med Crossroads Dismantlers nå, motoren min er nok klar og vil være her i slutten av mai.

Amund
04-15-2008, 23:45
Tar tid å bygge bil gitt. Cirka ingen av hydraulikkslangene passer (5500 kr i dass), kabelpakka er totalt kaos og klip 10 steder med 20 ledninger i hver. Sitter og blar i 20 sider koblingsskjemaer. Dynamoen var rusta fast, har dynka den i CRC og kjørt den i benk så den fikk gått seg til litt, blir vel fæle lyder, enten går det seg til ellers må vi stjele en fra delebilene på tunet. Tar lang tid å lage 3 rør når det skal være symmetrisk, i vater og festes i ei rørramme som er lagd på øyemål. Simring på veiva er bytta, bunnpanne rensa, mye småtteri. Forsterka motorfestehoopen, ikke pent men tror det holder.

Vifta jeg kjøpte skryter av at den ikke taper noe effekt om den blåser i steden for suge, kan det være sant tru? Trodde alle vifter mista masse effekt av å suge jeg. Ka dykk trur? Blir litt røddigere å ha vifta innafor raddissen.

KJELLIS
04-16-2008, 00:16
hmm kjenner meg igjen når bilen nesten ser ferdig ut, det er da det begynner å ta tid alt småplukk. stå på:smile:

sivrt
04-16-2008, 06:18
Looking good Amund.. Blir cool i svart.

Godt å se noen bruker skikkelig motor i trailløypene også etterhvert nå..:grinpimp:

Keep up the good work! Masse bilder også må du få ut vettu..

fastfoot
04-16-2008, 13:40
Tar tid å bygge bil gitt.

Hvis du begynte å jobbe før kl 1200 om dagen da, så fikk du litt flere timer i døgnet ....:wink_animate::wink_animate::wink_animate:

hoel-in-one
04-16-2008, 13:55
Kanskje han jobber om natta ??

Knut G
04-16-2008, 15:07
Moro og se at du har funnet igjen gnisten :)
Min gnist er sporløst forsvunnet, hehe

Amund
04-16-2008, 22:25
Moro og se at du har funnet igjen gnisten :)
Min gnist er sporløst forsvunnet, hehe

Prøvd MSD-tenning? De gir visst bedre gnist... :)

Kanskje han jobber om natta ??

Hvis du begynte å jobbe før kl 1200 om dagen da, så fikk du litt flere timer i døgnet ....:wink_animate::wink_animate::wink_animate:

Hehe, Hoel ringte meg i dag halv elleve? Jeg ble tatt litt på senga. Hadde klokka til å ringe 8, så stilte jeg den til 9, men den fikk ikke has på meg gitt...

Holten
04-16-2008, 22:30
Skal jeg vekke deg klokka 8 imårra da? Thefinger

knixen
04-16-2008, 22:36
Kan også ringe deg i åtte tia... Thefinger

Amund
04-16-2008, 22:39
JA gjør gjerne det :) Har vært oppe 7-8 hele uka, men idag sklei det ut litt gitt...

Holten
04-16-2008, 22:40
Gi oss et nummer, så ringer vi begge to! :grinpimp:

EDIT: Jeg fant jeg fant Thefinger

Amund
04-18-2008, 20:51
Ny shoppingrunde, henta pakke på posten, bolter, slanger, rør, fittings, belter, air i air shocksa osv. Har jaggu svidd av 10 laken denne uka! Bra taima salg av moppedden...

Måtte leite fælt for å finne en bolt som passa nedi pumpeakselen for å dra på reimskiva... den var skikkelig sær. Tømte ut alt av bolter jeg har utover benken... det ble messy.

19212

Masse skiver og riktig bolt... unødvendig bilde, men det ble bare så himla skarpt, du kan liksom smaaake rusta på bolthuet og irret mellom skivene.. namm :)

19211

Bare et bilde til da. Har tråla hele verden etter denne reimskiva, gadd ikke kjøpe original, og summit har ingenting, ingen av leverandørene mine på jobben, kun ET firma som hadde noe til jeep-pumpa. Kul!

19213

Måtte snu sylindern til bakhjula 90 grader, ble for trangt for 90-gradern på slangen inn mot akselen.

19214

Den var det jaggu bra jeg åpna... ellers hadde detta sitti i hydrostaten, sammen med halve stempelpakningen... og olja hadde gått akkurat dit den ville.

19215

Fikk visst ikke tatt bilde av sylinderveggen, men der var det en del rust. Litt sprøtt, sylindern er speller ny, men har vel liggi i 2-3 år nå, innendørs.. trodde jeg var flink til å dekke til høla når jeg sliper og kapper men tydeligvis ikke. Mulig dette bare er rust fra vegga også, vet ikke helt, men litt rart var det nå uansett. Fuktig kjeller???

ShuDuck
04-18-2008, 21:52
ai laik iiiiit :grinpimp: men kan du ikke korte inn bolten?

Chevy-Sheriff
04-18-2008, 23:04
Bolten har sikkert ett par cm glatt stamme, derfor skivene....

Får du noe orden på den spagetti'n da, Amund? Blir jo bærre lækkert detta da....:smokin:

ShuDuck
04-18-2008, 23:23
hmm ja.. i skammekroken med meg :shaking:

Blesvik
04-18-2008, 23:33
Lag mere gjenger på bolten da:smile:

Amund
04-20-2008, 00:47
Neineinei.. .nå får dere gi dere. Bolten er bare for å dra'n på... nå er den borte.

Amund
04-20-2008, 22:48
I dag var det litt bakvendt problemstilling, frista ikke å gå INN.

19419

Rust i ubrukt sylinder... kjipern

19421

Stempelet så ikke akkurat nytt ut det heller.

19422

Pirka og skrapa rust, hona sylindern, ble ikke bra, men fikk hvertfall vekk kanter som stakk OPP.. så da holder forhåpentligvis pakningen på stempelet en stund.

Bytta slange på dette.... moro :shaking:

19428

Dynamoen er endelig på plass, med hjelperulle og greier.

19430

Det var det jeg hadde bilder av. Ble ikke fyrings i dag heller, men nå er jeg lenger enn noen gang! (Veldig fin ting å si, det kan jeg si hver eneste dag... Thefinger)

Amund
04-22-2008, 23:36
Begynner å bli orden i motorrommet

19506

Biltema tempgiver passer i Jeep blokk! Det gjenstår bare å se om det ble tett.

19507

Reima på plass

19508

Kenth har finni hjernen!!

19509

Hilux
04-23-2008, 06:53
Da er det vel ikke så lenge til det brummer litt på Hurumlandet da:question:

Og jeg som trodde jeg skulle bli ferdig før deg :shaking:

Amund
04-23-2008, 10:34
Da er det vel ikke så lenge til det brummer litt på Hurumlandet da:question:

Og jeg som trodde jeg skulle bli ferdig før deg :shaking:

Bare slapp av du Jonny, er mange skjær i sjøen her fortsatt...

Kaare
04-23-2008, 21:32
Nå må du ta frem vidvinkellinsa og skaffe deg en kraftigere blitz - savner noen oversiktsbilder av Børsa

Amund
04-25-2008, 12:31
Nå må du ta frem vidvinkellinsa og skaffe deg en kraftigere blitz - savner noen oversiktsbilder av Børsa

OK - kun innebygd blits foreløpig, men se på disse bildene a Kåre. Ny linse, Nikon 18-200 med optisk stabilisering, skyter RAW - dette er så skarpt at det skjærer i øya! :grinpimp:

19617

19618

Ganske fornøyd med ruting av slangene, de skal selvsagt festes skikkelig og ikke med strips.

Chevysub
04-25-2008, 12:36
åssen gikk det med røret? Passa det ?

ShuDuck
04-25-2008, 12:36
Og når ble strips ikke en skikkelig måte å feste ting på? Thefinger

progress!! wohoo

:grinpimp:

Chevy-Sheriff
04-25-2008, 12:39
Ganske fornøyd med ruting av slangene, de skal selvsagt festes skikkelig og ikke med strips.

Så nøye du er, så tar dette tid......:smokin:

Blir bra detta, sviver dyret da? Fått orden på spaggetti og hjerne..?

Ser du er påmeldt, så stå på! detta går vettu.....:smokin::smokin::smokin:

shortlux
04-25-2008, 12:42
Stå på Amund! Detta blir gromt, å jeg gleder meg til å se den i løypa:smile:

knixen
04-25-2008, 12:49
Konge det der Amund!!!

Hva måtte du ut med for objektivet??

Stiller du på formula i helga???

På tur nedover snart, hiver meg i bilen ca halv fire...

Amund
04-25-2008, 13:36
Oj.. her var det mange kvestions gitt.

Røret var helt perfekt Tore, tusen takk! Fikk kappa til hylser, men kom ikke så langt som å få montert det. Ble litt for mye tomprat nede i verkstedet til Einar... :)

Fikk ikke gjort noe særlig mer enn å lage hylser + et par festeører til air shocksa i går, måtte skru på firmajeppen før jeg dro og. Fant ut at jeg og Einar hadde spleisa på fylleutstyr og trykkjustering, fikk det med meg hjem.. monterte sammen foraksel og noen slanger... var hjemme ett :(

Jeg er på Vormsund hele helga! Skal prøve å skyte noen skarpe bilder... og ikke minst stelle stand, VIP-lounge m m. Sees Knut :)

Ga 4000 for linsa, brukt.

Ledningsnettet er ca 90% ferdig - dvs hvis det som er kobla til nå virker :) Må bare trekke ut + til tenning og start, kanskje ha ei oljelampe før jeg fyrer også.

Chevysub
04-25-2008, 13:42
Jeg skal på vormsund begge dagene ihvertfall, vant slike kule biletter her på forumet, og fikk jo biletter fra dere også.

Så kanskje vi treffes :)

Geir
04-25-2008, 19:30
Gleder meg vilt til å se bilen i løypa Amund , detta blir helt klart en høydare!!!

Amund
04-29-2008, 10:15
Siste innspurt denne uka.... her blir det fra jobb til 12-1 every night... Trenger all hjelp jeg kan få, så alle som har lyst og kan legge ledninger, skru, male, sveise, kappe, nibble, knekke og skru slangeklemmer er hjertelig velkommen til kjeller'n på Hurum fra ca kl. 6 og utover.. fri 1. og 2. mai så da blir det fulle dager. Lønn i himmelen, og alle som hjelper til skal selvsagt få prøvekjøre, men det blir det nok ikke tid til denne uka, hvis den virker nå må jeg jaggu få den kjøretreninga jeg kan :)

19877

19878

19879

19880

ShuDuck
04-29-2008, 10:22
Stilig kjøling :eyemouth: stå på, hadde kommet å hjulpet om jeg hadde hatt mulighet :(

ARH
04-30-2008, 02:35
Hvis du betaler tur-retur-billett til California stiller jeg opp uhemmet! Thefinger

Tom A-G
05-03-2008, 10:10
Hvordan gikk det her, da? Ble dere ikke ferdige dere heller?

Finken
05-03-2008, 23:13
Har hørt noen rykter om brumming på hurumlandet i dag. Kan du bekrefte detta Amund? Kansje med en filmsnutt. :question:

ShuDuck
05-03-2008, 23:37
last opp bildene dine Amund :grinpimp: moro at den lever

Finken
05-03-2008, 23:45
http://i144.photobucket.com/albums/r200/Finken/B000.jpg

Detta er et stort skritt for oss som har fulgt med på detta prosjektet i noen år og et enda større skritt for Amund.

Gratulerer Amund, blir tøft og se denna i aksjon.

Amund
05-04-2008, 00:00
Joa, brummer fælt her nå, men for seint til å kjøre trial dessverre. Har ennå ikke fått i hop bremsene, men fått putra litt rundt på tomgang. Sliter litt med programvaren her på fatter sin pc, noen som har noen kjappe triks for å få et klipp fra dvd og ut på youtube f.eks.?

Stor takk til de som har hjulpet meg masse i det siste: Kenth, Einar, fatter'n, Jonny og Finken. Disse gutta har stått på noe helt hinsides de siste dagene.

Legger inn noen bilder fra i dag:

Kaare
05-04-2008, 00:03
Ååååååååååååååååå, pokkern, Amund!!! Nå gleder jeg meg til live showet!!! Dette var KONGE!!!

Flinke gutter!

hjallis
05-04-2008, 00:10
fett amund blir du med på østlands cup i brumundal :smokin:

KJELLIS
05-04-2008, 00:51
se der du,morro å få prøvd den litt tenker jeg :smile:

Holten
05-04-2008, 02:07
Tøft!! crossboned Flinke Amund! :grinpimp: (og resten av flokken:beer:)

Amund
05-04-2008, 07:07
Video, lang og kjedelig men, fikk ikke til å klippe noe her på fatters pc... http://www.youtube.com/watch?v=cALAAG63dIA

KHD
05-04-2008, 08:41
Gratulerer, dette har vi ventet lenge på.:smokin:
Synd du ikke rakk første NC runde, men gleder meg til å se den "live".

Tom A-G
05-04-2008, 08:43
Supert karer! Nå gjelder det å ikke slappe av før den er helt race-klar :smile:

Geared
05-04-2008, 09:22
TØFT! Endelig er den i gang. Gleder meg til å se mer film og bilder.

Men hva var den klikkelyden som kom ved kjøring?

knixen
05-04-2008, 12:21
Grattis Amund! Så ikkenoe rust heller... ThefingerThefingerThefinger

Gleder meg til å se video av den i bruk i skogen!:beer:

Knut G
05-04-2008, 12:22
Skikkelig moro :)

Nitteberg
05-04-2008, 17:59
Video, lang og kjedelig men, fikk ikke til å klippe noe her på fatters pc... http://www.youtube.com/watch?v=cALAAG63dIA

Var ikke kjedlig den ! Gratulerer :beer:

Blesvik
05-04-2008, 19:22
It's alive!!!
Grattis Amund!:smile:

Amund
05-04-2008, 21:25
Shakedown gikk til helvete.... dette er en møkkabil, video kommer :laughing:

PS. Den har fått nytt navn, 'Æljen' :)

Vier
05-04-2008, 21:45
Ja, det ser ut som den ble svææær... Men tøff!! :cool:

hoel-in-one
05-04-2008, 21:58
Bra jobba Amund !! Der ser du at alle de 10 tommeltottene dine får til om du har lyst og kamerater nok...:laughing: Den er stoor, tror du må kjøre LT med den og låse baksvingen - montere Hummer karosseri kanskje ?
... kødda.... hvem skal signere svennebrevet ?

Holten
05-04-2008, 22:48
Bytta navn til æljen?? :laughing::laughing:

Finken
05-04-2008, 22:54
Det nye navnet passer den godt, den kommer nok til og syns og høres godt når den kommer ruslende imellom skauen.
Må få slengt på et skikkelig horn på taket på`n nå. he he. Gevir heter det kansje, el jeg veit a faen, de elgen har på hue ihvertfall. he he

Amund
05-04-2008, 23:10
Hehe var noe jeg og Einar fant på da vi så video fra i dag, den er liksom så stælkete og lite elegant der den humper seg gjennom busker og kratt....

Kan noen forklare meg hva jeg skal gjøre for å unngå denne rare tiltinga/løftinga? Er shocksa mine alt for høye? Har helt fullt med olje, 120 psi foran og ca 100 bak tror jeg.

YCLyY2Z-RSs

Holten
05-04-2008, 23:15
Tipper du har gjort samme feil som meg med filmen! bare bruk den bakerste koden i linken!

FEIL:
YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=2AlRKIkHF5E[/YOUTUBE

RETT:
YOUTUBE]2AlRKIkHF5E[/YOUTUBE

EDIT: det funka nå, eller så har du fiksa det Thefinger

Amund
05-04-2008, 23:27
EDIT: det funka nå, eller så har du fiksa det Thefinger

Fant det ut ganske kjapt :)

Geir
05-04-2008, 23:53
MEGET tøft!!

ShuDuck
05-05-2008, 03:27
:eyemouth:
Y5HzMkdhws4

Holten
05-05-2008, 03:38
Så jo jævlig bra ut så lenge det varte!:smokin::smokin:

Hilux
05-05-2008, 06:24
Helt konge å se at øsa er i gang Amund, virkelig godt jobba :beer:

Impressive :grinpimp::grinpimp:

Tommy
05-05-2008, 06:27
Hvordan var det å kjøre Æljen for første gang da Amund... skal du til Bergen??

Amund
05-05-2008, 07:29
Hvordan var det å kjøre Æljen for første gang da Amund... skal du til Bergen??

Joa, det var moro det, veldig mye som funket bedre enn forventet, men et par ting som IKKE funket. Den legger seg heeeelt over når det er skakt, og hjulopphenget klatrer og oppfører seg helt dust. How to fix? Er det innstilling av air shocks bare? Trodde jeg hadde gjort riktig nå jeg, fullt med olje...

Blir neppe noe trial med det første, sånn bilen er nå er den helt ubrukelig i konkurranse. Må ha andre hjul først, mulig den oppfører seg bedre med noen mindre hjul. Bremsene må fikses, sperra foran reagerer ikke, MASSE plater igjen før den er race ready, div elektrisk krøll... jeg trenger en pause nå :shaking:

Chevy-Sheriff
05-05-2008, 08:49
Hey! Nice rocking Ælj....:smokin:

Dette blir en bøs proto...:beer:.....digga de dekka:smile:...men monter dem andre veien....:smokin:

Husk! Testturer skal gå til hælvete.....det er da du skal luke ut dem jævligste feila.....:smile:.....

tjd
05-05-2008, 08:49
Kom igjen Amund ! Dette blir bra - vi se deg i løp så snart du kan !

shortlux
05-05-2008, 09:02
Bilen ble jo bare helt rå! Tommel opp Amund!

Synd ikke alt gikk etter planen men det er vell sånn det er.:(

ZukiJack
05-05-2008, 12:20
Hva var det som kollapset til slutt der???

Skal du fortsette å kjøre med de hjulene der...har du inspirasjon til karosseribygging her:
http://www.remondacastro.com.ar/productos/tractor-john-deere.jpg

Bare å dra på FK-butikken og be om spons til lakk...:smokin:

Skikkelig kult å se at rede har fått den på hjul nå... Lykke til.

sven
05-05-2008, 18:22
Bra jobba Amund !!
hvem skal signere svennebrevet ?

må vel bli meg det daThefingerThefinger

får ta meg en tur til hurum og sensorere littThefinger

Var joggu på tide at du har fått prøvekjørt.... har venta lenge på å se øsa ferdig

Ove
05-05-2008, 18:27
Kan noen forklare meg hva jeg skal gjøre for å unngå denne rare tiltinga/løftinga? Er shocksa mine alt for høye? Har helt fullt med olje, 120 psi foran og ca 100 bak tror jeg.

Tøff bil Amund , morro å se at den endelig har kommet seg ut .....

Ang tiltinga , jeg ville også ha montert de like høyt , men mener de står altfor tett på akselen .

Jo mer skrå de står , jo mer vil de motvirke denne tiltinga .
Høyden gjør at karroseriet vil pendle ned i lodd , altså motvirke at karroseriet legger seg over ved sidehelling .

Er hverfall slik jeg forstår det , men har vel tatt feil før ..... :eyemouth:

.

hoel-in-one
05-05-2008, 21:26
Vi må nok støtte i stedet for å mobbe...... skal prøve å motivere`n på jobben om dagen... men han sitter med lavt hode og ser på filmene på UTUBE om og om igjen og rister på hodet, så jeg vet ikke hvor lett det blir.
Vi må kanskje til med innsamlingsaskjon også ; "Redd Æljen" - den står stakkars langt til skogs og Amund trenger finanser !

Holten
05-05-2008, 21:34
Vi må kanskje til med innsamlingsaskjon også ; "Redd Æljen" - den står stakkars langt til skogs og Amund trenger finanser !

:laughing::laughing::laughing:

Amund
05-05-2008, 22:16
Faen, skulle tatt et bilde av den da sola gikk ned... :laughing:

Er nok ikke så ille, men skulle ønske jeg reiv i volvoportaler og bygde med 850 GLT-motor som var den aller første planen, men hadde ikke råd til de akslene på studentbudsjett.... Er kanskje litt for kritisk, men får liksom inntrykket av at offroaden har gått 10 år tilbake i tid da jeg vrei om nøkkern på denne...

Blir nok ikke så gal bare jeg får senka air shocks, kanskje panhardstaga, og 41" irok.... håper bare de kan få ut fingern og lage 47" ltb til 20" felg snart, har faktisk venta i over 4 år siden de sa det skulle komme...

Tøff bil Amund , morro å se at den endelig har kommet seg ut .....

Ang tiltinga , jeg ville også ha montert de like høyt , men mener de står altfor tett på akselen .

Jo mer skrå de står , jo mer vil de motvirke denne tiltinga .
Høyden gjør at karroseriet vil pendle ned i lodd , altså motvirke at karroseriet legger seg over ved sidehelling .

Er hverfall slik jeg forstår det , men har vel tatt feil før ..... :eyemouth:

De står faktisk ganske nære 90 grader på akselen ved full fleks...

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/userpics/10062/normal_Bilde_1557.jpg

og de sitter på aller ytterste punkt på akslene før styreknokkelen. ser bare litt rart ut med de hjula som er på nå, bilen er faktisk 2,60 bred :laughing:

Finken
05-06-2008, 00:01
2,60 bredde er jo ingenting, er jo langt igjen til du trenger følgebil.
Så du har ikke trua for Trailkjøring med denna, får slenge på en svær turbo og no 66 toms hjul og ta inngangspenger for og kjøre over og knuse biler. he he

deepmud
05-06-2008, 00:19
whoooo - that's some torque roll. I always liked the 4.0 for torque :D

I have front/rear one-link suspension too - but no where near that much torque roll - I think it's your air shox - perhaps your track bar could be a little higher relative your COG, but I think a sway bar would be a quick and easy fix.
Erik

ARH
05-06-2008, 06:42
Kan ikke unngå å glise etter å ha sett videoene - dette er moro, kudos til deg kompis! :smokin: I mine øyne er det en bragd bare det å ha fått orden på den ledningsnett-spagettien! Om jeg ikke tar feil er det nesten to år siden jeg stod i møkkakjelleren din og pussa rust..

Første tanke: Fy steike, for et monster! 2,60 bred?! Hva er høyden under buken og til toppen av buret? Akselavstand/lengde? Og hva er egentlig måla på de treskerhjula?

Secondly: Holy torque-lean! Men jeg tror ikke problemet ligger i verken olje eller nitrogen-volum, gitt. Har du kikka litt på forskjellige valving-oppsett? For å jekke ned denne skyskraperen – og få panhardstaga i vater! - må du nok lette litt på trykket. Men hvor lavt kan du gå; hvor mye kompresjon tillater demperne dine nå? 100 pund høres relativt lite ut, men jeg ville fremdeles senka den til du er på det høydenivået du vl ha den på, og så 'go from there' med videre justeringer.
Frykter også at noen av de symptomene du opplever er typiske for 1-link-syndromet. Husk at dette er et mer ’hit and miss’-hjuloppheng enn en 4-link, hvor man bygger basert på matematiske formler! Men det vet du vel. :wink:

Tom A-G
05-06-2008, 07:01
Denne moment rullingen må vi finne ut av Amund! Jeg har det samme på min bil.. Er det noe med Hurum?
Jeg lurer på om det har noe med panhardstag-geometrien å gjøre. Driver å studerer 404'n om dagen. Den har jo samme hjulopphenget, men ruller ikke.

Geir
05-06-2008, 07:09
Faen, skulle tatt et bilde av den da sola gikk ned... :laughing:

Er nok ikke så ille, men skulle ønske jeg reiv i volvoportaler og bygde med 850 GLT-motor som var den aller første planen, men hadde ikke råd til de akslene på studentbudsjett.... Er kanskje litt for kritisk, men får liksom inntrykket av at offroaden har gått 10 år tilbake i tid da jeg vrei om nøkkern på denne...

:laughing:

Synes den ble rå Amund !
- beste er at du kan si du har bygget den selv , ikke rusla over grensa å kjøpt deg en samlebånds-proto-bil-uten-motor Thefinger

Amund
05-06-2008, 07:17
Synes den ble rå Amund !
- beste er at du kan si du har bygget den selv , ikke rusla over grensa å kjøpt deg en samlebånds-proto-bil-uten-motor Thefinger

Akkurat! Uansett hvor dårlig den funker er det kun de som har bygd noe bedre med egne hender som har rett til å si noe :grinpimp:

Det som er litt kjipt da, er at jeg 'fant opp' min egen spider i 2002 eller deromkring, satt og vrei huet litt og kom fram til at 850-motor på langs + volvoportaler hadde blitt en fin bil. Hadde til og med fått tak i alle utvekslinger, regna på toppfart og sjekka sider på differ m.m. Dette var lenge før jeg hadde hørt om Lars Dahl. Synd jeg var blakk student....

Når det gjelder torque roll, så tror jeg løsningen er så enkel som at forholdeet mellom fjæret og ufjæret vekt er såpass på jordet som det er, har akkurat samme problem på RC-crawler'n. Momentet fra mellomakselen blir dermed så stort at vekta av buret ikke greier å holde fjærene/shocks komprimert... men dette kan nok dysses ned ved å få air shocksa enda lavere og stivere. Stabstag er for asfaltbiler....

Zuki
05-06-2008, 07:49
Knallbra Amund, du fortjente virkelig en testtur nå! :smile:

Tommy
05-06-2008, 08:04
synes den ser råbra ut jeg Amund, det var jo en slik bil du ville ha, en stor sinna, bygd etter sammen prinsippet som White knight...
Stabstag hade fikset problemet ditt lett, veldig mange crawlere kjører med det og mange formula biler... så helt gatebil er det vel ikke..

Amund
05-08-2008, 10:55
Litt oppsummering fra siste innspurt... har fått utrolig mye god hjelp!

20514

Cherokeeliga'n på plass

20515

Matpause

20516

Godkjent av Aurora, men om det er bilen, setet eller pizzaen er jeg ikke helt sikker på :smile:

20517

Aurora er veldig flink til å dreie

20518

20519

Feilsøking på gang ?

20520

Fylle olje på alt

20521

20522

Har skrudd litt sjæl og da... bestilte EBC Greenstuff klosser i dag, er dere litt imponert over at det fåes til UNIMOG? :smokin:

Geir
05-08-2008, 11:24
Nok en gang ... den er bare SÅ tøff :smokin:

håper siste rest ordner seg fort , da jeg har hastverk med å få se den i løypene !!!

Amund
05-08-2008, 13:40
Nok en gang ... den er bare SÅ tøff :smokin:

håper siste rest ordner seg fort , da jeg har hastverk med å få se den i løypene !!!

Denne er å se i løypene på Hurum hver eneste helg framover... Thefinger Gidder ikke stille i trial før irokene kommer, kommer meg ikke opp til kjøreområdet engang på disse dekka. Skal prøve med litt mindre luft, men tror ikke det gir noen revolusjon akkurat... men mulig de er fine på Herstua :)

extremetoy
05-08-2008, 13:42
Denne er å se i løypene på Hurum hver eneste helg framover... Thefinger Gidder ikke stille i trial før irokene kommer, kommer meg ikke opp til kjøreområdet engang på disse dekka. Skal prøve med litt mindre luft, men tror ikke det gir noen revolusjon akkurat... men mulig de er fine på Herstua :)

kom en tur på herstua i helga å prøv da:)

Geir
05-08-2008, 13:44
HALLO ---> det viktigste er at det ser tøft ut , er jo ikke såååå farlig om man ikke kommer seg frem vel?-
- synes dekka dine er nydelige .....

mange fordeler der da , man kan sitte avslappet i bilen , å se på når alle de andre har kjørt i stykker :eyemouth:

Amund
05-08-2008, 14:04
HALLO ---> det viktigste er at det ser tøft ut , er jo ikke såååå farlig om man ikke kommer seg frem vel?-
- synes dekka dine er nydelige .....

mange fordeler der da , man kan sitte avslappet i bilen , å se på når alle de andre har kjørt i stykker :eyemouth:

For min del er det stikk motsatt, for det første må det virke, BRA, men om det ser bra ut er jo en bonus i tillegg... tror det blir litt artig stuk med 41x14,5x20 irok og jeg, har sett bilde av en amerikansk buggy i samme gate med de dekka, syns den var kul!

Geir
05-08-2008, 14:12
mye mulig du har ett poeng der Amund

jeg la altfor mye kosmetisk arbeid ned i Magirusen , så noe av fremkommeligheten måtte vike noe men pytt pytt, slikt koster :shaking:

tror bilen din kommer til å virke bra og få ett tøft stuk jeg da!
- fårr stilt noe på demperene dine nå da ?

Tommy
05-08-2008, 16:39
Hvorfor 41"?? det er vel radialdekk...
Har jo noen glimrenden 42" i garasjen som venter på nye eiere!!

Chevysub
05-08-2008, 17:20
Fysjom Amund. du må ikke bruke djevelens verktøy på så grom ælj:eyemouth:

Men ellers, alle tommeltotter rett opp, fett bygg, imponerende rett og slett.:beer:

Amund
05-08-2008, 20:15
jeg la altfor mye kosmetisk arbeid ned i Magirusen , så noe av fremkommeligheten måtte vike noe men pytt pytt, slikt koster :shaking:

tror bilen din kommer til å virke bra og få ett tøft stuk jeg da!
- fårr stilt noe på demperene dine nå da ?

Fatter har stilt litt på demperne mine under redningsaksjonen, han knakk en ventil på en air shock... det var ikke så enkelt å få tak i gitt. Bestiller opp noen sett på jobben, så vi har når andre sleiver borti en dag.

Hvorfor 41"?? det er vel radialdekk...
Har jo noen glimrenden 42" i garasjen som venter på nye eiere!!

41" er radial ja. Må ha 20" jeg vettu, da er det bare 41" og 49 å velge i... har nå venta borti 5 år på 47" LTB i 20", men neeeida.

Fysjom Amund. du må ikke bruke djevelens verktøy på så grom ælj:eyemouth:

Du skulle bare visst, så mange mekanikere som har vært innom det siste, alle har sine lure plasser å legge fra seg til - inkludert meg - hadde jeg ikke hatt ca 15 skiftenøkler hadde jeg holdt på i 3 mnd til med å lete etter fastnøkla.... Gruer meg til å rydde det verkstedet :S

Amund
05-08-2008, 20:17
Får litt pepper på amerikanske Pirate og, de fleste har skrevet side opp og ned om hvorfor bakhjulsstyringa mi ikke kommer til å virke, og når jeg til slutt fikk posta videoen av at det virker klager de på sveisene mine :laughing:

http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=528619

jan terje
05-08-2008, 20:22
Ikke bry deg Amund, minn dem heller på hvordan det gikk da de skapte Edsel!

Tommy
05-08-2008, 20:23
Synes du får mye skryt jeg...

Amund
05-08-2008, 21:01
Synes du får mye skryt jeg...

Fikk jo ganske bra skryt av Dustin Webster, bare det er jo verdt hele bygget! :smokin:

ShuDuck
05-08-2008, 22:35
pfh, det er ikke noe å bry seg om de som skal være kulest mulig og disse alt som ikke er 100% strøkent :shaking:

Amund
05-08-2008, 22:43
Er jo å be om bråk det, poste noe som ikke er TIG-sveisa, CNC-bøyd, lasernotcha og CNC-skjært på pirate :D

sivrt
05-08-2008, 23:41
Er jo femi det vettu Amund.. Dette er ekte bilbygging som du holder på med..

Synes det er tøft å bære masse stål og deler inn i låven ute på landet, og ut kommer en skikkelig børse!

Synes vogna di e skikkelig cool:smokin:

Amund
05-09-2008, 00:39
Er jo femi det vettu Amund.. Dette er ekte bilbygging som du holder på med..

Synes det er tøft å bære masse stål og deler inn i låven ute på landet, og ut kommer en skikkelig børse!

Synes vogna di e skikkelig cool:smokin:

Hehe... I did it the redneck way! (in lack of better options....)

Chevy-Sheriff
05-09-2008, 07:57
Hehe... I did it the redneck way!

.....thats the ONLY way.......:beer:

Zuki
05-09-2008, 21:23
Synes også pipa fikk en nokså annen lyd etter at du viste at det funka, løsninga blir jo omtalt i MEGET positive ordelag til slutt! Det var riktignok noen som forsto seg ihjel på teorien til å begynne med, men de ble jo stille etterpå... Meget bra elg, tøft bygg rett og slett. Og tøft at det er møkkakjellerbygd etter redneckprinsippet, og at det faktisk plutselig ble en rå bil av det som lenge har vært ei tilårskommen rørsamling :D. Bra innspurt, og tiden det har tatt har jo ført til en ganske gjennomtenkt bil. Satser på å få se den også en gang i action på et eller annet arrangement!

FSJFrank
05-09-2008, 22:41
Flott bil, Amund. Småproblemene med kjølerør og dempere får du fiksa etter noen "prøve og feile" turer.:smokin:

Tror den kan bli veldig bra.

Amund
05-11-2008, 21:07
:smile:

Mats Erik
05-11-2008, 21:11
Så jævlig porno!:D:beer:

Amund
05-11-2008, 21:19
Litt morsom denne grøfta her, ser ikke så vrang ut men den slukte bilene til både einar og kenth så bare buret stakk opp i fjor. Med min var det ikke noe problem, litt juks men.

epa b loco
05-11-2008, 21:26
Halløy Amund, hvordan går det med feilsøkinga? Du må få på no skikkelige dekk på den doningen din(les IROK), blir arti å se hvordan denne hevder seg i NC, jeg heier ihvertfall på deg:grinpimp:

hoel-in-one
05-11-2008, 21:48
... har ikke lastbærere 6 hjul ??? :smokin:

Finken
05-11-2008, 23:30
Er nok Hogstmaskin det her, de har ofte bare 4 hjul. Thefinger

Nils
05-13-2008, 14:34
Hvor høyt er det opp til buken på elgen dær egentlig.?
Utrolig kul asså.:smile: ser heilt vilt ut..

Monster Teddy
05-13-2008, 14:37
wow :D dette blir råere og råere.

irok? hvor ikke 66"Terra mens du er i gang :roxy:

Amund
05-14-2008, 10:14
Må ha mindre hjul, dette ser jo fønni ut, men helt ubrukelig :)

Buken er litt høyere enn akslene, ca 60 cm kanskje?

sivrt
05-14-2008, 12:40
60 cm bare, he he...

Vi har jo 63 cm på Rødhette og UlvenThefinger

Amund
05-14-2008, 15:37
bæææh.. men dere har ikke 55 cm under diffene... Thefinger

sivrt
05-14-2008, 19:14
Hence.... SkidplatesThefinger

epa b loco
05-14-2008, 20:17
Synes du som jobber i bransjen bør gå foran som et godt eksempel, bruk belte:eyemouth:Thefinger

hoel-in-one
05-14-2008, 20:42
... han har hørt det flere ganger på jobb allerede. Jeg vil ikke se flere bilder ute i naturen uten belter og tak. Amund, husk at du skal jobbe - ikke være sykmeldt !!

Better safe than sorry !!!!!!!!!!!!!! :idea:

Vier
05-14-2008, 22:03
Bare kjeft å få... samma hva man gjør...

Stå på Amund. Det hadde vært morro å sett dyret ditt i løypene i år. Prøver du å bli klar til NC#3?

Amund
05-14-2008, 22:16
Bare mas på dere jo... må da være lov å kjøre rundt i ring på plenen før man har montert beltene?? Belter, strebere i døråpningene og takplate ligger klart, og går i til helga... mens dere andre drikker pils og vingler med flagg! Skal prøve å bli med på Herstua ja. Irok eller ikke... Og uten sperre foran, i hølet der lufta skal nedi var det nemlig propp fullt med dritt, ser ut som oljegrus... og forakselen lekker i alle høl. Den må nok deles... en dag... da må jeg skjære av alt hjuloppheng og styring.... det kommer jeg til å utsette LENGE. Styrebrems funker som sperre det og, når nøden er størst...

ShuDuck
05-14-2008, 22:22
Ja du overlever nok litt ratting, er værre med de som skal drikke seg drita hver helg å klarte i flaggstenger og andre lure ting Thefinger

Amund
05-16-2008, 10:37
Aaaah, endelig er de kobla opp, grommeste på hele bilen!

Chevysub
05-16-2008, 11:00
Lenge leve Biltema :beer:

Kaare
05-16-2008, 20:26
Snasent lys! Synd bare at det går mot lysere tider :(

dynna
05-16-2008, 21:57
Detta ser veldig bra ut. bra jobba!

Amund
05-17-2008, 00:03
Noen bilder fra i dag...

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/Rorbilen/normal_tn_DSC_0632.JPG

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/Rorbilen/normal_tn_DSC_0627.JPG

Calipper nr. 2 sprakk, betalte 3000 kr for den siste i landet for 2 uker siden :(

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/Rorbilen/normal_tn_DSC_0647.JPG

Litt moro med Greenstuff på Unimog da

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/Rorbilen/normal_tn_DSC_0665.JPG

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/Rorbilen/normal_tn_DSC_0641.JPG

Og til slutt - enda et bilde av instrumentene :smile:

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/Rorbilen/normal_tn_DSC_0634.JPG

Flere bilder her http://amund.bilbygging.no/coppermine/thumbnails.php?album=5&page=2&sort=da

Finken
05-17-2008, 01:02
Ere det er for no dritt calipere som sitter på unimog da? Eller går det så unna oppi skauen at du bremser altfor hardt. he he.

Amund
05-17-2008, 10:08
Ere det er for no dritt calipere som sitter på unimog da? Eller går det så unna oppi skauen at du bremser altfor hardt. he he.

Nei skjønner ikke helt. En sprakk jo på samme sted da vi skulle presse ut stempla første gang, var jo rimelig rustent. Men denne var overhalt, sprakk da jeg skulle styrebremse litt på grusen utafor kjeller'n... må ha vært en påbegynt sprekk der siden overhalinga eller no.

Amund
06-02-2008, 00:26
flesk

KJELLIS
06-02-2008, 01:16
Bra flex Amund,men det har denna også:smile:

Nils
06-02-2008, 06:22
flesk

Konge :smile:

Det hadde vært noe og hatt på jeepen ..:smokin:

Amund
06-02-2008, 08:42
Bra flex Amund,men det har denna også:smile:

Ja, jeg måtte jukse litt med traktorn jeg da.

Tore3B
06-04-2008, 13:45

Kult bygg!!! Jaggu godt at det er bare en bil i løypa av gangen, blir jo lett riper i bunnpanna av å kjøre over en sånn mopedbil :biggrin:

Det er ikke så rart at den nesten velter når du gir gass....
Du har jo montert panhard foran og bak likt. Flytt det ene så de går i kryss, da tenker jeg du skal få se en helt annen bil:idea:

Amund
06-04-2008, 14:55
Det er ikke så rart at den nesten velter når du gir gass....
Du har jo montert panhard foran og bak likt. Flytt det ene så de går i kryss, da tenker jeg du skal få se en helt annen bil:idea:

Er nesten like mange teorier på dette som det finnes offroadere i verden virker det som, men denne er jeg ikke enig i... kan gå med på at om panhardene står samme vei så vil bilen svinge til en side når jeg gasser i og med at begge blir kortere og sånn sett vil svinge akslene hver sin vei.... men panhardene kan ikke få noe til å løfte seg ved pådrag. Det er 1-linken som løfter, mellomakselen som vrir aksel og girkasse hver sin retning. Den ble nesten helt fin når jeg senka dempera bak, problemet oppstår uansett bare i 2-hjulstrekk, gidder ikke legge alt for mye arbeid i transportetappeegenskapene, det er bare å ikke gi helt full gass så går det fint :) Men takker for innspill uansett, dukker stadig opp ting jeg ikke har tenkt på.

Kaare
06-04-2008, 21:45
Du kommer til å ha guru status innen du er i mål :wink:

Tommy
06-04-2008, 21:53
Han HAR guru status....

Kaare
06-04-2008, 22:01
Han HAR guru status....

Ikke hos meg enda!!! Han kan for lite Patrol Thefinger

Geared
06-04-2008, 23:11

Nå var det vel bil det var snakk om KåreThefinger

ShuDuck
06-04-2008, 23:52
Han HAR guru status....

hehe var det jeg tenkte og :grinpimp:

Amund
06-05-2008, 09:29
Pøh. Det er kun EN mann med gurustatus i dette miljøet, og det er OFFROADGURU SOLLI!

Uten hans hjelp hadde denne doningen sett ut et av Lars Dahls, Weng, Løberg eller Dahls byggverk!

Nitteberg
06-05-2008, 11:43
Jeg vill å bygge bil :( snart malt hele huset, og må sett igang med riving, graving, støpe ny mur og snekre ny terrasse :eyemouth:

Amund
06-05-2008, 16:59
Jeg vill å bygge bil :( snart malt hele huset, og må sett igang med riving, graving, støpe ny mur og snekre ny terrasse :eyemouth:

Høres kjedelig ut, masse jobb, også rører det ikke på seg når det er ferdig! (Forhåpentligvis...)

Du får ta med deg plasma og plateverktøy og komme ut til helga, trenger masse hjelp til å få'n race ready til neste helg... gulv, panser, lexanplater, feste passasjerstol, lufting til aksler, klamre rør og slanger osv.

Kaare
06-05-2008, 23:26
Nå var det vel bil det var snakk om KåreThefinger

You are dead, man!

Amund
06-08-2008, 02:55

Må bare komme med en liten historie, dette dukket opp i lunsjen på jobben her om dagen. Hoeler'n hadde kommet i et lite 'munngemeng' en fuktig kveld på Rena, de mente han ikke 'kunne' patrol. Det vi kom fram til i lunsjen at vi vet ca dette om Patrol:

Den har fire hjul, to aksler, motor og girkasse. Vi kan skaffe en del hevesett, ARb-sperrer, snorkel, ARB-fanger, felger og dekk (6x5,5" boltsirkel). Y60 har problemer med stort nav, noen felger må senterhullet dreies ut. Vi kan ikke skaffe giringer til aksler eller transfer, men det ryktes at det eksisterer i Australien. Hva mer er det å vite? Hvor tuten sitter? Spør oss om hvilken hvor hvilken som helst komponent på en Patrol sitter eller hvordan den fungerer, så tror jeg både jeg og Hoel skal greie å finne ut av det på få sekunder om vi får titte på bilen...

Når jeg tenker meg om litt vet jeg dette om Patrol:

- 160 har bladfjærer. Levert med 3,3 diesel med og uten turbo på lang og 3,3 uten turbo på kort, eller 2,8 bensin. 3,3'n er også levert i IH Scout, der med automat som option. Runde lykter på tidlig modell, ikke levert i Norge. 3,3 har 24V anlegg. 3,3 går fælt med større eksos og lett justering av turbotrykk og dieselmengde. Lavere utveksling på aksler fra bensin enn diesel. 38" går på med spoa og lett kapping, 32" på original bil. Kan ikke skaffe skjermbreddere. Ble levert med 4-liter bensin og diesel i utlandet. Vi skaffer godkjent Old Man Emu (ca 2") og Trailmaster (60mm), roof rack, taktelt, dusj og hva man måtte ønske. ARB-fanger med plass til vinsj, hurtigfeste for vinsj. Dyre vinsjer pga 24v. 12v dynamo og separat batteri kan monteres for bruk til vinsj, stereo, hengerlys osv. Flyttes 3,3'n over i bensinbil går det an å bytte/bygge om starter, dynamo og diesel shutoff-solenoid + glødeplugger så har man en 12v motor, andre veien må man bytte vinduspussermotor, varmeapparatvifte + samtlige pærer. Hevesjakler til foran på Hilux passer bak, løfter litt over 1 tomme. Frihjulsnav er lagervare. Aksler tåler greit med juling, men er ikke sinnssykt. Kjente problemer: 2,8 bruker mye bensin, ruster ofte i bakre del av ramme, har talent for wobbling ved store hjul + heving, ofte pga slitte kingbolter, fjærforinger, styrekuler, styredemper og snekke i kombinasjon.

- Y60 har spiraler, sperre på bakaksel på en del modeller. 2,8 turbo diesel hovedsaklig på norske biler. OME-sett + Trailmaster finnes. Skaffer skjermbreddere, snorkel, ARB-sperrer, roof rack, ARB-fanger, front reciever og det vanlige. Frihjulsnav. Aksler tåler veldig mye bank, mye sterkere enn 160, også meget bra sving. Problemer: Overpriset, litt lite skyv, toppen sprekker

- Y61 kom i 1997 ca? Fortsatt spiraler. Da med 2,8 liters motor, noe daff. 3-liter kom i 2002-3? mer piff. Fåes med både automat og manuell. Levert med alt tenkelig utstyr, meget komfortabel bil. Sperre på bakaksel på velutstyrte modeller, samme med skjermbreddere. OME, Trailmaster, ARB, snorkel, fanger, roof rack, front reciever osv. Utkoblbart stabstag bak via knapp i dashbord, synd de ikke lagde det foran og når de først var i gang :) skaffer ikke breddere. Problemer... vet ikke, litt stor og tung kanskje? Ny og litt for fin å denge i skauen, men ikke alle som bryr seg om det (Kåre) :)

Hva mangler i lista mi Kåre!?? Utvekslingene på alle gir, lavserie og aksler vil jeg helst ikke vite, kan alt for mange på rams allerede.... men lurer på om bensin 160 har 4,10:1 og diesel har 3,73 ca? ok du skal få den lista og:

Girkasser:
Volvo M40 (valp, 140-serie) 3:1 førstegir
Volvo M45 (240 4-trinns) 4:1 førstegir
Volvo M46 (240 4-trinn + overdrive) 4:1 første, 1:1 fjerde, ca 0,85:1 overdrive
AW4 (jeep) ca 2,5:1 førstegir

Aksler
Suzuki 410 - ca 3,73:1
Suzuki 413 - 4,10:1
Eldre Hilux + LJ70: 4,88
Nyere Hilux 4,10
HJ60 4,10
Valp 5,38
Volvo 850 2,5 med aut. 4:1
Gelender 4,88 (?)
Unimog 404 7,5
Unimog 406/416 stort sett 6,5
Unimog 421, flere men bl.a. 8,5
Volvo C303 5,99:1 på 4x4 og 6,99:1 på 6x6 og prototyp-aksler
Cherokee 4.0 aut. 3,55
Cherokee 4.0 man. 3,07
Wrangler 2,5 man 3,07 (?)
Wrangler 4.0 aut 2,73 (?)
Jeep J20 4,2 man 4,88

Transferkasser (lavserie)
NP231/NP242 (Wrangler, Cherokee): 2,73:1
Dana 300, 20, 18(?) 2,62
Range Rover, eldre modell: 3,25
Valp 3,25
Hilux 2,26
NP205 2:1
Volvo Sugge 1,44:1

Hvorfor i alle dager poster jeg dette? Overtrøtt + at det var litt gøy å se hvor mye jeg hadde baki huet når jeg først begynte å tenke på det... er nok en del feil her, hvertfall de med spørsmålstegn bak, der var jeg usikker...

Nitteberg
06-08-2008, 08:37
Men hvor sitter batteriet på en a-klasse ;)

Amund
06-08-2008, 09:33
Men hvor sitter batteriet på en a-klasse ;)

Aner ikke, i hanskerommet? under setet? unyttig informasjon :laughing:

Knut G
06-08-2008, 10:12
Ta deg ei pille Amund. Forhåpentligvis flyr da slike tall over oppfangingsnettet til cella di ;)

hoel-in-one
06-08-2008, 10:13
Ingen av oss er utlært og vi lærer nye ting for hvert problem som må løses.... uansett om det er Patrol eller Pajero - men A-klasse - hva er det ? Elektrisk flexerampe ? Det står en C-klasse på jobben - den er litt lav for å være flexerampe... har sett andre klasser også - de har et skilt på taket med TAXI på .. batteriene skal visst nok være oppladbare :smile:

Kaare
06-08-2008, 11:12
Amund! Jeg bøyer meg i støvet (eller gjørma om du vil)!

Du har jo fått med deg mye bare du fikk rydda opp i harddisken :smile:

Dere skaffer mye gromt til Toyota og Jeep (omtrent alt som er vel?) Men til Nissan blir det snaut når dere ikke engang kan skaffe et par tannhjul :(

Mvh Kåre

PS: Tuta på Y60'n min funker ikke! :beer:

Finken
06-08-2008, 15:01
Amund har Guru status, han har litt info om det meste og har regna og forska på det utroligste.

Kan han ikke svare så veit han sikkert om en som kan, en hilbilly borti statene som han prata litt med engang el no. he he.

hoel-in-one
06-08-2008, 18:12
Mye kan skaffes Kåre, problemet er at vi ikke kan legge annet enn ARB og OME i hylla - alt det andre er for sært, og alle liker å handle på nett fra bl.a Australia. Her er en annen som Amund har hørt før: Vi heter BGnor as - ikke BGnor Bank - derfor lagerfører vi kurante varer - som vi faktisk selger :smile:

Kaare
06-08-2008, 23:11
Ikke ta det ille opp, gutter. Forstår godt at det ikke går an å ha alt mulig "sært" på lager - sånt koster - det vet jeg. Se det heller slik: Kjipt at det er så mye gromt for Toyota og Jeep dere kan lagerføre, mens utvalget til Nissan er på et min. nivå. Patrol er jo ikke en bil som ruller rundt i statene (knapt nok D22 har jeg inntrykk av?). Men Frontier/D40? Burde være noe der?

Annet: Slapp av gutter (Amund/Odd Arild). Det er trivelig å stikke innom dere for både handel og konstruktiv prat :wink: Har fått mye ut av det!

Amund/mod på "Prosjekter": Flytt gjerne denne "Harddisktømminga" til Amund over på Nissanforumet :smile Her snakker vi "Ælj"!!!

Amund
06-09-2008, 00:26
Til moderator, la det stå her du. 'Her prater vi ælj' - passer ikke dette da? :)

Odd Arild, du greier jo alltid å rote til din egen vits. Den klinger best sånn:

'Vi heter BG NOR, ikke DNB NOR' :grinpimp:

Og den funker vel best når noen glemmer å betale, ikke når det er deler vi ikke får tak i :smile:

Kåre, du skjønner at jeg og Odd Arild skulle gjerne utelukkende ha lageret smikk fullt av portalaksler, doble og firetrinns transferkasser, V8 crate motorer, sperrer, hydraulikkstyring, sømløse rør og bøyere, air shocks og four links og giringer til Patrol, men du skjønner det at han sjefen våres maser om noe som heter omsetningshastighet, marginer, fraktkostnader, lagerleie osv osv. Sånn i forhold til 'god butikk' så har vi vel 10 ganger så mye sånne deler på lager allerede, og alle de 'kjedelige' tinga vi selger hver dag finansierer de gærne tinga vi prøver å skaffe til dere over gjennomsnittet interesserte kundene. Tenk deg selv, om vi tok inn 10 sett giringer til transferkasse på Patrol - la oss si de kom på 9000 kroner med moms. Hvor mange år tror du de hadde liggi og støva ned?

Jeg bestilte en 4:1-giring til Cherokee da jeg var helt fersk i BG NOR, tenkte det var kult. De sendte oss like godt 2, dette var i 2004. De ligger fortsatt på lager... jeg greide å selge en til Stein, men den hadde jo et annet delenr og måtte bestilles i tillegg. Tenk deg da, når det går såpass lite sånt til Jeep - som det ruller rimelig mange av i landet, og rimelig mange vel påkostede - nå skal jeg ikke påstå at ombygde Patroler ligger bak i antall, men kanskje litt bak i snittverdi :idea: - likevel, Hoel greier å selge sånt i bøtter og spann til Toyotaer...

Kaare
06-09-2008, 07:45
Jeg har tatt poenget! Thefinger (Men hva er det med Odd Arild å Toyota?!!)

jan terje
06-09-2008, 07:54
(Men hva er det med Odd Arild å Toyota?!!)

Det er enkelt å forklare du... Hoel har som jeg har forstått det lang erfaring fra ett bredt spekter i bil hobbyen, og etter å ha opplevd europeisk og usask middelmådig ingeniørkunst med påfølgende lav kvalitet var det naturlig å se til Asia. Og da ser en Toyota først. Kansje så han litt både på Mazda og Nissan, ja kansje til og med Korando, men fornuft og evne til å sile informasjon brakte Hoel inn på den riktige vei. Derfor.
Og for andre med Toyota er han ett vandrende Wikepyota, vet mye og er flink til å forklare, også om en spør etter "billig" metoder. Derfor selger han bra.
Meeeeen, jeg vil tro selv Hoel vil inrømme att Nissan overgår Toyota på noen punkter, ikke minst kvalitet på ORGINAL aksler som sitter på Y60 &Y61 kontra aksler på fx. LC 60 & 61. Grove, sterke & ikke minst fin fin utveksling orginalt.

hoel-in-one
06-09-2008, 09:28
Bank.. samma det. DNB NOR er banken !

Hvorfor Toyota - ikke vanskelig å svare på.
Verdens største bilprodusent (tror jeg)
HiLux er verdens nest mest produserte pickup etter Ford F150.
Det finnes enorme mengder deler over hele kloden, ikke minst i USA.
Alt av utstyr er tilpasset disse bilene, og man får aksler og kryss i alle kvaliteter.
Tar man en tur til det store utlandet med store steiner og klatremuligheter finner man alltid flere slike biler i samme rekka ... dvs at det finnes reservedeler uansett hvor man befinner seg. Man må ikke finne på å ta med en Nissan et slikt sted - sier det BANG så står man der.. rett og slett.
Drar man til Australia er forholdet det samme selv om det går mye Nissan og Mitsubishi der borte... men det er kun en brøkdel biler der i forhold til flateinnholdet av landet.. ikke så mange mennesker heller.

Jeg er ikke merkefreak, men holder meg til kurante ting som er lett å vedlikeholde og få deler til. Har hatt D22 Nissan - har ikke planer om fler Nissaner - da må det være en lav en - masse ventiler, turbo og 4hjulstrekk.
...
Det var offtopic midt i rørhaugen til Amund.... Jeepfreaken ! (Halvfabrikata)

Amund
06-09-2008, 10:49
Det var offtopic midt i rørhaugen til Amund.... Jeepfreaken ! (Halvfabrikata)

Halvfabrikata ja, men ikke kom her og påstå at det finnes noe toyota som er helfabrikata heller... Thefinger

Knut G
06-09-2008, 11:29
De bilene som tussler i skogen og som er minst påkostet og ombygd, må vel være Suzuki.
Altså færre halvfabrikater ;)

Hehe. Måtte bare

Chevysub
06-09-2008, 11:34
Nei, kom med noe mere ÆLJ-stuff isteden for dette "tøvet" om disse fæle traktorene Thefinger

hoel-in-one
06-09-2008, 11:55
.....hehe, nesten så vi kan begynne med min pappa er sterkere enn din :laughing:
Sjekk her hva delebilen min er i stand til ---- prøv det du Kåre :smile: Det er vogn det !!

http://www.youtube.com/watch?v=cr8cB620kaw

Amund
06-09-2008, 13:48
.....hehe, nesten så vi kan begynne med min pappa er sterkere enn din :laughing:

Hadde vært moro å fått et endelig svar på hvem sin pappa som egentlig er sterkest. Så jeg meldte alle fedra våre på World's Strongest Man competition! :smokin:

Kaare
06-09-2008, 20:04
Sjekk her hva delebilen min er i stand til ---- prøv det du Kåre :smile: Det er vogn det !!

http://www.youtube.com/watch?v=cr8cB620kaw

Det der kaller jeg bare lett i ræva Thefinger Elendig veigrep! :laughing:

hoel-in-one
06-09-2008, 20:57
Like forbasket en 83 modell hilux som har gått 300.... hehe

extremetoy
06-09-2008, 20:59
Er du klar til herstua Amund?

Roger'n
06-09-2008, 21:34
Er du klar til herstua Amund?

Kan bli spennende å se denne lille hendige bilen oppi skråninga på Hertua.. :eyemouth::eyemouth::eyemouth:

extremetoy
06-09-2008, 21:37
Kan bli spennende å se denne lille hendige bilen oppi skråninga på Hertua.. :eyemouth::eyemouth::eyemouth:
Hehe.. var den jeg tenkte på å ja:) Amund villa snille løyper å det fikk han ikke denne gangenThefinger

Roger'n
06-09-2008, 21:44
Hehe.. var den jeg tenkte på å ja:) Amund villa snille løyper å det fikk han ikke denne gangenThefinger

Er nesten så jeg kjenner jeg får litt dårlig samvittighet her. :grinpimp::grinpimp:

extremetoy
06-09-2008, 21:54
Er nesten så jeg kjenner jeg får litt dårlig samvittighet her. :grinpimp::grinpimp:Den er det proto sjåførene fra i fjor som skal ha:) de klagde på for lette i fjor.. :smokin:

Vi flytta jo opp den enne pila 13,5" da, har hvertfall muligheten til å snike seg forbi om de ikke skliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiir ned skrenten:laughing: