PDA

View Full Version : En liten tanke

Tommy
03-15-2007, 10:12
Jeg sitter og kikker i tråden med den svenske formulabilen og ser at flere kommenterer at det er utrolig kult med Volvomotor... ser at på en annen tråd så savnes det V8 og større motorer i biltrial...
for å si det sånn hvorfor er det så kult med Volvo i formula og V8 i Biltrial...

jeg for min del gir egentlig blaffen i hva slags motorer folk kjører med, bare det fungerer...
tror menigmann egentlig heller ikke bryr seg, snakket med et par karer på Gjerstad-sladden som hadde vært på offroad for ente gang... de trodde at alle protobiler hadde V8 og ble overasket når de hørte at Tore bare hadde en liten VW motor

jan terje
03-15-2007, 11:30
Du er inne på noe der Tommy.
Jeg tror grunnen til at folk synes en Volvo motor i Formula rett og slett er litt sånn David mot Goliat tenkning.
Folk synes det er kult at noen vil satse på tross av manglende økonomi til et versting bygg, bare delta for at det er gøy.
Og hvorfor ikke? Kansje trenger den sporten noen med slik tenkning? Det har jo blitt en dyr sport, og sporten vil nok være avhengig av slike økonomi bygg for å holde deltaker antallet oppe?

V8 i biltrial som motsetning kan jo virke enda mere rart. Men det er noe fasinerende med denne lyden da.... Selvsagt er biltrial som annen bilsport utviklet seg mot mere spesialiserte bygg med lav vekt, men jeg tror mange tenker litt tilbake på da store V8 biler tordnet gjennom gjørme og hoppet nærmest ukontrolert rundt i skogen. Folk vil ha brød og sirkus. Kansje bør Biltrial tenke litt over om spesialiseringen gjør sporten litt for "kjedelig" for publikum? Førere og biler blir bare bedre og bedre, men fører denne spesialiseringen til at man tilslutt står igjen med noe kun hardcore entusiaster vil se på?

Og ingen må glemme, hverken i Formula eller trial, folk liker outsiderne;) De som ikke nødvendigvis bygger alt "rett", men stiller med litt Eddie the Eagle innstilling......................

Tommy
03-15-2007, 11:47
Det vi i formula og biltrial må jobbe for er enda mere spesialisering.. og brød og sirkuspratet tror jeg er feil...
Det som fenger folk er konkurransen, derfor må vi jobbe for å gjøre dette mere forståelig og å formidle det på en bedre måte..

Skiskyting en av de mest populære vintersporter som er... samler 50000 tilskuere i tyskland og milioner foran tv skjermen... hvorfor.. jo fordi det er spennende, spennende å følge med på hvordan det går, og hvem som vinner.

Alpint.. eks utfor.. dette er jo etter din mening brød og sirkus... hvor mange tror du hadde giddet å sett på dette uten at noen hadde tatt tiden og laget en resultatliste...

Hopp det samme... eller for ikke å snakke om fotball.. eller dragrace... det er kampen mann mot mann eventuelt mot klokka som er spennende..

Ellers er jeg tildels enig i det du skriver om at folk liker å holde med askeladden, men bare til en viss grad...

Når det gjelder pris så koster vel en skikkelig trimma volvomotor også sitt....

jan terje
03-15-2007, 12:12
og brød og sirkuspratet tror jeg er feil...

Det tror ikke jeg. Og det står jeg fritt tilcrossboned

Malle
03-15-2007, 12:46
Själv gillar jag V8 just för det härliga SOUNDET:cool: crossboned
Och Finnarna verkar ju gilla V8 i Proto....:rolleyes:

Tommy
03-15-2007, 12:52
Själv gillar jag V8 just för det härliga SOUNDET:cool: crossboned
Och Finnarna verkar ju gilla V8 i Proto....:rolleyes:

Det skjønner jeg... men hvorfor ikke det samme i Formula...Thefinger Thefinger

Blesvik
03-15-2007, 13:31
En blodtrimmet turbovolvo gir faktisk også bra lyd sammenliknet med en standard vw golf motor..;)

Tommy
03-15-2007, 13:42
Mitt poeng er litt mere generelt enn en diskusjon om lyden.. noen liker vel det ene mens andre liker det andre.. jeg regner faktisk med at de fleste kommer for å titte på av helt andre grunner enn lyd...

jan terje
03-15-2007, 14:45
Mitt poeng er litt mere generelt enn en diskusjon om lyden.. noen liker vel det ene mens andre liker det andre.. jeg regner faktisk med at de fleste kommer for å titte på av helt andre grunner enn lyd...

Det har du nok rett i Tommy, men de kommer for å oppleve en helhet. Lyd, action-rett og slett at det skjer noe.

Men holder man seg til det du startet tråden med, så står jeg fortsatt på mitt. Jeg tror man i årene fremmover kan stå i fare for å miste det "vanlige" publikum. Sakte tusling rundt i skog og mark vil ikke fenge hordene.
Vi som lever for sporten vil selvsagt mene at sporten blir bedre og bedre, men vi må ikke bli blinde for helhetspakken vi skal "selge".

Jeg er glad att noen satser hardt på trial, men jeg er glad vi har en stor mengde med litt lavere ambisjoner. Om det irriterer enkelte utøvere grenseløst.
Nå sporer dette selvsagt av, men vi ser jo enkeltes kamp for å knekke ProMod med kostbare regelendringer. Helt på trynet sett fra det ståstedet at det er den mest populære klassen, klassen med litt rabbagast kjøring. Begrunnet med alskens tåpeligheter.
Og vi må passe på denne ene rabbagast klassen, slik denne sesongen ser ut-er det flere klasser som står i fare for å miste NC status.

crossboned

Geir
03-15-2007, 14:46
[QUOTE=Tommy;10007]Det vi i formula og biltrial må jobbe for er enda mere spesialisering.. og brød og sirkuspratet tror jeg er feil...
Det som fenger folk er konkurransen, derfor må vi jobbe for å gjøre dette mere forståelig og å formidle det på en bedre måte..

QUOTE]

Det er folk som kommer og ser løpene som følger med på hvem som ligger an til hva - men mesteparten kommer for show.
At kanskje 1 av 5 (10?) publikummere vet hvem som ligger hvor på lista beviser vel dette ?

Folk kommer for å se biler som raser rundt i terrenget med ,for en publikummer, halsbrekkende manøvre og høydepunktet er når bilen ligger på taket..... ikke puslete biler som rusler og står og gnåler mot en stein i 3 minutter.

Hvordan du vil formidle selve konkurransen til å fenge bedre vet ikke jeg - kanskje det beste alternativet er som tidligere nevnt - Speedtrial.

Setter man en biltrial runde ved siden av en planlagt speedtrial runde er ikke jeg i tvil om hva som vil fenge mest.

Mulig jeg tar feil , dette er kun mine tanker om dette....

for all del , jeg liker å se biltrial - kun for å se hvem som velter først :rolleyes:

Geir
03-15-2007, 14:53
"Hvordan du vil formidle selve konkurransen til å fenge bedre vet ikke jeg - kanskje det beste alternativet er som tidligere nevnt - Speedtrial."

l og en krypeklasse for de som liker det.

Geared
03-15-2007, 15:11
Tror nok de aller fleste som kommer utenifra som publikummer bryr seg lite om hvem som vinner. Har vært tilskuer mange ganger og det inntrykket jeg får av folk rundt meg er at det som fenger mest er litt action.

Klart det er gøy å se de aller beste førerne med de aller beste bilene manøvrere rundt i terrenget lekende lett, men når Firer'n drar i gang våkner publikum.

Fikk med meg en gammel film fra C Austad i går som ble filmet på det glade 80 tallet på Trandum. Gutta med "puddelrocker" frisyre og biler med V8 og 100 pund i hjula. Det var slik kjøring som vekket min interesse for offroad kjøring.

jan terje
03-15-2007, 15:29
Tror nok de aller fleste som kommer utenifra som publikummer bryr seg lite om hvem som vinner. Har vært tilskuer mange ganger og det inntrykket jeg får av folk rundt meg er at det som fenger mest er litt action.

Klart det er gøy å se de aller beste førerne med de aller beste bilene manøvrere rundt i terrenget lekende lett, men når Firer'n drar i gang våkner publikum.

Fikk med meg en gammel film fra C Austad i går som ble filmet på det glade 80 tallet på Trandum. Gutta med "puddelrocker" frisyre og biler med V8 og 100 pund i hjula. Det var slik kjøring som vekket min interesse for offroad kjøring.

Jeg tror du er nærmere sannheten om publikums syn på sporten enn vi liker tanken på, dessverre/heldigvis.:confused:

tjd
03-15-2007, 15:44
Speed Trail - YES !
Ulempen er at man knuser bilen oftere newburn . Ja til mer gjørme og søle. JA til mer sand og fart. JA til breiere baner, men tøffere

Tommy
03-15-2007, 20:08
he he morsomt å se at diskusjonen fenger... og gøy å se at flere har meninger om dette...
Bare for å ha sagt det så har vi flere ganger arrangert speed trial med trialbiler.. selv på det gale 90 tallet når biltrialbiler hadde motor... det var rett og slett utkjedelig... for det som virker helt villt inni bilen er et langt gjesp utenfra..

å formidle konkurransen er å kanskje finne enklere måter å arrangere konkurransene på...
Jeg har lagt merke til at på mange løp vi er på så går folk etter 1 time...
mens på andre løp klarer en speaker å trollbinde folk til siste bil er kjørt... nettopp med spenningen som resultatet gir.. selv i klasser mange mener ikke er noe å se på så kan man av og til føle den sitrende spenningen..

Ser man på det etter min mening (jeg er kanskje litt subjektiv..) det råeste publikumsløpet vi har hatt så var det innedørsarrangementet vi hadde... det aller meste der var kryping... til øredøvende applaus... vi hadde noen villmenn med i promodklassen der med Jacke og Øystein i spissen, men det som fenget de flesete i Pormodklassen i følge applausmålinger jeg sitter på her var Morten Løvskogens kryping, at 2 av bilene med stor motor ble kjørt så i stykker at de forstsatt ikke har vært brukt etterpå er en annen sak..
De som fikk aller mest applaus var Protobilene... det var det folk ville se, til og med Tukka krøp....
Det handler om hvordan vi presenterer oss... jeg tror et av de store høydepunktene på årets Jamboree blir Night Crawl.. et kort arrangement med mye show og bare kryping...

Selvsagt er det mangfoldet som gjør biltrial gøy, og det er plass til ALLE... men det jeg mener er at norgescup med alle klasser etterhvert vil slite med publikum.. i den grad den ikke gjør det i dag, menjeg har stor tro på større showpregede arrangement der man lett får formidlet hvem som leder... det skaper en spenning som kan trollbinde et stort publikum..

La løp vare i max 2 timer... da har de fleste fått mere enn nok.....

Tommy
03-15-2007, 20:31
Se til og med på Monsterjam... et sinnsykt show.. men alt de gjør er vinklet opp mot konkurransen mellom bilene....
UagdVgtdTno

jan terje
03-15-2007, 20:40

Er det ikke det vi sier Tommy? Farten må oppThefinger

Første steg på veien er å fjerne(gjelder ikke NC)det der 1 og 1 bil opplegget-det blir jo aldri ferdig.

Den mest spennende trial opplevelse jeg har hatt(var på ett 1 & 1 løp(hm,hva mener jeg egentlig....))var oppgjøret mellom Pål og Magic på SC i Sokndal for 4 år siden. Det sto om ett rygg, umulige løyper-og så velter Magic!!! Det var spennende det.

Bra det er delte meninger uansett;)

Tommy
03-15-2007, 20:45

Er det ikke det vi sier Tommy? Farten må oppThefinger

Første steg på veien er å fjerne(gjelder ikke NC)det der 1 og 1 bil opplegget-det blir jo aldri ferdig.

Den mest spennende trial opplevelse jeg har hatt(var på ett 1 & 1 løp(hm,hva mener jeg egentlig....))var oppgjøret mellom Pål og Magic på SC i Sokndal for 4 år siden. Det sto om ett rygg, umulige løyper-og så velter Magic!!! Det var spennende det.

Bra det er delte meninger uansett;)

Nettopp det jeg sier... jeg var vel speaker der såvidt jeg kan huske og for en speaker er det en drømmesituasjon... man bruker konkuransemomentet og resultater til å gjøre det spennende... det skal være sånn at folk nesten ikke tørr å blunke...grnpirate grnpirate grnpirate crossboned crossboned

jan terje
03-15-2007, 20:52
På ett kjedelig løp er det ikke enkelt å være speaker. Jeg hadde en lignende situasjon i fjor i Sokndal på omkjøringen om 3 plass i ProMod.

Men jeg har tro på speed trial, og jeg tror vi står ved et vendepunkt der vi får Formula, trial og speedtrial. grnpirate

Tommy
03-15-2007, 20:58
På ett kjedelig løp er det ikke enkelt å være speaker. Jeg hadde en lignende situasjon i fjor i Sokndal på omkjøringen om 3 plass i ProMod.

Men jeg har tro på speed trial, og jeg tror vi står ved et vendepunkt der vi får Formula, trial og speedtrial. grnpirate

Den som lever får se... jeg tror ikke det, jeg tror kanskje speedtrial kan bli morsomt men da med formulabiler... man sandtrialen dere jobbet med det tror jeg kunne blitt en slager.. hva skjer her..

Geared
03-15-2007, 21:04
Som publikummer gleder jeg meg til speedtrailen. Tror det kan bli morsomt å se på. Men nå er jeg en av de som liker litt fart da.

jan terje
03-15-2007, 22:40
Den som lever får se... jeg tror ikke det, jeg tror kanskje speedtrial kan bli morsomt men da med formulabiler... man sandtrialen dere jobbet med det tror jeg kunne blitt en slager.. hva skjer her..

Uten å foregripe begivenhetenes gang, så blir vel regelverket som skal brukes i sandtrial innunder hastighetsport. Dette har vel Arne skrevet litt om her en eller annen plass. Og det er vel derfor vi nå sier speedtrial og ikke sandtrial.
Så det er ikke tenkt som det du viser til som dere kjørte før.
Regner med regelverket snart er godkjent.;)

Tore Hansen
03-15-2007, 23:22
en liten tanke,begynner det med(?):p :p (har tenkt hele vinteren,burde det hett:p )
- på treff rundt forbi så synes jeg det er veldig stas og se øystein kjøre villmann eller maylinn herje i søla:p .. eller gjesteopptredene til kai feltstykket,for eksempel..
-men må jo også si at der værstingbilene kjører,det er gjerne der folk samler seg for å se,og følge med på om de mest ombygde bilene klarer i komme opp de værste fjellknattene..
- med værstingbiler mener jeg ikke nødvendigvis v8 og høy lyd,men biler med røramme,store hjul og 4-hjulsstyring..
- det er ofte DET folk samler seg rundt,fordi dette er kjøretøy som de ikke har sett før,ikke har kjennskap til og ikke tror er mulig,rett og slett..

- så mitt inntrykk er at folk kommer på biltrial stevner for å se litt av alt,egentlig,tror det er helheten og mangefoldet av biler som lokker folk,litt villmannskjøring med "gale" sjåfører,litt "kjedelig" kryping med kjøretøy for "umulige" løyper, litt for det sosiale,og selvfølgelig litt for at de kjenner en som kjører,en slags favoritt,kanskje..

- så håper også fremover at det fortsatt er biler med "lavbudskjett" og "galmannskjøring",men også at det blir "kjedelig krypkjøring",med "umulige oppgaver",for det er som sagt mangfoldet som folk vil se,tror jeg:rolleyes:
- vil også bare minne om at selv om det er "kjedelig",så er det ferdighetskjøring sporten går ut på,og ikke førstemann til mål,på minst tidThefinger Thefinger

- fy faen å god jeg er blitt på hermetegnThefinger Thefinger

Maylinn
03-15-2007, 23:23
tror folk vil ha litt av hvert jeg,er jo derfor det er så bra det fins flere klasser..crossboned crossboned ..
for min egen del er det litt action som gjør det gøy med biltrial og føler jeg
har havnet i en bra klasse,men må innrømme protoklassen også fenger med alt
tekniske og mye stash..
håper uansett det alltid vil være plass til alle typer biler og ikke minst førere..
håper ikke det utvikler seg slik at vi som vil bruke litt ekstra speed og leke litt
villmann innimellom blir uglesett..
synd hvis trenden med trimma volvomotorer og v8 i biltrial forsvinnerThefinger Thefinger

jan terje
03-15-2007, 23:38
For egen del må jeg si at den største underholdningen faktisk har vært i orginal og standard. Å se en liten orginal Suzuki satse alt i umulige løyper, det blir det underholdning avcrossboned Synd de klassene ser "døde" ut i år.

Maylinn
03-15-2007, 23:56
skulle gjerne vært mer rekruttering:cool: :cool:

jan terje
03-16-2007, 11:41
Rekrutering ja. Er vi i biltrial miljøet i ferd med å drepe rekruteringen selv?
Det bør en kansje ta seg tid til å tenke over.
Er det alles mening som styrer utviklingen?
Strekker enkelte strikken for langt?
Har sporten (les løypene) blitt for tøffe for en fersking?
Kommer det godt nok frem at dette er en ferdighets sport, og at det nødvendigvis ikke er dyreste bil som vinner?
Et exempel:
Pål Blesvik er uten tvil landets beste fører i ProMod. Jeg er sikker på at han hadde slått de fleste i ProMod om han stilte med en Standard Suzuki med sveist bakaksling. Det er trening-erfaring & evne til å lese & huske løypene som er avgjørende. Ikke nødvendigvis bilen. Vi så det så godt med Torjussen i Modifisert for noen år siden.
Biltrialen utvikler seg fort. Kansje for fort?
Det er ikke så mange år siden løpene gikk nærmest på en plen, for å sette det på spissen.
Husk at de som er i toppen i dag, har drevet med dette i mange år. Og det blir tøffere og tøffere for at de skal få en utfordring-nye fjes må hoppe rett til topps. Det kan virke skremmende. Kansje er vi ved ett punkt der klokka må stilles noe tilbake, gi tid til andre til å få komme opp på de erfarne sitt nivå.
Se på prikkene i ProMod. Er den store avstanden kun fordi ingen prøver det beste de kan?
Kansje er det feil å la seg overfasinere av US rock crawling, miljøet i Norge er kansje ikke stort nok til å få et stort startfelt i en sååååå treg sport.
Selvsagt kan folk forklares hvor imponerende det er, men det er ikke sikkert det fenger noe mere for det. Tommy dro frem noen ski idretter som exempler, men hadde det vert så enkelt hvorfor fenger ikke sjakk den store almuen da?
De har det vist veldig spennende-de har store penge premier og nordmenn helt i verdens eliten.
Nå er jo ikke jeg redd for å stikke nesa frem, så jeg kaster inn en liten brannfakkel som mange snakker om-men få sier høyt:
Er sportens utvikling for mye styrt av hvordan enkelte i toppen vil ha det? Mange føler litt sånn "hvordan ser bilen til XXXXXXXXXXX ut i år? Da må reglene bli sånn at den passer inn."(jeg sier ikke at tankene er riktige-jeg sier her bare hva enkelte føler/har følt)
Uansett synes jeg for sportens del og utvikling at en bred debatt er på sin plass. Både om utvikling, regler, fremtid og minste krav til arrangører.:)

Geared
03-16-2007, 12:17
Er helt enig med det Jan Terje sier.

De som har vært med å kjørt lenge har kunnet perfeksjonere seg selv og bilene. Løypene blir derfor tøffere og vanskligere for vært år som går. Er ikke lett for en rookie og kunne hevde seg da. Hva med å holde regler og løyper på ett nivå, så får heller de som blir leie av å vinne de samme konkuransene hele tiden klatre opp til en vanskligere klasse (f.eks fra Modified til ProMod og fra ProMod til Proto).

Tommy
03-16-2007, 12:34
Er helt enig med det Jan Terje sier.

De som har vært med å kjørt lenge har kunnet perfeksjonere seg selv og bilene. Løypene blir derfor tøffere og vanskligere for vært år som går. Er ikke lett for en rookie og kunne hevde seg da. Hva med å holde regler og løyper på ett nivå, så får heller de som blir leie av å vinne de samme konkuransene hele tiden klatre opp til en vanskligere klasse (f.eks fra Modified til ProMod og fra ProMod til Proto).

Vi kan gjerne dreie dette inn på rekruttering.. der har jeg også mye på hjertet, jeg reiser tross alt rundt og holder kurs GRATIS for at folk skal få smaken på Bitlrial..

Bare et lite svar til Jan Terje som trakk fram Sjakk.... i fjor var sjakk det som trakk 5. mest nettbrukere på en liveoppfølging, for å følge Magnus live når han spilte i toppen av en stor turnering i Sibir..
I Paris for noen mnd siden trakk en turnering over 4 dager 30000 skuelystne..
Sjakk sliter med det samem som oss.. det kan være litt uforstående for oss vanlige.. hvem som står best.. og vanskelige utrykk, men på nettavisen hadde de på disse livesendingene en oppegående fyr som kommenterte det som skjedde, gjorde det forståelig...

Rekrutering gjøres på mange måter, men en ting er vi enig i, løypene er på mange måter blitt altfor tøffe, men dette er noe vi tar opp ved hver anledning vi har. At det kan virke som stor forskjell i Promodified er for at det er i denne klasen det er størst forskjell på bilene... en tanke er at selv om Modified kjører eksakt samme bane så er det sjeldent at en Promod bil hadde vunnet om man hadde slått klassene sammen..

Jeg sier det som jeg har sgat mange ganger før. den beste måten å rekrutere folk på er gjennom strålende arrangement... Det gir lyst til de som ser på... og å ha hyppige arrangement, bygge opp et inkludernde miljø. se hos oss.. nye rekrutter hvert år.. i år skal det vel kjøres over 10 løp i vårt nærområde..
Klart hadde det vært biltrial hver mnd i Svarstad hadde folk derfra også satset på biltrial.... eller i Sokndal.. Det er umulig å rekutere når nærmeste løp er 10-20 mil unna og en gang i året!!
Dette med fart er noe helt annet enn bltrial, og sikkert gøy for de som liker det, men tviler på at fart vil rekrutere noe særlig, men husk dere som snakker om økonomi er at dette vil gjøre ting enda dyrere... dyrere lisenser, kjøredreser, nakkekrager, hjelmer osv....

Heldigvis er det lovlig å være uenige...

jan terje
03-16-2007, 12:39
30000? Det bor ca.13 mill. innbyggere i Paris.........;)

Tommy
03-16-2007, 13:07

Du vil virkelig ikke forstå...Thefinger Thefinger Thefinger Thefinger Thefinger

Når det gjelder det som sies med at Locost og enkle baner er svaret på alt, kan man se til Danmark, eller England der biltrial drives på denne måten, nesten uten deltagere.... og tilskuere
mens Challenge er superpopulært... men det er virkelig ikke locost

jan terje
03-16-2007, 13:09
Jo. Det vil jeg i likhet med deg. Men det betyr ikke at hverken jeg eller du forstår noenting.Thefinger Thefinger Thefinger

supersvein
03-16-2007, 13:15

30.000 tilskuere er tett opp imot hva Paris SG trekker på sine hjemmekamper - i den samme byen. (Paris SG er en europeisk-storklubb i verdens største sport, fotball). Synes 30000 er et ganske imponerende tall jeg da, der er ikke så helt mange arenaer som tilskuerkapasitet i slike dimmensjoner - selv i Paris.

Tommy
03-16-2007, 13:24
30.000 tilskuere er tett opp imot hva Paris SG trekker på sine hjemmekamper - i den samme byen. (Paris SG er en europeisk-storklubb i verdens største sport, fotball). Synes 30000 er et ganske imponerende tall jeg da, der er ikke så helt mange arenaer som tilskuerkapasitet i slike dimmensjoner - selv i Paris.

Dette var over 4 dager... men synes det er utrolig imponerende...
men vi skal vel ikke diskutere sjakk her, var bare et poeng...

supersvein
03-16-2007, 13:40
Hva angår rekruttering, så vil jeg også melde meg på...

Jeg synes det er for tidlig å si at original er død denne sesongen!
- Det har folk både trodd og sagt før, og tatt feil HVER gang...

Hvorfor skal "en rookie" kunne starte i Biltrial og kunne hevde seg med en gang?- det lar seg ikke gjøre i annen motorsport heller, eller i noen idrett i det heletatt. Det viser at vi har et visst nivå på sporten vår, og det er et sunnhetstegn mener jeg!

Biltrial har en stor fordel i at der ikke er mange og strenge regler for hverken arrangører eller utøvere.
- Dette særpreget bør vi holde på fordi det er mye av grunnen til at det er lett/billig å komme igang. Hvis en har en 4x4 bil, så trenger en i prinsippet bare et medlemskap for å kunne delta på "treninger" dersom klubbene legger tilrette for det.
- Lager vi varierte seksjoner hvor ikke forskjellige biler og egenskaper er nødvendige, vil det være mindre lønnsomt med spesialiserte biler og vi har større sjangs til å beholde mangfoldet av både biler og førere. Da vil fortsatt publikum få se både gass, hopp og sprett, og kryping - alt etter hva de selv liker å se (det er mulig å levere begge deler).

Biltrial utvikler seg ikke for fort!
- Det skjer kun ørsmå regelendringer hvert år i norsk biltrial, jeg kan ikke skjønne at vi skal måtte "skru tiden litt tilbake."
- For et par sesonger siden ble seksjonene stadig vanskeligere og bilene ble mer og mer banket, mens dette virker til å være et mindre problem nå (ihvertfall veldig få klager på dette den siste sesongen).
- For noen få sesonger siden var det et problem med mye omkjøringer. Dette forekommer bare sjeldent nå, selv i Sørlandscupen (noe har vi altså lykkes med).

Jeg mener at vi absolutt må tenke kreativt for videre rekruttering, men må vokte oss litt for å gå helt nye veier samtidig. Deltaker antallet i de største cupene har de siste sesongene vært ganske stabilt (selv om der skjer forandringer i klassene når folk bytter hit og dit), så det er ikke noe betydelig frafall slik det er nå. En del av rekrutteringen går også på å beholde de vi har.

...jeg tror det får bli med dette for nå ;)

Toro
03-16-2007, 13:47
tror trail hadde blitt mere morro å se på for tilskuere visst løypene hadde blitt litt mere åpne, å ikke så forbanna trange!! å heller premiert den som kom lengst i løypa istede for å dele ut likt med poeng til han som stakk bila inn i løypa, å rygga ut igjenn! som han som gikk ut på tid når han hadde 4prikker 3m før mål...

Geir
03-16-2007, 13:57
jeg synes det har vært morsomt å følge biltrialen de få årene jeg har vært innom.

om det er en brannfakkel som Jan Terje skriver vet jeg ikke , men det er mange som drar på smilebåndet når nye ting kommer. - man leser eller for en følelse av hvem som styrer enklet og greit.

-Ikke det at det nødvendigvis er negativt da - bare litt forvirrende.

Jeg forstår Tommy angående problemet med å bedre fenge og opplyse publikum under løpene.
Norgescup er løpet som det hele tiden skjer ting i - men de færreste har oversikt over - er er det enklere med sørlandscupen.
Men det går altfor lang tid å gjennomføre.
Nye regler i sc skal bli spennende - kanskje tilogmed fengende.

Mer showpreget arrangement på to timer snakkes det også om - men vil ikke det utelukke enda fler deltakere ? eller det å få rekruttere nye førere ?
-Skal biltrial være for alle ? eller et knippe profilerte førere ?

Jeg har stor tro på at speedtrial vil fenge de fleste og er spent på hvordan det vil utvikle seg når tingene kommer på plass.

PS: angående folk som ser fotball og turgåere på ski - vi snakker her om en gjeng med sauer.....eller????

Tommy
03-16-2007, 14:12
Skal man ha løp som f.eks. det vi hadde i hallen i Arendal eller night rock nå til sommeren så er det kun inviterte førere og kun 4 hjulstyrte biler vi vil ha med...
Andre arrangører kan jo enkelt lage egne Promod show for den saks skyld... men vi mangler de litt gale arrangørene som kunne tatt dette mange skritt videre.....

Speed trialen blir åpen for alle, i og med at dette begrenses av lisenser og slike ting.. Resten på festivalen blir åpent for alle.....

Jeg tror de fleste har litt rett her....

jan terje
03-16-2007, 14:18

Når det gjelder det som sies med at Locost og enkle baner er svaret på alt, kan man se til Danmark, eller England der biltrial drives på denne måten, nesten uten deltagere.... og tilskuere
mens Challenge er superpopulært... men det er virkelig ikke locost

Den danske cupen har like mange deltakere som den norske Tommy, bare i andre klasser.

Tommy
03-16-2007, 14:34
Nå pynter du på sanheten igjen JT.. for det første stemmer det ikke... 1 og 2 avdeling i fjor hadde under 20 delatagere, jeg vet at 3 avdeling hadde mange flere deltagere men ikke like mange som i den norske cupen... og 2/3 av disse er trophy folk som kjører i 2 klasser laget for dem spesielt.....

Bare sånn at ingen tror noe annet, det at flere har mange meninger rundt dette er virkelig positivt det betyr at vi bryr oss om sporten vår.. og det er jo bra..
Jeg vil også tro at forskjellige ting funker på forskjellige steder..

jan terje
03-16-2007, 14:54
2/3 av disse er trophy folk som kjører i 2 klasser laget for dem spesielt.....
Er det Stor & liten tung du mener? Er ikke det det samme som light truck i Norge?

Mener du at om en bil er bygget for Challenge så bør/skal den ikke telle som full verdig på et trial løp?
Ja, jeg pyntet på detaljene vist jeg bommet med et par deltakere.

Når jeg kjørte 1&2 i DK i fjor-da lo topp utøvere i norsk trial når jeg meldte meg på. De lo når jeg kom på 2 plass. De lo når jeg ble nummer 2 sammenlagt.
Ulf Drakenheim deltok også. Har de samme bedreviterne fortalt ham hvor dumt det var? Han var der av 2 grunner sa han (det gikk svensk RM runde samme helg)-I Danmark var trial gøy og man fikk gassa lite.

Her ligger noe av kjernen tror jeg, respekt for at ikke alle vil delta på samme høye ambisjons nivå.

Xtrem trialen i Arendal kan ikke sammenlignes med utendørs løp.
Det var et kjempe arrangement, show & action.

Om private arrangører ved flere anledninger skal invitere Norges topp førere, inviter da de som faktisk kjører trial. Ikke invitere en gjeng, i tillegg til noen aktive, som la opp for flere år siden nettopp fordi det ikke lenger var noe action i sporten lenger.

Selvsagt står det fritt for arrangøren å gjøre det, men da bør man ikke annonsere att det er nordens elite.

jan terje
03-16-2007, 15:13
Når jeg kjørte 1&2 i DK i fjor-da lo topp utøvere i norsk trial når jeg meldte meg på. De lo når jeg kom på 2 plass. De lo når jeg ble nummer 2 sammenlagt.
Ulf Drakenheim deltok også. Har de samme bedreviterne fortalt ham hvor dumt det var? Han var der av 2 grunner sa han (det gikk svensk RM runde samme helg)-I Danmark var trial gøy og man fikk gassa lite.

Har da sett norske "deltakere" melde seg på klasser de aldri har kjørt, kun for å sikre seg sammenlagt pokal-er det en større prestasjon?

Tommy
03-16-2007, 15:21
Jeg aner ikke hvem som lo.. jeg og Tore skal jo delta i årets danske cup..

Og selvsagt er alle likeverdige deltagere, det er vel ikke mange plasser dette gjelder mere enn hos oss, vi er vel den klubben som har flest deltagere i alle klasser...

Mitt poeng JT er at du virkleig får ting til å se sort eller hvit ut, mens virkeligheten langt fra er sånn.. den ligger som regel midt i mellom...crossboned crossboned crossboned crossboned

Tommy
03-16-2007, 15:23
[COLOR="Red"]
Xtrem trialen i Arendal kan ikke sammenlignes med utendørs løp.
Det var et kjempe arrangement, show & action.

Vent å se på nattarrangmentet vi skal ha i sommer...
det gjelder bare å tørre... samt å være kreativ..

jan terje
03-16-2007, 15:32
Det må kansje litt spissformulering til for å vekke enkelte.;)

Intet er ondt ment. Eller, kansje littcrossboned

supersvein
03-16-2007, 15:48
Dersom dette skal være en tråd angående rekruttering - og tanker om Biltrialens fremtid, synes jeg vi sporer av litt.

Jeg (personlig) ønsker meg konstruktive og konkrete forslag om tiltak og endringer som kan bidra til de som deltar i dag fortsetter, at vi får nye til (alle klasser), og fortsatt/større interesse hos publikum.

Det aller viktigste er naturligvis da at slike tiltak/forslag fremmes i de respektive klubber som kan gjøre kreative arrangemangsformer, og ikke minst ta det videre i til arrangør-konferansen som holdes hvert år.
Jeg har inntrykk av at norsk biltrial står forran et løft, og at vi kanskje ser resultat av dette allerede i år.

- Det bygges flere nye biler til biltrial enn vi har sett på mange år.
- Iløpet av 2007 får vi se minst 3 nye måter å arrangere biltrial på.
- Norsk biltrial trekker stadig flere utenlandske førere til våre arrangement.
- Flere klubber melder sin interesse som arrangører av nettopp biltrial.

supersvein
03-16-2007, 15:49
Det må kansje litt spissformulering til for å vekke enkelte.;)

Har har du nok et godt poeng.
...det blir mye de samme som svarer her :cool:

Tommy
03-16-2007, 16:38
tråden startet vel egentlig som en liten tanke over visses inkonsekvenshet....
men at den har dreid inn på rekruttering er jo bra..

Tore Hansen
03-16-2007, 17:04
jeg har detti av for lenge siden:p :p :p
- men det er gøy å lese engasjerte innlegg fra "tross alt" erfarne biltrialfolk
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Vier
03-16-2007, 20:14
V8

Siden denne tråden startet med Volvofirere og V8ere så tar jeg tak derfra :cool:
Jeg kjører jo stor bil, og da må man ha stor motor crossboned
Når det er sagt, så bygger jeg meg Promodbil (ja jeg sa det i høst og...:o ) til neste sesong (dvs 2008...). Jeg har skaffet meg portalakslinger og fornuften sier vel at jeg bør drive de med en lett 4-sylindret motor. "Problemet" er at jeg liker lyden av V8, og får jeg tak på en med innsprut så er grunnlaget lagt.
Så til poenget; jeg tror mange som meg bygger det de har lyst på og ikke nødvendigvis det som kommer til å vinne. Det var det med å kose seg da :)

Blesvik
03-16-2007, 21:29
Mye bra innlegg her!
Kan jo innrømme at hovedgrunnen til at jeg satte inn åtteren var for å lage litt mer liv & lyd..:rolleyes:
Volvomotoren jeg hadde i fjor var helt grei til trial men i 05 sesongen fikk jeg høre at publikum syntes det var kjedelig å se på når jeg kjørte og jeg så ved flere anledninger at de tok kameraet ned når jeg kom tuslende..
Husker ikke i farten hvor mange prikker jeg hadde i snitt i statestikken fra 4wheel drive, men det var alt for få til at det fenget publikum...
Men det har jeg full forståelse for, det er mye mer gøy å se en som sliter seg gjennom seksjonen på max prikker og 2,59 minutter enn en som kjører på null!
Det syntes ihvertfall jeg!
Fant også ut at det er ikke resultatene som fenger publikum og ikke minst sponsorer, det er hva man gjør i seksjonen.
Husk at det viktigste er ikke å vinne men å delta!;)
Beste sesongen jeg har hatt var uten tvil fjoråret da jeg kjørte proto, lite pokaler men masse gøy:)

Ps. Ikke så lite skuffet over at jeg ikke kan delta på Night Rock fordi jeg ikke har styring bak...:(

jan terje
03-16-2007, 21:41
Dette Pål, dette var et meget bra innlegg. 5 stjernercrossboned

Knut G
03-16-2007, 22:09
Må si meg enig JT her.
Flott innlegg Pål :D

Jare
03-16-2007, 23:14
Jeg sitter og kikker i tråden med den svenske formulabilen og ser at flere kommenterer at det er utrolig kult med Volvomotor... ser at på en annen tråd så savnes det V8 og større motorer i biltrial...
for å si det sånn hvorfor er det så kult med Volvo i formula og V8 i Biltrial...

jeg for min del gir egentlig blaffen i hva slags motorer folk kjører med, bare det fungerer...
tror menigmann egentlig heller ikke bryr seg, snakket med et par karer på Gjerstad-sladden som hadde vært på offroad for ente gang... de trodde at alle protobiler hadde V8 og ble overasket når de hørte at Tore bare hadde en liten VW motor

Oooh fawk.... don't really understand all .....bad norwegian, but hey it goes like this:

There's only one and that is V8crossboned crossboned crossboned crossboned crossboned

Amund
03-17-2007, 02:27
Mulig jeg er sær (en indikasjon på dette er at alle innleggene mine for tiden begynner med 'mulig jeg er sær'), men jeg syns det som er moro, for ikke å si sinnssykt engasjerende, imponerende, inspirerende og som får meg til å ligge våken natta etter er å se flinke sjåfører i biler som fungerer utrolig bra kjøre elegant gjennom løyper og gjøre ting jeg ikke trodde var fysisk mulig - uten dramatikk. Det må sies at Dehnes også stadig imponerer, men det er fordi han 'på tross av' kjøreteknikken faktisk greier å lande bilen der han har tenkt, og kommer seg også elegant gjennom løypene på sin egen måte. De fleste andre av de som 'herjer' seg gjennom og evt. kjører i stykker eller butter med hopp og sprett er derimot ikke bare kjedelig å se på, men i mange tilfeller flaut, litt sånn at jeg både syns synd på dem og bilen og skammer meg litt over hvor klønete det ser ut. Mulig de fleste publikummere syns action og fart er mest moro, men jeg tror likevel de aller fleste av dem ser forskjell på 'klønete herjing' og elegant framkommelighet og setter pris på det siste.

Biltrial blir nok aldri noen stor publikumssport, det er ganske sært - omtrent som sjakk. Men det forundrer meg at ikke flere 'gate'- og hobbyoffroadere ikke interesserer seg for trial og er publikum, det er jo 'det verste' innen 4x4 her til lands, sammen med formula. Har jo daglig kontakt med masse offroadere på BG Nor, alt fra rene asfaltpiloter til erfarne frikjøringsfolk, men de aller færreste av dem har hørt om eller interesse for trial, noe jeg syns er veldig merkelig. Dette burde jo fenge alle eiere av en 4x4 mye mer enn f.eks. rally - noe jeg syns er gørr kjedelig, en bil passerer hvert 10. minutt, gjesp (sprintrally i Bærum er bra da).

Når det gjelder arrangementer så er det stor forskjell på hvor publikumsvennlig det er. Her er en kjapp liste av de jeg har sett:

1. Extreme Trial i Arendal, innendørstrialen. Et utrolig bra arrangement, kanskje aller mest pga traverskraner og bilhenger som gjorde berging av totalhavarerte trialbiler til en affære på ca. 1 minutt. Her var det ingen tid til gjesping, ren action hele tiden, for ikke å si dobbel action med paralelle løyper, flotte tribuner, tøffe løyper og Tommy på mic'en som er en super kommentator siden han alltid har oversikt over hvem som kjører, hva de kjører, hva som er gjort med bilene, poengsum osv, Tommy som kommentator hjelper så utrolig mye for publikumsopplevelsen, både for vi som har litt oversikt og for helt ferske sjåarar.

2. NC i Sokndal i 2000 og.. 5? 4? Første dere arrangerte hvertfall, da var jeg der. Her var det mye det geniale området sin skyld, alle løypene var tett og man så alle samtidig, opplegget rundt med sogneprest osv, humoren i det hele hjalp, tommy kommenterte vel en del og Jan Terje er også en fantastisk kommentator, mye pga humoren hans.

3-20 har sett mange trialløp som ikke er så mye å nevne, veldig ofte er det for langt mellom løypene, ingen kommentator, ingen publikum, man får følelsen av å snuble over et par biler som surrer rundt i skogen uten at man vet hva som foregår eller hvorfor de gjør det.

Sisteplass i mine øyne er et par-tre NC 1 i Brokelandsheia, her har det stort sett vært meg og Einar + familien til sjåførene som publikum, lite eller ingen kommentering og løypene er for langt unna hverandre, og ikke minst et knotete terreng som gjør berging veldig langdrygt, labber man da 4 minutter til løypa øverst og finner ut at det var tomt der, går så ned igjen også er plutselig alle ferdig der og, eller nestemann må berges. Uoversiktlig, mye dødtid og dessverre ingen publikumssuksess.

MEN for all del, trialen er ikke her for publikum sin skyld! Ihvertfall ikke i mine øyne, så lenge førerne koser seg, bilene er gromme og konkurransen er seriøs og på et høyt nivå - og startfeltet er stort kommer publikum av seg selv tror jeg. Likevel, hvorfor er det så dårlig med publikum blant hobby/gate/frikjøringsoffroadere, det skulle jeg likt å vite, er de ikke interessert, har de aldri sett det men tror det er kjedelig eller vet de rett og slett ikke om at det finnes, eller vet de ikke når og hvor løpene er.

Uff dette ble alt for langt.. og jeg glemte det jeg egentlig skulle skrive. I morra er det frikjøring i Svarstad, be there! P.S. Flere trialbiler på frikjøring tror jeg kan hjelpe fælt med å øke interessen, kanskje samtidig dele ut terminlister for cuprundene.

jangunnar
03-17-2007, 09:19
Nå har jeg lest mye interessant her, en engasjerende tråd der du går fra å være oppgitt til glad, deprimert ,sint, lystig, alt på få minutter:p :p
Kan vi ikke være enige om at et arrangement der publikum går fornøyde hjem må inneholde litt av alt. Det må være noen som kjører helt fantastisk, det må være noen som har optimale trialbiler,det må være noen galninger,det må være litt velt og ødeleggelser,det må være effektive redninger slik at pausene blir kortest mulig, og det aller, aller viktigste! Det må være en engasjert speaker som klarer å holde oversikten for publikum slik at de vet hvem, og hvordan ting ligger ann.

Lasse suzicán
03-17-2007, 15:02
Rekrutering ja. Er vi i biltrial miljøet i ferd med å drepe rekruteringen selv?
Det bør en kansje ta seg tid til å tenke over.
Er det alles mening som styrer utviklingen?
Strekker enkelte strikken for langt?
Har sporten (les løypene) blitt for tøffe for en fersking?
Kommer det godt nok frem at dette er en ferdighets sport, og at det nødvendigvis ikke er dyreste bil som vinner?

Vi hade (och har) också det problemet i Sverige...
Det vi gjorde för 2,5 år sedan var att vi skapade "Skånecupsreglementer"...

Skånecupsreglementet.

Klass 1-2 skall endast vara öppna för förare som inte kör Svenska cupen.(innevarade år eller har kört de två sista åren i Svenska cupen)
Ej licens krav men man måste vara medlem i en SBF godkänd klubb typ SORK.
Har man placerat sig 1-3:a totalt i cupen under två år skall man flytta upp i klasserna om man inte har speciella skäl som man då får ansöka om dispens för att få stanna kvar (gäller klass 1-2).

1. Klass 1 kör efter blå markering.
Original med mindre ändringar, ej axel vänd och med original fjädersystem.

2. Klass 2 kör efter vit markering.
Öppen klass allt tillåtet (som tillåts i Prototyp men med lägre säkerhets krav).

Klass 3-4 öppen för alla med licens.
3. Klass 3 kör efter gul markering.
Öppen klass typ Original-Standard (inom reglementet för Skåne cupen).
4. Klass 4 kör efter röd markering
Öppen klass allt tillåtet (inom reglementet för Skåne cupen).

Handikapp system upp delat i fyra klasser (gäller klass 1, 2 samt 3).
Hjulbas upp till 210cm ger 4 prick vid backning.
Hjulbas från 211cm upp till 230cm ger 3 prick vid backning.
Hjulbas från 231cm upp till 250cm ger 2 prick vid backning.
Hjulbas från 251cm och uppåt ger 1 prick vid backning.

I klass 1-2 får banläggningen avgöra säkerhets nivån, men i de båda klasserna skall banorna vara av normal ”träff” svårighet.
Bilarna ska ha den säkerhet som krävs på Touring, samt på vanliga träffar
(Hjälm, hockymål i öppen bil samt bilbälte). Klass 1-2 körs som träning och ej som tävling).

Tanken vi hade när vi skrev det var just att "nybörjare" skulle få tävla mot andra "nybörjare", och slippa slåss mot oss "mer erfarna" förare, däremot så är vi på samma område och tävlar och kan ge inspiration....
Skånecupsreglementet har varit mycket framgångsrik i sverige och idag körs alla lokala tävlingar med det som förbild...
Varför inte prova i Norge också...

jan terje
03-17-2007, 15:08
Ja Lasse, interesangt innspill.
Ikke for å svartmale norsk trial, for det jo fortsatt en OK sport her, så frykter jeg at vi om vi ikke tenker oss litt om kan havne i samme situasjon som svenskene hadde for noen år siden.
Men, vi har jo terreng touring i norge som vel kan minne om dette svenske opplegget.

Geir
03-17-2007, 17:21
Kjempebra innlegg fra Pål !

ja til mer fart og stunts Thefinger

Jeg tror alle må innse at det er publikum som bestemmer hva som fenger.:eek:

- enkleste er vel å lage løyper som sier 'gi gass' , og dermed eliminerer puslerene.

ps: merkelig som du nevner at du ikke er invitert på nattløpet ... du har jo både motor ( og fart hvis du vil ) og klart en av de beste førerene - eller tar jeg feil ? nono

jan terje
03-17-2007, 17:41
Nå er det desverre ikke så mange som svarer i denne tråden, men av innleggene å dømme så går det ikke i saktest rundt en stein folkets veicrossboned crossboned crossboned

Og som Geir sier, det er merkelig ikke du er invitert til natt trailen Pål, siden det er Protobil du harThefinger Thefinger Thefinger

Tommy
03-18-2007, 11:24
Jeg har startet på et svar her mange ganger.. for så å slette det igjen... av og til bør man virkelig tenke seg om før man svarer...

Når jeg leser de siste innleggene lurer jeg virkelig på hva noen vil med innleggene sine....

Som medlem av Norges mest aktive klubb på konkuransesiden i Nordisk offroad så har man vel dratt med seg visse erfaringer...
Men hvorfor høre på oss, og hvordan vi har gjort det... vi har jo flest deltagere, flest publikum, og flere debutanter hvert år og har de siste 10-12 år jobbet mere aktivt en noen andre... at vi disponerer 4 kjørefelt i nærområdet bør vel heller ikke nevnes...

Nei det er vel bedre å høre på andre klubber som har valgt helt andre veier å gå.. det har jo vist seg å lykkes mye bedre...

Sorry folkens, men jeg synes jaggu at flere av dere bør tenke dere om hvor dere vil med denne diskusjonen.. den startet som en liten tanke om dette med motorvalg og rekaksjoner rundt det.. gikk over til en diskusjon rundt rekrutering og har etter de siste innlegene skiftet karakter igjen...

Hyggelig at folk engasjerer seg, men bedrevitere og pratemakere har vi nok av, kanskje folk heller burde bruke enrgi på å få til noe selv, istedenfor å bry seg med hva alle andre gjør feil.....

Jeg kunne fortalt mye om opplevelser vi har hatt både med presse og tilskuere de årene vi har kjørt, men det er vel ikke viktig i denne diskusjonen..

I norsk biltrial er det plass til ALLE... i hvertfall hos oss... til og med de som synes det er gøy å gjøre ting skikkelig...
At jeg forøvrig er helt på linje med Supern og Jan Gunnar behøver jeg vel ikke nevne engang, det har jeg vel gjort tidligere...

Hilsen en som har kjørt i alle klasser i biltrial, og ALLTID har hatt det gøy.

Vær vennlig å ikke la denne tråden gå over i en diskusjon rundt mitt innlegg, reaksjoner kan heller sendes på PM..

Geir
03-18-2007, 21:40
kort og siste gang.

jeg har vært tilskuer like mange ganger som jeg har deltatt som fører og co-pilot.
de løypene som har mest morro å kjøre er dem som gjør gass en vesentlig faktor for å kunne klare - uansett hvor jeg har vært.
det er og de løypene jeg og har likt best å se andre biler kjøre i - sammen med mange av de andre tilskuerene.
det virker som det er det som fenger tilskuere flest.
og siden det er det flere tilskuerer man vil ha , og deretter flere som vil prøve sporten , mener jeg det er veien å gå.