PDA

View Full Version : Tanker om Airshocks

Blesvik
03-15-2007, 23:13
Har lenge hatt planer om å montere Airshocks på Suzuki'n når jeg får råd (dvs trolig aldri..) men etter å ha tittet nærmere på dem er jeg i tvil.
Fordelen er at jeg får mere plass men det må da være en stor ulempe at de trykker utover helt til stempelet er på topp??
Spiraler vil ved sidehelling holde igjen bilen så fort de strekkes mer enn ubelastet lengde, mens airshocks dytter på helt til topps..
Er stabstag et must i trial med airshocks?
Ser at mange i usa monterer det.
Har vel ikke sett stabstag sammen med spiraler.
Hva mener dere?

Roger'n
03-15-2007, 23:38
Har vel tenkt akkurat det samme selv. Nå har ikke jeg noen bil det skal Airshocks på men jeg har jo sett utviklingen borti statene.
Før når det var coilovers som gjaldt var det jo ingen som kjørte med stabstag eller brukte wincher for å hindre utfjæring så dette har jo kommet som en følge av dem..
Vil nok tro at airshocks har blitt en "trend" der borte fordi de er billige, det er nytt og har litt "bling bling" faktor som amerikaner'n sier.
Det er sikkert mange biler og bruksområder coilovers vil fungere bedre på enn airshocks..
Det blir også sagt at hvis airshocksa blir satt opp med riktig vinkel mot chassiet så vil det hindre noe at bilen krenger sideveis...

Amund
03-16-2007, 07:44
Coilovers er jo ikke noe bedre på dette de heler da.... De spenner jo som regel helt ut, evt. er de slappe på slutten, men det blir jo air shocksa og. alt ettersom åssen de er satt opp. Air shocks har faktisk ei lita fjær som tar i mot helt ytterst, men det er vel mer for å spare dempern for røsk enn noe annet. Jeg kan dra den helt ut hvis jeg tar i litt med armer og bein, tviler på at det har noe merkbar effekt på en bil på vippen.

Jeg tror at grunnen til at de bruker stabstag er for mer nøyaktig finjustering av hvordan bilen oppfører seg, dette blir jo mer og mer avansert. Jeg tror ikke det nødvendigvis er air shocksene sin 'skyld'. MEN, på pirate.com sier de (som virker som de har peiling) at coilovers er det som funker, og eneste grunn til å bruke air shocks er fordi det er billig og lett. Og gratis å justere...

Blesvik
01-13-2008, 18:55
Det nærmer seg tiden når Airshocks skal monteres på Suzuki'n, har lenge hatt lyst til å kjøre Speed Trial men med oppsettet jeg hadde var det ikke mulig.
Har igrunn alltid vært skeptisk til Air Shocks med tanke på sidehelling og stabstag er heller ikke så veldig aktuelt..
Kanskje dere som har Air Shocks kan dele erfaringer med meg og andre som skal i gang med det samme:)
På min blir det 14 tommes SAW Race Runner 2.0 shocks.
Hva anbefaler dere av oljemengde, oljetype, gasstrykk, kjørehøyde osv?
Regner med at oppsettet må endres fra Trial til Speedtrial..

Tommy
01-13-2008, 19:01
Hva vil fordeler være med slike dingser i trial??

Blesvik
01-17-2008, 18:48
Noen som vet hvor man får kjøpt 7wt demperolje?

Blesvik
01-17-2008, 18:49
Hva vil fordeler være med slike dingser i trial??
Blingbling Tommy, kun for BlingblingThefinger

Tommy
01-17-2008, 20:23

Du som er så interresert i bling bling burde vel kanskje gjøre noe med karosseriet ditt... for det er vel litt mere blang blang....

Geared
01-17-2008, 20:35
Du som er så interresert i bling bling burde vel kanskje gjøre noe med karosseriet ditt... for det er vel litt mere blang blang....

En runde med strykegjernet hadde nok gjort seg:)

Chevy-Sheriff
01-17-2008, 20:36

....synes karosseriet til Rockestjerna er temmelig strøkent i platene jeg da....:D :D

Hilux
01-17-2008, 21:11
Jeg valgte airshocks pga bling faktor og fordi jeg synes det er enklere å montere enn løse fjærer og dempere..

Ikke la dem mobbe platene dine Pål, tenk på alt de platene har vært med på ;)

Hilux
01-17-2008, 21:18
Noen som vet hvor man får kjøpt 7wt demperolje?

De fleste mc butikker kan skaffe, Motorex f.eks fører 5 - 7,5 - 10wt osv.. http://www.motorex.com/index.cfm/fuseaction/show/path/1-418-443-774-804

http://www.ride.no/ selger Motorex

Amund
01-18-2008, 00:18
Ikke vær lei deg Pål... jeg kan skaffe deg platekontrakt. :p

supersvein
01-18-2008, 08:38
Det kan vel diskuteres omd et er noen fordel med bling bling er i biltrial.
Det er vel helst bare beadlocks'a til Pål som har bling bling på Rocke-vogna til nå, men likevel har det gitt både resultater og sponsorer ThefingerThefingerThefinger

Toro
01-18-2008, 10:09

kanskje Pål skulle vært på kurs hos deg Tommy?? du kan vell det der med spakkel å lakk på trialbiler!!ThefingerThefinger

Tommy
01-18-2008, 17:38
kanskje Pål skulle vært på kurs hos deg Tommy?? du kan vell det der med spakkel å lakk på trialbiler!!ThefingerThefinger

he he ja ja... nå er vi snart igang igjen oppi verkstedet... bare å ta seg en turcrossbonedcrossbonedcrossboned

Blesvik
01-18-2008, 18:44
Er det ingen som har forsket noe på demperoppsett eller vil dere ikke dele "hemmlighetene" med konkurrentene?:rolleyes:
Jeg kommer til å sette meg inn i dette så godt som mulig for å få resultatet deretter:)
Men oljemengde, viskositet, nitrogentrykk, stempeltype osv får dere ikke viteThefingerThefingerThefinger

Og når det gjelder karosseriet mitt, det er til å brukes, ikke til pynt:p

Tommy
01-18-2008, 18:51
Er det noen som skal få til dette med Airshocks så må det vel være deg...

Skal man kjøre store klasser i biltrial kan man ikke tenke så mye på karroseriet, hadde ikke vi shinet opp bilene hver vinter så hadde vel våre biler også sett ganske ille ut...
Håper du skjønte at det var en spøk Pål;););)

Blesvik
01-18-2008, 19:29
Håper du skjønte at det var en spøk Pål;););)
Selvfølgelig Tommy:)
Men Suzuki karosseri nytter ikke å holde platerett mer enn halveis inn i vårens første seksjon...

Irok
01-18-2008, 19:47
Sku ha krigsmateriellcrossboned Fikk knappt en bulk i sommer jegThefingerThefingerThefinger

JBT
01-18-2008, 23:12
Det är inga stora hemligheter med inställningarna av airshocks. Mycket olja är hemligheten till att få dom att fungera bra.
Sedan så fungerar Sway-A-Ways airshock bättre än Fox då Fox airshocksen har betydligt större benägenhet att "unload" vid sidolut eller branta uppför/neför backar. Detta säger jag inte för att vi säljer Sway-A-Way, utan vi har har använt airshock sedan 2003 och då Fox från början.

Blesvik
01-18-2008, 23:56
Hvilken viskositet på oljen anbefaler du til Trial da?

JBT
01-19-2008, 09:54
7w eller 7.5w har vi alltid använt. Oljeviskositeten är inte så viktig. Schimsning spelar större roll då. De dämpare vi säljer är satta ganska snällt i compression och stygga i rebound. Detta för att lätt kunna fjädra in och inte skicka bilen bakåt om man tar lite fart när man ska över en bergsklack.

Blesvik
01-19-2008, 10:15
Her er ett utdrag av mailen jeg fikk fra Sway-A-Way:

Competition crawlers that are at the as light as yours, usually almost fill the shock up with oil at full compression. This causes the shock to hydro lock at full compression with a very progressive spring curve (max articulation softness first and no bottoming out stiffness in the end) You can only get away with this hydro lock if the vehicle is as light as yours. I am assuming the 2600 lb is the total weight and the sprung weight is about 1800 lbs. These vehicles would have about 4 inches of shaft showing at ride height, with 10 inches of down travel left at the shock. This allows the tires drop down to articulate, while keeping the CG low.

For the 14" shock 320 cc of 7 weight hydraulic shock oil would be a good point to start from. The shock comes with 240 cc of oil from factory, but for a comp set up, you should empty it and fill it again to make sure all corners have the new oil levels.

As far as the valving goes, you can leave that alone for now as it also depends on your driving style. Once you updated the oil levels to 320 cc, charge the shocks so that you have about 4 inches of shaft showing at ride height. This should be good beginning point.

How are the shocks mounted? Are they on the axle on the lower end? Do they lean in and towards the center of the vehicle, if so by how much? How is the vehicle weight distrubuted? These will change how much pressure you need to charge the shocks to get the desired ride height, or you can simply charge the shocks until the vehicle is at the ride height you want once you get the shcoks, which is what everybody else does. If the vehicle is nose heavy or rear end heavy than it might even require different oil levels between the front and rear shocks.

After your initial testing you can contact me again if you know what you want changed in the hadling of the vehicle.

Tommy
01-19-2008, 10:26
he he dette er jaggu ikke lett... mange parametre her Pål...

JBT
01-19-2008, 10:31
Det stämmer bra det som SAW har skrivit. 320cc kan dock vara lite i häftigaste laget för en lätt skogsbil. Jag skulle börja med 270-280 se hur det känns först. Det är alltid lättare att fylla på olja än tappa ur. 140-150psi gas är nog en bra början också.

Tommy
01-19-2008, 10:34
Det jeg synes har sett ut som et problem med air shocks som dette er at bilen ikke ser ut til å rette seg opp igjen, men lener seg over til siden selv etter at man har passert hinderet eller skråningen...

lazy donkey
01-19-2008, 11:24
Det problemet har ikke vi med den nye bilen.ThefingerMen med den gamle så slet vi med det helt til vi fikk justert olje mengden.
Vil tro det hadde noe med A stag og kastervinkler.Fordel å binde fast aksling på midten med en stropp.Så bilen ikke heiser seg opp på fjæringa.
Vi er veldig fornøyd med shocks og det har ikke noe med bling faktor å gjøre.nono Og ikke noe med at det er billig i innkjøp heller.:)

JBT
01-19-2008, 11:28
Det jeg synes har sett ut som et problem med air shocks som dette er at bilen ikke ser ut til å rette seg opp igjen, men lener seg over til siden selv etter at man har passert hinderet eller skråningen...

Det problemet beror på att man har för lite olja och för mycket gas. Då klarar dämparen inte att räta upp bilen. Sedan vet jag av egen erfarenhet att der är ett mycket större problem på Fox dämpare än SAW.
Man bör också luta dämparna innåt för då klarar de sidolutning bättre än när de är helt verikalt monterade.
Som alltid när det gäller coilover eller airshocks så bör man ha krängningshämmare av typen Currie Anti-Rock för att få bästa prestanda. Bara kolla på de flesta amerikanska buggies så har de krängninshämmare.

Tommy
01-19-2008, 11:40
hvilke fordeler og hvilke ulemper vil man oppleve om man f.eks satte air shocks på en bil som min...

JBT
01-19-2008, 12:20
Du skulle kunna ställa hårdheten på fjädringen lättare än vad du kan idag. Du skulle spara några kilo vikt. Du skulle kunna hoppa medbilen utan att riskera att slå igenom. Bilen kommer se mer "bling" ut. Din bil är så pass lätt att du kommer inte att märka nackdelarna. Det är på relativt tunga bilar som problem med unloading uppstår oftast.

Amund
01-19-2008, 17:24
he he dette er jaggu ikke lett... mange parametre her Pål...

Nuvel, det er egentlig bare tre parametere, som justerer fjærstivhet/fjærhøyde/fjæringskurve/bumpstopeffekt/støtdemping, noe du må bytte fjær/flytte fester/bytte dempere for å få til med vanlige spiralfjærer og demper... bonus er bumpstopeffekten du må ha i tillegg ved bruk av vanlige fjærer... så hvis man trenger justeringsmulighetene og/eller plassen er det jo store fordeler med dette. Tror jeg. Time will show :)

epa b loco
01-19-2008, 20:37
Jeg synes airshocks er femi(mest pga at jeg ikke har råd til de)Thefinger Ser at mange her oppe i trøndelag kjører på racerunner. Er disse best?

Amund
01-20-2008, 15:55
Ser at mange her oppe i trøndelag kjører på racerunner. Er disse best?

Jeg hører mange sier at 'du MÅ kjøre Fox, alle de andre går rett i bånn' eller 'Racerunner demper bedre' osv. Min mening er at dette er bare piss, se på sprengskissene, eneste forskjell på fox og racerunner er såvidt jeg vet måten man justerer valving på (shims på fox), ellers er alle mål like utvendig og inni såvidt jeg vet, og da KAN de ikke oppføre seg noe annerledes så lenge man har samme mengde olje og gass i begge typene...

Men racerunner skal ha for at de ser litt mer BLING ut, og de dempera vi fikk nå har sorteloksert stempelstang, drittøft :) Også er gassventilen godt beskytta, den sitter under en stor mutter/lokk mens på fox stikker den rett ut, bekymrer meg for at mine kan rives av om man treffer en stor kvist akkurat der f.eks. (har fox)

JBT
01-20-2008, 19:38
SAW dämparna är en nyare konstruktion än Fox dämparna och normalt så brukar nyare konstruktioner innehålla förbätrringar jämfört med gamla. SAW dämparna har bland annat grövre kolvstänger än FOX.
Fox dämparna har sett likadana ut sedan de kom i princip (nedre länkhuvena är bytta) medans SAW uppdaterade sina dämpare i sommras med klovstänger som tål sandsprut och salt mycket bättre än vad kromade gör. Man har också som Amund påpekat byggt in ventilen på samma sätt som på airbumps och coilovers.

När det gäller Coilovers så är FOX och SAW mycket mer lika i konstruktionen.

Amund
01-20-2008, 23:43
SAW dämparna är en nyare konstruktion än Fox dämparna och normalt så brukar nyare konstruktioner innehålla förbätrringar jämfört med gamla. SAW dämparna har bland annat grövre kolvstänger än FOX.
Fox dämparna har sett likadana ut sedan de kom i princip (nedre länkhuvena är bytta) medans SAW uppdaterade sina dämpare i sommras med klovstänger som tål sandsprut och salt mycket bättre än vad kromade gör. Man har också som Amund påpekat byggt in ventilen på samma sätt som på airbumps och coilovers.

När det gäller Coilovers så är FOX och SAW mycket mer lika i konstruktionen.

Takk for oppklaringen! Men eneste forskjellen er vel i ventilene for støtdemping, og evt. finish/holdbarhet... er det riktig? I så fall mener jeg at de oppfører seg likt ved samme gasstrykk/oljemengde og ved likt oppsett på demperventiler.... correct?

JBT
01-21-2008, 08:27
Takk for oppklaringen! Men eneste forskjellen er vel i ventilene for støtdemping, og evt. finish/holdbarhet... er det riktig? I så fall mener jeg at de oppfører seg likt ved samme gasstrykk/oljemengde og ved likt oppsett på demperventiler.... correct?

Dom ska uppföra sig kanska likt med samma mängd olja och gas. När det gäller kolven så har jag för mig att det skilljer i utformning och då framför allt antalet "bleed holes". Jag skulle tro att det är denna skillnad som gör att SAW dämparna är mindre benägna att "unload" vid kraftig lutning.
Jag ska se om jag kan ta lite bilder på kolvarna på båda dämparna i veckan.

Thunderbolt
01-23-2008, 13:01
Jeg kjører 2.5" FOX med 14" slag og Currie Swaybar på min Formula Offroad bil og synes det funker veldig greit. Må innrømme at bilen oppførte seg bedre når jeg hadde Fox coilovers og bump stop i tillegg, men jeg sparte nesten 100kg på å bytte til Airshox (+ at de er mye billigere)

Synes for øvrig at de "vanlige" 2.0" Airshox - både Fox og SAW er noen femi sykkelpumper.....Thefinger

JBT
01-23-2008, 20:48
Jeg kjører 2.5" FOX med 14" slag og Currie Swaybar på min Formula Offroad bil og synes det funker veldig greit. Må innrømme at bilen oppførte seg bedre når jeg hadde Fox coilovers og bump stop i tillegg, men jeg sparte nesten 100kg på å bytte til Airshox (+ at de er mye billigere)

Synes for øvrig at de "vanlige" 2.0" Airshox - både Fox og SAW er noen femi sykkelpumper.....Thefinger

SAW har nu också 2.5" dämpare för dom som har bojsänken till motorer ;) :)

Thunderbolt
01-23-2008, 21:20
ThefingerThefingerThefinger

Blesvik
01-27-2008, 00:49
Airshocks må tydligvis være helt utrolig bra greier, for i dag bestemte EuroTrial komiteen at de er forbudt i Pro Modified.
Ellers er oppheng fritt..newburn

Tommy
01-27-2008, 08:40
Dette ble på ingen måte betsemt av Eurotrial komiteen, men av Eurotrial møtet som består av alle deltagende nasjoner..
bare sånn at dette er klart, jeg skjønner heller ikke hvorfor dette skulle bli forbudt desverre..

JBT
01-27-2008, 10:19
Är det någon som vet modivet bakom förbudet av airshocks?
Airshocks är ju betydligt billigare än coilovers och för de flesta rena trial bilar så är coilovers lite overkill.
Det känns ju lite kontraproduktivt för sporten att förbjuda en väl fungerande lösning som är förhållandevis billig medans man tillåter betydligt dyrare lösningar.

jan terje
01-27-2008, 11:58
Är det någon som vet modivet bakom förbudet av airshocks?
Airshocks är ju betydligt billigare än coilovers och för de flesta rena trial bilar så är coilovers lite overkill.
Det känns ju lite kontraproduktivt för sporten att förbjuda en väl fungerande lösning som är förhållandevis billig medans man tillåter betydligt dyrare lösningar.

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=10489