PDA

View Full Version : div. spørsmål angående 94mod. hilux

vegsir
03-27-2008, 20:17
en venn av meg har en 94modell. hilux. som han klarte å kræsje og bli kræsja med for noen dager siden. bakparten er skadet. og venstre side forran+panser. han fra viking som henta bilen mente på at bilen kom til å bli kondemnert pga skadene. det jeg da lurer litt på er. åssen er det for eier av bilen å få kjøpt den tilbake av forsikringen.(pris??) og selge den til meg.er forresten en 4 seter. jeg har utstyr og bekjente som kan hjelpe meg å få stand på den.

og så lurer jeg litt på. hvor mye heving får en godkjent på denne bilen, og hvor store dekk? mener de blir godkjent med 31''. men går det å få godkjent større? hva må gjøres for å få på 35'`?
må de godkjennes med veltebøyle på planet?
og er det mulig og få godkjent med kufanger?
er det lett å få tak i godkjent ombyggingssett til turbo? er en 2.4d. og hvor vanskelig er det å bygge om?
og ikke minst det kan vel bli fryktelig dyrt å få godkjent disse tinga her. noen som har en anelse om hvor dyrt det kan bli?

er sikekrt mye jeg har glemt. så prøv å svar så godt dere kan og kom gjerne med tips om hva som kan gjøres for å få denne skikkelig rå. hvis det skulle bli noe av.:confused:

takkr for svar på forhånd:eyemouth:

Tommy
03-27-2008, 20:24
Det er i utgangspunktet umulig å få kjøpt en kondemnert bil. disse selges til diverse utvalgte verksteder som enten kan sette de i stand igjen eller høgge de.
Bilene selges til høystbydende i en nettauksjon..
Kjenner du noen som driver et slikt sted eller jobber der og har en snill arbeidsgiver er nok dette den beste muligheten...

vegsir
03-27-2008, 20:33
Det er i utgangspunktet umulig å få kjøpt en kondemnert bil. disse selges til diverse utvalgte verksteder som enten kan sette de i stand igjen eller høgge de.
Bilene selges til høystbydende i en nettauksjon..
Kjenner du noen som driver et slikt sted eller jobber der og har en snill arbeidsgiver er nok dette den beste muligheten...

ok. var klar over det med auksjon og det der. men trodde eieren hadde mulighet for å kjøpe tilbake bilen.

kjenner en som driver et slikt verksted ja. så vi får se hva det blir til. først må jo bilen takseres. og det kom visst til å ta litt tid. men skal snakke med eieren og få han til å forhøre seg litt.

Holten
03-27-2008, 20:58
Det var ihvertfall sånn før at du fikk kjøpe den tilbake..

vegsir
03-27-2008, 22:32
ok vi får se åssen det går. men jeg lurer på en ting. 97-98modellene. kom de bare med turbodiesel, eller kome de både med og uten turbo?

knixen
03-27-2008, 22:38
De kom kun med turbo.

For å få plass til større dekk så kan du enten kappe eller heve. Du må nok kappe litt i skjermene uansett, men hvor mye du har tenkt å heve styrer hvor mye du er nødt til å kappe. Det er fullt mulig å få på 38" dekk UTEN heving. Men det forutsetter MYE kapping og at du er sånn noenlunde kompis med et sveiseapparat...

Se i garasjen min... hadde 37" på min uten annet enn 2" bodylift. :beer:

vegsir
03-27-2008, 22:44
De kom kun med turbo.

For å få plass til større dekk så kan du enten kappe eller heve. Du må nok kappe litt i skjermene uansett, men hvor mye du har tenkt å heve styrer hvor mye du er nødt til å kappe. Det er fullt mulig å få på 38" dekk UTEN heving. Men det forutsetter MYE kapping og at du er sånn noenlunde kompis med et sveiseapparat...

Se i garasjen min... hadde 37" på min uten annet enn 2" bodylift. :beer:

okei:grinpimp:

vil jo heve for å få på store dekk da.
vet ikke akkurat om jeg å sveiseapparatet er så gode kompiser at det gjør noe, men klarer da å sveise litt.

hvis jeg kjøper en slik bil original. så har jeg lyst til å etterhvert få heva endel. og større dekk+kufanger,veltebøyle og masse ekstralykter.

ja den der bilen din er skamtøff. broren min har og 4runner. og den ser jo ganske tøff ut forfra med kufanger og greier. men den har pinglete dekk og er lav:laughing:

han torde ikke å kjøre litt rundt en sandhaug med litt steiner da vi skulle ha startkabler på et sikteverk:pissed:

knixen
03-28-2008, 09:15
Han trenger ikke være bekymret, de tar seg godt frem original også:smile:

Du får kjøpe deg bil å legge inn bilder, så gjør du sikkert noe med bilen etterhvert:eyemouth:

Amund
03-28-2008, 09:34
Kondemnert betyr bare at det ikke lønner seg for selskapet å reparere bilen, da gir de heller eieren en sum. Om kunden vil beholde bilen selv kan de trekke fra det de mener vraket er verdt (tipper mellom 5 og 10.000 kr på denne bilen) og så får han utbetalt resten.

Finken
03-28-2008, 12:01
Stemmer det som Amund sier her, men er ikke alltid det er bare og rette opp og begynne og kjøre.
Kommer litt ann på skaden, er det skader på ramme eller andre bærende konstruksjoner så må det vel et godkjent verksted til, eller ihvertfall få no hjelp med papirene av en bekjent som har de rette godkjenningene for og ta slike jobber.

vegsir
03-28-2008, 12:26
tror ikke bilen er skadet i ramma. men venstre skjerm frontlykt og panser er vel avgått med døden. og bakluka er bendt innover i planet og er vel rimelig bulka bakpå der og. har ikke kikket så nøye på den. synes ikke skaden ser så ille ut så kan godt være den ikke blir kondemnert. men som sagt han som hadde henta bilen mente der var skade for en 70.000. og at den sannsynligvis kom til å bli kondemnert.

hvis den skulle vise seg å være skjev. og jeg fikk kjøpt den så ville jeg selsvagt ha fått dette rettet profesjonelt. er tross alt meg det ville gått utover hvis det skulle ha skjedd noe.

knixen: ja det vet jeg. men er mere at han ikke vil ødelegge bilen.

ja blir nok bil etterhvert. men må få solgt unna litt før jeg begynner å koste på uansett hva slags bil det blir til slutt.

forresten none som kan si meg hvor mye det vil koste å få sperrer på en hilux?

og et spm til om en 97-98modell. er det abs-bremser på disse?

knixen
03-28-2008, 14:05
knixen: ja det vet jeg. men er mere at han ikke vil ødelegge bilen.

forresten none som kan si meg hvor mye det vil koste å få sperrer på en hilux?

Var jo ikke snakk om å ødelegge bilen da... :smile:

Pris på sperrer varierer utifra typen.

Bak:
Aussielocker (automatsperre) koster deg ca 2500,- med nye lagre. (Jeg har sånn bak.) Anbefaler denne, hvis ARB er for dyr.

Arb sperre koster ca 8000 i deler. (luftstyrt sperre)

Detroit locker (automatsperre) koster ca 4000 (såvidt jeg vet).

Du får elektroniske sperrer også, men det er endel arbeide og koster mer en ARB.

Foran:

Arb sperre, ca 8000,-

Detroit True-track (tannhjulsstyrt diffbrems) koster ca 5000,-. Fungerer meget godt. Hadde sånn foran på min når jeg hadde uavhengig fjæring foran.

Montering kommer i tillegg hvis du ikke kan gjøre det selv.

vegsir
03-28-2008, 15:25
Var jo ikke snakk om å ødelegge bilen da... :smile:

Pris på sperrer varierer utifra typen.

Bak:
Aussielocker (automatsperre) koster deg ca 2500,- med nye lagre. (Jeg har sånn bak.) Anbefaler denne, hvis ARB er for dyr.

Arb sperre koster ca 8000 i deler. (luftstyrt sperre)

Detroit locker (automatsperre) koster ca 4000 (såvidt jeg vet).

Du får elektroniske sperrer også, men det er endel arbeide og koster mer en ARB.

Foran:

Arb sperre, ca 8000,-

Detroit True-track (tannhjulsstyrt diffbrems) koster ca 5000,-. Fungerer meget godt. Hadde sånn foran på min når jeg hadde uavhengig fjæring foran.

Montering kommer i tillegg hvis du ikke kan gjøre det selv.

nei, men altså det var jo litt steiner og litt sånn der da. så jeg skjønner godt han ikkek jørte der:laughing:

åssen funker en slik automatsperre? er det sånn at hvis hjulet spinner så og så mange runder så går den i inngrep og slipper igjen når du slipper speeden. omtrent som viscolocken på bombardier atv?

hvordan er det å montere sperre da? alle typene tenkte jeg på. en må ut med innmaten i akslingen og sette i nytt? er ikke sånn supergod på å skru. men litt kan jeg jo, og kjenner nok noen som kan hjelpe meg litt:grinpimp:

knixen
03-28-2008, 18:04
åssen funker en slik automatsperre? er det sånn at hvis hjulet spinner så og så mange runder så går den i inngrep og slipper igjen når du slipper speeden. omtrent som viscolocken på bombardier atv?

hvordan er det å montere sperre da? alle typene tenkte jeg på. en må ut med innmaten i akslingen og sette i nytt? er ikke sånn supergod på å skru. men litt kan jeg jo, og kjenner nok noen som kan hjelpe meg litt:grinpimp:

Ja, den funker omtrent slik. Men den kobler inn etter ca 1/2 runde med hjul spinn. Dette varierer litt.

Det er ikke så vanskelig å montere, men fint om man vet hva man gjør så ikke giringen blir ødelagt etterpå... Fort gjort vettu...

vegsir
03-28-2008, 19:25
Ja, den funker omtrent slik. Men den kobler inn etter ca 1/2 runde med hjul spinn. Dette varierer litt.

Det er ikke så vanskelig å montere, men fint om man vet hva man gjør så ikke giringen blir ødelagt etterpå... Fort gjort vettu...

ah tror jeg sparer til ordentlig sperre da.

får få noen med litt peiling til å hjelpe meg den dagen det blir aktuelt.

takker for mange gode svar:D

knixen
03-28-2008, 20:13
Auto-locker er ordentlig sperre!!! Du slipper å tenke, den er der når du trenger den (og evt når du ikke trenger den...)

Og det er ikke så dyrt...

Det er monteringen som er det mest "avanserte" og det er faktisk mer arbeide med en luft sperre enn auto. Med bl.a. lufttilkobling i diffhuset, kompressor, luftslange til kompressoren. Strøm til kompressoren, brytere i kupeen. Ja, rett å slett mer arbeide...

Men det er jo gjort på en kveld da... mens en autolocker tar et par timer (hvis man har gjort det før) :smile:

vegsir
03-29-2008, 01:40
Auto-locker er ordentlig sperre!!! Du slipper å tenke, den er der når du trenger den (og evt når du ikke trenger den...)

Og det er ikke så dyrt...

Det er monteringen som er det mest "avanserte" og det er faktisk mer arbeide med en luft sperre enn auto. Med bl.a. lufttilkobling i diffhuset, kompressor, luftslange til kompressoren. Strøm til kompressoren, brytere i kupeen. Ja, rett å slett mer arbeide...

Men det er jo gjort på en kveld da... mens en autolocker tar et par timer (hvis man har gjort det før) :smile:

ja er det jeg er litt bekymret for at den er der når jeg ikke har bruk for den. og om den ikke alltid tar når jeg har bruk for den. men men det du sier er jo egentlig at den gjør samme nytten som en ''ordentlig'' sperre(dvs luftsperre)
så da får det jo bli lommeboka som styrer.:wink_animate:

høres jo ikke så ille ut med et par timers monteringsarbeid. og nytten er vel ganske stor.

kan en bruke samme forran som bak av de?

knixen
03-29-2008, 10:39
En 100% sperre er 100% sperre. Den kniper i rundkjøringer og det er vel stort sett da den er der da du ikke trenger den. Utover det så er den ALLTID der når du trenger den...

Vi brukte 4 timer første gang jeg monterte en sånn, men det var med kun manuelle verktøy på en gårdsplass. Og da hadde jeg svært liten erfaring med å skru. Jeg brukte ca 1 time sist jeg byttet diff bak med bukk og luftverktøy.

Du tar deg ca 50% bedre frem med skikkelig sperre bak. Har du sperre foran også vil jeg si 100% bedre. Men jeg ville ikke hatt auto-locker foran.

Du kan ikke bruke samme sperre foran og bak siden bakdiffen er 8", mens foran er det en ifs diff som er 7,5". (IFS=independent front suspension=uavhengig fjæring foran).

vegsir
03-29-2008, 13:11
okei skjønner. men vil ikke det bli rimelig stor belastning når den går i inngrepp i rundkjøringer ol?

knixen
03-29-2008, 15:36
Spørs jo på kjørestil da, man lærer seg å gå av gassen så det skjer minst mulig. No-problem

Blom
03-30-2008, 12:54
På en lang bil som Hilux LN110, så er det ikke noe problem med å kjøre med en automatisk locker.

Kan ikke huske at den "knep" i rundkjøringer slik som Knixen beskriver, men det går kanskje også litt på kjørestil.

På en Lux, som har relativt sett mye vekt fremme, er økonomiløsningen en automat Locker bak (som f.eks. Aussie Locker) og en Detroit Truetrac tannhjulsbasert diffbrems fremme nesten helt konge.

Du mister noe med en diffbrems fremme kontra locker, men ikke så mye og lærer du deg å bruke den, så er det ikke veldig stor forskjell. Forskjellen er størst mellom åpen diff fremme og diffbrems...

Jeg skal leke meg litt med gamle 7,5" diffen til Knixen nå snart. Den har ADD funksjonen, altså en luftstyrt ut/innkobling av venstre stikkaksel. Da kan jeg putte inn en Aussie der, så kan man med luft styre om stikkaksel skal gå i ingrep eller ikke.
Vanligvis vil man da kjøre med drift på høyre fremhjul, så kan man koble inn venstre hjul fra førersetet.
Man kan få samme funksjonen med vanlig frihjulsnav, men da må man inn og ut og koble på selve navene.

Har kjørt en 87Lux med locker fremme og man kunne kjøre normalt med ene frihjulsnavet i FREE og det andre i LOCK. Da kunneman koble inn 4x4 og ha 3x4... Dro endel til ene siden, men i sakte fart var det helt ok. Så hadde man behov, kunne man koble inn og få ekte 4x4. Skikkeli fremkommelighet med 2 sperrer og god flex :-)

Aussien er relativt snill i oppførselen, så den kobler rimelig greit ut når den skal.

vegsir
03-30-2008, 14:56
På en lang bil som Hilux LN110, så er det ikke noe problem med å kjøre med en automatisk locker.

Kan ikke huske at den "knep" i rundkjøringer slik som Knixen beskriver, men det går kanskje også litt på kjørestil.

På en Lux, som har relativt sett mye vekt fremme, er økonomiløsningen en automat Locker bak (som f.eks. Aussie Locker) og en Detroit Truetrac tannhjulsbasert diffbrems fremme nesten helt konge.

Du mister noe med en diffbrems fremme kontra locker, men ikke så mye og lærer du deg å bruke den, så er det ikke veldig stor forskjell. Forskjellen er størst mellom åpen diff fremme og diffbrems...

Jeg skal leke meg litt med gamle 7,5" diffen til Knixen nå snart. Den har ADD funksjonen, altså en luftstyrt ut/innkobling av venstre stikkaksel. Da kan jeg putte inn en Aussie der, så kan man med luft styre om stikkaksel skal gå i ingrep eller ikke.
Vanligvis vil man da kjøre med drift på høyre fremhjul, så kan man koble inn venstre hjul fra førersetet.
Man kan få samme funksjonen med vanlig frihjulsnav, men da må man inn og ut og koble på selve navene.

Har kjørt en 87Lux med locker fremme og man kunne kjøre normalt med ene frihjulsnavet i FREE og det andre i LOCK. Da kunneman koble inn 4x4 og ha 3x4... Dro endel til ene siden, men i sakte fart var det helt ok. Så hadde man behov, kunne man koble inn og få ekte 4x4. Skikkeli fremkommelighet med 2 sperrer og god flex :-)

Aussien er relativt snill i oppførselen, så den kobler rimelig greit ut når den skal.

se der ja. der tror jeg at jeg lærte endel nyttig:maggie:

når du sier lang. mener du slike med 4 dører?

men så kommer neste spørsmål. jeg har skjønt at diffbrems ikke er det samme som sperre. men kan noen forklare meg forskjellen? gjerne med bilder og slikt

knixen
03-30-2008, 16:15
Sperre LÅSER begge hjulene.

Diffbrems sørger for at begge går rundt, men med ulik virkningsgrad utifra type. Kanskje 20-50% låsing.

Men diffbrems virker ikke hvis du har ett hjul i lufta, da spinner det hjulet som er løftet. Mens med sperre så går de jo rundt. Diffbrems virker også dårlig hvis la oss si det ene hjulet står på asfalt og det andre blankpolert is.

vegsir
03-30-2008, 17:17
Sperre LÅSER begge hjulene.

Diffbrems sørger for at begge går rundt, men med ulik virkningsgrad utifra type. Kanskje 20-50% låsing.

Men diffbrems virker ikke hvis du har ett hjul i lufta, da spinner det hjulet som er løftet. Mens med sperre så går de jo rundt. Diffbrems virker også dårlig hvis la oss si det ene hjulet står på asfalt og det andre blankpolert is.

åja. da lærte jeg enda mere:biggrin: men fremdeles mye å lære. skulle jo nesten ha stått i nybegynner delen denne herThefinger

lurer på om jeg ikke jeg har 25% diffbrems på bmwen min.

vegsir
04-08-2008, 22:52
da viser det seg at endel av dere har tatt feil kameraten min fikk bilen av forsikringa.+ godt med penger. så nå må jeg studere bilen grundig og se om jeg skal kjøpe den som prosjekt.

Blom
04-09-2008, 14:33
Lang Hilux er i utgangspunktet de fleste, men hva som er lang, kort, mellomlang eller ikke avhenger av måten man ser det på !

I forhold til en kort Suki Jeep er alle Luxer lange, men det er noen som har lengre akselavstand enn andre.

LN110 er vel definert som Xcab 89-97 og har 310 cm akselavstand - det finnes trekkvogner med kortere akselavstand.
LN105 f.eks. er en double cab med stivaksel fremme og har vel rundt 285 cm akselavstand om jeg ikke husker helt feil.

vegsir
04-10-2008, 10:07
hva kan jeg gi for bilen egentlig? var en som sa at hvis han hadde fått bilen som delebil. så gikk det ikke å få skilter på den igjen.

bilen har skader for over 100.000 åssen det kan gå til skjønner ikke jeg, men det var i hvertfall taksten. den er nesten i kjørbar stand. eneste er at fronten må dras litt ut igjen. og mulig radiatoren lekker.

passer deler fra denne over på en 97-98modell?