PDA

View Full Version : Typebetegnelse Volvo motor

Paja
03-30-2008, 21:45
Hvordan identifisere de forskjellige volvomotorene?

Er det noen plass på blokka der står noe motortype?

Har tre motorer stående, men jeg er ikke sikker på hva type noen av dem er.

Lurer på det samme med toppene? Er det noen plass på dem det er stemplet inn noe moddelbetegnelse?

Holten
03-30-2008, 21:49
Står på høyreside på blokka!

KHD
03-30-2008, 21:53
Hvordan identifisere de forskjellige volvomotorene?

Er det noen plass på blokka der står noe motortype?

Har tre motorer stående, men jeg er ikke sikker på hva type noen av dem er.

Lurer på det samme med toppene? Er det noen plass på dem det er stemplet inn noe moddelbetegnelse?

Sjekk disse linkene:
http://www.volvoforum.no/volvo_info/motor.htm

http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/EngineVIN-Identification.pdf side 2

Paja
03-30-2008, 21:55
Står på høyreside på blokka!

Sett forfra? På samme siden som frostpluggene? Kunne ikke finne noen ting jeg. Har du mer nøyaktig beskrivelse av plassen? Høyde, langt frem eller bak?

Holten
03-30-2008, 21:57
Hvis du ser forfra så er det på venstre side. Er rett over bunnpanna. Ganske langt bak!

Paja
03-30-2008, 22:05
Hvis du ser forfra så er det på venstre side. Er rett over bunnpanna. Ganske langt bak!

Kunne ikke se noe der.

Men fant ei tegning som står at det skal stå helt i fremkant på motoren, rett under toppemn på venstre side sett bakfra. Rett bak fordeleren.

Får ta me en tur og se om jeg finner noe i morra...

Finken
03-31-2008, 00:45
Er ikke alle det står på.
Hvis du har litt info om hva slags motor det er, med tanke på om det er forgasser eller innsprut og hva det har stått i så kan jeg kansje hjelpe deg et godt stykke på vei.

El et bilde av de. Er noen små forskjeller man kan se det på.

Hva tenker du på egentlig når du sier du skal indentifisere de? Hvor store de er?

Paja
03-31-2008, 18:18
Er ikke alle det står på.
Hvis du har litt info om hva slags motor det er, med tanke på om det er forgasser eller innsprut og hva det har stått i så kan jeg kansje hjelpe deg et godt stykke på vei.

El et bilde av de. Er noen små forskjeller man kan se det på.

Hva tenker du på egentlig når du sier du skal indentifisere de? Hvor store de er?

Tenkte på om det er f.eks en B21 eller en B23 eller noe annet...

Hva den har stått i vet jeg ikke.. Har 3 volvomotorer som har stått på gulvet i verkstedet i en krok i noen år no. Så hva dem kommer fra er ikke godt å si... Men skal ha meg en tur opp og sjekke litt mer og se om jeg finner ut av det. Hvis ikke så er det ikke så farlig... Funker sikkert i en suzuki alikavell...

Nilsh
03-31-2008, 19:15
Tenkte på om det er f.eks en B21 eller en B23 eller noe annet...

Hva den har stått i vet jeg ikke.. Har 3 volvomotorer som har stått på gulvet i verkstedet i en krok i noen år no. Så hva dem kommer fra er ikke godt å si... Men skal ha meg en tur opp og sjekke litt mer og se om jeg finner ut av det. Hvis ikke så er det ikke så farlig... Funker sikkert i en suzuki alikavell...
Står somregel hvilken motor det er på registerdekselet.
Er det topp med med rund tettning eller fordeler i bakkant er det b2xx motor. Er det en halvmåne er det Bxx.

Nret på toppen står på eksossia. De 3 siste siffer sier hvilken topp det er. 405 og 531 er de gromme. Legger du ut bilde av motorene er det sikkert mulig å se hva det er.

Finken
03-31-2008, 22:29
Kan være vanskelig og se forskjell på b23 og b21 med forgasser, ellers så er det somregel ikke noe problem og se forskjell på de.
Men hvis du har et bilde så skal jeg nok klare og fortelle deg hva det er.

Finken
04-02-2008, 01:15
Da har jeg tenkt litt og man kan se forskjell på B23 og B21, B23 har frostlokk på begge sider av blokka, men B21har bare ene sida.

B230 har også frostlokk på begge sider, men veit ikke om B200 har på begge eller bare ene sia.

Det som er av andre forskjeller da er jo innsprut, forgasser el Turbo.
Er no forskjellige topper også, 531 og 405 er de som er noe og ha, det er de 3 siste sifrene i støpenummeret på toppen. Er vel litt grøvre kanaler i de toppene.

B21 har vel aldri kommet med innsprut, bortsett fra B21 turbo, ET heter den motoren, muligheter for over 200hk på original motor.

B21A er vanlig forgasser motor.

B23E, er en motor og anbefale hvis man ikke vil ha mye mikk makk, mekanisk innsprut og vanlig stift tenning, er bare 3 ledninger som trengs og kobles og en pålitelig motor, alt er mekanisk, hva kan gå gæli og så er den på 130-140hk, kommer litt ann på hvem bil den har kommet i, men kan fort gjøres litt med for og få den litt vassere. Disse som blir brukt i Volvo Original klassen i rally, der drar de ut rundt 160+ hester på helt standard motor, bare balansering, vektjustering og små forandringer

B23AT, det er forgasser og Turbo, A motor med ettermontert Turbo.

B230 har kommet i mange versjoner, men kan nevne noen av de også.

B230A, forgasser motor.

B230K, Forgasser motor, en såkalt miljø motor, helvetes mye vakum slanger og drit.

B230E, Innsprut motor, mekanisk innsprut, kom i 740, men bare i et par år, en såkalt lavfriksjons motor, litt lange og dårlige råder, men grei som moderat sugemotor.

B230F, innsprut motor, elektronisk innsprut og tenning.

B230ET, Turbo motor, kom i volvo 740. Ikke den beste turbo motoren og bruke, men helt grei.

B230FK, Lavtrykksturbo motor som sitter i 940, må være en skikkelig bra motor og bruke i biltrail, liten turbo som kommer helt ifra bunnen av og veldig momentsterk, kan justere opp trykket og tror Turboen henger med til tett oppunder 200hester hvis man vil. Nyeste lavtrykksturbo motorene kommer også med underspyling av stemplene.

B230FT, Turbo motor, er vel denne og lavtrykks versjonen som er de beste hvis man skal gå for Turbo.

Håper dette var til hjelp, kansje andre som er nysgjerrige også.

Lars'ern
04-02-2008, 18:58
B230K har en topp som heter 631, må IKKE forveksles med 531!! 531 har forbrenningskammer i toppen, mens 631 har det i stemplene

Som sagt, B23E er en trygg og enkel motor som det lett kan hentes 160+ hester fra, har hørt helt opp til 190 med enkle midler, kam o.lig

Finken
04-02-2008, 21:44
631 ser ut som en diesel topp. Styr unna 230K, ikke noe positivt ved den motoren.

Lars'ern
04-03-2008, 00:13
631 ser ut som en diesel topp. Styr unna 230K, ikke noe positivt ved den motoren.

Den bruker lite bensin til å være Volvo, når alt er iorden:grinpimp:

sven
04-05-2008, 13:01
bare ikke glem at skråblokkmotoren til Volvo er levert i bøtter og spann som B19 og....

og på de to jeg har vært borte i var det ikke noe ID i det heletatt... måtte ta med støpenummeret til Volvo og få han på delelageret til å sjekke det for meg.

Finken
04-05-2008, 15:39
Jeg tok ikke med b19, da denna ikke er noe og satse på og har ikke kommet i så mange biler heller, trur den gikk ut av produksjon før 79. Har tatt med de fleste versjonene av skakkingene over her.

Hvis det er noen som lurer så kan jeg sikkert slenge opp no info om b14-b20 også.

Regner med at den blokka som er mest aktuell uansett hva man skal bruke den til er 2,3 litern, enten nye elller gamle og de er ganske gjenkjennelige med frostlokk på begge sider.

Eeerik
01-17-2010, 14:28
Hvor finner jeg sprengskisse av b23e?

Jeg savner egentlig en volvo-seksjon på teknisk.
Det er jo endel som bruker volvo-motorer.
Da kunne det vært fint å ha ett sted å samle infoen. :)

Mikael
01-17-2010, 18:23
Prøv her, de har nok svaret :smile:

http://forum.volvoforum.no/

Eeerik
01-18-2010, 01:23
Det er hat å regge seg der da. :)

Har søkt meg grønn og blå på nettet uten resultat.

Viking067
01-18-2010, 02:56
Prøvd turbobricks.org ?