PDA

View Full Version : Moment stag på blad fjærer

jan terje
03-17-2007, 00:06
Er jo vanlig å montere for at ikke akslingen skal vri seg i fjærpakken slik at kryssene ikke knekker.
Jeg har alltid sett det montert fra aksling til ett fast punkt i rammen, men ser flere i US har det leddet i rammen.
Forsvinner ikke vitsen med staget da?

FSJFrank
03-17-2007, 00:20
Nei, det hindrer fremdeles akslingen å vri seg

Roger'n
03-17-2007, 00:36
Det leddet gjør bare at det staget fungerer enda bedre. Med fast feste i ramma vil akselen bli holdt igjen ved større bevegelser av aksel men med leddet montert kan akselen bevege seg frem/bakover med fjæra uten å bli holdt igjen på noen måte. For at denne løsningen skal bli best mulig må staget festes både over og under akselen og ikke bare oppå slik jeg har set eksemlper på før. Akselen vil fremdeles ikke kunne vri seg rundt sin egen akse.
Har dette sjøl på jeepen min og det fungere helt utmerket..
Dette gjør også at du får bedre feste på bakhjula ved skikkelig gasspådrag da krefter vil løfte bilen oppe bak og dermed også presse hjula ned..

Amund
03-17-2007, 01:46
Mulig jeg er sær, men jeg kunne tenkt meg å hatt sjakkelen OPPOVER... føler liksom at denne har lyst til å vrenge seg om den får sjansen, siden staget drar oppover...

jan terje
03-17-2007, 12:32
Ja. Mye å tenke over. :)

Nitteberg
03-17-2007, 20:29
Du er nok litt sær Amund nono

Blesvik
03-17-2007, 20:36
Hvis den klarer å vrenge seg har nok resten vrengt seg allerede...Thefinger

Muzaki
03-17-2007, 22:29
Tok litt tid før jeg og fortod hvordan det kunne virke med sjakkel, men det gjør faktisk det....