PDA

View Full Version : Diskusjon rundt styrebrems, tolkning av regelen.

Amund
03-31-2008, 21:55
Bare et lite regelspørsmål... der står det at

"Fotbrems skal effektivt påvirke alle hjul, ellers valgfritt."

betyr det at det er lov med 2 pedaler, en som bremser venstre og en for høyre? veit at mange har kjørt med det, men sånn som jeg tolker teksten så må man ha EN pedal for alle hjul. Eller er jeg på jordet?

lazy donkey
04-01-2008, 19:24
Bare et lite regelspørsmål... der står det at

"Fotbrems skal effektivt påvirke alle hjul, ellers valgfritt."

betyr det at det er lov med 2 pedaler, en som bremser venstre og en for høyre? veit at mange har kjørt med det, men sånn som jeg tolker teksten så må man ha EN pedal for alle hjul. Eller er jeg på jordet?

EH hvordan klarer du å tolke at det er en pedal som gjelder?????
Det er vel fotbrems selv om du har to pedaler???
Det er vel ikke noen som nekter noen for å ha fire heller. men fy så vanskelig å holde styr på vil jeg troThefingerThefinger

KHD
04-01-2008, 19:54
Det er bare en pedal som gjelder, og det er den som sitter lengst til høyre, "fun pedal".

Tore Hansen
04-01-2008, 20:39
to pedaler er vel selvfølgelig lov,det er jo lov på traktorer i 50-60 km/t langs veien... og skal vel også legges til at det er to pedaler som sitter så tett at ved nødbrems tråkker man på begge... det enkleste er ofte det beste!!Thefinger:smokin::smokin::smokin:Thefinger

Amund
04-01-2008, 21:56
Det er vel fotbrems selv om du har to pedaler???
Det er vel ikke noen som nekter noen for å ha fire heller. men fy så vanskelig å holde styr på vil jeg troThefingerThefinger

Det står jo at fotbremsen skal effektivt påvirke alle hjul. hvis du har fire pedaler så påvirker ikke fotbremsEN alle hjul :) men jeg er visst dårlig på juss skjønner jeg.

Tore, dårlig argument, det er lov å kjøre traktor uten bur, er det lov i trial fordet? :) Det er også lov med TO fotbremser som bare påvirker TO hjul...

KHD
04-01-2008, 22:11
Det står jo at fotbremsen skal effektivt påvirke alle hjul. hvis du har fire pedaler så påvirker ikke fotbremsEN alle hjul :) men jeg er visst dårlig på juss skjønner jeg.

4 Bremsesystem
4.1 Driftsbrems
Fotbrems skal effektivt påvirke alle hjul, ellers valgfritt.

Her står det fotbrems og ikke fotbremsEN

Slik jeg tolker regelen er at bremsene skal opereres ved hjelp av føttene og at det skal være mulighet for å bremse alle hjul effektivt.

Tore Hansen
04-01-2008, 22:26
- Amund,hva med argumentet:- ved nødbrems står pedalene så tett at man tråkker på begge med ETT bein!!
- men hva mener du om dette egentlig? - burde det forbys med denne typen styrebrems,eller er det egentlig greit? og begrunn svaret:smile:

Arne
04-01-2008, 22:34
Burde vel vente til 2. april med å svare, men tar sjansen;

Det SKAL tolkes slik at ordinær fotbrems skal påvirke alle hjul samtidig.

Grunnen er ganske enkel; Oppstår en panikksituasjon f.eks. på en transportetappe, skal bilen ha ordinær bremsevirkning.

Hvis man velger å bruke 2 pedaler, må det finnes en sperre som må løses ut for å kunne bruke styrebremsen. Denne skal automatisk resettes.

Brukes det andre systemer, f.eks. elektromagnetiske ventiler, skal disse også resettes automatisk etter bruk. Tidligere eksempler har vist at det er mulig å sette alle bremser ut av funksjon og fortsatt ha verdens beste "pedal".

Amund
04-02-2008, 08:30
- men hva mener du om dette egentlig? - burde det forbys med denne typen styrebrems,eller er det egentlig greit? og begrunn svaret:smile:

Jeg mener ingenting jeg, jeg bare spør... da må jeg lage meg en pedal som henger under de 2, som slår an på begge... det er enkelt. Eller kan jeg ha to stk så tett at man 'alltid' treffer begge, hva mener du om det Arne?

Tommy
04-02-2008, 16:10
Slik jeg leser Arne så sier han her at to pedaler ikke er tillatt, eller det vil si at det er de men de skal være låst sammen, og så må man løse de ut for at de kun skal kunne trøes på en av gangen, når man slipper denne knappen eller spaken skal pedalene igjen være låst sammen...

Dette er isåfall en radikal innstramming av disse reglene..

lazy donkey
04-02-2008, 17:43
Er det på`n igjen??? Begynner å bli mektig lei denne diskusjon:pissed::pissed:
Det er blitt kjørt med sånn styrebrems siden det ble tillat med det i proto.Skjønner ikke problemet jeg altså.Mulig jeg er dum.
Har selv kjørt med sånn brems siden 2002 og kan med hånda på hjertet påstå å aldri opplevd at jeg har hatt problemer med en bråbrems ,selv med to pedaler.:pissed::pissed:

KHD
04-02-2008, 18:23
Grunnen er ganske enkel; Oppstår en panikksituasjon f.eks. på en transportetappe, skal bilen ha ordinær bremsevirkning.
Det skal være gangfart imellom seksjonene.
Bruker en et system med 2 bremsepedaler så har man 2 helt adskilte bremse systemer. Dvs at du har brems selv om det ryker en bremse slange, i motsetning til et styrebrems system med kun en pedal.
Edit:
Slår man sperrene på i tillegg så har man faktisk brems på alle fire hjul selv om en har dratt av en bremseslange

Amund
04-02-2008, 19:06
Dette var helt feil sted å spørre et sånt spørsmål, sorry.. ikke meninga å lage bråk for noen...

GECKO
04-02-2008, 22:08
De fleste som har sett inni/sittet i en protobil vet hvor trangt det er om plassen der. Mitt spørsmål er da; -hvordan i alle dager kan det utgjøre noen forskjell om man har en eller to pedaler?? For alle som har skonr. større enn 38 er det jo praktisk talt umulig å bomme på bremsepedalene. Utfordringen er heller å klare å tråkke bare på en pedal. (Dette gjelder vel for promod-bilene også, men regner ikke med at det er så mye bedre plass der).
Hvis det er en måte regelen SKAL tolkes på hadde det vel vært en fordel å konkretisere det mer i reglementet, for å unngå egne tolkninger, i stedet for å komme med dette en mnd. før sesongstart!

Hvordan blir dette håndtert denne sesongen hvis man kommer på løp med to pedaler uten noen form for sammenkobling da?

Amund
04-02-2008, 22:19
Hvordan blir dette håndtert denne sesongen hvis man kommer på løp med to pedaler uten noen form for sammenkobling da?

Det lurer jeg også på, jeg har ikke tid og penger til å kjøpe ny masterpumpe og linelocks nå, og masterne jeg har fyller ikke FIRE calippere når de er dimensjonert for to...

Tommy
04-03-2008, 06:26
Disse er flyttet fra Team Dahl prosjekttråd, slik at det skal bli enklere å følge diskusjonen.

Arne
04-03-2008, 08:00
Slik jeg leser Arne så sier han her at to pedaler ikke er tillatt, eller det vil si at det er de men de skal være låst sammen, og så må man løse de ut for at de kun skal kunne trøes på en av gangen, når man slipper denne knappen eller spaken skal pedalene igjen være låst sammen...

Dette er isåfall en radikal innstramming av disse reglene..

Jeg forholder meg til det som er regelen, ikke hva som har vært praksis.
Leser man regelen om styrebrems istedet for driftsbrems, står følgende (urørt fra i fjor):

4.4. Styrebrems
Det tillates bruk av tilleggssystemer som bremser ett eller flere hjul.
Ved bruk av ”inline brakes” skal fjærbelastet aktiviseringsknapp være montert.

Det påpekes at det burde stått fotbremsen i stedet for fotbrems under driftsbrems, dette er nok mulig. Men så lengde alle 4 hjul skal påvirkes av pedalen betyr det vel det samme?

En fjærbelastet "klaff" som kan skyves sideveis, løser problemet for de som velger 2 pedaler. Ingen grunn til å bytte ut hele bremsesystemet.

Amund
04-03-2008, 08:25
En fjærbelastet "klaff" som kan skyves sideveis, løser problemet for de som velger 2 pedaler. Ingen grunn til å bytte ut hele bremsesystemet.

OK, men fjærbelastet klaff, hvordan skal man da få koblet den ut? Sitte og holde den med fingern når man skal styrebremse? Eller har man lov å koble den ut når man entrer seksjonen? Blir i så fall dette første tekniske regel som kun gjelder mellom seksjonene... ?

Mulig jeg er sær, men jeg har kjørt traktor i snart 20 år, jeg kjører nesten alltid uten klaff.... det har aldri vært noe problem, verken i panikk eller ellers. Da er styrebremsen alltid klar... Men må jeg ha en pedal så må jeg, det er bare å lage en tredje pedal under de to, som slår an begge. Blir trangt og knotete å få styrebremsa med størrelse 47 1/2 i sko, men jeg skal nok få det til :)

Hadde bare inntrykket av at mange har kjørt med dette i alle år, trodde derfor det var greit.

Arne
04-03-2008, 08:36
OK, men fjærbelastet klaff, hvordan skal man da få koblet den ut? Sitte og holde den med fingern når man skal styrebremse? Eller har man lov å koble den ut når man entrer seksjonen? Blir i så fall dette første tekniske regel som kun gjelder mellom seksjonene... ?

Mulig jeg er sær, men jeg har kjørt traktor i snart 20 år, jeg kjører nesten alltid uten klaff.... det har aldri vært noe problem, verken i panikk eller ellers. Da er styrebremsen alltid klar... Men må jeg ha en pedal så må jeg, det er bare å lage en tredje pedal under de to, som slår an begge. Blir trangt og knotete å få styrebremsa med størrelse 47 1/2 i sko, men jeg skal nok få det til :)

Hadde bare inntrykket av at mange har kjørt med dette i alle år, trodde derfor det var greit.

Bygger man en proto-bil ville jeg tro at det er større utfordinger enn å lage en "klaff" på bremsepedalene.

Du er inne på noe vesentlig i sise setning; ting blir akseptert på tvers av reglene og dermed er det plutselig "lov". I et lite miljø hvor de tekniske kontrollantene er en av "gutta" er det ikke moro å gjøre seg "drittsekk".
Men, det er jo der jeg kommer inn i bildet........................

Tore Hansen
04-03-2008, 17:42
- hehe,du kan prøve alt du vil,Arne,men drittsekk,det blir du aldriThefingerThefingerThefinger

lazy donkey
04-03-2008, 17:57
Begynne å kjøre fast med sperre da??? og slå de av når man skal bremse bare to hjul? Det er vel lov?

Arne
04-03-2008, 19:56
Begynne å kjøre fast med sperre da??? og slå de av når man skal bremse bare to hjul? Det er vel lov?

Det kan sikkert diskuteres, men betinger i så fall at sperrene fysisk må holdes inaktive mens du bruker styrebremsen. Tror nok det blir tungvint i bruk.

Det som menes med regelen er at driftsbremsen skal påvirke alle hjul når du kun betjener fotbremsen.

Amund
04-04-2008, 00:06
Bygger man en proto-bil ville jeg tro at det er større utfordinger enn å lage en "klaff" på bremsepedalene.

Joa, men forsto det som du mente en fjærbelasta klaff som alltid spretter tilbake - sånn at den må 'aktiveres' hver gang man skal styrebremse og alltid spretter tilbake på plass - det blir et større prosjekt enn en protobil i mitt hue :) Fjærbelasta klaff med nøye maskinerte spor i begge pedaler så den alltid spretter på plass og ikke kjerver seg - wire og trinser, fjærer og spaker for å løse den ut med spak fra dashbordet når man skal svinge?

Eller mener du at det holder med en klaff a la traktor som kan kobles ut når man kommer inn i seksjonen og forblir utkoblet - i så fall faller vel poenget bort, reglene er vel ikke skrevet for å gjelde utenfor seksjonene?

(Prøver ikke å være drittsekk nå, jeg spør fordi jeg er dum, må finne ut hvordan jeg skal lage dette)

Tommy
04-04-2008, 05:54
Arne mener en klaff som automatisk spretter tilbake..

Arne
04-04-2008, 07:18
Arne mener en klaff som automatisk spretter tilbake..

Så enkelt kan det sies:smile:

Amund
04-04-2008, 08:47
Lett å si, men hvordan skal man få koblet den ut? Klarer ikke helt å se for meg noen enkel løsning å få til det når man sitter spent fast i setet...

Arne
04-04-2008, 10:26
Lett å si, men hvordan skal man få koblet den ut? Klarer ikke helt å se for meg noen enkel løsning å få til det når man sitter spent fast i setet...

Tanken er vel at du gjør det med benet du skal betjene pedalen med.
Vanskelig å komme med noe tips til montering, det spørs jo helt hvordan pedalene er utformet.

Tore Hansen
04-04-2008, 17:55
- synes dette er en tullete regel å opprettholde/praktisere..
- er det tillatt med styrebrems,så burde det også være tillatt med to pedaler som står såpass nærme at de fungerer som en... hva heller med et minimumsmål mellom de to,sånn at det ikke sjeier ut med størrelse på pedaler,og mellomrommet mellom disse??

Big_jack
04-04-2008, 17:59

Hvorfor ikke ha en "klaff" på oversiden av pedalene, som gjør det umulig å trå feil ved panikbrems, Men som er "hengslet" litt oppå den ene pedalen. Lag "klaffen" med et lite hjørne som stikker ut, som gjør det mulig og vippe opp med foten. Og vips.....!

lazy donkey
04-04-2008, 18:53
- synes dette er en tullete regel å opprettholde/praktisere..
- er det tillatt med styrebrems,så burde det også være tillatt med to pedaler som står såpass nærme at de fungerer som en... hva heller med et minimumsmål mellom de to,sånn at det ikke sjeier ut med størrelse på pedaler,og mellomrommet mellom disse??

Der er jeg helt enig med deg Tore.Tror også at det fort blir litt sånn "Flåklypa" løsninger med div klaffer og lign.Ikke sikkert det er så trygt heller. Bilen vår står til disp hvis det er noen som tror det er lett å trå på bare en pedal ved feks panik brems.De sitter ca 1 cm fra hverandre.
Tror faktisk at hvis det skal fokusere på bremser i biltrial så er det bedre å få ordentlige bremseeffekt.For der er det mye rart rundt omkring.

Holten
04-04-2008, 19:10
Hvorfor ikke ha en "klaff" på oversiden av pedalene, som gjør det umulig å trå feil ved panikbrems, Men som er "hengslet" litt oppå den ene pedalen. Lag "klaffen" med et lite hjørne som stikker ut, som gjør det mulig og vippe opp med foten. Og vips.....!

Smart! Sånn er det på traktoren vår! Thefinger

KHD
04-04-2008, 20:27
Men er det ærlig talt nødvendig. Kan ikke se at de værste situasjonene kan oppstå når en kommer i 4-5 km/t og du skulle bomme på den den ene av de to pedalene, du vil fortsatt ha brems på to hjul. Vil heller si at situasjonen ville være værre hvis en bommer på den ene pedalen hvis en bare har en bremsepedal:shaking:

Tommy
04-04-2008, 20:42
Vil heller si at situasjonen ville være værre hvis en bommer på den ene pedalen hvis en bare har en bremsepedal:shaking:

Først og fremst vil jeg si at jeg synes det absolutt bør være tillatt med 2 bremsepedaler sålenge de står helt inntil hverandre, og at dette er tillatt i andre land, men akkuratt dette argumentet er vel rimelig tøvete...ThefingerThefingerThefingerThefinger

Big_jack
04-04-2008, 20:48
Men er det ærlig talt nødvendig. Kan ikke se at de værste situasjonene kan oppstå når en kommer i 4-5 km/t og du skulle bomme på den den ene av de to pedalene, du vil fortsatt ha brems på to hjul. Vil heller si at situasjonen ville være værre hvis en bommer på den ene pedalen hvis en bare har en bremsepedal:shaking:

Om det er nødvendig er vel sikkert noe annet, men KUNNE Vært en løsning viss det skulle bli et krav! :wink:

Amund
04-04-2008, 21:06
Først og fremst vil jeg si at jeg synes det absolutt bør være tillatt med 2 bremsepedaler sålenge de står helt inntil hverandre, og at dette er tillatt i andre land, men akkuratt dette argumentet er vel rimelig tøvete...ThefingerThefingerThefingerThefinger

Ren statistikk dette Tommy... 66% sjanse for å treffe en av bremsepedalene om man har to, har man bare en er det 50% sjans for å treffe gassen!! Thefinger

Tommy
04-04-2008, 21:14
Ren statistikk dette Tommy... 66% sjanse for å treffe en av bremsepedalene om man har to, har man bare en er det 50% sjans for å treffe gassen!! Thefinger

Kanskje du burde finne på noen annet enn trial....ThefingerThefingerThefinger

KHD
04-04-2008, 21:14
Først og fremst vil jeg si at jeg synes det absolutt bør være tillatt med 2 bremsepedaler sålenge de står helt inntil hverandre, og at dette er tillatt i andre land, men akkuratt dette argumentet er vel rimelig tøvete...ThefingerThefingerThefingerThefinger Må sette ting litt på spissenThefingerThefingerThefingerThefinger

Om det er nødvendig er vel sikkert noe annet, men KUNNE Vært en løsning viss det skulle bli et krav! :wink:
Enig med deg, det kan være en god løsning hvis det blir et krav.

Tore Hansen
04-05-2008, 00:56

kanskje det er lettere barbeintThefingerThefingerThefinger

tjd
04-05-2008, 09:15
Det er en meget stor risiko for de som har sko mindere en str 43. Disse personene bommer veldig ofte på bremsepedalene har jeg sett.:pissed:
Vi bør innføre en lov også for disse. Foreslår slålomsko og skibinding på pedalene hvis du har automat. Disse kan justeres slik at de løser ut. Har du ikke automat, kan du klikke av skoen og klikke den på Clutchen. Smart

Det er bra vi kan bruke tiden på viktige ting:beer:

GECKO
04-05-2008, 10:18
For min del ville jeg vært mye mer skeptisk til to pedaler med ett slags klaffesystem. Det vil være mye større sjanse for at noe kiler seg, og hva skjer da?....da vil det kanskje ikke være bremsevirkning i hele tatt!
"Det enkle er ofte det beste" er det noe som heter. Tror det kan være et relevant uttrykk i denne sammenhengen:idea:

Er det i det hele tatt noen som har eksmpel på at det har oppstått farlige situasjoner ved bruk av to bremsepedaler:question:

Tommy
04-05-2008, 10:20
Hva som blir årets tolkning er vel det viktigste.. sesongen nærmer seg med stormskritt og skal man ordne noe så kan det være greit å ha litt tid..

Som sagt synes jeg at to pedaler burde være godkjent, det er ihvertfall godkjent i Finland, Sverige vet jeg ikke.

Amund
04-05-2008, 17:27
Mulig det er veldig enkelt med klaff, men hvertfall ikke må mine 7:1 alu wilwoodpedaler. Hadde jeg hatt en CNC-fres hadde det sikkert vært lett fresa ut noen nye, men det skal jo litt planlegging og maskinering til for at denne klaffen glir opp igien uansett hvilken pedal som trykkes ned. Jeg har snart kjørt traktor i 20 år, kjører stort sett alltid uten klaff og har ikke bomma på panikkbrems hittil. Med klaff så forsvinner hele fordelen med doble pedaler for min del, planen var liksom at du kan skrubbe og hjelpe til med styring hele tiden, og bytte side fortere enn svint. Fjærbelasta klaff, mulig jeg er pessimist men greier ikke å se for meg en løsning som blir enkel og rask nok i bruk

Arne
04-05-2008, 18:10
Mulig det er veldig enkelt med klaff, men hvertfall ikke må mine 7:1 alu wilwoodpedaler. Hadde jeg hatt en CNC-fres hadde det sikkert vært lett fresa ut noen nye, men det skal jo litt planlegging og maskinering til for at denne klaffen glir opp igien uansett hvilken pedal som trykkes ned. Jeg har snart kjørt traktor i 20 år, kjører stort sett alltid uten klaff og har ikke bomma på panikkbrems hittil. Med klaff så forsvinner hele fordelen med doble pedaler for min del, planen var liksom at du kan skrubbe og hjelpe til med styring hele tiden, og bytte side fortere enn svint. Fjærbelasta klaff, mulig jeg er pessimist men greier ikke å se for meg en løsning som blir enkel og rask nok i bruk

Så dropp fjæra og gjør som nevnt lenger opp;
legg en klaff midt over begge pedaler og la halve pedalen stikke ut på hver side.......godt nok selv for meg........

lazy donkey
04-05-2008, 18:36
Mener du Arne at det ikke er tillat med to bremse pedaler? Detter er seriøst spurt.

Arne
04-05-2008, 20:31
Mener du Arne at det ikke er tillat med to bremse pedaler? Detter er seriøst spurt.

Ja, slik regelen er formulert skal fotbrems effektivt påvirke alle fire hjul. Det tillates tilleggsstystemer som bremser ett eller flere hjul. Dette kan jeg kun forstå slik at noen form for klaff/sperre/forbindelse må finnes dersom man velger to pedaler.

Jeg har dessverre ikke fulgt med så nøye på Biltrial de siste årene, siden Tommy har hatt ansvaret for denne grenen. Jeg har oppdaget at det er en del forhold som har blitt allment akseptert, men ikke tatt hensyn til i regelverket.

En hvilken som helst teknisk kontrollant er i sin fulle rett til å nekte kjøring eller skrive mangel på dette.
Skulle det komme til en teknisk protest, ville jeg tatt denne til følge dersom stevnets tekniker hadde godkjent/oversett dette.

lazy donkey
04-06-2008, 08:18
Ja, slik regelen er formulert skal fotbrems effektivt påvirke alle fire hjul. Det tillates tilleggsstystemer som bremser ett eller flere hjul. Dette kan jeg kun forstå slik at noen form for klaff/sperre/forbindelse må finnes dersom man velger to pedaler.

Jeg har dessverre ikke fulgt med så nøye på Biltrial de siste årene, siden Tommy har hatt ansvaret for denne grenen. Jeg har oppdaget at det er en del forhold som har blitt allment akseptert, men ikke tatt hensyn til i regelverket.

En hvilken som helst teknisk kontrollant er i sin fulle rett til å nekte kjøring eller skrive mangel på dette.
Skulle det komme til en teknisk protest, ville jeg tatt denne til følge dersom stevnets tekniker hadde godkjent/oversett dette.

Hmmm ja da har du ikke fulgt med noen ÅR . Jeg har kjørt med to pedaler siden 2002 og Finn Erik de to første årene som det var lov med styrebrems.Vi har kjørt i sverige ,finnland, ungarn,italia ,san marino, og aldri fått en eneste klage på det.
Det har vel aldri stått skrevet i reglene må en annen måte heller.
Føler dette er noe forbannade tull og dikke darrer.

lazy donkey
04-06-2008, 08:36
Hmmm ja da har du ikke fulgt med noen ÅR . Jeg har kjørt med to pedaler siden 2002 og Finn Erik de to første årene som det var lov med styrebrems.Vi har kjørt i sverige ,finnland, ungarn,italia ,san marino, og aldri fått en eneste klage på det.
Det har vel aldri stått skrevet i reglene må en annen måte heller.
Føler dette er noe forbannade tull og dikke darrer.

Til og med du Arne syns det var en god løsning når du tittet på det i vormsund en gang. Riktig nok den gamle bilen vår. men den samme styrebremsen. (to pedaler)

Finn Erik
04-06-2008, 08:54
Denne diskusjonen syns jeg bunner ut i seg selv. Det er jo hodet ditt som gjør jobben (altså tenker og styrer lemmene på kroppen)Håper ingene her må se ned på pedalene for å plassere benet og betjene pedalen(e)
Jeg har ennå tilgode å greie å bomme på bremsepedalen når jeg skal stoppe. Det går tilogmed bra på biler der det er bare EN pedal, som i realiteten er dobbelt så vanskelig å treffe.
I disse bilene er det som regel så trangt at det er mere utfordring å få bygget inn pedalene enn å betjene dem.

jan terje
04-06-2008, 10:01
Vil tro det ville være viktigst for sikkerheten å inføre påbud om ett fysisk skille mellom GASS & BREMSEPEDAL.
Mangel på dette førte til den eneste ulykke jeg kjenner til i Trial grunnet BREMSEPEDAL(er).

Arne
04-06-2008, 10:01
Dette er mitt siste innlegg i debatten, ettersom det ikke handler om hva som er vanlig eller praktisk i bruk.

Det kom et direkte spørsmål;
jeg leser leser hele regelverket rundt bremser og klarer kun å tolke det på én måte.

lazy donkey
04-06-2008, 10:45

Mener du Arne, at Tommy ikke har gjort jobben sin???
Mener du at alle tekniske kontrollanter ikke har gjort jobben sin????
Din personlige tolkning av regelverket idiotforklarer alle oss andre.

lazy donkey
04-06-2008, 10:52
Da ønsker jeg Arne velkommen inn i biltrail som teknisk kontrollør:smile::smile:
Regner med å se deg første helga i mai:smile:

Ove
04-06-2008, 11:18
Er enig med Arne ang tolkingen av regelen , men er ikke enig i regelen ....

Et oppsett med 2 pedaler er - og nå kaster jeg kanskje inn en brannfakkel her - sikrere enn oppsettet til feks Pål ( beklager å ta bilen din nok en gang som et eksempel :redface: ) .

Hvorfor jeg mener det ?

Jo , i det øyeblikket en bil med det oppsettet må panikkbremse mens styrebremsen brukes oppstår følgende :
betjeningsknappen slippes og pedalen raser rett i bunn , fordi trykket utligner seg til resterende kalippere .
Ergo , INGEN bremser i det hele tatt !

For å i det hele tatt ha noen bremsevirkning må føreren være så kald at han slipper bremsa mens bryter deaktiveres , for så på ny trykke inn bremsa på nytt ........

Da er spørsmålet - hvilket system er da det sikreste ???

.

Tommy
04-06-2008, 12:02
Slik stort sett alle har bygd styrebrems er ikke tillatt i landet mange liker å skue til når man bygger bil..

Les denne:
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=665590

Hiver inn denne også siden tråden ikke nødvendigvis omhandler bare doble bremsepedaler..

Skal regelen tolkes slik det nå legges opp til så er vel egentlig de aller fleste styrebrems systemer ulovlige slik jag ser det.
om man bruker linelocks så har man jo heller ikke fotbrems som effektivt påvirker alle fire hjul, ihvertfall ikke når man bruker den!!

Skal dette bli noe orden på bør styrebrems defineres i regelverket på en helt annen måte, og si hva som er tillatt eller ei!!

Skal man derfor forby doble bremsepedaler kan man likegodt forby alle styrebrems systemer i år siden alle egentlig ikke er i henhold til regelverket slik jeg ser det...

knoll og tott
04-06-2008, 12:27
jeg kan ikke se problemet med noen av systemene etter som farten er så stor,
er jo nesten opp i 10 km/t. Men det med to pedaler har vel ikke nok med
dubbe ditter som kan feile. det blir byttet mange mangnet ventiler på verkstedene rundt omkring. dette er også en diskusjon fra i fjord, hvorfor ble ikke dette tatt med i omgjøringene i det regelverket for i år arne?
om tolkningen av regelen er så diffus.

Lasse suzicán
04-06-2008, 14:20
Som sagt synes jeg at to pedaler burde være godkjent, det er ihvertfall godkjent i Finland, Sverige vet jeg ikke.
I Sverige är det godkänt med 2 pedaler....

Amund
04-06-2008, 20:07
Et oppsett med 2 pedaler er - og nå kaster jeg kanskje inn en brannfakkel her - sikrere enn oppsettet til feks Pål ( beklager å ta bilen din nok en gang som et eksempel :redface: ) .

Hvorfor jeg mener det ?

Jo , i det øyeblikket en bil med det oppsettet må panikkbremse mens styrebremsen brukes oppstår følgende :
betjeningsknappen slippes og pedalen raser rett i bunn , fordi trykket utligner seg til resterende kalippere .
Ergo , INGEN bremser i det hele tatt !

For å i det hele tatt ha noen bremsevirkning må føreren være så kald at han slipper bremsa mens bryter deaktiveres , for så på ny trykke inn bremsa på nytt ........

Da er spørsmålet - hvilket system er da det sikreste ???

.

Du tar helt feil, både i teori og praksis (jeg har prøvd bilen til Pål). Pedalen ligger lenger oppe når 2 hjul er låst ute, når du slipper knappen nøkker det i pedalen og den forsvinner ned til der den normalt ville vært om du ikke styrebremsa fra første omgang. Da bremser alle hjula. Væska forsvinner ikke noe sted....

Lasse suzicán
04-06-2008, 20:51
Du tar helt feil, både i teori og praksis (jeg har prøvd bilen til Pål). Pedalen ligger lenger oppe når 2 hjul er låst ute, når du slipper knappen nøkker det i pedalen og den forsvinner ned til der den normalt ville vært om du ikke styrebremsa fra første omgang. Da bremser alle hjula. Væska forsvinner ikke noe sted....
Håller med Amund här till 110%...
"Damen" har ju ett "ABS-styrbromssystem" och uppträdandet är exakt som Amund skriver... Även när jag står med full broms på alla 4 hjulen och låter pumpen trycksänka något eller några av hjulen så lyfts pedalen lite för att sedan sjunka tillbaka till ursprungsplatsen när jag deaktiverar styrbromsen...

Tommy
04-06-2008, 20:53
På min gamle bil gikk pedalen rett i gulvet, er vel sikkert en grunn til at dette er totalforbudt i statene....

Tommy
04-06-2008, 20:56
Men det ser ut til at siste ord er sagt her gutter, det er ikke tillatt med doble pedaler... noen som skal ha en bestilling fra Summit... ThefingerThefingerThefinger

Lasse suzicán
04-06-2008, 20:59
Men det ser ut til at siste ord er sagt her gutter, det er ikke tillatt med doble pedaler...
Är det tillåtet med "ABS-styrbromssystem" i Norge då?????

Tommy
04-06-2008, 21:01
Så lenge du har en akteviseringsknapp som gjør at man bremser på alle fire nåe man slipper knappen...

Lasse suzicán
04-06-2008, 21:05
Är en svensk bil (och svensk förare) med dubbla pedaler välkommen på en tävling i Norge?
Och gäller detta även ET nu till hösten?????

Tommy
04-06-2008, 21:09
Är en svensk bil (och svensk förare) med dubbla pedaler välkommen på en tävling i Norge?
Och gäller detta även ET nu till hösten?????

Dette får Arne svare på, men regner ikke med at svenske biler som skal kjøre NC får kjøre med 2 pedaler...
Men hvordan styrer man ventilene når man har et ABS system da Lasse??

Lasse suzicán
04-06-2008, 21:16
Men hvordan styrer man ventilene når man har et ABS system da Lasse??
Har fått några frågor på det....
Ska försöka skriva ihop ett Tech-reportage om detta inom 1-2 veckor...

Tommy
04-06-2008, 21:23
Kjempeflott Lasse...

Arne
04-06-2008, 22:43
SBFs regler:

ORT-TPm 4.1 Färdbroms
Ska verka på samtliga hjul. Styrbroms är tillåten. I övrigt fritt.

Amund
04-06-2008, 22:56
På min gamle bil gikk pedalen rett i gulvet, er vel sikkert en grunn til at dette er totalforbudt i statene....

Hvor gikk væska???

Arne
04-06-2008, 23:45
Men det ser ut til at siste ord er sagt her gutter, det er ikke tillatt med doble pedaler... noen som skal ha en bestilling fra Summit... ThefingerThefingerThefinger

Lag det nå ikke vanskeligere enn det er;
med et enkelt inngrep er man innenfor reglverket.

Rød pedal er driftsbrems/färdbroms og påvirker alle fire hjul................

Blesvik
04-07-2008, 05:11
Det som ble forbudt i Statene var å stenge bremsevesken ute.
Den regelen kom for mange år siden da systemer som på din gamle bil ble innført.
Dvs. bare vippebrytere til Linelockventilene.
Den gang var det ikke snakk om at det skulle være fjærbelastet brytere.
Så der borte må man tråkke inn bremsen for så stenge vesken inne i kalipteren og åpne igjen etter svingen.
(noe jeg mener er farligere enn vårt system siden man har mindre kontroll over bilen når det brukes i sidehelling)
Alternativt kan man bruke helhydraulisk system med spaker.

Men det må jo ha vært noe rimelig galt med bremsene dine siden du kunne trå pedalen i gulvet??

Tommy
04-07-2008, 06:02
Virker ikke akuratt som systemet som ALLE bruker her hjemme er OK der borte..
Leser en tråden over så forklarer vel Dustin Webster på en fornuftig måte hvorfor systemet er totalforbudt i all "Rocksport"
Og stenge bremsevæska ute er jo det alle gjør når man snur ventilene.
Men nå er ikke jeg så veldig opptatt av hva som er lov eller ikke der borte, kun tatt med for å vise at dette er et komplekst spørsmål, som kanskje ikke er så opplagt som man vil ha det til.

problemet med systemet er at man kobler begge kretsene sammen, og det MÅ man skal man få til et slikt system, og derfor kan man risikere at pedalen går i gulvet når man åpner.

Mitt poeng er egentlig bare at hvert eneste system vi bruker har sin svakhet og at vi absolutt burde definere klarer hva som burde være lov og ikke lov når det kommer til noe så viktig som bremser, spesielt nå som den mest populære klassene innfører dette og man helt sikkert kommer til å se litt av hvert.
Dobble pedaler er min mening en av de sikreste måtene å gjøre det på, derfor virker det da merkelig å forby det.

Flott at du linker til svenske regelverket Arne, jeg er sikker på at det står ca det samme i det finske regelverket. og i begge disse land så tolkes da regelverket dit at doble pedaler er tillatt.

Blesvik
04-07-2008, 06:15
og derfor kan man risikere at pedalen går i gulvet når man åpner.

Skjønner ikke hvordan det kan være mulig?

Tommy
04-07-2008, 06:17
Egentlig veldig enkelt, for det kommer ann på hvor mye væske som dyttes fra den ene kretsen til den andre, kommer ann på hva slags hovedsylinder og hva slags bremsesylindre man har og hvor linelocksene er satt inn i systemet.

Amund
04-07-2008, 08:15

http://pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=18354&stc=1&d=1207521303

Går ut fra det blir godkjent om jeg lager pedalen i midten så smal at den bare ligger mellom de 2 ytterste, men slår an mekanisk lenger opp på pedalen.. sånn at når man tramper til treffer man alltid den midterste. Da blir det også plass til å styrebremse, forhåpentligvis. ?

tjd
04-07-2008, 09:24

Skal man ha tre pedaler nå for å bremse ?:shaking:

Blesvik
04-07-2008, 10:16
Egentlig veldig enkelt, for det kommer ann på hvor mye væske som dyttes fra den ene kretsen til den andre, kommer ann på hva slags hovedsylinder og hva slags bremsesylindre man har og hvor linelocksene er satt inn i systemet.
Hvor blir bremsevesken av da?

Ove
04-07-2008, 17:28
På et velbalansert bremseanlegg er det ikke noe problem egentlig , men Pål , hvor mange biler har du ikke sett på teknisk som må ta bremsetesten mer enn en gang før alle dekka låser .... og hvor mange fler pumper ikke på pedalen inn i testen ??

På disse bilene vil denne formen for styrebrems kunne ha svakheter - for som du sier selv - pedalen synker merkbart inn .

På din bil fungerer det , og jeg vet at på min vil det også fungere utmerket .

Men så har vi de med , i utgangspunktet , bremser som såvidt klarer testen ........ hvor sikre blir disse med dette systemet ??

epa b loco
04-07-2008, 18:59
Jeg mener at innføringen av styrebrems motiverer de fleste til å se over bremsene sine, har du jo dårlige bremser så funker jo ikke konseptet i hele tatt. Jeg har testa mine bremser nå(bruker linelocks), og etter å ha brukt styrebremsen å slipper knappen har jeg vanlig bremsevirkning. Trenger ikke å gå av pedalen for få full brems. Så linelocks e berre lækkert:grinpimp:

Mener å huske at denne diskusjonen var oppe tidligereThefinger:smokin:

Tommy
04-07-2008, 19:10
Dette er ikke en diskusjon rundt Linelocks, men styrebrems generelt, jeg synes det er tøvete å forby dobbelt pedal, og det var vel det diskusjonen startet opp med, regelverket er såpass diffust at det tillater alle slags oppsett med linelocks.
Nå er det vel skrevet et annet sted at det også i fremtiden vil bli kikket på dette med en krets systemer og dette er jo noe stort sett alle med linelocks kjører med.

Men nå det er sagt så har vel allerede Arne sagt at doble pedaler ikke vil bli tillatt i år slik de for noen har blitt brukt frem til nå, jeg tviler på at skissert forslag fra Arne er særlig aktuelt i trange protobiler. Linelocks er vel derfor det beste alternativet selv om det da betyr at de må bygge om fra 2 krets til 1 krets system, om man da synes at dette er et steg i riktig retning... jeg vet ikke.

Blesvik
04-07-2008, 19:31
På et velbalansert bremseanlegg er det ikke noe problem egentlig , men Pål , hvor mange biler har du ikke sett på teknisk som må ta bremsetesten mer enn en gang før alle dekka låser .... og hvor mange fler pumper ikke på pedalen inn i testen ??

På disse bilene vil denne formen for styrebrems kunne ha svakheter - for som du sier selv - pedalen synker merkbart inn .

På din bil fungerer det , og jeg vet at på min vil det også fungere utmerket .

Men så har vi de med , i utgangspunktet , bremser som såvidt klarer testen ........ hvor sikre blir disse med dette systemet ??
Selvfølgelig synker pedalen inn når ventilene åpnes, det sier seg selv.
Men går pedalen i gulvet da, vil den også gå i gulvet uten styrebrems...
Tror at hovedgrunnen til at mange sliter på bremseprøven er at bremsene brukes for lite.

Dette er ikke en diskusjon rundt Linelocks, men styrebrems generelt, jeg synes det er tøvete å forby dobbelt pedal, og det var vel det diskusjonen startet opp med, regelverket er såpass diffust at det tillater alle slags oppsett med linelocks.

Syntes nok det er litt drøyt å kalle Arnes tolkning her for "tøvete", det han la til grunn for vurderingen er jo sikkerheten.
I de trange protobilene er det sikkert ikke så lett å bomme, men hva om noen monterer dette i en bil med større plass, f.eks. en GW i ProMod, og denne ruller en runde sidelengs i retning publikum da er det ikke like sikkert at begge pedalene treffes i landingen..
Jeg syntes forøvrig at det burde være tillat men det må komme retningslinjer for det i regelverket.
Dessuten tillates ikke alle slags oppsett for styrebrems, felles for dem er at de automatisk skal resettes til normal brems etter bruk.

Tommy
04-07-2008, 19:41
Dumt av meg å kalle det tøvete, men jeg synes ikke at tolkningen er riktig, men nå er det engang Arne som bestemmer...

Nå er det foresten ting som tyder på at ting er på gang og at løsning kanskje ordnes.

lazy donkey
04-07-2008, 20:32
Etter en liten prat med Arne i dag ble vi enige om at jeg skulle legge ut bilde av min løsning på pedaler.Skoen har sko nr 44.

Arne
04-07-2008, 21:03
Jeg må takke dere alle for tilliten, men husk at det er NBFs Ferdighetsseksjon som er bestemmende instans - jeg er bare over middels engasjert.

Etter mitt syn er det faktisk ikke ordlyden i regelverket som er diffus, problemet er at man over tid har akseptert forhold som ikke er i tråd med de faktiske regler.

Min anbefaling til dere som er aktive i Biltrial er at dere bruker tid på å lese regelverket kritisk og kommer med kontruktive forslag til forbedringer og tydeliggjøring av vanskelige tolkninger. Kanskje kan vi bli bedre neste år?

For å sette strek, velger jeg å la de som hyler høyest vinne. Jeg er nok en trassig jævel, men nå gidder jeg rett og slett ikke mer - så viktig er det ikke for meg.

Innstilling til NBFs Ferdighetsseksjon vedrørende bruk av styrebrems i Biltrial klassene Pro-Modified og Prototype sesongen 2008:

Til tross for at dette er på tvers av dagens ordlyd i regelverket, innstilles det på å tillate bruk av styrebrems hvor 2 separate bremsepedaler benyttes. Pedalenes plassering skal være slik at de ubelastet står i samme høyde og at det maksimalt er 12mm mellom pedalflatene.

For å lette jobben for tekniske kontrollanter innstilles det også på at parkering i 1. lav skal ses på som fungerende parkeringsbrems for sesongen 2008, da dette også har vært allment akseptert.

Begge disse forhold må få en bedre definisjon i teknisk regelverk for 2009.

Mvh
Arne Johannessen

Lasse suzicán
04-07-2008, 21:56
problemet med systemet er at man kobler begge kretsene sammen, og det MÅ man skal man få til et slikt system, og derfor kan man risikere at pedalen går i gulvet når man åpner.
Man behöver INTE koppla ihop primär o sekundärkretsen i huvudcylindern för att få till styrbromsar....
Dom som säger det vet inte vad dom pratar om.....

Tommy
04-07-2008, 22:01
Man behöver INTE koppla ihop primär o sekundärkretsen i huvudcylindern för att få till styrbromsar....
Dom som säger det vet inte vad dom pratar om.....

Utrykte meg kanskje litt uklart..
Men om man skal koble et system med fire linelocks hvorm man valfritt vil kunne velge hvilke hjul man skal bremse på.... Da må kretsene kobles sammen...

Lasse suzicán
04-07-2008, 22:08
Utrykte meg kanskje litt uklart..
Men om man skal koble et system med fire linelocks hvorm man valfritt vil kunne velge hvilke hjul man skal bremse på.... Da må kretsene kobles sammen...
NEJ!!!!!

Rent mekaniskt är ett ABS-ventilblock inget annat än 4 "linelocks" ihopbyggda i en enhet. Huvudcylindern är en vanlig 2-krets och det sitter 2 rör mellan huvudcylindern och ABS-blocket. I blocket delas kretsarna upp i höger och vänster...
Alltså....
Primärkretsen delas i vänster bak o höger bak i ventilblocket.
Sekundärkretsen delas i vänster fram o höger fram i ventilblocket.
Och primär och sekundärkretsen är ALDRIG ihopkopplad.....

Tommy
04-07-2008, 22:13
He he jeg regnet med at du hadde svar på dette... men det får du vel ikke til uten en slik sentral... og til den trenger man jo en såkalt Lasseboks og de er ikke lette å få tak i..ThefingerThefingerThefinger

Lasse suzicán
04-07-2008, 22:17
Jodå....
Ska göra en enkel ritning imorgon förmiddag (sitter på en bättre dator då) och visa hur jag menar....Med Linelocks...

Tommy
04-07-2008, 22:19
Du overrasker stadig...
Belys oss alle Lasse...

Lasse suzicán
04-07-2008, 22:28
Jag undrar fortfarande varför man "måste" koppla ihop primär o sekundärkretsen???????

Tommy
04-07-2008, 22:33
Grunnen er vel at om man ikke gjør det så stopper bremsevæska i en lukket linelocks og man klarer da ikke få nok trykk på den andre kretsen..
om man f.eks. har en linelock på den ene kretsen og ikke noen sammenkobling vil pedalen normalt være steinhard uten at man vil ha noe særlig eller ingen effekt på den andre kretsen..

KJELLIS
04-07-2008, 22:38
Jag undrar fortfarande varför man "måste" koppla ihop primär o sekundärkretsen???????

Det er ikke noe å lure på Lasse man trenger ikke det På gamle bilen min ogTommy sin var det kopplet sånn som du sier primær til bakhjula og sekundeær til framhjula

Lasse suzicán
04-07-2008, 22:39
Grunnen er vel at om man ikke gjør det så stopper bremsevæska i en lukket linelocks og man klarer da ikke få nok trykk på den andre kretsen..
om man f.eks. har en linelock på den ene kretsen og ikke noen sammenkobling vil pedalen normalt være steinhard uten at man vil ha noe særlig eller ingen effekt på den andre kretsen..
Pascals princip, eller Pascals lag, innebär att tryck som utövas i någon del av en vätska i vila överförs utan förlust till alla delar av vätskan. Denna princip har viktiga tekniska tillämpningar inom till exempel hydrauliken.

Detta gäller även för bromssystem....
Trycket är exakt samma i samtliga delar i bromssystemet (innan Linelocken) oavsett om en ev- Linelock är öppen eller stängd...

Tommy
04-07-2008, 22:43
Jada der er vi enig, men du overører ikke trykk til væsker som er adskilt fra hverandre når systemne er adskilt som i et 2 krets system...

Lasse suzicán
04-07-2008, 22:49
Jada der er vi enig, men du overører ikke trykk til væsker som er adskilt fra hverandre når systemne er adskilt som i et 2 krets system...
Jo!
En huvudbromscylinder är konstruerad så att kraften från primärkretsens kolv ger ett tryck på primärkretsens vätska, som i sin tur trycker på sekundärkolven som i sin tur ger exakt samma tryck på sekundärkretsens vätska....
Vätskan är åtskild, men överför tryck mellan kretsarna så att trycket i båda kretsarna är samma....
Ritning kommer imorgon....

Tommy
04-07-2008, 22:52
Det ser jeg frem til for de aller fleste jeg vet om har koblet kretsene sammen nettopp av den grunnen jeg skriver over...
Men som sagt Lasse, jeg ser frem til å titte på

En annen type styrebrems jeg så i tyskland var hentet fra en truck, man låste det hjulet man ville med en mekanisk låsetapp... fungerte helt rått... ble styrt med en blinklysbryter, høyre/venstre..

tjd
04-07-2008, 23:25
Jeg må takke dere alle for tilliten, men husk at det er NBFs Ferdighetsseksjon som er bestemmende instans - jeg er bare over middels engasjert.

Etter mitt syn er det faktisk ikke ordlyden i regelverket som er diffus, problemet er at man over tid har akseptert forhold som ikke er i tråd med de faktiske regler.

Min anbefaling til dere som er aktive i Biltrial er at dere bruker tid på å lese regelverket kritisk og kommer med kontruktive forslag til forbedringer og tydeliggjøring av vanskelige tolkninger. Kanskje kan vi bli bedre neste år?

For å sette strek, velger jeg å la de som hyler høyest vinne. Jeg er nok en trassig jævel, men nå gidder jeg rett og slett ikke mer - så viktig er det ikke for meg.

Innstilling til NBFs Ferdighetsseksjon vedrørende bruk av styrebrems i Biltrial klassene Pro-Modified og Prototype sesongen 2008:

Til tross for at dette er på tvers av dagens ordlyd i regelverket, innstilles det på å tillate bruk av styrebrems hvor 2 separate bremsepedaler benyttes. Pedalenes plassering skal være slik at de ubelastet står i samme høyde og at det maksimalt er 12mm mellom pedalflatene.

For å lette jobben for tekniske kontrollanter innstilles det også på at parkering i 1. lav skal ses på som fungerende parkeringsbrems for sesongen 2008, da dette også har vært allment akseptert.

Begge disse forhold må få en bedre definisjon i teknisk regelverk for 2009.

Mvh
Arne Johannessen

Du gjøre en kjempe bra jobb for sporten, og har stor tillit Arne ! Det skal du vite !
Vi er alle opptatt av få, men mer klare regler. Meget enig at vi må få en ryddig og bedre definisjon for teknisk regelverk for 2009

Amund
04-08-2008, 11:04
Har to ting å si...

1. Sorry for alt oppstyret, det var egentlig bare et bittelite spørsmål...

2. Enig med Lasse, jeg og Pål diskuterte dette i går, tilfeldigvis snakka jeg med Øistein Dehnes om det samme i går, jeg forsto ikke hvorfor man måtte koble sammen alle kretsene. En 2-krets masterpumpe vil alltid gi samme trykk på begge kretsene, stikkordet her er flytende stempel. Om du stenger for den ene porten vil pedalen få kortere slag, men samme trykk i væska... med andre ord kan du bruke en krets foran, en krets bak, og en linelock pr hjul. Det skal funke helt fint.... hvertfall i teorien. Jeg er en teoretiker, så med mindre noen har en teori om hvorfor dette IKKE skal gå så er øra mine døve :grinpimp:

Arne
04-08-2008, 11:50
Har to ting å si...

1. Sorry for alt oppstyret, det var egentlig bare et bittelite spørsmål...

Ikke noe å være sorry for, bedre å få ting frem i lyset enn å bare håpe på at ting blir godkjent:smile: Kanskje ender vi også på en løsning som er akseptabel for alle...................

Det blir fort litt oppstyr når man leser teksten slik man mener det burde vært, istedet for å lese den faktiske ordlyden.

carlo
04-08-2008, 13:56
jeg er vell den som er irritert på at strebrems ble innført i promod,for det er jo ingen som har spørt hva andre syns om det men.:question: er vell dem som skriker mest som for det som dem vill:pissed:så jeg blir nokk ikke og se så ofte i løypa i år er vell en liten demostrasjon fra min side. men andre får jo det som dem vill bare den furter litt for riktige persjoner,dette er ikke sikktet på noen spesiele persjoner men dere får tolke det som dere vill.:pissed::pissed::pissed::pissed::pissed:

Arne
04-08-2008, 14:02
jeg er vell den som er irritert på at strebrems ble innført i promod,for det er jo ingen som har spørt hva andre syns om det men.:question: er vell dem som skriker mest som for det som dem vill:pissed:så jeg blir nokk ikke og se så ofte i løypa i år er vell en liten demostrasjon fra min side. men andre får jo det som dem vill bare den furter litt for riktige persjoner,dette er ikke sikktet på noen spesiele persjoner men dere får tolke det som dere vill.:pissed::pissed::pissed::pissed::pissed:

Dette har ingenting med innføring av styrebrems å gjøre, men en tolkning av hvordan de skal fungere for å kunne tillates. Endringen ble varslet i fjorårets reglement og diskutert i flere år før dette.
Men du har rett i en ting, det lønner seg å delta i diskusjonen om man vil få sin mening hørt.

carlo
04-08-2008, 14:10
det skjøner jeg da ..men når man ikke er så flink til og utrykke seg da at man bare blir sjøve til side når man prøver og si noe,så derfor har jeg ikke vert så mye med og sakt min mening her inne men som jeg skrv i sta at dem som skriker høyest får det som dem vill:shaking:

supersvein
04-08-2008, 14:27
det skjøner jeg da ..men når man ikke er så flink til og utrykke seg da at man bare blir sjøve til side når man prøver og si noe,så derfor har jeg ikke vert så mye med og sakt min mening her inne men som jeg skrv i sta at dem som skriker høyest får det som dem vill:shaking:

Det er kanskje et poeng vi bør bemerke oss dette.
Kanskje vi nå går i en retning av at de mest aktive på nett(forumet) bestemmer utviklingen, mens de som ikke er aktive ikke får noe å si.
...Det skal vel ikke være noe betingelse at folket skal være registrert på forumet for å få ha noen påvirkning ?
(Ikke glem at det er flere brukere her, som selv ikke var spesielt hyppige nettbrukere selv for noen få år siden).

...Men dette er jo totalavsporing fra selve styrebrems-diskusjonen i denne omgang.

carlo
04-08-2008, 14:40
kan henne det at det var en avsporing av tema..men som du skriver og at dem som er mest aktive her inne får bestemme reglene håber ikke det er meningen da men virker son ut får meg da..men :idea:

Arne
04-08-2008, 14:56
kan henne det at det var en avsporing av tema..men som du skriver og at dem som er mest aktive her inne får bestemme reglene håber ikke det er meningen da men virker son ut får meg da..men :idea:

Det er flere måter å påvirke utviklingen på;
Tidligere ble mye bestemt på offroadkonferansen, men da var det kun noen få svært aktive som kunne/fikk uttalt seg.
Skal man bli hørt, må man på en eller annen måte gi uttrykk for sine meninger og komme med forslag til hvordan reglene skal formes. Dette forumet har etter mitt syn fungert bra i så måte, men det er kanskje ennå bedre å fremme forslag gjennom klubben du kjører for eller ta direkte kontakt.

Jeg etterlyser hvert år innspill både fra tekniske kontrollanter, klubber og enkeltutøvere - dessverre er lite å høre.
Før 2008 sesongen var det for første gang 3 personer som engasjerte seg ved å ta direkte kontakt med meg. Men, de samme 3 er også svært aktive her på Pirate..............

For i år er Monica Haugstøyl vår ressursperson for Biltrial og vil ta opp impulser fra miljøet. I tillegg vil Janne Bronndal etterhvert ta over min rolle i forhold til Biltrial.

carlo
04-08-2008, 15:18
takk for svar,godt og vite vem man skal hennvende seg tll når en lurer på noe:smile:

Tommy
04-08-2008, 17:25
Regelverket er på mange måter satt for alle klasser untatt Promod, selv om det der også etterhvert begynner å bli ferdig.
Offroadkonferansen er noe jeg ikke tror er det store å gå tilbake til, var stort sett bare krangling, og lite matnyttig.
Noen må rett og slett bestemme, og sånn er det, de bruker følere ute i miljøet og har en langsiktig plan om å sporten bedre og regler lettere for alle.
Nå er det Arne som styrer dette sirkuset, Janne skal vel ta over etterhvert.

Jeg kan skrive under på at dette er en tung jobb som virkelig tærer på kreftene, så hyggelig om folk har dette i tankene, noenganger må man ta upopulære avgjørelser, sånn er det bare.

Vær glad for at nærheten mellom brukerneog de som bestemmer er såpass kort, ikke mange grener som kan vise til det samme.

carlo
04-08-2008, 18:07
jeg er ferdig me denne saken jeg nå,som jeg skrev tiligere at jeg kommer nokk ikke til og være så mye og se i sporet i år på grunn av nye regler og :question::question:pissed:

Blesvik
04-08-2008, 20:23
Veldig synd at du ikke vil kjøre Øyvind.
Tydelig at du er veldig imot styrebrems, men det hadde vært greit å vite hvorfor:question:
Det koster jo ikke mange kronene (80$?) og det er veldig gøy å kjøre med:smile:
Samtidig så gjør det at vi kan konkurrere på lik linje med andre i norden.

carlo
04-08-2008, 20:46
viss jeg skal montere det så må jeg bytte aksler også da og det koster penger det.:(

Tore Hansen
04-08-2008, 20:47
- ser problemet i med styrebrems i pro-mod,fordi det før har vært en klasse hvor man har mulighet til å bygge ganske bra biler for en billig penge,mens nå så er det ikke bare 80 US dollars som må til for ventilene,men man må også ha sperre i begge akseler for å få dette til... for å følge utviklinga så er nok dette et fremskritt,med tanke på europa,men for "gutta på gølvet" rundt i distrikts-norge så betyr det at steget blir litt lenger for å satse på et nøktert hejmmelaget bygge i pro-mod...:smile::smile::smile:

carlo
04-08-2008, 20:53
endelig en som er enig med meg:smile:takk skal du ha tore:beer:

Irok
04-08-2008, 21:05
Modified er vel klassen å satse på om det ska koste mindre! Heftige og dyre biler der å da! Men en god hobby SKAL KOSTE:beer:

carlo
04-08-2008, 21:08
ja det er det sikkert men jeg har feil fjøring til og kjøre der

Tommy
04-08-2008, 21:11
Faktisk flere Promod biler i Tyskland som kjører uten sperre kun styrebrems... en av havnet på fjerdeplass i Eurotrial etter å ha ligget på andreplass etter dag 1...
De bruker styrebrams veldig aktivt, og bremser på det hjulet som spinner... imponerende..

Amund
04-08-2008, 21:25
Jeg vil også si at jeg tror ikke man trenger å komme sist selv om man har sveisa aksel og ikke styrebrems. Du sliter nok med førsteplassen, den er reservert de som bruker masse tid å penger på å file ut den lille ekstra svingradiusen (utkoblbare sperrer, justere sving eller finne aksler som svinger best, gode dekk, styrebrems) men du har jo absolutt en hendig liten bil øyvind, tror du kan ha det masse moro som den er og fortsatt havne godt opp på resultatlista! (Ja nå veit jeg jo ikke om du kan kjøre da... men du har vel lært en del som codriver til alle stjernene - det har hvertfall jeg! :smokin:)

Blesvik
04-08-2008, 21:35
- ser problemet i med styrebrems i pro-mod,fordi det før har vært en klasse hvor man har mulighet til å bygge ganske bra biler for en billig penge,mens nå så er det ikke bare 80 US dollars som må til for ventilene,men man må også ha sperre i begge akseler for å få dette til... for å følge utviklinga så er nok dette et fremskritt,med tanke på europa,men for "gutta på gølvet" rundt i distrikts-norge så betyr det at steget blir litt lenger for å satse på et nøktert hejmmelaget bygge i pro-mod...:smile::smile::smile:
Hvis man i dag ikke har 2 sperrer i PM kan man vel ikke med handa på hjertet si at man har planer om å vinne Norgescupen.
Det har blitt for trangt i toppen til det desverre.
Men på en god dag kan man gjøre det bra uansett!
Jeg har jo vunnet NC runde i Proto med Suzuki'n!:eyemouth:

carlo
04-08-2008, 21:44
enig me deg der amund.men det er jo ikke alle som har råd til og koste på bilen så mye som andre daklarer jo ikke kravet til karosieri heller jeg da har jo feil front :idea:syns denne klassen beyner og bli ny proto klasse mangler jo bare styring bak nå.men er det noen som føler seg troffet seg til og spånse det jeg trenger til og henge me så tas det i mot takk :wink_animate:

Lasse suzicán
04-08-2008, 21:46
2. Enig med Lasse, jeg og Pål diskuterte dette i går, tilfeldigvis snakka jeg med Øistein Dehnes om det samme i går, jeg forsto ikke hvorfor man måtte koble sammen alle kretsene. En 2-krets masterpumpe vil alltid gi samme trykk på begge kretsene, stikkordet her er flytende stempel. Om du stenger for den ene porten vil pedalen få kortere slag, men samme trykk i væska... med andre ord kan du bruke en krets foran, en krets bak, og en linelock pr hjul. Det skal funke helt fint.... hvertfall i teorien. Jeg er en teoretiker, så med mindre noen har en teori om hvorfor dette IKKE skal gå så er øra mine døve :grinpimp:
Helt rätt Amund....

Och jag har provat det praktiskt.... Funkar otroligt bra....

Tiden räckte inte idag.... Jag gör ett nytt försök med ritningen imorgon...

Blesvik
04-08-2008, 22:05
Helt rätt Amund....

Och jag har provat det praktiskt.... Funkar otroligt bra....

Tiden räckte inte idag.... Jag gör ett nytt försök med ritningen imorgon...
Men vil det funke hvis man bare vil bremse bak da?

supersvein
04-08-2008, 22:11
Offroadkonferansen er noe jeg ikke tror er det store å gå tilbake til, var stort sett bare krangling, og lite matnyttig.

Det ligner litt på hvordan det til tider foregår her på forumet nå. Sånn sett så er nok lite forandret, det var vel den gangen også de som skrek høyest som fikk det som dem ville (?)

Noen ganger kunne kanskje det beste vært å bare stemme, og evt. få fremme sitt syn 1 gang. Heller det enn at folk trenger å vise flere ganger at dem kan skrike høyere enn dem andre.

Lasse suzicán
04-08-2008, 22:28
Men vil det funke hvis man bare vil bremse bak da?
Ja!!!

Blesvik
04-08-2008, 22:37
Ja!!!
Intressant Lasse!:smile:

Ove
04-08-2008, 22:54
Men hva med de av oss som har 4 seperate uttak fra hovedsylinder , vil det da funke uten å koble sammen ?

.

Lasse suzicán
04-08-2008, 23:05
Men hva med de av oss som har 4 seperate uttak fra hovedsylinder , vil det da funke uten å koble sammen ?

.
Ja....
2 av uttaken är ju primärkrets, och 2 uttak är sekundär. Och trycket i kretsen är ju samma oavsett antal uttak...
Enda skillnaden är ju att man slipper dela kretsen senare. Bara att koppla en ventil till varje uttak......

Ove
04-08-2008, 23:17
Hmm :smokin: , tror jeg får lete etter en über-enkel ABS-blokk og skippe pumpa .... heller det enn 4 separate ventiler .

Lasse suzicán
04-10-2008, 20:23
En enkel principskiss på hur ett enkelt ABS-styrbromssystem ser ut....
http://www.offroad.se/forumbild/styrbroms.jpg

Huvudbromscylindern i mitten.
Gult är bromsvätska.
Grå är kolvar med packningar. (spetsarna på kolvarna är för att kunna koppla ihop dom mekaniskt om man får läckage i en krets. Finns på alla moderna 2krets-cylindrar)
Blått är magnetventiler/ABS-ventilpaket/linelock.
Grönt = bromsok och svart är bromsskivor....

Kopplar man såhär så behöver man inte koppla ihop primär och sekundärkrets.
Man kan bromsa 1 hjul, 2 hjul, 3 hjul, framaxel, bakaxel, vänster sida, höger sida, diagonalt eller alla hjulen utan problem....

Sedan använder jag ytterligare 4 ventiler i ABS-ventilblocket samt pumpen för att kunna trycksänka dom kretsar jag INTE vill bromsa , om jag redan trampar på bromsen när jag aktiverar styrbromsen....

Enkelt!!!! Eller hur????