PDA

View Full Version : Grøvere eksos

HardKåre
04-07-2008, 11:33
Vet jo at ved TD er jo større jo bedre med tanke på eksos, mens en turbo bensiner må ha anlegg tilpasset turboen/effekten pga mottrykk... Hva gjelder ved sugediesler og evt bensiner uten turbo? Er det "bigger is better" som gjelder der også?

Finken
04-08-2008, 14:28
Min erfaring på biler med benisn motor er at man mister gjerne litt bunndrag, men får igjen litt på toppen, tror ikke jo større er bedre, en sugemotor skal vel ha litt motstand.
Bygde meg nytt 2,5 toms eksos på en volvo med bare små modifikasjoner engang og det blei kansje litt stort, 2 toms eksos hadde nok holdt lenge.
Kommer jo litt ann på hvordan eksos anlegget går bakover, trenger nok ikke og gå opp så mye på dimensjon hvis man klarer og holde det så rett som mulig, men blir det mye bøyer og surr så er det kansje lurt og gå opp litt på dimensjon.

På en volvo rallybil med 2,3 og 2,5 liters motorer så går det vel mest i 2,5-3 tom, og der er det effekt utak på 200-300hk og på en turbobil så holder vel 3 tom til 600-700hk, kansje mer også.

Sånn på en sugediesel motor så tror jeg ikke man vil ha den store effekten ved og bygge no grøvere eksos, er ikke den helt store eksos hastigheten der.

Har bygd 2,5 tom på mine Landcruisere med turbo diesel og merker litt forskjell, og mye grommere låt. he he