PDA

View Full Version : lurer på å kjøpe landcruiser

Hovatn
04-07-2008, 16:21
lurer på åkjøpe en landcruiser, men valget står mellom 3 forskjellige.
hvilken av disse bør jeg velge?
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12801154
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12831738
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12862735
den siste er nærmest meg, men reiser gjerne et lite stykke for en fin landcruiser Thefinger

knut e
04-07-2008, 17:09
jeg ville valgt nr tre men man vet aldri før man får sett de i virkeligheten.

knixen
04-07-2008, 17:20
Jeg foretrekker også en 73 kontra 70!

Men du bør jo sjekke etter, spesielt rust er et problem... :smile:

Hovatn
04-07-2008, 17:25
skal se veldig godt etter rust på de ja. har mest lyst på den med winch i front, men kan jo kjøpe det selv også i etter tid Thefinger

Hovatn
04-08-2008, 17:21
ringte i dag på den lj73 han sa at den brukte olje, men var ikke sikker på hva det kunne være. kan det være så enkelt som å bytte stempelfjærene? eller er det mer avansert?
får den får 25 000 med 33" hjul og plast breddere Thefinger Thefinger Thefinger ser ut som det blir en landcruiser på meg ja skal bare kikke på den til lørdag :idea:

Amund
04-08-2008, 21:35
Bytte stempelringer er vel ikke så enkelt :) Lettere å bytte turbo, det er sikkert den. Evt. ventilstyringer? Dra av slangen mellom turbo og innsug, er den full av olje så er det turboen... jeg fikk en brukt i god stand for 2500, overhale koster ca 4500 + moms hos GIK (hvertfall garret'en til jeepen min)

Nei kjøp Jeep du, Toyota er bare problemer! Thefinger

Hovatn
04-09-2008, 09:49
men e skrur selv å det er en jobb jeg kan gjøre selvgidder ikke å bruke et verksted til detThefinger
amund skulle egentli kjøpe en commancher men jeg ringte for sent å den cherokeen jeg lurte på bruker litt for mye suppe for en som snart får lappen å skal begynne som lærling.ThefingerThefingerThefinger

Amund
04-09-2008, 22:50
men e skrur selv å det er en jobb jeg kan gjøre selvgidder ikke å bruke et verksted til detThefinger
amund skulle egentli kjøpe en commancher men jeg ringte for sent å den cherokeen jeg lurte på bruker litt for mye suppe for en som snart får lappen å skal begynne som lærling.ThefingerThefingerThefinger

Pøh. LJ70'n min brukte 1 dl mer per mil enn 4-litersjeepene mine med automat, og nå koster jo dieselen ei krone mer per liter og... hvertfall for et par uker siden.... :)

Skrur jo seff sjøl jeg og, men det blir litt drøyt når man i løpet av en måned må bytte turbo, clutch, simringer veiv, regreim, glødeplugger, slavesyl clutch, simringer aksler, eksos, førersetet knakk, vinduspussera døde, baklys og blinklys brant kablinga opp til, i tillegg rakk jeg å montere ARB'er ut OG inn 1 gang... og når jeg endelig sendte den av gårde så røyk det jaggu en simring til i bakakselen... så moro er det ikke å skru...

Har jo hatt uflaks, skjønner jo det sjøl, men det er jo real life experience, har hatt 3 xj'er over 6 år nå og kjørt ca 150.000 km med dem (alle lever enda), det eneste som har stoppa dem var ei bensinpumpe som tok kvelden en gang... + selvsagt noen kryss og eksos og normalt vedlikehold. toyotan hadde altså disse problemene i løpet av 2 mnd... alle sier at man trenger ikke å skru på toyota, bare skruing på jeep.... tvert imot er min erfaring så langt hvertfall.

Finken
04-10-2008, 01:54
Jeg må nesten si meg enig med Amund her, delvis ihvertfall.
Jeg har hatt 4 lj70, alle har vært angripi av rust, ikke bare litt, den første så bytta jeg ut den bakre delen av ramma, ca fra midten av bak hjulet og bakover fordi alt derfra og bakover var bare og sparke vekk.

Alle har vært rustne i hjulbuer, dører og ruterammer.
Har bytta cløtsj pumpe og slavesylinder på så og si alle sammen.
Bremsepumper bak, radiatorer, turbo, topper, motorer.

Tåler ikke noe varmgang disse motorene, toppene sprekker fort.

Er litt lei av og skru landcruiser nå, kunne gjerne kjøpt en til, men da hadde det blitt en som var helt original, med fult service hefte, gått under 200 tusen og aldri vært brukt tel offroad og ikke fikla med på no vis.

Begynner og bli slitent og skje endel når de runder 300 tusen, hvis de ikke har blitt tatt extra godt vare på og det er ikke så ofte, da mange har en sånn en som en kjekt og ha bil, den starter og går alltid tenker de, trenger ikke no vedlikehold den.

Ville styrt unna de eksemplene over her, Landcruiser er ikke noe dårlig bil, men da må den være i veldig bra teknisk stand, står ofte i annonser, litt småfiks, er ofte litt mer når man går etter og kikker litt.

Litt høyere i pris en de over her så kan du få deg et bra eksemplar.

Hovatn
04-10-2008, 18:18
selger sa når jeg pratet med han at de ikke var rust på bil faktisk :idea: eneste som var med den bilen var at den brukte noe olje, men er sikkert ikke så ille kan bare være noen gummi hetter som er blitt for gamle og må byttes
noe jeg bør prøve på bilen før jeg kjøper den?
den selges med 33" dekk og breddereså er ikke så mye for å få en ok offroad bil. men hvis det er for mye å gjøre med den lar jeg det være har jo fortsatt noen måneder igjen til jeg får lappen så

Finken
04-12-2008, 02:20
Sjekk ramma godt for rust, spesielt ifra bak hjulet og bakover.

Bilen sku helst vært kald når du kommer for og kikke på den, så ser du om den starter lett når den er kald og at gløding er i orden og kjør en tur, få den skikkelig varm, finn no lange bratte bakker og press den litt skikkelig og se etter at temperatur holder seg normal.

Kjør en tur med 4x4 inne også, kjenne etter om det vibrerer i mellomaksler eller om det knepper i knokkelhusa forann når du svinger.

Ta av luftfilter slangen og kjenn om det er noe slakk i turbo.

Er morsomme biler og tar seg greit fram, men jeg syns det har vært mye skruing, spesielt motor.

Men, er du heldig og finner et eksemplar som er i bra teknisk stand så har du nok bil ei stund.

Fattern og kompisene mine mener kansje at kjørestilen og måten jeg bruker bilen på er kansje noe av grunnene tel at jeg skrur så mye på dissa cruiserne, noe jeg stiller meg helt uforstående til. he he

Hovatn
04-12-2008, 10:32
skal sjekke det som du sier ja takk for mange gode tips og råd om bilen

Hovatn
04-13-2008, 10:34
ringte til selgeren i går får å spørre om jeg heller kunne se på den i dag fordi det regnet så sinnsykt i går. den var solgt selv om han sa at den skal ikke selges gfør du har sett på den sist jeg pratet med han:pissed::pissed::pissed::pissed: så da begynner jeg forfra igjen å ser først etter en jeep, så toyota så nissan

Kaare
04-13-2008, 15:05
Det der har vel skjedd før. Spørr og grav først om aktuelle biltyper å gå deretter ut på markedet og finn bilen etterpå. Mange som har brukt mye tid på å få svar rundt aktuelle biler før de har klart å bestemme seg, og da har det ofte vært for sent... Lykke til med ny jakt :smile: