PDA

View Full Version : Hvor realistisk med 33 12.5 på 413?

Espen
03-19-2007, 17:43
Hvor realistisk er dette og ha skilter på:

70mm Ome hevesett + Spoa.
Lengre bremseslanger og dempere.
Hjulspacere (5 cm?).
Spacere på mellomaksling.
33 12.5 på 8 " felger
Bushwacker 6" fenderflares
Vitara 1600 8V Fi. motor.
Servo.
Krypekasse.
Eazy locker bak og foran med manuelle frihjulsnav.

Hva tror dere? Vil jeg få noen problemer med orginal akslene hvis jeg bruker hue litte grann? Vil bilen se alt for ulovlig ut med 33" hvis jeg har skikkleig monterte bushwakere og breie skvettiser med artic trucks på??

http://www.rocky-road.com/media/flare1.JPG

http://www.rocky-road.com/media/muddy_zuk1.JPG

http://www.4x4suspension.com/images/bu_60007-07_thumb.gif

Geared
03-19-2007, 18:02
Nå kjører jeg Vitara og ikke SJ, men jeg har fått være i fred for lovens lange arm sålangt. Kjørte lenge på 31x10,5 og har nå kjørt snart ett år med 33x12,5.

Ser bilen ryddig ut, ikke for mye ekstra lamper og slikt, breddere som dekker hjula, ikke er bulkete og fæl og holdes rein og pen tror jeg du vil få være i fred.

Har blitt stoppet i vanlige rutine kontroller uten at de har reagert i hele tatt. Jeg og en kompis var en høst på tur med en 6,5 meter lang campingvogn på slep, ble forbikjørt av UP i en lang oppoverbakke, de gliste bare godt når de fikk se den lille bilen foran den lange vogna:)

Espen
03-19-2007, 19:36
Og hvor holdbare er egentlig orginal-akslingene? Er det en tabbe og bruke penger på å tilpasse suzuki aksler til SPOA,5-bolt felger, bremseslanger, dempere etc hvis målet allikevel er 33 og litt kvass motor? Toyota akslene bygger vel ikke særlig lenger ut en man vil komme med hjulsspacere for å gå klar av bladfjærene med orginal aksler llikevel?

Zuki
03-19-2007, 19:40
Det er to viktige sider ved en sånn sak, og jeg synes den siden som sjelden blir belyst er verdt å tenke på. Det de fleste tenker på er "er det stor sjanse for at jeg blir stoppa?"

Hva med den andre siden av saken:

"Hva skjer dersom jeg havner i en trafikkulykke, og forsikringsselskapet får en litt vel innholdsrik rapport?"

Et forsikringsselskap lar aldri sjansen gå fra seg til å sope inn litt utbetalte penger på regress, og det oppsettet der vil jeg tro er en gavepakke til If. En bil som ser clean ut men som tøyer alt av lover og regler kan gjøre oss til gjeldsslaver på livstid. Det er noe jeg tenker på i alle fall, og det er grunnen til at min ikke blir tøyd lengre, jeg har en størrelse for store dekk (235/75, maksimalt innenfor 5%-regel er 225/75). Hevesettet er TÜV-godkjent, dog ikke skrevet inn i vognkortet.

Jeg tror sjansen for at dette oppsettet havner i vognkortet er mindre enn at Saddam kommer til himmelen, og jeg hadde ikke turt å ratte rundt gatelangs med det.

Espen
03-19-2007, 20:17
Vel, skjønner godt den.. Men på samme måten som jeg ikke tar veterantraktoren, 60 mod volvo BM'n og drar den helt ut på 4 gire langs riksveien, vil man også måtte kjøre roligere, og tilpasse farten i ett modifisert kjøretøy. Har kjørt både K5 og Suburban på 35, begge vist biltilsynet etter heving og suburban hadde også dekka i vognkortet.Blitt stoppet i setebelte og fartskontrol men ikke så mye som et hevet øyebryn en gang...
I værste fall kan man miste kontrollen og brøyte rett inn i ei busslomme full av skolebarn, det ville vært værre en allverdens gjeld uansett.

Jeg mener man må ha litt tro på egne evner og vurdering også. Hvor mange i miljøet har foresten dekka i vognkortet, spacere på spiralfjærene, lengre shackler etc.

Suzuki er en "snill" bil, den ser bra ut, er økonomisk og ,mener jeg, ville vært en perfekt lowcost helgekriger.. Men når "resten av røkla" er på 35 og 33 blir det fort for dype hjul-spor og flere løyper man er for knuslete til og delta på.

33 er hva Cj5 og andre jeep type biler kler synes jeg, og kjører man som folk, og holder bilen i teknisk god stand mener jeg at det er forsvarlig.

sven
03-19-2007, 21:06
Jeg har SJ 413 som er hevet SPOA og med 2" Bodylift og 33/12,5-15..

bilen er dog ikke bygget for gata, men har kjørt den litt til og fra den lokale bensinstasjonen(kun noen 100 meter) og vil påstå at det IKKE er noen bil for gata med 33" og SPOA

SPOA er en hevemåte som ikke har noe langs veien å gjøre siden man øker momentet på fjærene ved akselerasjon og spesielt brems til langt over det de er beregnet på.... ikke minst flytter du tyngdepunktet på bilen vannvittig høyt opp...

ShuDuck
03-19-2007, 21:33
Du kan nok få 33" innunder BW med toyakslinger. men alt kommer jo ann på felger. Husk på at det vil ikke være mange mm forskjell på klaringa under diffen på en suzukiaksling med 31 og en toyaksling med 33". Zukien er smalere og man har somregel mulighet til å ta et annet spor enn de fleste andre.Thefinger
Og de fleste bildene av zukier med 33" du finner på nettet med orginale akslinger er Samurai, og de har bredere akslinger enn SJ. Hvis du slenger under noen samuraiakslinger og nye forsterka stikkakslinger så holder de fint 33". er en kar i statene som kjører med 35" og 2.0l på orginalakslinger med ny innmat.

Har vurdert 33"x12.5" en stund selv, men det jeg helt sikkert skal ha på plass først er ventilerte skiver fra vitara og skiver bak. Men det blir ikke SPOA, bare mer kutting av karosseri.

OME+SPOA vil jo bli fryktelig høyt. Men hvor mange tusen samuraier med SPOA og 33" ruller det vel ikke på veiene rundt om i verden...

toyakslinger og 33"
http://img.photobucket.com/albums/v495/elotsip/Trucks/Rubicon%202006/DSCF6675.jpg

samme bil, orginalakslinger
http://img.photobucket.com/albums/v495/elotsip/Trucks/samurai%20ranch%20trip/DSC00718.jpg

http://www.zuwharrie.com/gallery/albums/userpics/10490/DSC00319.JPG

33" er stort på en zuki, men 31" er jo litt smått også Thefinger

Espen
03-20-2007, 07:15
Blå bilen på bilde nr 2 var en fin kombo synes jeg. Godt poeng ang diff hus klaring Suzuki/toyta akslinger:)

Finnes det ikke løsninger på å stive av for det ekstra moment som SPOA påfører fjærene? Krengningsstag eller k-link?

Heller allikevel kanskje nå mer i retning av OME 70 mm + 3" Bodylift + kutting.... Det vil jo gjøre plass til Vitaramotor også... Og det er jo dekka som tilslutt løfter diffen... ikke fjærene. Må vel ha med ett par sett spacere til hjula og da.

shortlux
03-20-2007, 09:46
En i klubben jeg er medlem i har en suzuki med spoa heising sm er godkjent i vognkortet. Den har også volvo b21 motor og 31". Alt er godkjent.
Han sier att bilen ikke er så aller værst å kjøre langs veien.
En liten link til bilen: http://www.ringerikeoffroadklubb.no/medlemmer/are_simon/ares.htm

Espen
03-20-2007, 12:05
http://www.ringerikeoffroadklubb.no/medlemmer/are_simon/DSCN0423.JPG

31.10,5 så jo ikke værst ut det heller må jeg innrømme:cool:

shortlux
03-20-2007, 12:13
Han har lock right sperrer foran og bak. Når vi kjører i terrenget så er det mange steder jeg sliter for å holde følge. å lenge det ikke blir for store gjørme hull eller snø. Da blir 31" litt for små. Men ellers har den bilen bare imponert.

Må også legge till att langs veien kan jeg bare å glemme å holde følge med han.crossboned

ShuDuck
03-20-2007, 12:44
Tviler ikke på at spoa kan være helt ok på veien, han har fått riktig geometri på styringa også for ikke så lenge siden ;)

Men da er det jo bare å finne fram vinkelsliperen og slegga for å lage plass til dekka Thefinger

eidem474
03-11-2010, 22:45
er det mulig å få spoa godkjent?

Vidar
03-12-2010, 08:51
;) måtte bare si litt her. Når en blir stoppet i kontroll må en ta med i beregningen at den opplæring politiet for tiden får i bilteknikk, så er det ikke så vanskelig å forstå at det ikke hever noen øyenbryn. Det generelle kunnskapsnivået på denne fronten er så og si fraværende, om en ikke har egne eller "forhåndsinnlærte" kunnskaper.

Kjenner flere saksbehandlere i forsikringsselskaper og de er svært på hogget ang biler som er modifisert, de har eksperter på sin side og vil ikke ta to øre for å kreve regress/avkorting i premie, sånn er det bare, business ;)

For det andre så er det viktig for "sporten" vår at vi fremstår som seriøse, vi har lenge slitt med "jallamekk" som gjør at vi blir sett skrått på.

Pliis få det godkjent ;)

Yakuza
03-12-2010, 23:28
med tanke på pes og arbeid en legger ned i det, og kva en får igjen av kjøregenskaper og terrengegnskaper, ville eg aldri brydd meg med å bruke tid på jallamekk og spoa når TUV-ok saker og ting er lett å få tak i og funker bra.
Eg har kjørt med 30-31" i årevis og har på den tida rota meg opp i situasjoner der eg har måtte låse hjula og det byr ikkje på problem med bremser som blir sett over og holdt godt vedlike. Men hadde ulykka vore ute ville garantert forsikringselskapet brukt avvik for alt det var verd.

eg ser igrunn ikkje vitsen med å sette på 33" heller med tanke på en SJ sin generelle beskaffenheit vekt, akselavstand osv.. Det medfører så mykje styr med aksler, dekkgniss, heving, geometri og slikt at dei positive sidene (at 33 er to meir enn 31?) blir utvilsomt overskygga av dei negative sidene.

generelt om godkjenning: større hjul enn org. utan TUV er omtrent umulig. heving utan TUV er omtrent umulig. Endring i chassi, vekt og slikt er omtrent umulig sjøl med TUV. Motor opp 300cc går an å få godkjent.

Nöcke Gunnar
03-13-2010, 23:20
Jeg har omtrent samme mål som deg med ombygging bortsett fra at jeg ikke skal ha spoa men trailmaster 50 + 50. Jeg har skrevet fler brev til BT ennjeg klarer telle, jeg har ankesaker i alle retninger.

Når jeg ringer til vegdirektoratet og sier navnet mitt mister jeg forbausende ofte forbindelsen.

Hvor er min status i dag på godkjenninger/tilsagn på godkjenning:
1600 med 100 HK inj
Servostyring
Bredere akslinger type samurai
Fjerheving Trailmaster 50 mm
Bodylift 50 mm
Glassfiberkarosseri rund baut
Veltebøyle av rør med endret innfesting av rullebelter
Skivebremser rund baut

Kanskje det forteller deg noe om hva kun har foran deg for å få dette godkjent.

Jeg har skftet taktikk og har tatt opp et initiativ slik at har dannet et utvalg som skal sette i gang arbeid for lovendring og knytte oss til de andre store tunge aktørene som har samme målsetning.

Eneste veg videre for offroadmiljøet om de ønsker å få lov til å bytte så mye som en skrue på bilene er å støtte arbeidet med lovendring.

Vi kommer etterhvert med en webside og ytterligere info, grunnet "konflikten" mellom offroad.no og pirate ønsker vi å holde oss nøytrale og ikke legge oss inn på noen av disse websidene, selv om jeg har fått utrolig gode tilbakemeldinger fra ansvarlige på pirate som var heldig hyggelig. Og fristende.

Og vært forsiktig med for mye jallamekk på vegen, jeg peronlig kjører aldri med annet enn det som er godkjent/det jeg tør møte forsikrigens agenter i retten i forbindelse med krav om regress med. Å legge seg på en lavere list enn det er bare å gamble med ikke bare egen økonomiske og moralsk ansvarlighets fremtid.

Nöcke Gunnar
03-13-2010, 23:40
Endring i chassi, vekt og slikt er omtrent umulig sjøl med TUV. Motor opp 300cc går an å få godkjent.

Endring av vekt er kun mulig hvis direktøren for Suzukifabrikken som laget SJ skriver et brev til BT og bekrefterat de tar ansvaret for endringen.

Den som får det må si fra. Jeg har sendt 8 brev til Japan om dette uten å få så mye som et svar engang.

Eneste brevet de har skrevet til Norge om endring på SJ er at de som produsent forbyr importøren ågodta noen som helst endring på SJ uansett modell.

Got the picture ;-)

Nöcke Gunnar
03-13-2010, 23:58
Hvor realistisk er dette og ha skilter på:

Vitara 1600 8V Fi. motor.

Hvorfor skal du på død og pine ha den dårligste motoren du kan velge