PDA

View Full Version : SixCell's Pajero prosjekt

SixCell
04-14-2008, 02:35
Dette er da min pajero, som den var når jeg kjøpte den.

86' 2.5 TD korte typen.
Km stand: 188.988

Heva max på torsjonen foran, ingenting bak:pissed:
Heva 1" på karosseriet.
Sidevinduer bytta ut med sota plexi.
Bilen er tunet, lader ca. 1-1.2 bar med mye belastning.
Mangler Bakfanger, bremselys:pissed:(finner ikke ut av feilen), venstre plastdeksel foran på fanger.

Ting som er gjort siden bilen ble kjøpt:

*Bytta øvre opphengskule v.foran. (Se nedeste bilde, den "kneler & skjeler")
*Byttet styrekule v.foran.
*Byttet speil v.side.
*Sveisa hyttefeste & ramme foran v.bakhjul. (takk for lån av sveiseapparat Tommy)
*Byttet ut svartlakkerte lykter (takk Swinburne)
*Spissinga justert (den var veeeeeldi feil)

Ting som skal gjøres nære framtid:

*Bytte foringer på stabstag foran (begge sider)
*Montere kufanger, samtidig flytte extralys til den.
*Nedjustere diesel pumpa, den får for mye diesel selv om den er tunet. (sviver på 1100omdr. når den er varm)
*Tverrgående bjelke/oppheng til girkasse skal av for retting, da den buler oppover å skaper vibrasjoner i karroseri. (sikkert slått neppå i skauen)
*Få et Mek. Verksted til å lage hevesjaklet til bladfjører bak (for å få den like høy bak)

Gjøres i løpet av våren/sommeren:

*muligens heve 1" til på karrosseri?
*Bytte olje i driverk, girkasse & motor.
*Bytte radiator. (lite kjøleribber igjen)
*Montere intercooler (noen som har tips til en billi å grei sak?)
*bytte klutsj. (slurer under høy belastning i 4dje & 5te giret på max turbotrykk)
*bytte toppakning (lekker olje)
*Bytte til Manuelle frihjulsnav.
*bytte alle demperne.
*Kjøpe & montere CB/PR radio & antenne.
*Montere rygge/arbeidslys bak.
*Steame/skrubbe ramme & tektyl behandle den.
*Bytte kanaler, sandblåse litt her å der å bli kvitt litt rust.
*lakkere 10cm nederst & under på karrosseri & utsatte steder med bodyshuts.
*lakkes i lekker OD militær matt grønn. (noen som har lakk kode? evt. anbefaling til lakk/maling)
*Kjøpe nye dekk av typen Goodyear Wrangler MTR 33"/12.5"/15"

ØNSKELISTE:

*Intercooler
*Manuelle frihjulsnav.
*Snorkel kit.
*Roof rack.

Jah.. det var det foreløpigt, skal slenge inn flere bilder fra arbeidet som ble gjort. Men må kjøpe "firewire" kabel til nye kamera mitt først.
Beklager disse dårlige bildene, er tatt med mobilkamera :P
Bare å komme med tips, trix, synspunkter & kommentarer... :smokin:

P.S. Swinburne...
søte snille deg, kan jeg få stikke av med bremselys rele & pedal kontakten fra den lekre delebilen din? :P :grinpimp::question:
Og hvor i pokker er det derre hersens relet? (jeg er for kjukk i hue for å komme inn under dashen for finne den)

HardKåre
04-14-2008, 15:42
*bytte toppakning (lekker olje)

Hvor lekker det? Sikker på at det ikke bare er toppdekselpakninga som lekker, aller helst halvmånepakninga helt bakerst på toppen? Det tetter du på 5min med tettepasta på tube...

Vil anbefale deg å gå til bgnor å få tak på hevesjakler til gammel HiLux (de vet hvilken type) er designet til å brukes på bil og er brukt mye på Pajero... Koster vel rundt 1000-lappen, tror det blir billigere enn å få et mek.verksted å fabrikkere noe som er like sterkt...

SixCell
04-14-2008, 22:35
Hvor lekker det? Sikker på at det ikke bare er toppdekselpakninga som lekker, aller helst halvmånepakninga helt bakerst på toppen? Det tetter du på 5min med tettepasta på tube...

Vil anbefale deg å gå til bgnor å få tak på hevesjakler til gammel HiLux (de vet hvilken type) er designet til å brukes på bil og er brukt mye på Pajero... Koster vel rundt 1000-lappen, tror det blir billigere enn å få et mek.verksted å fabrikkere noe som er like sterkt...

Det lekker i bakkant av toppen, så det renner olje ned på girkassa.
Så da kan det muligens stemme det du sier der, det skal jeg sjekke på onsdagen.

Hevesjakkel ja, Swinburne snakka noe om det. Ikke mere enn 1000lappen altså? da er det jo ikke noe tvil på hva jeg bør gjøre... :)
Men noen som vet hvor mye den evt. hever?
skal måle i morgen hvor mye jeg skal ha den opp..

Chri-ha
04-15-2008, 12:59
hevinga er begrensa av hva du får stramma på torsjonen forran uansett. og det har vist seg at hevesjakelene til toyota passer bra der. (de du får på bg nord).

Mulig du burde bytte demperne og i samme slengen. de orginale har ikke alltid nok vandring til at det blir behagelig. eventuellt sette på dempere fra lang pajero. de skal visst funke noenlunde greit med sjakkelheving

SixCell
04-16-2008, 00:11
hevinga er begrensa av hva du får stramma på torsjonen forran uansett. og det har vist seg at hevesjakelene til toyota passer bra der. (de du får på bg nord).

Mulig du burde bytte demperne og i samme slengen. de orginale har ikke alltid nok vandring til at det blir behagelig. eventuellt sette på dempere fra lang pajero. de skal visst funke noenlunde greit med sjakkelheving

Høres greit ut, dempere skal byttes uannsett...
Swinburne kan vel bekrefte at de var det ikke mye igjen av :smokin:
Var på Offroadteknikk i dag å kikka, 7900,- for 4x 33/12.5/15 Goodyear Wrangler MTR, grei pris det vel?
Ho hyggelige dama der skulle sjekke en hel hau med priser for meg...

Men tilbake til ting som må gjøres så fort som mulig...
Noen som vet hvor bremselys relet er henne på disse?

Andreas
04-16-2008, 11:52
Så bra ut det der.. Er det 33" på 8" felg som står på bildet?

Chevysub
04-16-2008, 12:42
Mangler du bremselys fremdeles ? Sjekka bremselysbryteren ? Bare å måle den med et multimeter og se om den kortslutter når den beveges.

SixCell
04-16-2008, 12:44
Så bra ut det der.. Er det 33" på 8" felg som står på bildet?

33" på 10" eller 12" felg, er ikke sikker. Men det er større enn 8"
Tror det er 10"

SixCell
04-16-2008, 12:48
Mangler du bremselys fremdeles ? Sjekka bremselysbryteren ? Bare å måle den med et multimeter og se om den kortslutter når den beveges.

Ja mangler fremdeles.
Målte bak, null skjer når jeg trykker på pedalen, målte også bryteren.
Det er det 12v på begge polene uannsett om jeg trykker inn eller ikke.
Dermed har har jeg en anelse at det er relet som er kaputski.
Regner med det skal være 12v på en av de & at når jeg trykker inn brems så skal kretsen sende de 12v videre.
Dvs. brutt krets når brems av, & åpen krets når brems på..

SixCell
04-16-2008, 23:28
Da har jeg mekka på bilen i hele dag...
Retta traversen/opphenget som var "bulka" så kassa gikk i karosseriet. Det var i grunnen ganske så enkelt.

Så etter x antall timer med feilsøking i ledningsnettet, fant jeg ut at det er lettere å bare legge opp ny krets med nytt rele til bremselysa.
Nå fungerer det altså. (endeli)

I morgen skal det byttes foringer i stabstag, å monteres seter.
Fikk noen hele å greie Manta GSI stoler som er grå, det passa meg veldi greit siden min er grå inni.

Detta burde ikke ta så veldi lang tid, så mulig jeg monterer kufanger også...

Et av de dumme spøsmålene: - Er det mulig å stramme hjullagrene på pajero?
evt. hvordan? (fjerna 1 ulyd, da kommer det andre fram).

HardKåre
04-17-2008, 10:18
Her kan du lese om hvordan du strammer hjullagrene.
http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=87651

SixCell
04-17-2008, 16:45
Her kan du lese om hvordan du strammer hjullagrene.
http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=87651

ok, jøss det var jo relativt enkelt.
Begynner å skjønne det at Pajero er lett å skru på... :eyemouth:

SixCell
04-19-2008, 03:14
Ble ikke no bytting av foringer å seter her omdagen...
Jobber dagen til uka så da kan jeg plundre litt med det iløpet av noen kvelder.
Ikke har jeg fått kjøpt kabel til kamera heller :(
Mandag skal det ordnes.

HardKåre
04-20-2008, 10:31
Hehe Pajero ER lett å skru på... Er det noe som er vanskelig er det bare å bruke mer CRC... :eyemouth:

For ikke snakke om PLASSEN du har til å jobbe på: Ha alle 4 trygt og godt plantet på garasjegulvet når du bytter olje fex... Priceless...
God plass å jobbe på ja...(bilde) (http://forum.m4x4cn.com/uploaded/HardKåre/200621322243_bytte%20topp%20005.jpg) (Her holdt jeg på å bytte topp...)

SixCell
04-29-2008, 01:04
Hehe, i dag har jeg luggi under bilen å bytta oppheng til eksosen, og starmme håndbrekket. (jepp uten å jekke på bilen)
Ett av Manta GSI stolene jeg fikk var ødelagt så da skrinla jeg hele den operasjonen. En kamerat mente på at han kunne skaffe 2 Jeep skinnstoler fra en nyere versjon, så da blir det muligens det nærmere sommeren.

Sliter med mye lyd fra høyre hjulopphenget, er en hjullager lyd når jeg svinger til venstre. Det må sjekkes i morgen, irriterende når jeg har stramma hjullageret allerede 1 gang. (stramme mer?)

Har faktisk fått kjøpt kabel til kamera, men sliter med å få innst. firewire kortet!!!:pissed:

SixCell
04-29-2008, 15:46
Da reiser jeg avgårde på verkstedet til noen kamerater, for å mekke litt på bilen, skal ta litt bilder med mob. tlf'en min i dag... så sjekk innnom seinere...

SixCell
04-30-2008, 00:50
Da reiser jeg avgårde på verkstedet til noen kamerater, for å mekke litt på bilen, skal ta litt bilder med mob. tlf'en min i dag... så sjekk innnom seinere...

:shaking::shaking::shaking:
Glemte helt å ta bilder i dag :grinpimp:
Bytta litt foringer å smått foran i dag, i tilleg satt jeg på sprengskiver & skiver i boltene til øvre lenkarmen på v.side... så plutseli i dag at det mangla.
:pissed::pissed::pissed::pissed: Får fortsatt ikke insstallert Firewire kortet i pc'n min. Kan det være så J**** vanskeli da! :eyemouth::eyemouth:
Må vel lete fram no nyere drivere muligens.

Ikke fått gjort noe med hjullager i dag..
Hvor langt inn kan jeg stramme før neste prosjekt er bytting av lageret:question:

velox
04-30-2008, 10:38
Den her shakkel hevinga bak. Du får et ganske stuk på bilen da. At ho blir høyere bak. Ville heller gått for full torsjon fremme og hevefjærer bak. Det har jeg på min. Fungerer kjempe bra, og bilen er ganske behagelig over humper. Gynger så fint så! :D OME dempere rundt bilen er også veldig å anbefalle! Tar av humpa meget godt.

SixCell
06-19-2008, 23:48
Jah...
Dagen i går begynte fint med å hente en pakke som den snille Amund på Bgnor hadde sent meg :)

Velox: Det ble sjakler på meg, rett å slett pga prisen... :)
Syns egentli ikke det stuka no særlig.

2" hevesjekler til Hilux & et komplett sett med Trailmaster Poly foringer til bladfjørene.+ noen nyere bilder av bilen (ble mørk før jeg rakk å ta bilde av bilen med hevesettet på, kommer i morgen.)
Skal vi se... må visst laste de bildene opp på et annet sted enn som attachment på forumet fikk bare denna meldingen: Your file is currently 3008 x 1960. (dvs. AAAAALTFOR STOOOOOR).

Før hevinga:
http://img265.imageshack.us/img265/7679/dsc1314kh1.jpg
http://img209.imageshack.us/img209/6294/dsc1312iy3.jpg

Skjermen er nå festa & retta så døra ikke tar i...
http://img291.imageshack.us/img291/2536/dsc1310nu2.jpg

Det var faktisk alt jeg fikk til av bilder i dag, tilkoblingen til mobilen min krangler i dag, tok noen bilder under monteringen i dag, men får ikke overført di... skal prøve igjen i morgen. Hvis det ikke går skal jeg ta bilder med nye Kamera mitt... Et Nikon D1X, har omsider fått innstallert Firewire kortet.

SixCell
08-04-2008, 03:38
Da har jeg omsider fått overført bildene mine til data, så here goes'

Monteringen gikk faktisk veldig lett, hvis man ser bort ifra at på den smale delen av sjeklene måtte jeg "trimme" vekk lit av foringa for å få bladfjøra inn på den, & at bladfjøre på høyre side tydeligvis snart moden for å byttes ut da den er litt skjeiv & "segen".
Sjeklene er nå kamuflert med grå & svart lakk, da jeg synes at det ble litt for "pimp" å kjøre rundt med gull farga deler på bilen :)

Neste nå er litt rustsveising på karrosserifestene bak, blir gjort iløpet av et par uker, så skal bilen lakkes... Noen som har vektorisert pirate logo (av sjørøvern')
må få laga meg et par stensiler til panser å dører... :)

Tommy
08-04-2008, 07:08
Vektorisert logo ar jeg vettu.. send meg en PM hva du skal ha..

velox
08-07-2008, 13:41
Ble bra det. Du har fin klaring nå! Bodylift neste?

SixCell
08-07-2008, 18:50
Ble bra det. Du har fin klaring nå! Bodylift neste?

Har allerede 1" bodylift, tror ikke jeg gidder mere....

velox
08-09-2008, 15:30
Du har bare tenkt å bruke bilen på veien da med andre ord? :P

SixCell
08-12-2008, 15:24
Så langgt ifra... (banne i kjerka nesten) FYYY Velox!

Neida, men har kun 33" så da er det ikke nødvendig, hjula tar ikke i buene... :P

SixCell
08-27-2008, 23:25
Var igrunnen long overdue å slenge ut et videoklipp eller to :)
http://www.youtube.com/watch?v=lniyTn28YWw
http://www.youtube.com/watch?v=lniyTn28YWw
http://www.youtube.com/watch?v=7ujnzaz5g1Q
http://www.youtube.com/watch?v=7ujnzaz5g1Q

SixCell
08-29-2008, 15:18
Jah... vel i dag blir det sveisa litt til, så skal pajjan lakkes, dvs. rulles ;)
Den blir noe så originalt som svart matt.
Uannsett bedre enn den matte fæle rødfargen som den er nå.

gufre
08-29-2008, 17:43
Jeg glæder mig til at se resultatet.. billeder billeder..

SixCell
08-30-2008, 01:48
Here goes...
Ikke så bra bilder, tatt med mobilkamera.
Er ikke helt ferdig enda, må ha et strøk til + endel pirke arbeid rundt steder der rulla ikke kom til.
Kanalene lakkes med "bodyshutz", samme med endel på fronten...
Håper "skjoldene" ikke synes når lakken er tørr... vel, får se det i morgen tidli. skal ta flere bilder da.
Tommy... har forresten droppa ideen om å lakke på pirate dekor,
men et klistremerke med "pirate" piraten på panseret hadde
gjort seg ganske bra hadde det ikke? *kremt*

Noen som har en bakfanger forresten? er lei av at det er nakent bak på bilen.
Kufanger sveises på i morgen også... :)

SixCell
08-30-2008, 02:07
Å her er da den gale mekanikeren, å husk nå allesammen !sikkerheten først! :P:P:P:smokin::smokin::smokin::smokin::eyemouth:Th efinger

gufre
08-30-2008, 07:32
se fint ud. min bliver også sort... engang..

SixCell
08-31-2008, 02:28
så da, her står den svart å fin, ferdig med "lakking" syns det ble bra jeg.
Ferdig med sveising også, så nå er det bare fryd.
et par foringer som snart må byttes men ellers er det gull å grønne soger, med maaaaange gjørme hull!!!

gufre
08-31-2008, 07:01
Flot arbejde. det er da fin teknik at rulle på. Hvilken maling brugte du ?

SixCell
08-31-2008, 19:49
Flot arbejde. det er da fin teknik at rulle på. Hvilken maling brugte du ?

Lesonal svart acryl med mattningpasta.
Må si jeg ble ganske fornøyd...
Rødfargen skinner litt igjennom noen steder, men er bare å flekke litt her å der senere.

velox
09-01-2008, 08:05
Var det lang tørketid på den malinga?

SixCell
09-01-2008, 16:05
Var det lang tørketid på den malinga?

Som på vanlig billakk, ca. 6timer så er den "tørr" 24-48timer så har den herda...

SixCell
09-03-2008, 01:03
God kamerat av meg fikk tak i litt "bling" til Pajjan (har gitt den navnet BRUTUS)
Kan bli tøft det med svart matt bil & krom front, kanalbeskyttere & bak?

gufre
09-03-2008, 06:47
Godt navn :smile:
Bliver rigtig fint med "bling"

SixCell
10-06-2008, 07:18
Slapp løs en kamerat med Brutus på haugereid.
tok ikke lenge før han ble full av gjørme etter "lakking".

http://www.youtube.com/watch?v=HRvi3QYHD7I

SixCell
12-05-2008, 17:19
Litt usikker på om jeg skal gidde å sette på "bling" på bilen.
føler det blir litt feil. Tror jeg holder meg til kufanger å vanlig bakfanger. :shaking:
Må bytte kryss i mellomaksel, noen som vet hvilken størrelse det er evt. om noen fra Biltema passer Ø44.5mm. eller Ø50.8mm. :question:
'Trenger bakfanger!!!! noen som har :question::question:

Maylinn: Har du tanklokk, mellom aksel med hele kryss, bakfanger & frihjulsnav (helst manuelle) til meg :question:

Maylinn
12-08-2008, 18:08
Litt usikker på om jeg skal gidde å sette på "bling" på bilen.
føler det blir litt feil. Tror jeg holder meg til kufanger å vanlig bakfanger. :shaking:
Må bytte kryss i mellomaksel, noen som vet hvilken størrelse det er evt. om noen fra Biltema passer Ø44.5mm. eller Ø50.8mm. :question:
'Trenger bakfanger!!!! noen som har :question::question:

Maylinn: Har du tanklokk, mellom aksel med hele kryss, bakfanger & frihjulsnav (helst manuelle) til meg :question:

Har tanklokk,masse mellomakslinger med hele kryss og frihjulsnav(men ikke manuelle)..har ikke noen ekstra bakfangere..
tror jeg har allt i verkstedet,trenger bare litt tid til å grave det frem da alt av pajerodeler er pakket ned i esker.

SixCell
12-17-2008, 08:17
Hadde en liten opplevelse her på mandag.
Heldigvis så skjedde ikke dette på e18 i "høy" fart, det kunne ha gjort vondt..

Stikk akslingen på høyre side bak LØSNA! i klokka, å sklei ut, hele hjulet var faktisk utafor hjulbuen. (meget skummelt!)
Tirsdag fikk jeg fraktet bilen med henger til Saltrød i garasje (stor takk til Vegsir for frakt av bil.)

Fikk ordna meg "ny" mellom aksling & drihjulsnav fra Maylinn også.

På søndag så klarte jeg å knekke bolten som holder ene demperen på plass & bulke å bøye framfangeren & skjermen.

Nå blir det bytta olje i alle differ & kasser +motor.

Bildene under har jeg fått jekka opp bilen å fått akslinga inn litt så vekta ikke sto på stikkakslinga...

SilverFox
12-17-2008, 18:28
Ny type jekk? (Hinter til krykka) Thefinger

SixCell
12-17-2008, 18:30
topp moderne for skadede biler, kan jo ikke bare halte avgårde heller... :smokin:

SilverFox
12-17-2008, 18:31
Nei riktig! Viktig og bruke rett utstyr når en er skadelidene:smile:

Mikael
12-17-2008, 20:25
Det her var et stykk bøllete Pajero ! :beer:

SixCell
12-17-2008, 22:45
Han heter Brutus & er syk... dakar :puke:

Blir bra det når jeg blir ferdi...

MEN!!! Trenger en bak-aksling å plukke deler av.
Følgende er ødelagt på min: Stikkaksling, hjullager, bremseband & Bremsetrommel.:grinpimp:
På stikkakslinga er gjengene som lageret sitter i helt gåene.
Noen som har? Maylinn hadde du en aksling?:question::question:
Haster egentli litt da dette er min "dailydriver".:shaking:

Sånn så det ut når jeg fikk av ting: (lageret dryssa ut) :pissed:

SixCell
12-18-2008, 22:04
YESS!! Der var "Brutus" på veien igjen, å jeg slipper å "carpoole" til jobb..

STOR TAKK til Fredrik & Vegsir for hjelp og moralsk støtte, å jeg må ikke glemme
frøkna til Fredrik for middagene :) alltid like hyggeli :)

Tok av nesten all eksos på bilen for jeg skal legge eksosen i kanalbeskytterne...
3" rustfritt :smokin: Så på hjemturen nå så plystra det godt inni bilen :smokin::smile::bounce::roxy:

vegsir
12-19-2008, 14:04
bare hyggelig å kunne hjelpe litt vettu:wink_animate:

gal mekaniker
http://i67.photobucket.com/albums/h311/nsrrider/DSC00677.jpg

skru lyden godt oppThefinger
http://i67.photobucket.com/albums/h311/nsrrider/th_MOV00684.jpg (http://s67.photobucket.com/albums/h311/nsrrider/?action=view&current=MOV00684.flv)

SixCell
12-20-2008, 21:11
Da har jeg å Vegsir skrudd, mekka, kappa & sveisa i kveld, å bygd om kanalsbeskytteren til eksos.
Jeg må si at det "brummer" godt :smokin:

Ble litt hjemme mekk på eksosen, å litt ymse sveising av meg... Thefinger
Men det funker greit :grinpimp:

Maylinn
12-27-2008, 23:35
ikke vanskelig å høre hvem som kommer ihvertfall:smokin:

regner med alt ordnet seg med bakakslingen og bilen ruller for fullt igjen...

SixCell
12-28-2008, 19:30
Jada, bilen er allerede på veien igjen, fikk henta meg en ny stikkaksling på høggern. Syns egentli lyden ble litt høy, så skal prøve å se om jeg får dempa den litt...

SixCell
03-14-2009, 17:19
En liten oppdatering.

På torsdag fixa jeg å Vegsir støtdemperfeste, sveisa oljekjøleren på plass igjen.
Mandag skal jeg skru ut dynamon for børstene er uuuuuutslitt. Thefinger

Men i dag fikk Brutus nye sko!! syns det ble bra jeg. Enda mere bøllete nå...
Mud King 35"x12.5x15.

vegsir
03-14-2009, 18:08
tøøft!Thefinger blir spennende å se å godt den komemr frem nå. bare husk å tapp nok luft:wink_animate:

SixCell
03-14-2009, 18:41
I morra SKAL jeg klare den bakken jeg sleit med sist..!!! SKAL!!! :beer::beer:Thefinger

vegsir
03-15-2009, 01:42
den klarte du jo ''lett'' sist og da. var ikke lange biten jeg taua deg. snakk om 30cm eller noeThefinger spørs om ''bestemor'' klarer å hode følge lengre. (i hvertfall uten å kjøre av dekk):shaking:

SixCell
03-15-2009, 08:31
den klarte du jo ''lett'' sist og da. var ikke lange biten jeg taua deg. snakk om 30cm eller noeThefinger spørs om ''bestemor'' klarer å hode følge lengre. (i hvertfall uten å kjøre av dekk):shaking:

Ikke den bakken jeg mener.. den bratte som går opp på området..

vegsir
03-15-2009, 09:29
Ikke den bakken jeg mener.. den bratte som går opp på området..

ja den jeg å snakker om!Thefinger

Double Toy
03-15-2009, 10:03
Ble bøllete nå ja:beer: Tar det mye i med de 10" felgene eller?

SixCell
03-16-2009, 12:45
Ble bøllete nå ja:beer: Tar det mye i med de 10" felgene eller?

Har ikke merka at det tar i noen vei... men reiv i stykker slangen i det ene dekket i går.. tappa for mye luft...
skal avgårde å fixe det nå..

vegsir
03-16-2009, 14:19
Har ikke merka at det tar i noen vei... men reiv i stykker slangen i det ene dekket i går.. tappa for mye luft...
skal avgårde å fixe det nå..

såe hva har vi lært i går??Thefinger

http://i67.photobucket.com/albums/h311/nsrrider/Landcruiseren/IMG_1363.jpg

http://i67.photobucket.com/albums/h311/nsrrider/Landcruiseren/IMG_1364.jpg

sum69
03-16-2009, 21:12
ikke for kjepphøy nå vegardThefinger

vegsir
03-16-2009, 22:26
ikke for kjepphøy nå vegardThefinger

litt vanskelig form eg å bli like høy som en kjepp da:shaking:

SixCell
03-17-2009, 20:57
Ha har jeg stressa som en idiot i kveld med å skru ut dynamon.
Makan til drittjob... trang, vanskeli å komme til... Banna å steika litt, men den måtte gi tapt, så i morra er det nye børster å motsatt rekkefølge.. :pissed: Thefinger

Chri-ha
03-17-2009, 21:06
av med oljefilteret så går det lett som en lek:smile:

Maylinn
03-18-2009, 18:24
Ha har jeg stressa som en idiot i kveld med å skru ut dynamon.
Makan til drittjob... trang, vanskeli å komme til... Banna å steika litt, men den måtte gi tapt, så i morra er det nye børster å motsatt rekkefølge.. :pissed: Thefinger

Ikke for å drepe arbeidslysta di,men er det ikke dioder på dynamoen din???kanskje se deg om etter en ny dynamo også.....

Ett godt tips er å fjerne oljefilteret og løsne slangen inn på bunnpanna så er det fort gjort å bytte den dynamoen.

SixCell
03-19-2009, 00:37
Ikke for å drepe arbeidslysta di,men er det ikke dioder på dynamoen din???kanskje se deg om etter en ny dynamo også.....

Ett godt tips er å fjerne oljefilteret og løsne slangen inn på bunnpanna så er det fort gjort å bytte den dynamoen.

Joda, men nå har det seg sånn at jeg har ikke Pajero motor i bilen min, så jeg har ikke anelse om det er eller ikke er det på min... :smokin:
Dioder? dvs:question::question:
Tok ut oljefilteret... å løsnet oljepumpa til turboen so sitter fast bak på dynamon.

sum69
03-19-2009, 20:45
Åssen motor e det du har da?????:shaking:

SixCell
03-20-2009, 12:30
Åssen motor e det du har da?????:shaking:

Izuzu mener jeg på muligens... ;) hehehe...

Men trenger altså dynamo, var 2500,- for å reparere den gamle.
Noen som har? legger ut bilde av den gamle iløpet av helga, jobber så må gjøre det innimellom når jeg får tid.

SixCell
04-20-2009, 22:08
Tjah.. ble "nyttekjøretøy" av Brutus her for et par uker siden :
http://www.youtube.com/watch?v=6oXYlOzs-sU

Så var vi jo å kjørte på Haugereid i helga å en Jeep mann måtte utfordre seg litt...

Første kneika:
http://www.youtube.com/watch?v=6oXYlOzs-sU
http://www.youtube.com/watch?v=pj859g82Jbs

Andre kneika:
http://www.youtube.com/watch?v=55JS0w2nIiM

Tredje kneika:
http://www.youtube.com/watch?v=PWBBFHXiNoY

Ned fra haugereid:
http://www.youtube.com/watch?v=E89gn9fzLMk

Så til slutt ble det lagt en 11'r med medfølgende røyk å godlukt:
http://www.youtube.com/watch?v=WZK9TxMvkKE

SixCell
05-21-2009, 22:10
Jaggumeg fått mekka litt igjen :)
Denne gangen ikke fordi jeg måtte, men for jeg hadde lyst. Det er jo alltid hyggeli :)

Tjah, hvor skal en begynne? Vel... Monterte Intercooler på Brutus :)
Da ble det jo endel fabrikasjon av rør å slikt :)

I tilleg så fikk jeg endeli montert Kufangeren i dag også.

Og for å toppe heila driden, så blåste jeg en turboslange... (som egentlig var midlertidig, men nå mååå den byttes).

Så litt bilder:

SixCell
05-22-2009, 20:11
Jaaa'a, så i dag var det ordnings på Turboslange Thefinger

Fikk montert xtralyktene i går også, men fikk ikke tatt bilde, men det gjorde jeg i dag... ræsent?

Og siden jeg var på jobben til Mannen, og det tilfeldigvis er truck der så ble det å teste flexen litt...

Må bytte dempere, de er ca 6-7cm for korte, og hindrer full flex :pissed::pissed:

Bilder:

Olaisen
06-21-2009, 20:46
Ser du har en del oljedamp/søl i røra fra turbo til innsug, vurdert oilcatch tank? hjalp stort på min; )