PDA

View Full Version : Eksos: 2", 2,5" el 3"?

Kaare
04-16-2008, 22:01
Y60'n har et bedrøvelig gjennomrusta 2,5" anlegg. Dvs bør få lagd meg et nytt.

Spørsmålet er: Hvilken dim og med hva slags potter (type, antall og plassert hvor) får motoren til å yte mest/best? Jeg er ikke opptratt av lyd, men effekt.

knixen
04-16-2008, 22:08
3" = bedre effekt og høyere turbotrykk og mer lyd...

Kinderegg mao:laughing::laughing::laughing:

Kaare
04-16-2008, 22:50
...og potter demper lyd og gjør det mulig å komme seg gjennom hos BT. Hva mer?

wazzza
04-19-2008, 12:08
...og potter demper lyd og gjør det mulig å komme seg gjennom hos BT. Hva mer?

Kommer litt an på hvor gammel bilen er, men jeg hadde min 3,3TD inne hos nissan på EU-kontroll med 3" rakarør.. Gikk glatt gjennom. De har ingen papirer på støyutslipp fra den bilen.. Har montert den minste simons gjennomstrømningspotta med hensyn på naboene. Tror den heter "turbotight". Ble VELDIG stor forskjell....

Kaare
04-20-2008, 00:23
Da må jeg sjekke hva de har for krav på 2,8'n. Får krysse fingra for at det går like glatt. "Hvor" på anlegget plasserte du potta?

Kaare
04-23-2008, 23:47
Ser at det kun er bakre del som må byttes her. (2,5" anlegg nå.) Hvis jeg skifter til kun reine rør fra potta midt under og dropper den bakre - det går bra?!

Finken
04-24-2008, 01:05
Hvis du tenker på lyd så er det vel bare og prøve, bråker det for mye så ere bare og slenge på en lyd demper bakerst.

wazzza
04-24-2008, 11:56
Da må jeg sjekke hva de har for krav på 2,8'n. Får krysse fingra for at det går like glatt. "Hvor" på anlegget plasserte du potta?

Jeg har potta ca. midt under bilen.. Fremfor tanken...

Lars'ern
04-26-2008, 18:53
For effektens del, så skal potta så langt bak som mulig. Ihvertfall det jeg fikk beskjed om på 240'n min

Kaare
04-29-2008, 08:08
Bør nesten teste de forskjellige plasseringene og løsningene forstår jeg

Bamsen
05-12-2008, 21:54
Og hva kom man frem til her?

Kaare
05-12-2008, 22:25
Ingen ting så langt... Jeg har ikke testa ut noe enda, men nå må jeg kanskje bytte turboen også. Da kunne det i såfall vært fint om å få noen flere tips her. Hvis ikke får jeg sette igang selv å bygge opp ett 3" anlegg så rakt som mulig (men uten at det blir sittende for utsatt till ved offroadkjøring) med en liten potte så langt bak som mulig.

Fordel å sveise det fremfor å bruke klemmer? Har hørt at bruk av strømper heller ikke er noen spes god løsning?

Kaare
05-19-2008, 08:11
Og hva kom man frem til her?

Fikk noen bilder av et 3" anlegg på en Y61 her nå som funker. Der satt det en relativt stor potte rett forran bakakslingen. Dvs kommer til å prøve noe i den stil, men med en mindre potte.

Kaare
05-19-2008, 17:08
Har funnet ut at de lager 3" "bolt on" eksos fra turboen til Patrol på Island. Turboen er 3" på RD28T. Var viktig å kjøre fullt 3" fra flensen inn på turboen for ikke å miste krefter. Får en pris imorgen. (Har ca pris i ISK, men så kommer frakt og toll itillegg) Kommer tilbake når jeg vet mer om dette alternativet :beer:

4x4Norway
07-17-2008, 23:13
dette er jo lego da. bare kjøpe alt på bil exstra eller biltema, det dere vil opnå med å bytte til 3" på den 2,8 er ca veldig nært 0,o men mer bråk får du sikkert.
men ellers lite merkbart .
kjøp alle benn skru till med klemmer, så demonterer dere og sveiser.
ikke helt enig i at den skal ha full åpning etter torboen, på denne motoren.

advance
07-18-2008, 00:13
Hehe, så sant ikke 2,8 har fri eksos fra før er det ren fysikk at man får bedre effekt av en turbomotor med et gjennomstrømningsanlegg. Om det bør være så stort som 3" er jeg mer usikker på. 3,3 er jo bevist best med 3" men jeg tipper 2.5" er bedre for en 2.8.... Kanskje lære noe av alle gatebilgutta der, man legger rør hele veien og avslutter med en "liten" potte? Det må jo være en grunn til at "alle" gjør det ;)...

4x4Norway
07-18-2008, 07:48
har ikke sett så mange gatebiler med 2,8l disel turbo , men altid fint med kunskap ja Thefinger.
om du hører forskjel ? ja
om du vil merke noen forskjel ? :shaking:
Mvh Roger
www.nissan4x4.no

advance
07-18-2008, 23:33
Ok så her er fakta. Bedre gjennomstrømning skaper bedre flyt i eksosannlegget som igjenn gir høyere ladetrykk og raskere oppnådd maks ladetrykk. Dette resulterer igjenn i at man oppnår mer hestekrefter, mer dreiemoment og et større arbeidsregister. Så, da er sørsmålet mitt til deg.

Roger vet ikke alltid best og har ikke alltid rett ;). Men at du ikke har lært dette etter 50år er ufattlig. Så som japsene sier "Focke you too :smokin:"

Og unnskyld utrykket. Kan du for faen komme med noe fakta for en gangs skyld. Ikke jeg mener, de mener, har hørt at, kanskje hvis...

lømo
07-19-2008, 23:21
:smile::smile::smile::smile::smile: he he

4x4Norway
07-20-2008, 10:03
Ok så her er fakta. Bedre gjennomstrømning skaper bedre flyt i eksosannlegget som igjenn gir høyere ladetrykk og raskere oppnådd maks ladetrykk. Dette resulterer igjenn i at man oppnår mer hestekrefter, mer dreiemoment og et større arbeidsregister. Så, da er sørsmålet mitt til deg.

Roger vet ikke alltid best og har ikke alltid rett ;). Men at du ikke har lært dette etter 50år er ufattlig. Så som japsene sier "Focke you too :smokin:"

Og unnskyld utrykket. Kan du for faen komme med noe fakta for en gangs skyld. Ikke jeg mener, de mener, har hørt at, kanskje hvis...

Nå skal jeg ikke lage en diskusjon om bil kompetanse her.
grunden til at jeg bruker har hørt og muligen er det riktig,
har hørt skyldes at jeg hele tiden snakker med de beste 4x4 bilbyggern i Norge,
innen tereng modifiserte gate biler.
muligens det er riktig , bruker jeg forde , det øker muligheten for at folk gidder engasjere seg og komme med sine meninger.

Du mener at jeg ikke har greie på ting 4x4 bil bygging:smile:
siden jeg ikke bekrefter at det jeg skriver og mener er det eneste riktige,
får være din sak Anders.
Dette med resultatet av 3" eksos var ikke ment som en person angrep.
kun som en opplysning.
Jeg beklager om du oppfattet det anderledes.
MVH Roger Brekke
www.nissan4x4.no

Kaare
07-21-2008, 00:28
Hehe - heftig diskusjon her i mitt fravær, gutter :smokin:

Denne diskusjonen tror jeg kan dras langt. Nå kommer jeg til å teste ut hvor mye det går an å hente ut av 2,8'n og hvordan det oppfører seg etter de modifiseringene. Eksosen er kun en av tingene. Om det blir 2,5" (som den har nå) el. 3", det gjenstår å se. Dvs. diskuter dette gjerne videre, men fint om dere demper dere litt og går løs på sak i en fornuftig tone. :wink:

PS: Alle innspill er velkommne, men fakta er selvfølgelig mer vellkomne enn synsing - er kun de vi blir klokere av.

PSPS: Sett gjerne igang en diskusjon/legg frem erfaringer om hva BT/EU-kontroll aksepterer også hva lyd og utslipp angår. Noen vil og må ha et godkjent anlegg. For andre er dette igjen mindre viktig.

4x4Norway
07-21-2008, 00:54
det svare du kommer med da , vil jo også være din synsing, bør vel nødvendigvis være no mer riktig det.
vi kan ta en bil å kjøre den på rullende landeveg,, med utskrift av efekt og eventuelle endringer, før og etter bytte av eksos.
da får vi fakta,
den enes sysing er ikke noe bedre en den andres.
Jeg mener fortsat det ikke vil være noe merkbar endring med 3" eksos på en standar 2,8 patrol,
det som er posetivt med det, er lit lavere tempratur ut av turboen.
Mvh Roger
www.nissan4x4.no

Kaare
07-21-2008, 01:00
Jepp - jeg synser også inntill jeg har fakta på bordet :smile: Dvs stå på her - men ikke gå løs på person, gutter!

4x4Norway
07-21-2008, 09:20
ha en fortsat god sommer :beer:

stefanvp
07-21-2008, 14:50
Ja ja gutta. :smile:

Dette med design av eksosanlegg kan diskuteres i det langtekkelige. Det som er "sikkert" er at større er bedre, men det er ikke gitt at f.eks 3" gir bedre virkning enn 2,5". Det er ikke nødvendig å skyte helt over mål. Det eneste man da oppnår er mere lyd.

De jeg vanker blant i motorsportmiljøet sier vel at 2,5" holder lenge opp til ca 250HK. Over det så kan man på endel motorer ha mer å hente ved å gå opp til 3".

Men det er nå tross alt rask og fri flyt man vil ha, så det hjelper ikke med grove rør om ikke lydpotter og bøyer på rør henger med. skarpe knekker og trange lydpotter setter en effektiv brems på selv et 10" rør.

Skal man trimme skikkelig så har jo også dimensjonering og design på innsugsiden på turboen mye å si for kjapp "spool up".

Tok et kjapt google søk for å bygge under mine utsagn. Fant litt rundt temaet skrevet av en ingeniør fra Garrett turboene.
Sjå her: http://www.fiatforum.com/cinq-sei-technical/44817-turbo-exhaust-design-theory-garrett.html

Mvh

Stefan

Kaare
07-21-2008, 18:36
Bra, Stefan!!!

4x4Norway
07-21-2008, 21:40
det beste er jo at det bekretet det jeg sa.
dere blanner bensin og diesel biler,bare litt kunskaps mangel sikkert.
men det kommer.Thefinger

Kaare
07-21-2008, 21:44
...

advance
07-21-2008, 21:52
hehe, hakke snørre peiling vøtt ;). Turbo eksos er det samme uansett diesel, bensin, eller parafin på fly motorer...

Roger, les den forbanna linken!

4x4Norway
07-21-2008, 22:10
...........